Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van laptop naar game PC - circa €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazybyte
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07-06 05:22
Dag Tweakers,

Ik vind het wel leuk om zo nu en dan wat te gamen op een PC. Dat doen we met enige regelmaat ook samen met wat vrienden. Het gaat dan om games als Anno (2205, 2070), Astroneer, Cities Skylies, Satisfactory, Frostpunk, Factorio, Before We Leave, SupCom, C&C games. In mijn optiek niet de meest veeleisende games, maar nu speel ik vanaf een Dell Latitude 5580 (werk) en die heeft toch echt al wel moeite met bepaalde van deze games. Het meest draait wel, maar soepel is het vaak niet te noemen, of enkel de eerste 10 minuten, totdat er te veel units/gebouwen zijn.

Overigens speel ik ook wel meer AAA-games, maar dat is en blijft toch veelal op console. Het systeem hoeft daar dan ook niet voor geschikt te zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal primair bedoeld zijn om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,- max, liefst eronder natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren/muis/toetsenbord zijn aanwezig, niet perse gericht op gaming, maar die worden e.v. apart vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, blijf wel liever bij de wat meer bekende/gerenommeerde merken, al heb ik al gezien dat er genoeg merken zijn die ook in de BGG's aangeprezen worden, die voor mij totaal onbekend zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zou ik nu een basis neerzetten die over 2/3 jaar nog wat kleine upgrades kan hebben om er max een jaar of 5 mee te kunnen doen. Qua formaat wil ik graag een compact systeem (zie ook reeds gekozen behuizing).

Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling en denk ik ook niet echt mogelijk in de beoogde behuizing.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb mij vooral gebaseerd op de recente BBG's van maart en mei, met daarin wat kleine aanpassingen. Tegenwoordig ben ik helemaal niet meer thuis in welke processoren/videokaarten nu het meest geschikt zijn, dus de adviezen vanuit de BBG's leken mij prima. Al heb ik zelfs geen idee of de samengestelde PC nu al overkill is voor de beoogde games.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 46,-€ 46,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
3VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,95€ 38,85
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 67,95€ 135,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 56,-€ 56,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 60,90€ 60,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,16

Specifieke zaken/twijfels
  • Moederbord
    Ik las in een ander topic een reactie dat dit een wat eenvoudig moederbord is en vraag mij dan ook af hoe toekomstbestendig het is om binnen 2/3 jaar nog een upgrade mee te kunnen doen
  • GPU
    Twijfel enorm tussen deze RX 5700 of de aanbevolen RX 5600 XT (in de BBG van mei) óf een heel andere kaart, gezien de stabiliteit problemen waarover de nodige reacties stonden in de BBG's. Vooral gezien de genoemde games, zijn deze kaarten misschien wel overkill?
  • Opslag
    De game-files staan nu allemaal op mijn NAS (DS918+), die map ik nu als netwerkdrive en in dat geval is mijn laptop ook bekabeld aangesloten i.p.v. via WiFI. Dit werkt voor mij nu prima. Ik vraag mij af of het misschien zelfs mogelijk/zinvol is om voor een kleinere / goedkopere SSD te gaan en daarmee iets te besparen wat e.v.. aan een ander component uitgegeven kan worden.

[Voor 0% gewijzigd door Crazybyte op 16-05-2020 20:26. Reden: Missende 'niet']

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eilandbewoner
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 22-03 22:19
Je hebt voor gamen voorlopig echt wel genoeg aan 16gb ram(dual 2x8gb icm ryzen)
3 extra ventilatoren lijkt mij iets overkill, als je bijvoorbeeld naar een fractal design mini kijkt(€5/€10 duurder), zitten daar 2 ingebouwde fans in, die ruim voldoen icm je processor koeler.

Hierdoor hou je al gauw €90 over voor een XT videokaart of een x570 moederbord, die sowieso future proof is voor de nieuwe ryzen 4000 series.
Ssd zou ik niet veranderden, dit is een prima ssd voor de prijs. (als je goedkoper wilt, bespaar je ong €15/€20, maar dit scheel je al 240gb)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
@Eilandbewoner bedankt voor de feedback.

Had inmiddels al meer gelezen dat 16 GB ruim voldoende was én kwam erachter dat het beoogde moederbord sowieso maar plek heeft voor 2 reepjes geheugen.

Heb uiteindelijk besloten wat concessies te doen, omdat ik meer richting een prijs van € 800,- wilde gaan en alles bij 1 shop wilde kunnen bestellen.

Grootste besparing zit hem in de GPU, heb gekozen om daar een stap omlaag te doen. Ben gaan kijken naar de games die ik het meest speel/wil kunnen spelen en allen zouden meer dan prima moeten kunnen draaien op de nu gekozen GPU.

Ook de voeding heb ik daarmee terug naar een 450W gezet, zoals deze vanuit de BBG al aanbevolen werd.

De keuze voor 3 ventilatoren is gebleven, ik wilde namelijk sowieso aan de voorzijde 2 ventilatoren plaatsen en de kast word standaard geleverd met 1 ventilator achterin. Ik kon echter nergens zo snel de details van die ventilator vinden, maar wilde geen risico nemen dat deze straks veel luider is dan de 2 voorin.

Dit is de uiteindelijk setup geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 68,55€ 68,55
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 259,-€ 259,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 46,-€ 46,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
3VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,95€ 38,85
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 67,95€ 67,95
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 60,90€ 60,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 778,20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eilandbewoner
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 22-03 22:19
Dit lijkt me een prima setup. Waar je nog wel over na kan denken is om €50 extra uit te trekken voor een ssd van 1tb, dan weet je zeker dat je voorlopig genoeg hebt. Crucial p1 of kingston a2000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 10-05 09:27
je hebt toch nog €200 in het budget? Ik zou upgraden naar een 5700XT dat merk je echt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazybyte
@Eilandbewoner extra opslag was voor mij niet nodig

@SuperToine123 De reden om een stapje omlaag te doen qua GPU, was om juist meer richting een prijs van € 800,- te gaan ;-)

Setje is overigens al binnen en heb het in elkaar gezet, alleen helaas geen POST/boot.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True