Accu aan zijn einde of toch iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38
Ik heb hier een oude VW transporter uit 99.

Deze heb ik puur voor een verbouwing gekocht omdat ik elke dag 20km heen en weer moet rijden tussen ons tijdelijke adres.

Nu had ik de laatste dagen het idee dat het accu lampje afentoe Brande en bij het starten niet altijd het voor gloei lampje ging branden.

Gisteren na een rit van ~10 km en daarna ~15 min met de knipperlichten aan stil gestaan wou de auto niet meer starten (maakte nog geen hele slag). Dus mijn schoonpa heeft hem met de startkabels weer gestart.

Nu vanmorgen koud gemeten is de accu 11,6 Volt hierna de auto gestart zonder issues (1 slag draaien en gaan met de banaan). Hierna draaiend gemeten en meet is 14,4 Volt dus de dynamo is goed lijkt me ?.

Kan het gewoon zijn dat de accu aan zijn einde is en dus wel de juiste voltage aangeeft maar gewoon niet meer volledig oplaad ? Want dan haal ik van de sloop even een accu van 2 tientjes voor de 2 maanden dat het nog nodig is.

Is trouwens een 12V 64Ah accu wat er nu inzit voor een 47kw diesel motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37
Een slechte accu zal nog best opladen naar rond de 12v, maar zal lang de 64Ah niet meer halen, waardoor je bij gebruik ook snel onder de 12v zal duiken.
Dynamo lijkt.mij in orde met 14.4v met lopende motor

Andere accu zou de klus (zolang het duurt) moeten klaren

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Even multi meter aansluiten en voltage meten tijdens starten. Een goede accu blijft boven de 9 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de dagelijkse rit net niet lang genoeg is om de accu weer volledig op te laden en je dus netto dagelijks aan het ontladen bent. Van wanneer is de accu? Als het een wat oudere is dan kan het zomaar zijn dat hij nu na te diep ontladen slechter is geworden; dan zou ik hem gewoon vervangen. Belangrijkste is uiteindelijk om gewoon na een paar korte ritten wat langer te rijden, of hem aan de lader hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Hoort er in een T4 niet ook een 70 Ah accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
Klinkt wel als een slechte accu. Ik zou hem even laten meten bij een garage. Daar hebben ze een meter om hem belast te meten. Als het een oude accu is dan zou het mij niks verbazen dat ie gewoon slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
Rmanen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:59:
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de dagelijkse rit net niet lang genoeg is om de accu weer volledig op te laden en je dus netto dagelijks aan het ontladen bent. Van wanneer is de accu? Als het een wat oudere is dan kan het zomaar zijn dat hij nu na te diep ontladen slechter is geworden; dan zou ik hem gewoon vervangen. Belangrijkste is uiteindelijk om gewoon na een paar korte ritten wat langer te rijden, of hem aan de lader hangen.
Als de dynamo en de accu ook maar een beetje in orde zijn hoef je niet ver te rijden om de accu opgeladen te krijgen. Bij mijn ouders een keer mijn lampen vergeten uit te doen, eind van de dag accu dood, broer gebeld, aan de gang geslingerd met startkabels, anderhalve kilometer naar huis gereden en de volgende ochtend gewoon kunnen starten :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:58
Pizza_Boom schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:30:
Hoort er in een T4 niet ook een 70 Ah accu?
68 ah eergisteren bij de dealer, het verbaasde mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Peenutzz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Als de dynamo en de accu ook maar een beetje in orde zijn hoef je niet ver te rijden om de accu opgeladen te krijgen. Bij mijn ouders een keer mijn lampen vergeten uit te doen, eind van de dag accu dood, broer gebeld, aan de gang geslingerd met startkabels, anderhalve kilometer naar huis gereden en de volgende ochtend gewoon kunnen starten :)
Dat hangt natuurlijk sterk af van de auto en de accu. Een 21 jaar oude diesel heeft een navenant oude dynamo ;) Als jij een 1 liter driecylinder benzine auto van jonger dan 2010 of iets dergelijks had is dat natuurlijk een heel ander verhaal, die is met enkele minuten weer vol. Daarom zijn korte ritjes met Aygo's minder erg dan met transporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
.Maarten schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:32:
Klinkt wel als een slechte accu. Ik zou hem even laten meten bij een garage. Daar hebben ze een meter om hem belast te meten. Als het een oude accu is dan zou het mij niks verbazen dat ie gewoon slecht is.
Dat is waarschijnlijk een flink kleinere auto met lichter motortje dan de diesel die TS in zijn bus heeft zitten.

Wat @Rmanen ook zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Rmanen schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Dat hangt natuurlijk sterk af van de auto en de accu. Een 21 jaar oude diesel heeft een navenant oude dynamo ;) Als jij een 1 liter driecylinder benzine auto van jonger dan 2010 of iets dergelijks had is dat natuurlijk een heel ander verhaal, die is met enkele minuten weer vol. Daarom zijn korte ritjes met Aygo's minder erg dan met transporters.
Ik heb er eentje uit 1995, waarvan het laadsysteem, uit begin jaren 80, onveranderd is. Er zit zelfs een underdrive pulley op, maar zelfs daarmee is de accu na anderhalve km rijden weer vol genoeg om mee te kunnen starten. Ik blijf bij mijn punt, als de dynamo en accu in orde zijn is een kort ritje genoeg om op te laden. Aangezien de TS de laadspanning heeft gemeten (en die blijkt in orde te zijn) gooi ik het op de accu die op zijn eind is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12

DataGhost

iPL dev

Laadspanning hoor je wmb trouwens te meten met dimlicht en grootlicht aan en liefst nog wat extra verbruikers, in ieder geval die die je normaal aan hebt (radio bijv), en dan waarschijnlijk ook op toeren. Als het goed is kan je de correcte testmethode+toerental vinden in servicehandleidingen. Hou als vuistregel 2000+ rpm aan. Ik heb vandaag nog een spanningsregelaar van mijn motor vervangen die prima 14.4V gaf op 5000rpm, maar alleen met alle lichten uit. Die kelderde naar 12V met dimlicht aan en dook zelfs in de 11V met groot licht aan, en dat was vlak nadat de accu (9Ah) van de lader af was gekomen. Volgens mij zit de spanningsregelaar bij de meeste auto's in de dynamo zelf in plaats van als losse unit, dus als die stuk is moet je alsnog de dynamo vervangen. De accu was in dit geval prima, dus het vervangen daarvan had in dat geval niet geholpen.

In mijn auto zit de "charge warning indicator" op een aparte lijn van de dynamo naar de accu dus de accu zal minder invloed hebben op de meting voor dat lampje (verliezen in de bekabeling enzo). Dat kan natuurlijk anders zijn in een Transporter. Als dat lampje af en toe gaat branden tijdens het rijden, en je hebt er wel mee kunnen starten, kan je er donder op zeggen dat de dynamo niet goed is of dat de riem slipt of kapot is.

Die 11.6V is behoorlijk aan de lage kant, maar daar kan je zo niks over zeggen als je niet zeker weet dat 'ie wel heeft bijgeladen. Als de dynamo/spanningsregelaar kapot is zal de accu ook een lager voltage houden (want die is vrijwel leeg) waardoor je verkeerd kan besluiten dat die dan wel kapot zal zijn. Zolang het niet in of onder de 10V zit werken waarschijnlijk alle cellen nog. Maar omdat niet 100% vaststelt dat het laden goed is gegaan zal je 'm eerst een nacht aan een losse acculader moeten hangen, afkoppelen, even laten staan en dan zou 'ie toch zeker boven de 12V moeten zitten.

Dus, mij lijkt dus het makkelijkste om het laadvoltage te meten met wat verbruikers aan. Is die dan niet in de buurt van 14.4V ligt het niet (alleen) aan de accu. Als dat voltage klopt kan je proberen de accu een nacht aan een lader te leggen, af te koppelen en na een tijdje weer te meten of daar een fatsoenlijk voltage op staat. Als die weer onder de 12V is heb je je oorzaak gevonden. De accu is wel het waarschijnlijkst als het een recent gekocht tweedehands busje betreft, omdat dat een slijtage-onderdeel is waar vaak op bespaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:39:
Ik heb er eentje uit 1995, waarvan het laadsysteem, uit begin jaren 80, onveranderd is. Er zit zelfs een underdrive pulley op, maar zelfs daarmee is de accu na anderhalve km rijden weer vol genoeg om mee te kunnen starten. Ik blijf bij mijn punt, als de dynamo en accu in orde zijn is een kort ritje genoeg om op te laden. Aangezien de TS de laadspanning heeft gemeten (en die blijkt in orde te zijn) gooi ik het op de accu die op zijn eind is.
Als de accu 65Ah is en de dynamo kan max 70A leveren dan duurt het dus een uur om de acu van helemaal leeg naar helemaal vol te laden (bij flink wat toeren).
Bij 11.6V is de SoC zo'n 20% dus je moet 'm eigenlijk drie kwartier opladen op de snelweg.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Juup schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Als de accu 65Ah is en de dynamo kan max 70A leveren dan duurt het dus een uur om de acu van helemaal leeg naar helemaal vol te laden (bij flink wat toeren).
Bij 11.6V is de SoC zo'n 20% dus je moet 'm eigenlijk drie kwartier opladen op de snelweg.
Om normaal te kunnen starten hoeft een accu niet helemaal vol te zijn. Overigens laadt een dynamo al vanaf zo ongeveer het stationair toerental, dus meer toeren maken maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38
Allen bedankt het is een klus auto die ik gebruik voor een grote verbouwing van ons huis. Zolang ik hem niet te vaak opnieuw start gaat het gewoon prima. Maar als ik bijv 4 kleine ritjes doe achterelkaar dan gaat het mis.

Omdat de auto over 2 maanden weg gaat / geëxporteerd wordt gezien zijn leeftijd ga ik er niet teveel aan spenderen. Ik denk dat ik maar gewoon een noodaccu/noodstarter meeneem oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Juup schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Vaak heeft een diesel 120 of 140 ampere dynamo. Dus laden zal sneller gaan. Je berekening in theorie is best aardig alleen je hebt te maken met verbruikers tijdens het rijden waardoor het niet te zeggen is hoelang je moet rijden voor je accu 100% vol zit. Als hij bijvoorbeeld 30seconden na gloeit zou je daar het verbruik van moeten meten en er weer bij optellen.. ook kan het zijn dat de dynamo gewoon 14.4 volt laad maar dat er veel te weinig stroom uitkomt. Fabrieks opgave moeten nagemeten worden om te bereken wat de laadstroom is en wat het verbruik is om er een zinnig antwoord op te kunnen geven kwa laadtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
Jan-man schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:56:
Allen bedankt het is een klus auto die ik gebruik voor een grote verbouwing van ons huis. Zolang ik hem niet te vaak opnieuw start gaat het gewoon prima. Maar als ik bijv 4 kleine ritjes doe achterelkaar dan gaat het mis.

Omdat de auto over 2 maanden weg gaat / geëxporteerd wordt gezien zijn leeftijd ga ik er niet teveel aan spenderen. Ik denk dat ik maar gewoon een noodaccu/noodstarter meeneem oid.
Vraag even bij de sloop. Daar hebben ze vaak nog wel goede gebruikte accu's liggen voor weinig.
Pagina: 1