houten trappen schilderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
Ik heb 2 houten trappen in mijn huis waarvan de onderste trap de meest gebruikte trap is en deze kaal is geschuurd op de traptreden, de overige delen en de bovenste trap zijn geschuurd en hebben nog een houten kleur en een beetje hout structuur. Doel is om van de trap de treden van sigma verf antislip te voorzien en alle overige houten delen zoals de zijwanden of de onderkant van de trap met eiglans van sigma maar dan zonder antislip. Eerst moet alles in de dezelfde houten kleur worden gebracht.
Hoe en met wat moet ik nu de kaal geschuurde trap eerst verven om daarna als eind laag de sigma trappenlak met antislip met eiglans als eindlaag erop te zetten? Ik moet dus eerst alles in dezelfde houten kleur krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door corsat op 16-05-2020 15:14 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14
Waarom moeten ze dezelfde houtkleur krijgen? Lak je de tredes niet allemaal af met een dekkende kleur? Als je de houttekening/structuur zichtbaar wil maken (en wil aflakken met een transparante lak) wens ik je heel veel succes. Dan zul je alle tredes volledig kaal moeten schuren en hopen dat ze dezelfde kleur hebben, want anders krijg je dat niet voor elkaar.

Als je een dekkende traplak gebruikt is de houtkleur toch niet boeiend? Je zult alleen wel een primer/grondlaag moeten gebruiken. Sigma heeft daar producten voor. Die vind je gewoon op de Sigma website. Meestal staat het zelfs gelinkt op de detailpagina van de lak die je wil gebruiken. Al wens op de website gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
jazeker alleen ik heb zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en daarom op zoek ben naar iemand met ervaring. De kale traptreden moet ik zeker voorbehandelen maar moet dat verf zijn op waterbasis zoals de sigma trappelzak of kan dat ook een andere verfsoort zijn waar dan de trappelzak overheen gaat.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:11
Wil je nu dat er een dekkende laag op komt of wil je beits dat hout echt ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik wil de hout kleur houden maar heb nu verschillende kleure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
corsat schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:04:
Ik wil de hout kleur houden maar heb nu verschillende kleure
Dan heb je dus een transparante lak/beits nodig. Je zult het hout echt helemaal kaal/blank moeten schuren; er mag geen enkele verf meer op zitten. Als je dat hebt gedaan en de trappen hebben nog verschillende kleuren (bijvoorbeeld omdat ze van verschillende houtsoorten zijn), dan ga je de trappen nooit in exact dezelfde kleur kunnen beitsen/lakken (transparant). Simpelweg omdat een transparante lak/beits op verschillende kleuren ondergrond altijd een ander resultaat zal geven.

Post eens een link naar de traplak die je op het oog hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 16-05-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Lijkt me toch logisch dat trap van 1 soort hout is gemaakt of niet? Misschien kan je ook verfbrander proberen als er veel verf op zit om alles kaal te krijgen.

Misschien kan je ook naar deze verf kijken is een 2k lak dus erg sterk.
https://www.nonpaintstore...t-verharder-750-gram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ppatrick schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:21:
Lijkt me toch logisch dat trap van 1 soort hout is gemaakt of niet? Misschien kan je ook verfbrander proberen als er veel verf op zit om alles kaal te krijgen.
[...]
Ik heb geen idee hoe oud het huis is waarin TS woont en of er ooit trappen of tredes zijn vervangen omdat ze rot waren. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 11-07 23:32

Chiron

Moderator Discord
Ik lurk even stiekem mee.. hier een trap waarbij het hout in dezelfde kleur is, maar ik 'm donkerder wil beitsen met houtnerf nog zichtbaar. Dus eerst de donkere beits eroverheen, en daarna de sigma traplak? Of is er ook traplak waarbij het in 1 keer kan?

Ik heb in ieder geval al wel ontdekt dat bootlak als afwerking geen veilige optie is :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Chiron schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:28:
Ik lurk even stiekem mee.. hier een trap waarbij het hout in dezelfde kleur is, maar ik 'm donkerder wil beitsen met houtnerf nog zichtbaar. Dus eerst de donkere beits eroverheen, en daarna de sigma traplak? Of is er ook traplak waarbij het in 1 keer kan?

Ik heb in ieder geval al wel ontdekt dat bootlak als afwerking geen veilige optie is :+
Is het hout blank, of zit er al een kleurproduct als beits/olie op? Want kleur op kleur weet ik niet of dat goed gaat. Beits op olie gaat volgens mij in ieder geval niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
cryptapix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Ik heb geen idee hoe oud het huis is waarin TS woont en of er ooit trappen of tredes zijn vervangen omdat ze rot waren. Jij wel?
Nee kan TS misschien iets over zeggen maar hout rot binnen in een trap komt toch niet vaak voor neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 11-07 23:32

Chiron

Moderator Discord
cryptapix schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Is het hout blank, of zit er al een kleurproduct als beits/olie op? Want kleur op kleur weet ik niet of dat goed gaat. Beits op olie gaat volgens mij in ieder geval niet goed.
Zoals ik al zei, het hout is in dezelfde kleur. En hij is al volledig kaal. Kleur op kleur is inderdaad geen goed idee.

Wat TS betreft zal die eerst alles kaal moeten schuren, voordat ie kan constateren of uberhaupt alles dezelfde soort hout is. En dan lijkt me dat ie gewoon in 1x met de antislip kan doen. Tenzij het hout een tintje donkerder moet, dan wordt het eerst beitsen (of antislip met een tintje).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Mijn huis is van 1995. Ik heb de onderste trap de treden kaal geschuurd ivm beschadigingen, het hout rond is nu donker gekleurd maar ziet er goed uit. Ik ga op zoek naar beits van sigma om de treden opnieuw een tint te geven en daarna gaat er sigma trappenlak overheen. Op de treden de antislip en de zijkant de slijtvaste sigma trappenlak, alles eigeel.

Pagina: 1