Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

USB-audiokaart ~30 EUR, verbetering geluid tov instapmobo?

Pagina: 1
Acties:

• hyperdry
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08-03 21:00
Onlangs ben ik van moederbord geswitcht naar een moederbord uit een duurdere prijsklasse. Wat me opviel: wat een enorm verschil in geluidskwaliteit door mijn (game)headset. De headset (Corsair Void Pro) is een bluetooth headset waarvan ik de adapter in de PC stop met een USB-dongle. Ik dacht dat die dongle tevens een externe audiokaart was, omdat er ook software bij zit waarmee je de equalizer kan aanpassen. Maar blijkbaar was dat alleen een filter over het geluid heen dat door de interne geluidskaart op mijn moederbord gegenereerd wordt.

Nu heb ik voor een vriend van me destijds ook een PC samengesteld obv dat goedkope mobo met lage audio kwaliteit. Nu ik dit verschil in audiokwaliteit heb gehoord, gun ik dat hem ook. Zal een USB audio adapter een goede kwaliteitsverbetering zijn? Ik zat te kijken naar een paar van 25-30 EU. Het doel is met name goed geluid hebben in games, om enemies te kunnen lokaliseren. Verder ook luisteren naar muziek, films kijken.

En zijn er objectieve kwaliteitsindicatoren waar ik op kan letten bij het vergelijken van deze 4 producten?

Bedankt

pricewatch: HyperX AMP USB Sound Card

pricewatch: Creative Sound Blaster Play! 3

pricewatch: Startech.com 7.1 USB Audio Adapter External Sound Card with SPDIF...

pricewatch: Behringer U-Control UCA222

Qua merk neig ik naar Behringer, of kan ik toch beter de meeste nieuwe van de vier kopen, of nog een andere overweging?

[Voor 3% gewijzigd door hyperdry op 16-05-2020 12:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je geluidskaart heeft als het goed is helemaal niets met je headset te maken. Die kan je in je apparaatbeheer zelfs uitzetten en dan doet je BT headset het nog steeds.

In windows heb je "playback devices" die volledig onafhankelijk van elkaar werken. Meestal heb je:

- Je hdmi playback device
- De onboard geluidskaart met analoge uitgangen
- eventuele USB audio apparaten (speakers die je met USB aansluit, usb 'geluidskaarten')
- Eventuele BT audio apparaten

Dit zie je bij mij staan:

Onboard geluid staat uit, ik speel nu muziek via de bose headset. En "HDMI display" zit op mijn versterker aangesloten. Die kan ook geluid weergeven zonder de onboard geluidskaart.

Al die dinge zijn allemaal wat je vroeger een 'geluidskaart' noemde. Een geluidskaart upgraden is geen zinvolle actie, want als het geluid verbeterd is (vergist je niet in in hoeverre je eigen oren jezelf voor de gek kunnen houden, denk aan de dure kabeltjes waar veel mensen bij zweren dat het uitmaakt), dan ligt dat eerder aan een setting of de driver van de BT dongle of de headset oid.

[Voor 19% gewijzigd door JvS op 16-05-2020 13:00]

• hyperdry
Dankje dat je hier de tijd voor hebt genomen! Als ik zo thuis ben ga ik obv hiervan wat testen (middels bijv. alles in apparaatbeheer uitzetten behalve die headset).

En naar de settings kijken. Wat ik wel merkwaardig vind, is dat ik gewoon m'n oude Windows boot SSD incl programma's/drivers in het nieuwe systeem heb gehangen, dus niet alleen zelfde hardware (BT dongle en headset) maar ook zelfde software en settings, en toch lijkt het erg anders te klinken. Houden mijn oren mij nou echt voor de gek? Ik ga er achteraan

[Voor 54% gewijzigd door hyperdry op 16-05-2020 13:46]

• hyperdry
Nogmaals dank. Ik denk dat ik nu iets verder ben. In apparaatbeheer ziet alles er hetzelfde uit. Maar bij device properties verschillen de twee systemen, bij sample rate en bit depth.

Systeem 1: hierop hoor ik het geluid kristalhelder

8 channel, 48kHz

Systeem 2: hierop klinkt het geluid doffer, minder range, minder levendig

8 channel, 44.1kHz

En op systeem 2 is die optie er ook niet, voor 8 channel 48kHz. Waar zit dat hem in? In beide systemen maak ik gebruik van dezelfde boot/Windows SSD met dezelfde programma's, drivers etc. Er zit verder geen andere opslagschijf in.

[Voor 84% gewijzigd door hyperdry op 16-05-2020 14:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Dat was me niet helemaal duidelijk, maar als het inderdaad letterlijk dezelfde bootschijf is die je even in een ander systeem prikt mag er niks anders zijn.
En de headset is dus ook letterlijk dezelfde, niet dat je 2 identieke headsets hebt, waarvan de ene is aangesloten op systeem 1 en de andere op systeem 2?

Natuurlijk worden wel andere drivers geladen voor de rest van het systeem, maar dat zou normaal gesproken niet uit moeten maken.

Heel ver gezocht: eens een andere USB poort voor de dongle uitproberen?

Als je niet op beide systemen dezelfde sample rate kunt kiezen is er in ieder geval één verschil dat niet alleen op je oren berust. Anders had ik gezegd dat het waarschijnlijk een placebo effect was (je hebt een beter systeem, en je denkt daardoor verschil te horen).

[Voor 77% gewijzigd door defusion op 16-05-2020 14:37]

• hyperdry
Driver versie is exact hetzelfde in apparaatbeheer:
- Headset Earphone: Driver version 10.0.18362.1
- USB Controller: Driver version 2.3.22.0

Spatial sound staat op beiden uit.

Maar dat die instellingen overeenkomen, klinkt voor mij ook wel logisch (maar: ik weet er niet veel van!), omdat ik dezelfde SSD gebruik in beide systemen. Wissel ik van systeem, dan haal ik de SSD uit systeem 1, doe ik die in systeem 2, en dan start ik die op.

Wat ik dan merkwaardig vind is dat: software/drivers komen overeen, hardware (BT dongle en headset) komt overeen, maar toch staat er tussen de systemen een setting anders en (nogmaals getest) ik hoor echt duidelijk verschil in 'clarity'. De ene klinkt echt flink veel doffer dan de ander. Het is echt alsof je slechte ogen hebt en voor het eerst een bril draagt als je gaat luisteren op dat ene systeem nadat je geluisterd hebt op die ander. Bij het eerst opzetten van een bril: alsof je dan pas ontdekt dat wereld ook in HD te zien is, en zo is dat ook met die overgang in geluidskwaliteit die ik hier duidelijk ervaar.

Plan van aanpak:
Op het slechte systeem ga ik even:
- alle Corsair drivers verwijderen
- Corsair iCUE verwijderen (software met equalizer)
- reboot
- reinstall en kijken of dan na automatische Windows driver install wel die 8channel 48kHz heb

[Voor 32% gewijzigd door hyperdry op 16-05-2020 14:33]

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
ik heb per ongeluk mijn vorige reactie gewijzigd ipv een nieuwe te plaatsen, maar zie bovenstaande.

• hyperdry
Bedankt voor het meedenken @defusion.

Drivers verwijderen, rebooten en opnieuw (automatisch) laten installeren lostte het 'probleem' op dat ik alleen 44.1kHz had. Nu heb ik ook weer 8channel 48kHz. Vervolgens weer iCUE geinstalleerd en om te testem Warzone gerund, maar weer dat doffe geluid!

Vervolgens, wat ook jouw aanbeveling was hierboven, is het proberen van een andere USB-poort. Ik had die BT dongle telkens in een 2.0 USB-poort aan de voorkant zitten v/d kast, en nu deed ik hem in een 2.0-poort op de achterkant er in (poort direct op het mobo).

En ja hoor, kristalhelder geluid. Het switchen van USB-poorten was dus de fix. Maar hoe dat technisch nu weer werkt? Bedankt beiden voor de hulp! Dat scheelt mij weer een overbodig ding kopen waar ik niets verder mee was gekomen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True