Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Router instellen als switch (HOWTO gelezen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een oude Netgear JNR3000 instellen als switch om via een enkele kabel naar boven een pc en laptop bedraad aan te kunnen sluiten.

Ik heb de volgende stappen uitgevoerd (volgens de HOWTO bovenaan):
- router reset (30 sec etc)
- ethernetkabel van pc naar ethernetpoort 2
- inloggen op de router
- ip veranderen naar 192.168.1.2
- DHCP uitzetten
- apply

Dan duurt het even en raak ik de verbinding met de router volledig kwijt. Ik zie m ook niet meer terug via ipconfig in command prompt. Ik heb ook geprobeerd om het ip te veranderen naar eindcijfer 3, zelfde resultaat. Na een nieuwe reset kan ik de router weer bereiken.
Mijn vraag dus; wat doe ik fout, of waar kan ik nog maar aan sleutelen voor een werkend resultaat.

Ik heb overigens geen interesse in een wifi access point, maar ik neem aan dat het aan- of uitzetten van de radio geen invloed heeft op bovenstaande.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netgear JNR3000
PC win10
Zyxel router van T-mobile

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06:05
Je zet de DHCP server uit en hebt (nog) geen andere netwerkapparatuur aangesloten? Dan is er dus geen DHCP-server en krijgt je PC geen IP-adres meer.

Stel ook op de PC eens handmatig een IP in dezelfde range in. Of verbind het ding na stap 6 met de rest van je netwerk, zodat je een IP krijgt toegewezen door de andere router.
DirtyBird schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:01:
Ik heb overigens geen interesse in een wifi access point, maar ik neem aan dat het aan- of uitzetten van de radio geen invloed heeft op bovenstaande.
Nee dat heeft het niet.

Maar ik vraag me wel af hoe slim het is om een router te gebruiken als je alleen een switch nodig hebt. Ik vermoed zomaar dat een router veel meer energie gebruikt. Voor €16 heb je al een 5-poorts gigabit switch, je zou eens kunnen uitrekenen wat daar de terugverdientijd van is. ;)

[Voor 46% gewijzigd door Xander op 16-05-2020 15:17]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Het leek even te werken, maar ik krijg toch weer problemen.

Zo ziet het instellingenoverzicht in de router er nu uit

Is die router gewoon brak?
Met een unmanaged switch heb ik uberhaupt geen gezeik met instellingen toch?

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Wat heb je nu precies gedaan dan? In eerste instantie had je alleen je PC gekoppeld met die Netgear router. Nogal logisch dat je dan geen websites kunt openen, zonder uplink naar de Zyxel router heb je natuurlijk geen internet.

Heb je nu niet toevallig nog steeds een vast IP in de PC ingesteld? Als die uplink is aangesloten mag je dit weer op automatisch zetten, de PC krijgt dan een IP-adres van de Zyxel router. Mocht je het handmatig laten staan, dan zul je ook handmatig nameservers moeten instellen.

Een unmanaged switch kun en hoef je inderdaad niets aan in te stellen.

[Voor 6% gewijzigd door Xander op 16-05-2020 15:57]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-06 14:52
Je moet de stekker die je normaal in de poort WAN prikt in een LAN poort steken.
Dan geeft je primaire router de dhcp door.

Verder opletten dat je de LAN zijde van de switch configureert dat die in dezelfde range zit als je netwerk.

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Na het instellen heb ik de kabel die vanaf de zyxel komt in LAN1 gedaan. Ik heb daarna in de router niks meer gewijzigd.

Het menu internet setup ziet er als volgt uit

In het LAN menu is niks gewijzigd, daar staat het ip adres dus nog op 192.168.1.3. Automatische toewijzing is geen optie in dat menu.

EDIT: het standaard ipadres van de zyxel is 192.168.1.1. Ik neem aan dat mijn gekozen ipadres dan wel in het bereik van de zyxel ligt.

[Voor 12% gewijzigd door DirtyBird op 16-05-2020 16:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23-06 12:24
@DirtyBird Het is normaal dat je het LAN ip adres niet via DHCP kan instellen, daar is zo'n router niet voor ontworpen.

Voor het IP-adres kan je 2 keuzes maken:
1. In dezelfde range als de Zyxel router (bvb 192.168.1.*). Het voordeel is dat je daarna nog in de instellingen van de JNR3000 kan, maar je moet dan goed opletten dat je een IP-adres kiest dat buiten de DHCP pool van de Zyxel valt. Anders loop je kans dat de Zyxel hetzelfde IP-adres aan een ander toestel toeken en dan heb je hommeles.
2. Een IP-adres in een andere range dan de Zyxel (bvb 10.10.10.10). Het nadeel is dat je daarna niet meer aan de configuratie van je JNR3000 kan (tenzij je je PC een vast IP-adres in dezelfde range geeft), maar dat is eigenlijk ook niet meer nodig. Het voordeel is dat je geen dubbele IP-adressen kan krijgen.

• Xander
DirtyBird schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:15:
Na het instellen heb ik de kabel die vanaf de zyxel komt in LAN1 gedaan. Ik heb daarna in de router niks meer gewijzigd.
En heb je op je PC iets ingesteld?

Kun je de uitkomst van 'ipconfig /all' eens hier plaatsen op het moment dat de problemen zich voordoen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb het hele zwikkie ertussenuit getrokken en de kabel vanaf de zyxel direct in de pc gestoken. Probleem leek weg, maar komt nu in mindere mate alsnog terug. Het probleem zit dus denk ik bij T-mobile of de Zyxel. T-mobile heeft niet zolang geleden nog landelijk een probleem gehad met DNS meen ik, misschien dat dat nog niet is opgelost.
Zyxel is de afgelopen weken al een paar keer gereset vanwege dezelfde klachten. Daar heb ik in de instellingen niks gewijzigd.
Ik kan het probleem du moment niet reproduceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-06 14:52
DirtyBird schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:15:

Het menu internet setup ziet er als volgt uit
[Afbeelding]

In het LAN menu is niks gewijzigd, daar staat het ip adres dus nog op 192.168.1.3. Automatische toewijzing is geen optie in dat menu.

EDIT: het standaard ipadres van de zyxel is 192.168.1.1. Ik neem aan dat mijn gekozen ipadres dan wel in het bereik van de zyxel ligt.
Internet setup is irrelevant in deze. Je moet de WAN poort (waar je normaal de internet kabel in steekt) niet gebruiken.

Je moet een LAN poort gebruiken waar je de Zyxel mee verbindt en dan je andere apparaten in de andere LAN poorten. DHCP server moet je uitzetten en de LAN kant van je router moet je in de range van de Zyxel plaatsen. Dus niet het IP adres bij de internet settings invoeren.

Ik heb ook een Zyxel van T-Mobile en daarmee heb ik een Asus router verbonden op dezelfde wijze.
Wat je evt. not kunt doen is in je 2e router de LAN poort op DHCP cliënt zetten. Dan krijgt de router een IP adres toegewezen. In het menu van de Zyxel kun je dan vinden welk IP adres dit is gewoden en evt. met static DHCP vastzetten.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True