[ADVIES] Welke VM-software voor server.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-06 12:59
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar een VM software. Mag wat kosten maar liefste gratis.
Het systeem wordt zowel klein-zakelijk als privé gebruikt.
Het mooiste zou zijn om de huidige FreeNAS direct in de VM starten zodat alles weer snel in de lucht is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware is Dell PowerEdge R710 2x X5650 2.66GHz Six core 48GB RAM
Op dit systeem draait momenteel FreeNAS-11.3-U2

FreeNAS gebruik ik voornamelijk om bestanden op te slaan en VM's te draaien.

VM's worden gebuikt voor:

-LTSP server voor normaal computer gebruik.
-Traccar (GPS dienst)
-Software voor webbased voorraad beheer
-Reverse Proxy voor SSL-verbinding

Verder heb ik nog 2 Raspberry's in gebruik voor Eyemotion en OpenVPN + PiHole. Deze zou ik ook graag in de VM hebben maar met Freenas is dit onmogelijk omdat de VM niet betrouwbaar genoeg is.

Problemen met de huidige setup

VM's in FreeNAS lijken niet altijd even goed te draaien. Bij een Kernel update start deze soms helemaal niet meer op en moet ik terugvallen op een oudere kernel versie. Ook met de VNC plugin van FreeNAS stopt de VM er vaak mee

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb VMware (windows) gebruikt en dit werkt best goed.
ESXi wordt tot versie 6.5 ondersteund

Hyper-V heb ik nu op Windows 10 Pro geprobeerd en dit lijkt goed en stabiel te werken. Ik heb nog een aantal licenties liggen voor Windows 10.
De server versie kost nogal wat.

Mn voorkeur gaat uit naar Hyper-V maar misschien heeft iemand hier nog een beter optie of aanbeveling?

Beste antwoord (via Willempie27 op 22-05-2020 09:30)

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 08:28
Ik zou lekker voor ESXI 6.5 gaan. Heb je ook L nagedacht over een backup oplossing?

[ Voor 43% gewijzigd door Mrk87 op 16-05-2020 10:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Laatst online: 03-06 08:28
Ik zou lekker voor ESXI 6.5 gaan. Heb je ook L nagedacht over een backup oplossing?

[ Voor 43% gewijzigd door Mrk87 op 16-05-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik zou persoonlijk gewoon op ESXi blijven.

Ik heb hier ook ESXi draaien met FreeNAS als een host icm LSI1015 voor directe harddisk toegang voor ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Bedankt voor het advies. Ben er wat meer informatie aan het zoeken voor ESXi.

Er staat een 2de bestanden server die aan gaat rond middernacht en een backup maakt van de VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:06
Kijk ook eens naar proxmox, ik ben overgestapt van ESXi naar proxmox, thuis en voor klanten..

[ Voor 18% gewijzigd door _root op 16-05-2020 12:13 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 22:17
Hyper-V heb ik nu op Windows 10 Pro geprobeerd en dit lijkt goed en stabiel te werken. Ik heb nog een aantal licenties liggen voor Windows 10.
De server versie kost nogal wat.
Ik zou de hyper-v free versie pakken is een core versie maar kan je vanaf je Windows 10 machine beheren met Windows Admin center of gewoon Hyper-v manager.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 16-05-2020 12:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hier ook +1 voor ESXi.

n.b. Dell heeft custom builds voor de R710 (net als de meeste andere merken overigens).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Microkid Bedankt voor de link. Ik had er zelf al op gezocht en las dat het niet zou werken.
Ik lees op andere forums dat er error meldingen zou komen waarvoor er een "Workaroud" is.
Liever begin ik daar niet aan ivm stabiliteit.

Proxmox zit ik niet zo zitten. Het ziet er wat complexer uit.

Ik zie dat de meeste toch ESXi zouden kiezen. Vmware zelf voelde ook altijd goed aan.
Dus zal dit weekend nog eens goed inlezen om de gegevens volgende week over te gaan zetten.

Iedereen bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
Willempie27 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:40:

Proxmox zit ik niet zo zitten. Het ziet er wat complexer uit.
Het mooie van Proxmox is dat je heel eenvoudig kan beginnen, single server, paar diskjes.
Je zal je verbazen hoe verassend eenvoudig de eerste opzet is.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@_root
Ben er wel benieuwd naar en zal het eens testen op een andere machine. Het heeft wel wat weg van Freenas vind ik zelf. Gebruikt het ook veel ram voor ZFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
Willempie27 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:06:
@_root
Ben er wel benieuwd naar en zal het eens testen op een andere machine. Het heeft wel wat weg van Freenas vind ik zelf. Gebruikt het ook veel ram voor ZFS?
Voor de optimale performance ben je behoorlijk wat RAM kwijt, maar ook daar kan je makkelijk een limiet stellen.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vergeet niet dat wanneer je FreeNAS als VM in je hypervisor wilt draaien dat je je harddisk met passthrough direct in FreeNAS wilt kunnen aanspreken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:34
Kijk eens naar OpenNebula. En check daarvan MiniONE als je een kleine testomgeving wil hebben om eens te kijken wat het is. https://github.com/OpenNebula/minione

[ Voor 13% gewijzigd door remyz op 16-05-2020 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Inmiddels de hele week bezig geweest om alle data over te zetten. De uiteindelijke keuze is ESXi geweest. Klein programma voor alleen het VM doel. Opvallend is dat versie 6.5 een error geeft bij het inloggen (dit is een bekende bug). Ik heb er nu versie 6.7 van de dell site erop geïnstalleerd zonder problemen. Alles draait stabiel. Alleen nog wat Backups instellen.

3 van de 5 VM's kon ik overzetten van freenas. Het lijkt wel als de grote boven de 100gb komt deze niet wordt geaccepteerd door Esxi of er gaat met omzetten iets mis. Ik heb het verschillende keren geprobeerd.

- Voor het gemak is Hyper-V denk ik ook wel een goede optie.
- Het bovenstaande OpenNebula ziet er na mijn mening ook goed uit. Ik ga ook nog wel het 1 of ander proberen.
-Voordeel met ESXi is dat het vlot werk en geen extra HDD in beslag neemt en weinig resources.
-Van Freenas blijf ik nu helemaal af en ben weer terug op OpenMediaVault. Deze is toch wat gemakkelijker te beheren met rechten. Ook de gehele docker / Bhybe gebruik ik zelf niet.
Pagina: 1