Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter-Jan B
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02-2022
Hallo,

Wij hebben in onze keuken 4 spots staan. Merk Triangolo ZIK 7 (Max 20W G4 12V 0.3 mm). Hier is geen dimmer op aangesloten.

Wij hadden deze graag vervangen door Led verlichting en hiervoor het volgende aangekocht. Philips CorePro 1,7W (20W) G4 Led.

Tijdens het aansteken van de nieuwe lampen beginnen deze ogenblikkelijk te knipperen.

Ik heb eea proberen te vinden via google zonder resultaat. Ik lees veel over led lampen die knipperen in combinatie met een dimmer maar dat is hier niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JTCfKdenS0-OF4dkySd_mMFtP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V582gi4ZRLUmc43msLcej4Ui.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/womwAlS3GenXp8l58Lk1cvGqqu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kGUc4U5gMFNZ5XOeULiirTPm.jpg?f=user_large

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02
ja
te weinig voeding

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Electronische transformator die alleen ohmse belasting aankan met een minimum. De LED lampen vragen te weinig vermogen en daardoor gaan ze flikkeren 😉
Oplossing: andere trafo kopen die werkt vanaf 5 Watt bij 12V

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter-Jan B
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02-2022
Bedankt voor de antwoorden.

Aangezien jullie te maken hebben met een non kenner nog een extra vraag. Is het mogelijk een andere "trafo" te vinden en toch mijn bestaande spots te behouden?

Kan ik hiervoor een led transformator plaatsen tussen net voeding en mijn spot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Verbatim 52901 moet je hebben, werkt vanaf 0 watt to 50 watt.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het gaat hierbij vooral om het minimum van zeg maar 5W bij 12V voor een andere trafo 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:14
Wat ik heb gedaan is een 12V 1A adapter gepakt van een modem.
Je moet wel een (elektronische) adapter pakken zonder transformator erin, deze kun je makkelijk herkennen aan het gewicht, zijn max 150 gram ofzo. Die hebben een gestabiliseerde uitgangsspanning.
Plugje eraf knippen, kroonsteentje aansluiten op je bestaande draad naar je spots. Let wel op polariteit, de plus is de zwarte draad met witte streep doorgaans. Die moet dan aan de plus van de bestaande draad naar de spots.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jim423 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:56:
Wat ik heb gedaan is een 12V 1A adapter gepakt van een modem.
Je moet wel een (elektronische) adapter pakken zonder transformator erin, deze kun je makkelijk herkennen aan het gewicht, zijn max 150 gram ofzo. Die hebben een gestabiliseerde uitgangsspanning.
Plugje eraf knippen, kroonsteentje aansluiten op je bestaande draad naar je spots. Let wel op polariteit, de plus is de zwarte draad met witte streep doorgaans. Die moet dan aan de plus van de bestaande draad naar de spots.
Hoezo op polariteit letten? Vreten die spots geen AC dan? En hoe zie je aan een G4 socket wat welke pool is :?

Die adapter die jij bedoeld is DC. Vraag me af of die dingen daar blij van worden.

Volgens mij is LED G4 gewoon niet zo'n geslaagd product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 04:39:
[...]

Hoezo op polariteit letten? Vreten die spots geen AC dan? En hoe zie je aan een G4 socket wat welke pool is :?

Die adapter die jij bedoeld is DC. Vraag me af of die dingen daar blij van worden.

Volgens mij is LED G4 gewoon niet zo'n geslaagd product.
Wat zet jij op 12v lampjes dan? Dat is altijd DC.
Als je van die kleine LEDS hebt op 240v ac knipperen ze altijd, gezien deze zelf geen goede omvormer bevatten ivm de ruimte. Op 12v met een stabiele voeding niet.

Evt kun je er nog een quinled tussen zetten (DIY module van een tweaker) zodat je via wifi kan dimmen op 1000hz. Dan heb je zekerweten geen flickering meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FunFair schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 06:04:
[...]

Wat zet jij op 12v lampjes dan? Dat is altijd DC.
Nee, standaard 12V voeding voor G4 spul is AC. Zie ook hier;
https://www.lampdirect.nl/osram-htm-halotronic
Dit zijn de trafo's die gelinkt worden door LampDirect bij het desbetreffende Philips G4 LED'je. Allemaal 11,5Vac of 11,8Vac op de uitgang. En nogmaals; hoe zie je aan een G4 socket wat welke pool is? Niet dus. Idem met GU-10.

Met Halogeen maakt het natuurlijk niet uit of je er AC of DC op zet, mooiste is bij DC dat ze dan ook niet meer 100 Hz knipperen.
FunFair schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 06:04:
Als je van die kleine LEDS hebt op 240v ac knipperen ze altijd, gezien deze zelf geen goede omvormer bevatten ivm de ruimte. Op 12v met een stabiele voeding niet.
Dat heeft lang niet altijd met weinig ruimte te maken gezien het grote aanbod in flikkerende E27 lampen. Maar het gebrek aan ruimte en koelcapaciteit is wel waarom eerder GU-10 LED brak was en G4 LED dat nog steeds is. Halogeenlampen dumpen de hitte gewoon naar alle kanten er uit en kunnen er zelf tegen; de LEDs dumpen de hitte op het oppervlak waar ze op zitten en kunnen er niet tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-05-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:14
Werkt al 3 jaar dus blijkbaar geen probleem.
Als ik de LED lamp omdraai dan gaat hij niet branden. Het is een platte LED lamp, dus omdraaien kan niet als hij verkeerd zit. Als je een ronde LED lamp hebt zou het wel kunnen misschien.
Maar een goed punt om te checken of hij wel tegen DC kan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
rvdgaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:34:
Verbatim 52901 moet je hebben, werkt vanaf 0 watt to 50 watt.
Precies wat ik zoek. Waar kan ik het kopen? Google geeft me of vage websites of de australische ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
In NL zijn ze uitverkocht blijkbaar, in Belgie vindt je ze nog wel :

https://www.2compute.net/Verbatim/52900

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Pagina: 1