Bord doorrijhoogte garage en hoogte camperbus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-04 15:41
Goedemorgen,

Ik heb gisteren mijn 2e hands campertje opgehaald. Vol trots en omdat ik er zuinig op wil zijn heb ik een vaste parkeerplek gehuurd in een parkeergarage in het centrum. Bij het inrijden hangt er een bord met "inrijhoogte 1.99cm" en deze hoogte is gelijk aan de hoogte van mijn camperbus. Wellicht een beetje naief geweest, maar ook gedacht dat er altijd wel marge zou zijn en 1 van de argumenten voor mij was om een hefdak camperbus te nemen. Mijn hart schoot even naar mijn keel en helemaal toen ik het bord heel licht raakte. "Gelukkig" hangt dit bord aan stalen kabels en gaf het wel mee.

Ik ben vervolgens met alle angst verder de garage ingereden, maar in de garage zelf is gelukkig alles ruim hoger dan 2 meter. Ik ben nu wel een beetje bang om de garage weer uit te rijden, zeker omdat het bord aan die kant zelfs nog iets lager hangt en ik niet precies weet of ik met het uitrijden op een bepaald punt nog hoger kom (rotatiepunt/wielbasis).

Ik heb ook even goed gekeken naar het bord en het is van metaal, de onderkant heeft geen gladde, zachte kant. Nu sta ik een beetje voor een dilemma wat te doen. Ik zit te denken om de beheerder van de garage te bellen en te vragen of ze het bord 2 cm omhoog zouden willen doen, maar vermoed dat ze dat niet gaan doen. Ik zou zelf iets kunnen kopen om aan de onderkant van het bord te plakken, zodat ik het bord wel steeds raak maar niet mijn dak beschadigd. Iemand tips/ideeen wat? Andere oplossing is lucht uit mijn banden laten lopen of het busje verlagen, maar dat zie ik allebei niet als een reële oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Roncom op 16-05-2020 07:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 14:39
Misschien eens opmeten of dat bordje wel op 1.99m hangt? Misschien hangt het per ongeluk op 1.97m en dan kun je de beheerder vragen om het bordje 2cm hoger te hangen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eens met de bovenbuurman.

Daarnaast, ga vooral zelf dat bord niet aanpassen. Het heeft namelijk een waarschuwende functie als het geraakt wordt. Er is kortom een reden dat dat niet van watten gemaakt is.

Niets houd je tegen om bij in en uitrijden iets op je eigen auto te leggen ter bescherming. Of je accepteert een paar kleine krasjes op je dak. Of je laat wat lucht uit de banden lopen. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
DoubleTweak schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:31:
Misschien eens opmeten of dat bordje wel op 1.99m hangt? Misschien hangt het per ongeluk op 1.97m en dan kun je de beheerder vragen om het bordje 2cm hoger te hangen.
Dank beiden voor jullie reactie. De borden hangen (helaas) wel op de juiste hoogte. Ik denk zelfs dat de helling/rotatiepunt de reden is dat ik het bord licht toucheer. Het is heel licht, in ieder geval met inrijden. Uitrijden ga ik even samen met iemand doen, zodat ingeschat kan worden hoe of wat. Ik denk er dan toch aan om iets van tape te plakken aan de onderkant van het bord, zodat het niet direct metaal is wat tegen mijn dak/lak schuurt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
2 dunne metalen strippen op je dak plakken waar het bord overheen kan glijden mocht je het raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
plaspvd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:12:
2 dunne metalen strippen op je dak plakken waar het bord overheen kan glijden mocht je het raken?
Dat is ook zeker een optie! Waar zou ik dan aan moeten denken en hoe bevestig ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Dunne alu of rvs strip, zowat bij elke doe het zelf zaak te halen. Icm ruitenkit, zit vast als een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ik zou inderdaad een oplossing op je dak zoeken en niet aan het bord. Heb je gedacht aan vinyl wrap? Je ziet de bovenkant van je dak bijna nooit en dit geeft ook bescherming tegen vogelpoep, hars uit boven, steenslag, etc. Voor alleen het dak zal het niet te duur zijn (makkelijk aan te brengen) en het geeft je het voordeel dat het ook bij andere garages werkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
Of je laat je banden een stuk leeg lopen en pompt ze na uitrijden weer op. Met een dak strip heb je risico op irritant gefluit tijdens het rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door gebruikershaes op 16-05-2020 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
Of kijken bij hoeveel cm het “opgelost” is en dan een verlagingssetje qua vering aanbrengen? Zelf geen ervaring mee dus geen idee wat voor nadelen er aan kleven, maar bij een oude camper zit vast nog wel wat marge, die staan niet van zichzelf al laag in de veren denk ik?

PS: hoe vaak ga je in je ééntje de garage in/uit en hoe makkelijk is het voor jou om iemand even te vragen mee te gaan? Voor incidenteel is het natuurlijk makkelijk te doen om bordje even omhoog te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 09:56
Of mochten je banden aan vervanging toe zijn. banden nemen met een minder hoge wang. Wijkt alleen je kilometerteller wat meer af, maar dit lijkt me met alle gps kilometertellers niet zo'n probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Hi Roncom,

Ik rij zelf een 4x4 die ik dit jaar ~8cm verhoogd heb waardoor hij net wel/net niet door de deur van mijn garage past. Had ik van tevoren niet helemaal bij stil gestaan.

Wat helpt: banden leeg laten lopen. Met een mobiele compressor heb je die zo weer hard. Of... zorgen dat je wat zwaarder beladen bent. Als je veren niet al zwaar doorgezakt zijn werkt dat prima en met een beetje geluk is het al genoeg om iemand in de leeftuimte te laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:14
Roncom schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Dat is ook zeker een optie! Waar zou ik dan aan moeten denken en hoe bevestig ik dat?
Magneetstrip: https://www.bol.com/nl/p/...ZHsA.1_30.51.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik ben alleen dus zoek het liefst naar een praktische, permanente oplossing waar ik niet iemand bij nodig heb en na hoef te denken als ik even weg wil. Ik ga even samen met iemand kijken hoeveel speling ik heb en dan even bedenken wat te doen. Vooral bij het uitrijden, omdat dat bord nog iets lager hangt (202cm om 200cm) maar wel binnen de marges van wat staat aangegeven (199cm).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Roncom schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:58:
Vooral bij het uitrijden, omdat dat bord nog iets lager hangt (202cm om 200cm) maar wel binnen de marges van wat staat aangegeven (199cm).
Je rijdt een garage binnen waar aangegeven staat dat deze 199cm is, ze hebben een bord dat op 202cm hoogte hangt en nog tik je deze aan. Dus jouw camper is meer dan 3cm te hoog. Ja, vervelend als het net om een paar centimeter gaat, maar de garage is ontworpen voor lagere voertuigen. Ik weet niet hoe dat werkt met bouwvergunningen, maar er zal vast wel ergens staan wat de minimale speling moet zijn tussen voertuig en plafond. Daar heeft de eigenaar van de garage zich dan ook aan te houden.

Dus wil je een permanente oplossing, dan heb je denk ik keus uit een aantal opties:

- Laat voor het inrijden lucht lopen uit de banden
- Verlaag de camper
- Zoek een garage waar de camper wel in past
- Koop een lagere camper

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:56

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

En anders: zorgen dat je brandstof/watertank goed vol zit, flink veel boodschappen er in en passagiers scheelt ook wel een paar cm :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
yodeluxe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Je rijdt een garage binnen waar aangegeven staat dat deze 199cm is, ze hebben een bord dat op 202cm hoogte hangt en nog tik je deze aan. Dus jouw camper is meer dan 3cm te hoog. Ja, vervelend als het net om een paar centimeter gaat, maar de garage is ontworpen voor lagere voertuigen. Ik weet niet hoe dat werkt met bouwvergunningen, maar er zal vast wel ergens staan wat de minimale speling moet zijn tussen voertuig en plafond. Daar heeft de eigenaar van de garage zich dan ook aan te houden.

Dus wil je een permanente oplossing, dan heb je denk ik keus uit een aantal opties:

- Laat voor het inrijden lucht lopen uit de banden
- Verlaag de camper
- Zoek een garage waar de camper wel in past
- Koop een lagere camper
Op zich eens met dit, los van dat het wat belerend klinkt ;) , maar als de bus van TS nu gewoon de garage in past met enkele cm's marge dan is dat toch prima? Natuurlijk moet TS wel goed checken, want als de garagehouder toevallig een leiding-tje of tl-buisje verlegd en binnen zijn marge blijft is het natuurlijk niet de bedoeling dat TS dan de boel aan gort rijdt , maar dat terzijde. De opties voor 'iets op zijn dak' waarbij het bordje licht wordt aangetikt bij in- en uitrijden lijken mij dan ook geen probleem voor garage(houder).

PS: Is kleinere velgen geen optie?

NB: @Roncom Nog een vraag: waarom hangt er überhaupt eigenlijk een bordje bij de uit-rij-tunnel? Iedereen die er in gekomen is heeft toch sowieso al de juiste hoogte? Of begrijp ik hem daar verkeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 16-05-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:13

PauseBreak

derp!

Misschien de beste oplossing is om een andere parkeerplaats te huren in een parkeergarage die wat hoger is. Dan hoef je ook geen uitgaven te doen om je dak netjes te houden.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roncom schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:58:
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik ben alleen dus zoek het liefst naar een praktische, permanente oplossing waar ik niet iemand bij nodig heb en na hoef te denken als ik even weg wil. Ik ga even samen met iemand kijken hoeveel speling ik heb en dan even bedenken wat te doen. Vooral bij het uitrijden, omdat dat bord nog iets lager hangt (202cm om 200cm) maar wel binnen de marges van wat staat aangegeven (199cm).
Vaak betekend het dat er plekken zijn waar de garage niet hoger is dan. Dus je bent gewaarschuwd, je kunt vast komen te zitten, of dakschade krijgen. de markering is er niet voor niets. misschien mag je niet eens met een camper daar naar binnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Buiten of het allemaal past of niet, kan of niet: Heb je gasflessen in de camperbus? Zo ja, dan checken of deze überhaupt in de bus mogen staan in de garage. LPG is in veel garages ook niet toegestaan, dus er bestaat ook een redelijke kans dat een camperbus met 1 of meerdere propaan/butaan flessen brandtechnisch niet mag. Dat lijkt me iets om eerst te controleren. Als dat allemaal kan en mag, zou ik gewoon eerst eens contact opnemen met de beheerder van de garage. Misschien kan je met overleg gewoon goede afspraken maken wat wel en niet kan.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-02 16:46
Zou een lange rubberen mat zoeken die je tijdelijk aan het dak kan bevestigen (met elastiek o.i.d) voor het uitrijden, en daarna gewoon weer op kan rollen tot een compact formaat.

Zal vast wel ergens een extra lange yogamat te koop zijn, of 2/3 aan elkaar naaien.

Geen beschadigingen, niks waar je last van hebt bij het rijden.
Edit: en geen schrapend metaal over metaal geluid ;p

[ Voor 7% gewijzigd door ffha op 16-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roncom
Valorian schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:35:
[...]

NB: @Roncom Nog een vraag: waarom hangt er überhaupt eigenlijk een bordje bij de uit-rij-tunnel? Iedereen die er in gekomen is heeft toch sowieso al de juiste hoogte? Of begrijp ik hem daar verkeerd?
Dat is een goede vraag. Het in- en uitrijd gedeelte is zeg maar niet gescheiden dus 1 totale breedte. Ik denk dat dat gedaan is, zodat mensen niet via de linker helft naar binnen rijden. Binnen is het immers iets hoger dan 1.99cm (zo'n 2.20 op de laagste plekken).

[ Voor 3% gewijzigd door Roncom op 16-05-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:24
gebruikershaes schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:23: Met een dak strip heb je risico op irritant gefluit tijdens het rijden.
Welnee, strip plak je in de lengt van de camper, is slechts een paar mm hoog. Wel zorgen dat de voorzijde goed afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Inderdaad met een strip van 2 a 3 millimeter dik plus lijmlaag, heb je echt geen kans op fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 22:11
Gebruik in ieder geval geen duck tape als je iets beschermends op je dak plakt, want als je dat verwijdert, trek je de lak van je auto af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Hoevaak ga je er onderdoor rijden? Als het 2x in het jaar is kan je een hulpje vragen met een bezem het bord omhoog te duwen. Als het dagelijks is is het geen doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Niet parkeren in een garage waar je volgens de doorrijhoogte niet in past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 18:59
Grappig dat er een paar keer aangegeven wordt dat hij ‘dus niet past’. Dat is natuurlijk niet juist. Als de bus een hoogte heeft van minder dan 1.99m dan past hij. Dat er een bord precies op de knik bij de in-uitrit staat die op 2.02 hangt maakt dan niet veel uit. Daar wordt gewoon geen rekening gehouden met het feit dat een voertuig een langere wielbasis heeft dan 1 specifiek punt.

Ik zou voor een wrap van het dak gaan sowieso handig met vogel poep enzo :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Misschien dom, maar waarom niet kijken voor een staplaats waar de vrije hoogte groter is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-05 22:43
cadsite schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:47:
Misschien dom, maar waarom niet kijken voor een staplaats waar de vrije hoogte groter is? :?
Misschien onderdeel van het wooncomplex waar deze persoon woont en dus niet voor hoeft te betalen omdat dit bij de woning hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:02

MLLL

Palm Treo 650

"Airride" onder de camper sleutelen en je bent spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
sanderhgv schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Misschien onderdeel van het wooncomplex waar deze persoon woont en dus niet voor hoeft te betalen omdat dit bij de woning hoort.
Lees eens de eerste zin van zijn eerste post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-05 22:43
Dat was idd even niet blijven hangen, maar hij zal er wel een goede reden voor hebben om hem juist daar te willen stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
sanderhgv schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:32:
Dat was idd even niet blijven hangen, maar hij zal er wel een goede reden voor hebben om hem juist daar te willen stallen.
Gemakzucht en/of luiheid? Gaf hij zelf al aan.
Maar zeg nu zelf, die max. hoogte hangt daar niet voor de show.
Zou jij met een gerust hard durven rondrijden als je geen mm speling hebt?
Geef mij dan maar een andere plek, zelfs al is dat wat verder/duurder/onhandiger/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
Even kleine update na een check te hebben gedaan samen met iemand anders. Allereerst staat er op het bord: maximale doorrijhoogte 2.00m (Ik dacht eerder 1.99). De camper is volgens de specificaties 1.99m dus theoretisch moet dit kunnen. Echter, zoals ergens hierboven ook gesteld, kan ik naar binnen rijden maar wordt er bij de hoogte geen rekening gehouden met de wielbasis. Het is namelijk zo dat door de helling ik bij de laatste 50cm van het voertuig contact maak met het bord en die vanaf daar over het dak "schuurt". Met een rubberen yogamat over het laatste gedeelte van de breedte van de auto gaat het goed.
Ik ga even kijken of een (magneet)strip een permanente oplossing biedt en ook zo'n vinyl wrap klinkt goed, wellicht een wat duurdere oplossing maar heeft meer voordelen.

Overigens is dit de enige parkeergarage bij mij in de buurt en bevindt het zich onder het complex waar ik woon. Vandaar de keuze dat ik een vaste plek kon huren en heb gehuurd.
Pagina: 1