Mijn vraag
Ik ben opzoek naar een VM software. Mag wat kosten maar liefste gratis.
Het systeem wordt zowel klein-zakelijk als privé gebruikt.
Het mooiste zou zijn om de huidige FreeNAS direct in de VM starten zodat alles weer snel in de lucht is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware is Dell PowerEdge R710 2x X5650 2.66GHz Six core 48GB RAM
Op dit systeem draait momenteel FreeNAS-11.3-U2
FreeNAS gebruik ik voornamelijk om bestanden op te slaan en VM's te draaien.
VM's worden gebuikt voor:
-LTSP server voor normaal computer gebruik.
-Traccar (GPS dienst)
-Software voor webbased voorraad beheer
-Reverse Proxy voor SSL-verbinding
Verder heb ik nog 2 Raspberry's in gebruik voor Eyemotion en OpenVPN + PiHole. Deze zou ik ook graag in de VM hebben maar met Freenas is dit onmogelijk omdat de VM niet betrouwbaar genoeg is.
Problemen met de huidige setup
VM's in FreeNAS lijken niet altijd even goed te draaien. Bij een Kernel update start deze soms helemaal niet meer op en moet ik terugvallen op een oudere kernel versie. Ook met de VNC plugin van FreeNAS stopt de VM er vaak mee
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb VMware (windows) gebruikt en dit werkt best goed.
ESXi wordt tot versie 6.5 ondersteund
Hyper-V heb ik nu op Windows 10 Pro geprobeerd en dit lijkt goed en stabiel te werken. Ik heb nog een aantal licenties liggen voor Windows 10.
De server versie kost nogal wat.
Mn voorkeur gaat uit naar Hyper-V maar misschien heeft iemand hier nog een beter optie of aanbeveling?
Ik ben opzoek naar een VM software. Mag wat kosten maar liefste gratis.
Het systeem wordt zowel klein-zakelijk als privé gebruikt.
Het mooiste zou zijn om de huidige FreeNAS direct in de VM starten zodat alles weer snel in de lucht is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware is Dell PowerEdge R710 2x X5650 2.66GHz Six core 48GB RAM
Op dit systeem draait momenteel FreeNAS-11.3-U2
FreeNAS gebruik ik voornamelijk om bestanden op te slaan en VM's te draaien.
VM's worden gebuikt voor:
-LTSP server voor normaal computer gebruik.
-Traccar (GPS dienst)
-Software voor webbased voorraad beheer
-Reverse Proxy voor SSL-verbinding
Verder heb ik nog 2 Raspberry's in gebruik voor Eyemotion en OpenVPN + PiHole. Deze zou ik ook graag in de VM hebben maar met Freenas is dit onmogelijk omdat de VM niet betrouwbaar genoeg is.
Problemen met de huidige setup
VM's in FreeNAS lijken niet altijd even goed te draaien. Bij een Kernel update start deze soms helemaal niet meer op en moet ik terugvallen op een oudere kernel versie. Ook met de VNC plugin van FreeNAS stopt de VM er vaak mee
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb VMware (windows) gebruikt en dit werkt best goed.
ESXi wordt tot versie 6.5 ondersteund
Hyper-V heb ik nu op Windows 10 Pro geprobeerd en dit lijkt goed en stabiel te werken. Ik heb nog een aantal licenties liggen voor Windows 10.
De server versie kost nogal wat.
Mn voorkeur gaat uit naar Hyper-V maar misschien heeft iemand hier nog een beter optie of aanbeveling?