Dag Tweakers,
Ik vind het wel leuk om zo nu en dan wat te gamen op een PC. Dat doen we met enige regelmaat ook samen met wat vrienden. Het gaat dan om games als Anno (2205, 2070), Astroneer, Cities Skylies, Satisfactory, Frostpunk, Factorio, Before We Leave, SupCom, C&C games. In mijn optiek niet de meest veeleisende games, maar nu speel ik vanaf een Dell Latitude 5580 (werk) en die heeft toch echt al wel moeite met bepaalde van deze games. Het meest draait wel, maar soepel is het vaak niet te noemen, of enkel de eerste 10 minuten, totdat er te veel units/gebouwen zijn.
Overigens speel ik ook wel meer AAA-games, maar dat is en blijft toch veelal op console. Het systeem hoeft daar dan ook niet voor geschikt te zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal primair bedoeld zijn om te gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,- max, liefst eronder natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren/muis/toetsenbord zijn aanwezig, niet perse gericht op gaming, maar die worden e.v. apart vervangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, blijf wel liever bij de wat meer bekende/gerenommeerde merken, al heb ik al gezien dat er genoeg merken zijn die ook in de BGG's aangeprezen worden, die voor mij totaal onbekend zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zou ik nu een basis neerzetten die over 2/3 jaar nog wat kleine upgrades kan hebben om er max een jaar of 5 mee te kunnen doen. Qua formaat wil ik graag een compact systeem (zie ook reeds gekozen behuizing).
Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling en denk ik ook niet echt mogelijk in de beoogde behuizing.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb mij vooral gebaseerd op de recente BBG's van maart en mei, met daarin wat kleine aanpassingen. Tegenwoordig ben ik helemaal niet meer thuis in welke processoren/videokaarten nu het meest geschikt zijn, dus de adviezen vanuit de BBG's leken mij prima. Al heb ik zelfs geen idee of de samengestelde PC nu al overkill is voor de beoogde games.
Specifieke zaken/twijfels
Ik vind het wel leuk om zo nu en dan wat te gamen op een PC. Dat doen we met enige regelmaat ook samen met wat vrienden. Het gaat dan om games als Anno (2205, 2070), Astroneer, Cities Skylies, Satisfactory, Frostpunk, Factorio, Before We Leave, SupCom, C&C games. In mijn optiek niet de meest veeleisende games, maar nu speel ik vanaf een Dell Latitude 5580 (werk) en die heeft toch echt al wel moeite met bepaalde van deze games. Het meest draait wel, maar soepel is het vaak niet te noemen, of enkel de eerste 10 minuten, totdat er te veel units/gebouwen zijn.
Overigens speel ik ook wel meer AAA-games, maar dat is en blijft toch veelal op console. Het systeem hoeft daar dan ook niet voor geschikt te zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal primair bedoeld zijn om te gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,- max, liefst eronder natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren/muis/toetsenbord zijn aanwezig, niet perse gericht op gaming, maar die worden e.v. apart vervangen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, blijf wel liever bij de wat meer bekende/gerenommeerde merken, al heb ik al gezien dat er genoeg merken zijn die ook in de BGG's aangeprezen worden, die voor mij totaal onbekend zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zou ik nu een basis neerzetten die over 2/3 jaar nog wat kleine upgrades kan hebben om er max een jaar of 5 mee te kunnen doen. Qua formaat wil ik graag een compact systeem (zie ook reeds gekozen behuizing).
Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling en denk ik ook niet echt mogelijk in de beoogde behuizing.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb mij vooral gebaseerd op de recente BBG's van maart en mei, met daarin wat kleine aanpassingen. Tegenwoordig ben ik helemaal niet meer thuis in welke processoren/videokaarten nu het meest geschikt zijn, dus de adviezen vanuit de BBG's leken mij prima. Al heb ik zelfs geen idee of de samengestelde PC nu al overkill is voor de beoogde games.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M-A PRO MAX | € 68,55 | € 68,55 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 | € 364,01 | € 364,01 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Q300L | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 21,95 | € 21,95 |
| 3 | Ventilatoren | Cooler Master Silencio FP 120MM - PWM | € 12,95 | € 38,85 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 67,95 | € 135,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 550W V2 | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 480GB | € 60,90 | € 60,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 961,16 | ||
Specifieke zaken/twijfels
- Moederbord
Ik las in een ander topic een reactie dat dit een wat eenvoudig moederbord is en vraag mij dan ook af hoe toekomstbestendig het is om binnen 2/3 jaar nog een upgrade mee te kunnen doen - GPU
Twijfel enorm tussen deze RX 5700 of de aanbevolen RX 5600 XT (in de BBG van mei) óf een heel andere kaart, gezien de stabiliteit problemen waarover de nodige reacties stonden in de BBG's. Vooral gezien de genoemde games, zijn deze kaarten misschien wel overkill? - Opslag
De game-files staan nu allemaal op mijn NAS (DS918+), die map ik nu als netwerkdrive en in dat geval is mijn laptop ook bekabeld aangesloten i.p.v. via WiFI. Dit werkt voor mij nu prima. Ik vraag mij af of het misschien zelfs mogelijk/zinvol is om voor een kleinere / goedkopere SSD te gaan en daarmee iets te besparen wat e.v.. aan een ander component uitgegeven kan worden.
[ Voor 0% gewijzigd door Crazybyte op 16-05-2020 20:26 . Reden: Missende 'niet' ]