Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Externe schijf in Ubuntu, configuratie file

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:45
code:
1
2
3
4
5
6
lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description:    Ubuntu 15.04
Release:        15.04
Codename:       vivid

Jaren terug heb ik Ubuntu server editie geïnstalleerd op een NUC. Ik heb via een cradle 2 normale HDD's verboden en die zijn dus als externe schijven benaderbaar. De schijven gaan uiteraard na een tijdje niet gebruikt te worden slapen. Maar het probleem was dat ze niet meer terug kwamen wanneer je de drive benaderde. Ze kwamen enkel weer tot leven na een herstart. Ik meen me te herinneren omdat het normale harde schijven zijn die met een cradle externe schijven gemaakt zijn. Met veel googlen ben ik tot een oplossing gekomen. Ik heb ergens een een configuratie file een regeltje toegevoegd / aangepast.

Nu wil ik de server opnieuw inrichten, maar voordat ik dat doe wil ik die configuratie terughalen. Maar het probleem is dat ik niet meer weet wat ik gedaan heb 8)7 Hebben jullie suggesties waar ik dat misschien gedaan kan hebben?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:53

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Misschien iets met hdparm gedaan? Maar dat zijn dan settings in de schijf zelf. Of je had iets voor powermanagement verandert. Ga je /etc directory eens door en kijken naar dat soort zaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Tim Schuhmacher
Nee, hdparm is het niet. Even gekeken wat dat is. Het was iets in een file aanpassen en niet via een command line tool.

Iets mbt powermanagement zou misschien nog wel eerder kunnen. Of usb?

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De slaapstand van een harddisk kan je ook in de GUI instellen, met: disks (gnome-disks).

Ander alternatief voor het uitvoeren van het hdparm commando, is een blok opnemen in het bestand /etc/hdparm.conf , bijvoorbeeld iets met spindown_time=120 .

[Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 16-05-2020 20:41]

老厮是麂

• Tim Schuhmacher
Ik heb dus teruggevonden wat ik 4 jaar terug gedaan heb! Dit scriptje draait na elke reboot
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

for i in /sys/bus/usb/devices/*/power/autosuspend;
do
        echo 2 > $i;
done

for j in /sys/bus/usb/devices/*/power/level;
do
        echo on > $j;
done

exit 1

Nu moet ik nog even nagaan of het nog steeds werkt, want ik ga van Ubuntu 15.04 naar 18.04

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True