Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC, meeste bang for buck

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-10 12:38
Beste tweakers,

Ik game sinds kort op een Lenovo l340-15IRH Raming, het bevalt redelijk goed, maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Het is en blijft een laptop dus hij wordt tijdens het gamen erg snel warm en luidruchtig. Ook zou ik net wat meer performance willen hebben zodat ik op de allerhoogste kwaliteit 1080p60 kan spelen, dit lukt niet met de Lenovo laptop. Ik heb zelf al een lijstje samengesteld, maar zal eerst de vereiste vragen beantwoorden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080p minimaal 60 fps op de hoogste kwaliteit. In de toekomst met een videokaart upgrade 1440p. Speel op dit moment voornamelijk Warzone en League of Legende, en ben van plan nieuwere AAA titels ook te gaan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij 700 euro, dit is 500 voor Pc en 200 voor videokaart (2e hands)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is aanwezig, componenten nog niks

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, ik richt op het meeste bang for buck.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt niet op een vaste plek te staan, dus indien mogelijk binnen het budget zou het fijn zijn als die wat compacter en lichter is, daarnaast wil ik ook graag dat het systeem stiller is dan mijn laptop. Het hoeft niet muisstil te zijn, zolang er maar geen vliegtuig naast me op de tafel staat.

Ga je overklokken?
Ben ik in eerste instantie niet van plan, mocht dit significant meer fps opleveren dan wel. Indien de CPU de bottleneck begint te vormen met een videokaart upgrade in de toekomst dan wel.

Wat verwacht je van ons?
Constructieve feedback en graag de reden waarom iets beter/slechter is dan wat ik heb gekozen.

Hier mijn lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 56,87€ 56,87
1NetwerkadaptersIntel Dual Band Wireless-AC 8265€ 20,72€ 20,72
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 22,91€ 22,91
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 68,95€ 68,95
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 60,90€ 60,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,25

Ik zal een korte toelichting geven voor iedere productkeuze:

CPU; in benchmarks voor gaming performt die nauwelijks tot niets onder de R5 3600, in productievere taken zoals fotobewerking is die wel langzamer, vanwege de minder cores/threads, maar dit is voor mij geen doeleinde. Hij kost daarentegen wel 40 euro minder. Een ryzen 5 1600 kost 24 euro minder, maar levert ook in prestatiegewijs.

Mobo; Dit moederbord wordt vaker aangeraden en heeft ook goede VRM's wat een lichte overclock of een zwaardere CPU in de toekomst mogelijk maakt, daarnaast beschikt het over genoeg aansluitingen, wat ik nodig zal hebben.

Behuizing; Over deze keuze ben ik zelf niet helemaal tevreden, het is een goede bang for buck kast alleen heb ik liever een kast zonder raam, ik heb rond gezocht, maar ik kon geen alternatief vinden voor dezelfde prijs, met hetzelfde aantal fans en kwaliteit. Mocht je een aanrader hebben dan hoor ik het graag.

CPU koeler; een beetje stille pc kan geen aftermarket koeler missen, vandaar deze keuze, kost niet veel geld, koelt goed en kan in de toekomst eventueel een lichte overclock hebben.

RAM; dit setje RAM staat niet op de support list van het moederbord, maar ik heb op het internet gelezen dat na enkele aanpassingen het compatible is en op 3200MHz werkt, op moment van typen is dit het goedkoopste 2x 8Gb setje met een snelheid van 3200MHz.

Voeding; mijn eisen voor de voeding zijn minimaal semi modulair en 450-500 wattage. Semi modulair omdat de behuizing een window heeft, indien er een beter alternatief met een closed case komt, dan valt deze eis weg. 450-500 wattage zou meer dan genoeg moeten zijn voor dit systeem en voor eventuele upgrades in de toekomst. De 80 Gold plus certificering is leuk meegenomen wat een paar duiten scheelt op de energie rekening, maar dit is geen eis.

SSD; op dit moment zal ik genoeg hebben aan 480GB, ik speel maar 2 spellen op dit moment, zodra ik merk dat ik meer verschillende spellen tegelijkertijd zal spelen kan ik altijd nog extra opslag bij kopen.

Netwerkadapter; een netwerkadapter is nodig, omdat anders de internet kabel dwars door de woonkamer zal liggen, ik heb ook meteen gekozen om er Bluetooth bij te pakken, omdat ik dit soms gebruik. Qua topsnelheid zit het prima, we hebben een internetsnelheid van 100 Mbps

Videokaart; Last but not least de videokaart, hij staat niet in het lijstje, omdat ik een tweedehandse wil halen, kortom de meeste bang voor buck. De rest van de componenten haal ik liever nieuw, omdat dit mij een veiliger gevoel geeft. Ik zie voornamelijk veel gtx 1060/1070 Op V&A staan, maar ik zoek graag een wat nieuwere serie zoals een gtx1660 of RX 5600. Het heeft geen haast, dus ik kan een goede deal afwachten, mijn vraag is wat raden jullie aan voor om en nabij 200 euro voor 1080p.

Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien dan hoor ik dat graag!
Groetjes,
PacoRabanne

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:04
Vervang je voeding door pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 en drop de aparte cpu koeler, dan heb je voldoende budget om de 3300x te vervangen door een 3600. Met het oog op de toekomst heb je meer aan 6 cores dan een quadcore. En qua budget kan het.

Geheugen ga je beter voor pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB al zou crucial nog mooier zijn met pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B maar dan ga je over budget.

Vwb gpu, ik snap dat je geen haast hebt. Houdt er wel rekening meer dat je niks met je pc kan zolang je geen gpu hebt aangezien er geen igpu in zit. Tweedehands 1660 super of 5600 zijn beide prima, zijn alleen relatief nieuwe kaarten dus de vraag is of je veel gaat vinden.
Een goeie 1060 6gb of rx580 8gb is ook het overwegen waard voor 1080p op 60fps. Overigens presteert een 1070 vrijwel gelijk of iets beter aan een 1660 super.

Qua case pricewatch: BitFenix NOVA Zwart prima gesloten case, alleen een extra fan erbij plaatsen als intake.

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-10 12:38
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:22:
Vervang je voeding door pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 en drop de aparte cpu koeler, dan heb je voldoende budget om de 3300x te vervangen door een 3600. Met het oog op de toekomst heb je meer aan 6 cores dan een quadcore. En qua budget kan het.
Met het oog op de toekomst kan ik ook over 2-3 jaar de CPU een upgrade geven lijkt me, daarnaast was een eis dat het systeem redelijk stil moest zijn, ik lees best vaak dat een r5 3600 met stockkoeler nog best wel lawaai kan opleveren, dus die aftermarket koeler komt er hoe dan ook. Wat betreft de voeding zou ik het geld wat ik bespaar uit kunnen geven aan een closed case in een hogere prijsklasse.
Geheugen ga je beter voor pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB al zou crucial nog mooier zijn met pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B maar dan ga je over budget.
Waarom is de pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB beter dan mijn gekozen geheugen setje?
Vwb gpu, ik snap dat je geen haast hebt. Houdt er wel rekening meer dat je niks met je pc kan zolang je geen gpu hebt aangezien er geen igpu in zit. Tweedehands 1660 super of 5600 zijn beide prima, zijn alleen relatief nieuwe kaarten dus de vraag is of je veel gaat vinden.
Een goeie 1060 6gb of rx580 8gb is ook het overwegen waard voor 1080p op 60fps. Overigens presteert een 1070 vrijwel gelijk of iets beter aan een 1660 super.
Thanks voor de tip, dan ga ik de komende tijd kijken naar de genoemde kaarten!
Qua case pricewatch: BitFenix NOVA Zwart prima gesloten case, alleen een extra fan erbij plaatsen als intake.
Case is niet echt leverbaar bij grotere webshops en moet er dan een fan bijkopen, ik ga met het bespaarde geld op de voeding kijken naar een wat duurdere closed case

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-11 23:40

• ExiZTeNcE
PacoRabanne schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Met het oog op de toekomst kan ik ook over 2-3 jaar de CPU een upgrade geven lijkt me, daarnaast was een eis dat het systeem redelijk stil moest zijn, ik lees best vaak dat een r5 3600 met stockkoeler nog best wel lawaai kan opleveren, dus die aftermarket koeler komt er hoe dan ook. Wat betreft de voeding zou ik het geld wat ik bespaar uit kunnen geven aan een closed case in een hogere prijsklasse.

[...]

Waarom is de pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB beter dan mijn gekozen geheugen setje?
Qua cpu, dat kun je doen uiteraard. Zal tzt dan alsnog een 3x00 worden aangezien de 4x00 niet op b450 kan.
Dus ik zou mezelf een hoop gezeik (en waarschijnlijk frustratie door de quad-core op vrij korte termijn) besparen en nu die paar tientjes extra uitgeven. Maargoed, je moet het uiteraard zelf weten. Wellicht dat @Uszka of @Hackus hier nog een zinnige opmerking over hebben.

Vwb je ram, corsair geheugen is het altijd een gok welke geheugenchips je krijgt en daarbij ook de vraag op welke snelheid dat dan gaat draaien. Die gskill en vooral de crucial draaien zonder problemen op 3200Mhz en vrijwel zeker op 3600.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PacoRabanne Qua GPU 200,- voor 2e hands ?
Wat denk je dan te vinden ? Een GTX1660S presteert als GTX1070, en kost nieuw paar tientjes meer. pricewatch: Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Super Twin Fan
of 1660 => pricewatch: Asus TUF Gaming GeForce GTX 1660 OC edition
mbt je kast, zie ik al 2 bekende shops, en je hebt maar 1 shop nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 17-05-2020 15:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11 21:43
Zou het netwerkkaartje vervangen door het nieuwere broertje (ook met BT5) -> pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• rohitpenace
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-11 14:16
ExiZTeNcE schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:22:
dan heb je voldoende budget om de 3300x te vervangen door een 3600. Met het oog op de toekomst heb je meer aan 6 cores dan een quadcore. En qua budget kan het.
Zou je dit misschien kunnen toelichten? Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe game pc. De 3300x + upcoming b550 leek mijn een uitstekende én toekomstbestendige optie. Maar ik had nog niet gelezen dat je "met het oog op toekomst" meer hebt aan een 6core in een game pc.

• ExiZTeNcE
rohitpenace schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Zou je dit misschien kunnen toelichten? Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe game pc. De 3300x + upcoming b550 leek mijn een uitstekende én toekomstbestendige optie. Maar ik had nog niet gelezen dat je "met het oog op toekomst" meer hebt aan een 6core in een game pc.
Je merkt dat alle quad-cores op dit moment in sommige games tegen hun eind aan beginnen te lopen (bijvoorbeeld battlefield). Meeste games hangen nu nog op single core performance, maar de volgende generatie consoles gaan ook naar meer cores/threads, dus de verwachting is dat dit ook voor pc games gaat gebeuren.
Dus als het ff kan zou ik nu geen quadcore meer pakken.

• Captain Coconut
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:43
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een bang-for-buck pc rond de €700. Om het systeem toekomst bestendig te maken ben ik gegaan voor een 3600.
Op de videokaart is flink bespaard, de 1650 super is voldoende om de huidige games op 1080p te spelen en de besparing t.o.v. de 1660 super kan dan bij een toekomstige upgrade gelegd worden. Zover ik de geruchten lees gaan de nieuwe gpu's eind van dit jaar flinke stappen maken. Het plan is dan om over circa een jaar de gpu te vervangen voor iets dat richting de grens van de bottleneck van de 3600 gaat, zo heb je veel bang-for-buck en een systeem dat dan weer lang mee gaat.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 71,-€ 71,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,90€ 187,90
1BehuizingenSilverstone PS15 (zonder RGB fans)€ 52,90€ 52,90
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 12,95€ 12,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-16GVK€ 68,-€ 68,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 55,45€ 55,45
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 960GB€ 108,90€ 108,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,10

De gekozen kast is erg basic en vrij klein, maar wel prima voor het geld. Helaas wel nog met glazen side panel.

Hopelijk kun je hier wat mee.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Captain Coconut je gekozen moederbord is erg basic, met geen beste stroomvoorziening.
pricewatch: ASRock B450M Pro4 is een betere keuze.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1