Toon posts:

Kan Windows Recovery niet starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27
Mijn vraag
Sinds gisteren will mijn laptop niet meer opstarten, hij blijft hangen bij het windows logo met de draaiende puntjes. Mogelijk is door een update Windows corrupt geraakt. Nu probeer ik in het Windows Recovery Environment (WinRE) te komen maar dit lukt op geen enkele manier. Zie onderstaand wat ik al geprobeerd heb, iemand nog suggesties?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 (64 bit), Dell XPS 12

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Een uur wachten op het start scherm: lijkt niks te gebeuren
- Dell zelftest via BIOS: alles is ok volgens Dell
- F8: geen effect, maar dit schijnt toch al niet meer te werken bij een SSD en UEFI
- Meerdere keren geforceerd afsluiten tijdens opstarten om WinRE te forceren: geen effect
- Windows 10 Recovery Disk gemaakt in een andere PC: kom op exact hetzelfde punt terecht
- Windows 10 installatie USB drive gemaakt mert Rufus of de MS Media Creation Tool: kom op exact hetzelfde punt terecht
- Windows 8.1 installatie USB: kom op exact hetzelfde punt terecht

Ik heb meerder USB disks en zelfs een Windows 10 DVD met een USB-DVD station geprobeerd maar kom telkens weer op hetzelfde punt met de draaiende puntjes. Op de één of andere manier lijkt het onmogelijk te zijn om met een Windows opstart medium of in de WinRE te komen of een nieuwe installatie te starten...

Wat wel lukt is om met een Linux bootable USB op te starten. Ik kan dan ook bij alle data op de schrijf komen.Helaas kan ik niet vinden of het m ogelijk is om hiermee iets aan te passen om een safe mode of recovery te forceren.

Iemand suggesties hoe ik in het WinRE kan komen of desnoods Windows opnieuw kan installeren (zelfs dat lukt me tot nu toe niet)?

My case has so many fans that it hovers above the ground

Alle reacties

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:31

De Nelis

en anders maar niet...

Kun je wel opstarten met het boot menu dmv. F12, daar zou de recovery optie ook onder kunnen staan, mits je gebruik maakt van de fabrieksinstallatie uiteraard.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Sten Vollebregt
Bedankt voor je suggestie. Ik kan wel in het Dell boot menu komen, maar daar staat helaas geen recovery optie (alleen diagnose of opstarten vanaf de SSD of USB). Volgens mij stond er oorspronkelijk Win7 op, maar ik ben al jaren terug overgestapt naar Win10.

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:31

De Nelis

en anders maar niet...

Sten Vollebregt schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:55:
Bedankt voor je suggestie. Ik kan wel in het Dell boot menu komen, maar daar staat helaas geen recovery optie (alleen diagnose of opstarten vanaf de SSD of USB). Volgens mij stond er oorspronkelijk Win7 op, maar ik ben al jaren terug overgestapt naar Win10.
Dan denk ik dat er niets anders op zit dan een herinstallatie kunt doen dmv. de gemaakt usb-stick.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• Sten Vollebregt
Zelfs dat lukt niet: met een Win10 (of Win8.1) installatie USB begint hij met laden vanaf de USB (of DVD) maar start dan alsnog op vanaf de SSD. Waarom is mij volkomen onduidelijk, want starten van een Live Linux USB (Ubuntu of Parted Magic) lukt wel.

Edit: opstarten met een Win7 DVD of Win10XPE life image lukt ook niet... ook hier blijft hij bij het Windows logo hangen. Het lijkt er op dat geen enkele (moderne) Windows versie het systeem wil opstarten, maar met Linux lukt dit wel. Wat voor (hardware) probleem zou dit kunnen veroorzaken???

[Voor 37% gewijzigd door Sten Vollebregt op 16-05-2020 12:03]

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:27
Kun je bij Dell niet de originele recovery images (met alle benodigde drivers meegebakken) downloaden? Bij HP kan dit bijvoorbeeld wel.

Daarmee zou je een nieuwe installatie kunnen uitvoeren of een bestaande herstellen.

Mijn platencollectie

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-03 16:18
Als niks meer lukt dan zou ik hem eerst eens opendraaien. Kan altijd zijn dat er bijvoorbeeld te veel stof in de ventilator zit. Schoonmaken van binnen en kijken of er iets los zit of kapot is..alles goed vastdraaien.

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05
Alle externe apparaten zoals cardreaders externe schijven , printers loskoppelen en dan
opstarten.

Is de usbstick die je gebruikt een USB 2 of 3
Probeer een usb 2 poort.

44

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Volgens mij kun je bij het opstarten ook nog ctrl ingedrukt houden om in het Windows 10 bootmenu te komen. Dat zie ik niet in de ondernomen stappen staan of ik moet eroverheen hebben gelezen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:18
Kun je de SSD in een ander systeem plaatsen en daarop Windows installeren. Daarna weer terugplaatsen...

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Bedankt voor alle suggesties, helaas geeft alles hetzelfde resultaat:
- Dell heeft geen recovery image voor deze oude laptop. Ik kom er wel een maken met een algemene Win10 iso meer hun tool maar die hangt ook
- Ik heb hem open gemaakt en schoongemaakt, ook geprobeerd zonder de wifi kaart op te starten. Verder is er niks verbonden met de laptop. De laptop heeft alleen USB2
- Ctrl werkt helaas ook niet
- Ik heb een mSATA naar USB case besteld
- Win10PE start ook niet op

Edit: de oorzaak lijkt de SSD te zijn. Als ik deze verwijder kan ik wel een Win10PE live boot van de USB starten. Contactjes schoonmaken verhelpt het probleem helaas niet. Morgen komt als het goed is de mSATA behuizing en dan kan ik de data eraf halen en kijken of er fouten in de partitie zitten.

Wel interessant dat Windows gevoelig is voor de SSD, zelfs bij een live USB boot. Linux heeft er geen problemen mee en staat me zelfs toe om de data te bekijken.

[Voor 32% gewijzigd door Sten Vollebregt op 17-05-2020 13:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee