am4 quad channel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn3lders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 22:34
Hoi mede tweakerts,

ik ben mijn nieuwe built aan het samenstellen en gedurende mijn zoektocht ben ik op zoek naar een moederbord met de socket am4 die ook quad channel ondersteund. Echter deze ben ik nog niet tegen gekomen. bestaat dit niet of zoek ik niet goed?

Beste antwoord (via sn3lders op 16-05-2020 09:35)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:59
AM4 ondersteund geen quad channel geheugen, alleen Dual channel met 4 bankjes.

Simpel gezegd verteld quad of dual channel hoeveel geheugen kanalen er van de CPU naar de memory slots gaan.

Bij AM4 kan je beter 2 bankjes hebben met een hoge Mhz en lagere CAS dan 4 bankjes die op een lagere snelheid lopen. Officieel ondersteunde snelheid van ram mhz met 2 of 4 bankjes verschild per Ryzen generatie*
Als je echt quad channel wilt moet je naar sTRX4 of TR4 moederborden kijken (of socket 2066 moederborden maar wie koopt Intel nog tegenwoordig :+ ).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Waarom wil je dat? En heb je zelf al gezocht op Google? Met zoeken bij google naar 'am4 quad channel' kom ik een berg links tegen die precies antwoord geven op je vraag.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En waarom wil je per se quad channel hebben? Zoveel meer performance dan dual channel geeft het niet eens.
En mij staat iets bij dat met vier repen geheugen soms juist een performance loss oplevert, maar ik weet daar de specifieke details even niet van. Informeer dus even heel goed voordat je quad channel neemt.

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
Ben in de veronderstelling dat als je quad channel kan krijgen het een leuk extraatje is.

Heb met hardware kopen vaak dat ik er naderhand achter kom dat ik net die andere had moeten hebben, vandaar de vraag.

Ben ook wel benieuwd waarom vier reepjes een tragere werking zouden hebben dan 2 reepjes met dezelfde totaal aantal gb’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:54:
Ben in de veronderstelling dat als je quad channel kan krijgen het een leuk extraatje is.

Heb met hardware kopen vaak dat ik er naderhand achter kom dat ik net die andere had moeten hebben, vandaar de vraag.

Ben ook wel benieuwd waarom vier reepjes een tragere werking zouden hebben dan 2 reepjes met dezelfde totaal aantal gb’s
Probeer Google eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
Hahn schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:20:
Waarom wil je dat? En heb je zelf al gezocht op Google? Met zoeken bij google naar 'am4 quad channel' kom ik een berg links tegen die precies antwoord geven op je vraag.
Zijn allemaal linkjes van 2018 en eerder. Ik wil een moederbord anno 2020.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:59

Simpel gezegd verteld quad of dual channel hoeveel geheugen kanalen er van de CPU naar de memory slots gaan.

Bij AM4 kan je beter 2 bankjes hebben met een hoge Mhz en lagere CAS dan 4 bankjes die op een lagere snelheid lopen. Officieel ondersteunde snelheid van ram mhz met 2 of 4 bankjes verschild per Ryzen generatie*
Als je echt quad channel wilt moet je naar sTRX4 of TR4 moederborden kijken (of socket 2066 moederborden maar wie koopt Intel nog tegenwoordig :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:42
Het enige juiste antwoord is van @dylan111111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
dylan111111 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:32:

Bedankt voor je heldere antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
dylan111111 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:32:

Had nu vier bankjes van dit geheugen op mijn Bestel lijstje staan (4x8) Dit zelfde geheugen is er ook in (2x16) . Aangezien de cas en de snelheid hetzelfde is maakt het dan nog uit of kan ik ook hier beter voor 2 bankjes gaan? Wil eigg voor vier ivm de rgb looks, maar als dit snelheid verlies oplevert ga ik liever weer voor twee bankjes van 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-06 18:03

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Corsair heeft “fake”dimms met RGB, kun je dus lege ramslots vullen met RGB. Weet niet of andere merken soortgelijks hebben, want qua looks wil je natuurlijk zelfde spul hebben. Medetweakers zijn echter niet altijd fan van geheugen van Corsair icm AMD...

https://www.corsair.com/u...hancement-Kit/p/CMWLEKIT2

PS: feitelijk dus dimms zonder ramchips erin/erop.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
Wolvganger schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:39:
Corsair heeft “fake”dimms met RGB, kun je dus lege ramslots vullen met RGB. Weet niet of andere merken soortgelijks hebben, want qua looks wil je natuurlijk zelfde spul hebben. Medetweakers zijn echter niet altijd fan van geheugen van Corsair icm AMD...

https://www.corsair.com/u...hancement-Kit/p/CMWLEKIT2

PS: feitelijk dus dimms zonder ramchips erin/erop.
ja ik ken ze, maar fake komt er niet in bij mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 11:31
Misschien is het een optie om het te gaan testen? Haal 4 repen en kijk wat het doet als je 2 of 4 repen plaatst. Kan je daarna hier de resultaten posten zodat mensen die er in de toekomst ook naar zoeken weten wat ze kunnen verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
spookz0r schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:57:
Misschien is het een optie om het te gaan testen? Haal 4 repen en kijk wat het doet als je 2 of 4 repen plaatst. Kan je daarna hier de resultaten posten zodat mensen die er in de toekomst ook naar zoeken weten wat ze kunnen verwachten :)
4 geheugenrepen in een moederbord stoppen maakt het alleen niet quad channel, als je moederbord alleen dual channel ondersteunt heb je enkel en alleen dual channel, of je nou 2 of 4 repen gebruikt.

Verschil in prestatie tussen 2 of 4 geheugenreepjes zal denk ik marginaal zijn, maar met 2 reepjes kan je in de toekomst natuurlijk wel weer makkelijker uitbreiden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 16-05-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:42
Met 4 modules zou ik niet sneller nemen dan 3200 MT/s icm Ryzen 3xxx en 2933 MT/s icm Ryzen 2xxx. Met Crucial geheugen (2x deze)heb je de grootste kans dat het op die snelheid stabiel werkt. G.Skill Trident Z Neo is ook goed. Corsair iig vermijden omdat je nooit weet met welke chips je de modules geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
Uszka schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:35:
Met 4 modules zou ik niet sneller nemen dan 3200 MT/s icm Ryzen 3xxx en 2933 MT/s icm Ryzen 2xxx. Met Crucial geheugen (2x deze)heb je de grootste kans dat het op die snelheid stabiel werkt. G.Skill Trident Z Neo is ook goed. Corsair iig vermijden omdat je nooit weet met welke chips je de modules geleverd krijgt.
Ik wacht nog op de ryzen 4000 serie van amd, hopelijk september 🤘. Maar waarom niet sneller dan 3200mhz met de 3000serie, kwa prijs is de 3600mhz best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Ik wacht nog op de ryzen 4000 serie van amd, hopelijk september 🤘. Maar waarom niet sneller dan 3200mhz met de 3000serie, kwa prijs is de 3600mhz best interessant.
3600 MHz is ook interessant, maar ja, jij wilt perse 4 Dimmen. Daardoor is de kans dat je die 3600 haalt een stuk kleiner dan bij 2 Dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
White Feather schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:46:
[...]

3600 MHz is ook interessant, maar ja, jij wilt perse 4 Dimmen. Daardoor is de kans dat je die 3600 haalt een stuk kleiner dan bij 2 Dimmen.
Waar maak je uit op dat ik perse 4 dimmen wil? Ik ben aan het kijken wat het beste is voor mn nieuwe desktop. Waarom zijn vier dezelfde dimmen langzamer dan twee volgens jou? Ik zie in verschillende tests het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Waar maak je uit op dat ik perse 4 dimmen wil?
Je geeft zelf deze reacties:
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Had nu vier bankjes van dit geheugen op mijn Bestel lijstje staan

...Aangezien de cas en de snelheid hetzelfde is maakt het dan nog uit of kan ik ook hier beter voor 2 bankjes gaan? Wil eigg voor vier ivm de rgb looks, maar als dit snelheid verlies oplevert ga ik liever weer voor twee bankjes van 16gb.
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:52:
[...]ja ik ken ze, maar fake komt er niet in bij mij :+
Het gaat hier niet over gelijke snelheden, zoals bij die YouTube video’s.

Er is al aangegeven dat AMD op 3600 MHz op 4 Dimmen waarschijnlijk niet gaat lukken. Dan is het dus de vraag wat 3600 op 2 dimmen doet versus 3200 met 4 dimmen. Want dat is wat het dan wordt.

Op gelijke snelheid is er een licht voordeel (op lage resolutie, als de cpu de bottleneck is/begint te worden), maar het nadeel is dus gelijk dat je niet meer kunt uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
White Feather schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:18:
[...]
Je geeft zelf deze reacties:

[...]

[...]

Het gaat hier niet over gelijke snelheden, zoals bij die YouTube video’s.

Er is al aangegeven dat AMD op 3600 MHz op 4 Dimmen waarschijnlijk niet gaat lukken. Dan is het dus de vraag wat 3600 op 2 dimmen doet versus 3200 met 4 dimmen. Want dat is wat het dan wordt.

Op gelijke snelheid is er een licht voordeel (op lage resolutie, als de cpu de bottleneck is/begint te worden), maar het nadeel is dus gelijk dat je niet meer kunt uitbreiden.
Je hebt nogal veel aan namens zonder enige onderbouwing. Ik zeg niet dat je geen gelijk kan hebben, maar het lijkt mij stug dat als je je ddr4 slots vol zet met reepjes van 3600mhz of meer het niet of slecht zou werken I.c.m. Amd cpu. Daarnaast zijn de ryzen 4000 series nog niet eens op de markt.

Maar mijn eigenlijke vraag was of er een moederbord op de markt is met am4 socket en tegelijk quad channel ondersteunt. Dit lijkt voor alsnog niet te zijn begrijp ik uit andere reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Het AM4 socket support quad channel niet. Het kan overweg met 4 dimms, maar dit houdt niet in dat het quad channel is. Dus er zal nooit een moederbord komen met socket AM4 en quad channel.

Het antwoord op je eigenlijke vraag is dus inderdaad nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
sn3lders schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Je hebt nogal veel aan namens zonder enige onderbouwing. Ik zeg niet dat je geen gelijk kan hebben, maar het lijkt mij stug dat als je je ddr4 slots vol zet met reepjes van 3600mhz of meer het niet of slecht zou werken I.c.m. Amd cpu. Daarnaast zijn de ryzen 4000 series nog niet eens op de markt.

Maar mijn eigenlijke vraag was of er een moederbord op de markt is met am4 socket en tegelijk quad channel ondersteunt. Dit lijkt voor alsnog niet te zijn begrijp ik uit andere reacties.
Je start een topic met een vraag die een simpele Google-search zou beantwoorden.
Daarna ga je zelf de snelheden in en over 2 of 4 dimmen.

Het is altijd al zo geweest dat je met 4 dimmen je ram-controller zwaarder belast dan bij 2 en dat dus de snelheden die je kunt halen met 4 dimmen dus minder zouden kunnen zijn.

Kijk zelf eens naar de specs van AMD en wat zij aangeven wat ze garanderen.

Daaraan kun je zelf al zien dat 4 dimmen zwaarder zijn dan 2.
*knip* nee

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 17-05-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders
.

[ Voor 98% gewijzigd door sn3lders op 16-05-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn3lders