Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Na upgrade zit mijn Ryzen op 4GHz en 50 graden in idle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thewisbone
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-06 14:58
Hey, hallo ik ben wou graag mijn computer een upgrade geven, ik heb de volgende build:

Huidige BUILD:

Intel Core i5 3550
NVIDIA GeForce GTX 970
Samsung 860 500gb ssd
1x 500gb 2,5hdd 1x 3,5 1tb
16GB Ram 4x 4gb Crucial Ballistix Tactical
ASUS Motherboard INC. P8Z77-M PRO
Voeding Cooler Master GM G450

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, Browsen en video's bekijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
NVIDIA GeForce GTX 970
Samsung 860 500gb ssd
1x 500gb 2,5hdd 1x 3,5 1tb
Voeding Cooler Master GM G450
Fractal Design Focus G - Midtowermodel
AOC G2590FX Full HD monitor 144HZ

Ik zit aan dit de denken aan onderstaande;
En voor de videokaart zou ik graag 2e hands willen gaan (prijs klasse max 250 euro)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,90

Hebben jullie nog tips/en of opmerkingen op mijn nieuwe build? en heb wat hulp nodig met de keuze van mijn ''nieuw'' videokaart.

Alle reacties

• Thewisbone
Hallo, ik heb zojuist deze build inelkaar gezet. samen met een gtx 1060, alleen is die ventilator van de ryzen 3600 best wel luid en hoorbaar, zelfs als niks spannends doe. Is hier een oplossing voor? CPU idle ligt ook wat hoog op 50 graden.

• Thewisbone
CPU loopt constant op 4GHZ ook als ik niks doe, hoe is dit te verhelpen?

• DutchCrownNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:23
Thewisbone schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:51:
CPU loopt constant op 4GHZ ook als ik niks doe, hoe is dit te verhelpen?
Drivers updaten (ook van je chipset) en het Gebalanceerde energie profiel kiezen in Windows. Dat zou er al voor moeten zorgen dat je CPU terug klokt als je weinig tot niets doet.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
Ik heb de drivers geupdate heeft geen verschil gemaakt.

https://ibb.co/p2QQ1Db

Bios al een paar keer gereset, geheugen op 3000mhz of minder maakt geen verschil.
Geen idee wat het kan zijn. misschine kan je iets met dit plaatje?

[Voor 26% gewijzigd door Thewisbone op 29-05-2020 00:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:23
Thewisbone schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:16:
Ik heb de drivers geupdate heeft geen verschil gemaakt.

https://ibb.co/p2QQ1Db

Bios al een paar keer gereset, geheugen op 3000mhz of minder maakt geen verschil.
Geen idee wat het kan zijn. misschine kan je iets met dit plaatje?
Hoe staat je energie profiel ingesteld? Hoge prestaties/High Performance = maximale kloksnelheid (ook in idle).
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL | KPN Glas (Routed iTV) 1000/500 i.c.m. Pfsense.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:46

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topic even verplaatst naar PMG, omdat er geen sprake meer is van aankoopadvies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Voor de zekerheid. betreft deze chipset drivers: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:29
In energiebeheer komt een AMD energieprofiel na installatie van de drivers.
Dan klokt die weer terug en is specifiek voor AMD cpu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
DutchCrownNL schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:23:
[...]

Hoe staat je energie profiel ingesteld? Hoge prestaties/High Performance = maximale kloksnelheid (ook in idle).
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer
Staat allemaal goed, gister even lopen gamen en dan word die gewoon 95 graden. maak niet uit welk profiel ik kies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:27
Lees je de temperatuur af met ryzen master?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
met Core Temp, de computer kast in het gebied waar de CPU zat was ook erg warm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
De tempraturen nu zitten bijvoorbeeld op 55graden terwijl ik enkel 3 tabladen open heb en spotify, dit was mijn 8 jaar oude intel i5 under full load...

(nu uitgelezen met ryzen master)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:27
Rapporteert ryzen master ook die hoge clocks? Met de stock cooler zou hij best wel eens deze temperaturen hebben. Zijn dit pieken, of is dit constant? En geeft ryzen master tijdens gamen ook 95 graden aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04-06 19:23

millman

6708Mhz @ -185c

Je koeler zit niet goed. Ik zie op het ryzen master plaatje een clock van 977Mhz en 60c, is dat idle?
En je geeft aan dat je alle drivers hebt geinstalleerd, maar ben je ook op de AMD site geweest voor hun specifieke drivers? Als er in 'poweroptions' geen specifieke RYZEN profile staat, dan die je dat ook nog te doen, echter zou ik beginnen met je koeler.

[Voor 57% gewijzigd door millman op 29-05-2020 22:19]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
millman schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:16:
Je koeler zit niet goed. Ik zie op het ryzen master plaatje een clock van 977Mhz en 60c, is dat idle?
Ik ga hem morgen even opnieuw plaatsen, maar kan niet echt verkeerd zitten toch? zitten 4 schroefjes op allemaal strak aangedraaid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Thewisbone schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Ik ga hem morgen even opnieuw plaatsen, maar kan niet echt verkeerd zitten toch? zitten 4 schroefjes op allemaal strak aangedraaid.
Aan de temperatuur te zien zit er iets niet goed.. check je mount en of de koelpasta goed is verdeeld door de mountingpressure. Welke koeler gebruik je eigenlijk?

[Voor 4% gewijzigd door millman op 29-05-2020 22:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thewisbone
millman schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Aan de temperatuur te zien zit er iets niet goed.. check je mount en of de koelpasta goed is verdeeld door de mountingpressure. Welke koeler gebruik je eigenlijk?
Ik gebruik de standaard koeler die erbij zat, ik heb voordat ik hem had gekocht op youtube gezocht hoe die het deed, en dat was wel acceptabel. Alleen bij mij nu niet helaas.

• Thewisbone
CPU heb ik verwijderd en opnieuw geplaatst, daarnaast heb ik de koelpasta vervangen. heel veel koelpasta was naar de randen gegaan.

CPU word nu onder 100procent load op MAXIMALE prestatie in windows settings. 85 graden. is dit oké?
Idle loopt die nu tussen de 40 en 50 graden.

Moet ik wel zeggen dat de fans van de computer case nog niet zijn aangesloten. aangezien die niet passen op het moederbord. iets waar ik niet heb opgelet.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Investeer een paar tientjes voor een betere koeler pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Ram al hoger ingesteld of draait dat nog op 2133 ?

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 30-05-2020 16:30]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thewisbone
Hackus schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:29:
Investeer een paar tientjes voor een betere koeler pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Thanks ! is die koeler lekker stil ? ram staat al op 3000mhz via XMP profile.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Thewisbone schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Thanks ! is die koeler lekker stil ? ram staat al op 3000mhz via XMP profile.
ja, prima koelertje voor weinig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Custom curve in BIOS aangemaakt voor Fan profiel?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:04
Thewisbone schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:26:
CPU heb ik verwijderd en opnieuw geplaatst, daarnaast heb ik de koelpasta vervangen. heel veel koelpasta was naar de randen gegaan.
Dat is geen probleem maar wel een teken dat je er te veel op hebt gedaan, De paste hoeft alleen de oneffenheden op te vullen. Te veel wordt er tussen uitgeperst zodra je de koeler vastdraait.

• Thewisbone
Tazzios schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Dat is geen probleem maar wel een teken dat je er te veel op hebt gedaan, De paste hoeft alleen de oneffenheden op te vullen. Te veel wordt er tussen uitgeperst zodra je de koeler vastdraait.
Maar dat zat al standaard op het koelblok van amd.

• Thewisbone
Wim-Bart schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:44:
Custom curve in BIOS aangemaakt voor Fan profiel?
Nog niet.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Thewisbone schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:26:

CPU word nu onder 100procent load op MAXIMALE prestatie in windows settings. 85 graden. is dit oké?
Idle loopt die nu tussen de 40 en 50 graden.

Moet ik wel zeggen dat de fans van de computer case nog niet zijn aangesloten. aangezien die niet passen op het moederbord. iets waar ik niet heb opgelet.
85c op max load is op zich prima (maar welke clocks draait ie dan?), maar dat je de andere fans niet hebt aangesloten snap ik niets van. Wat is er zo anders aan die fans dat ze niet passen? Molex aansluitingen of iets dergelijks? Als het 3 pin fan aansluitingen zijn dan passen ze gewoon op 4 pin headers. Je casefans niet aansluiten is funest als je t hebt over beroerde temperaturen, dat je dit niet eerder hebt vermeld... zucht...

Verder dien je een AMD powerprofiel te laden, niet lukraak 'maximale prestaties'. Als je wil dat de Chip in idle terugclockt en zuinig is zou ik hier toch eens naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Alles zit toch in de FD Focus G kast?! De meegeleverde led fans met 3pins passen gewoon op je moederbord met 4pins aansluiting. Ik zou een derde case fan kopen voor de achterzijde. Of koop drie nieuwe casefans met pwm ondersteuning.

• Thewisbone

Is er niet zo iets maar dan zonder die moeilijke bevestigingen ? gewoon 4 schroef model.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Thewisbone schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Is er niet zo iets maar dan zonder die moeilijke bevestigingen ? gewoon 4 schroef model.
Dat valt wel mee toch, Oude cpu bevestiging en backplate eraf schroeven.
Nieuwe bevestiging en backplate erop.
Koeler plaatsen
Met 2 schroeven de koeler vastzetten.

• Thewisbone
D-dark schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Dat valt wel mee toch, Oude cpu bevestiging en backplate eraf schroeven.
Nieuwe bevestiging en backplate erop.
Koeler plaatsen
Met 2 schroeven de koeler vastzetten.
Bestel 'm wel gewoon, bedankt.

• Thewisbone

Ik wou hem vandaag bestellen, heb even wat filmpjes opgezocht van hoe en wat. alleen lijkt het net of de 2e koeler over 2 ramslotten heen hangt klopt dit? kan ik die dan nog wel gebruiken ?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

jazeker. 1e slot sla je btw al over.maar zolang je geen hoge heat shield hebt als Ripjaws past dat wel
(XMP 2en4 e slot vanaf cpu)

• Thewisbone
Hackus schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:10:
jazeker. 1e slot sla je btw al over.maar zolang je geen hoge heat shield hebt als Ripjaws past dat wel
(XMP 2en4 e slot vanaf cpu)
Thanks heb hem zojuist bij bol.com besteld. Ga hem dan ergens deze week inbouwen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True