S/FTP kabel opnieuw knijpen, kan het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik heb deze vraag voorgelegd bij een aantal webwinkels, maar krijg niet echt een eenduidig antwoord.

Er zit nogal een verschil tussen kabel op rol en een kant-en-klare kabel met van te voren gemonteerde (gegoten?) RJ45 plugs qua prijs.

Even ter vergelijking. Een rol S/FTP CAT6A Cu (soepele kern) kost makkelijk 80 euro voor 50m. Een zelfde kant-en-klare kabel kost tegen de 40 euro. Een prijsbewuste Nederlander als ikzelf gaat dan denken: maar wat als...

Ik heb webwinkels gevraagd of zij mij kunnen vertellen waar het verschil in prijs vandaan komt. En of ik dus kabels evt. Kan inkorten, en zoja, welke soort kern de kabels hebben. De een zegt kan niet, koop maar een rol per meter, de ander draait er een beetje omheen.

Wie o wie kan mij een antwoord verschaffen. Het lijkt mij toch als jij zon RJ45 plug sloopt (eg. Lipje breekt af) dat je er een nieuwe op kan zetten? Of zie ik dit nu te simpel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Kant en klare kabels kan je gewoon een nieuwe stekker opzetten, is niet veel anders dan kabel op rol.

Waar het verschil in zit: de koperkabel weet je dat je koper krijgt, bij een kant en klare kabel is vooral het merkloze spul vaak gewoon CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou ook geen s/ftp nemen. Voor thuis toepassingen is afscherming niet nodig. En met zelf er een connector aan knijpen moet je goed er op letten dat je de afscherming goed door lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Mr_gadget schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:01:
Zou ook geen s/ftp nemen. Voor thuis toepassingen is afscherming niet nodig. En met zelf er een connector aan knijpen moet je goed er op letten dat je de afscherming goed door lust.
Waarom niet ? bescherming doorlust ?
Je zult maar net langs een storingsbron op komen (welke dan ook) HET KAN altijd .
heb hier door het hele huis Cat 7 s/ftp liggen JA JA HET IS HELEMAAL OVER DE TOP.. maar was 15 euro meer kwijt , de prijs van een rondje op het terras als het straks weer verantwoord kan en mag.. dus waar hebben wij het over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
ronaldme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Je zult maar net langs een storingsbron op komen (welke dan ook) HET KAN altijd .
heb hier door het hele huis Cat 7 s/ftp liggen JA JA HET IS HELEMAAL OVER DE TOP.. maar was 15 euro meer kwijt , de prijs van een rondje op het terras als het straks weer verantwoord kan en mag.. dus waar hebben wij het over..
Naast dat het duurder is, is het trekken van die kabels gewoon kut en het afmonteren is bij sommige kabels ook een uitdaging.
In een thuissituatie ga je die afscherming nooit nodig hebben, of trek jij die kabel langs voedingskabels voor zware elektromotoren?

Verder gaat het hier om patchkabel inkorten, dat trek je niet door buizen want daarvoor gebruik je installatiekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

ronaldme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Inclusief sftp connectors en geaard bij het patchpaneel? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
_JGC_ schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:47:
[...]

Naast dat het duurder is, is het trekken van die kabels gewoon kut en het afmonteren is bij sommige kabels ook een uitdaging.
In een thuissituatie ga je die afscherming nooit nodig hebben, of trek jij die kabel langs voedingskabels voor zware elektromotoren?

Verder gaat het hier om patchkabel inkorten, dat trek je niet door buizen want daarvoor gebruik je installatiekabel.
helemaal mee eens, met het bovenstaande ...
ervaring met voor gemonteerde kabels inkorten heb ik niet, alles van de rol gemonteerd, maar het prijsverschil zal ergens vandaan komen.

Het kabeltrekken was hier een eitje , bijna geen bochten , afmonteren met het juiste gereedschap en kabeltester. en de kosten waren een rondje ..
Een ieder moet kabels gebruiken naar wat hij goeddunkt (of hoe je dat ook noemt) ..
hier lag cat 5 van oude ISDN aansluiting, dus het was een verbetering .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
Rmg schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Inclusief sftp connectors en geaard bij het patchpaneel? :X
hier niks patchpaneel alles zo de switch in, mijn idee is elke onderbreking is een zwakte , kan er naast zitten hier voor mijn excuus .
Maar wel of niet nodig die afscherming ik ben er blij mee en daar gaat het om ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om terug te komen op de initiële vraag: Ja natuurlijk kun je een nieuwe RJ45 op een fabriekskabel knijpen. Waar je alleen goed op moet letten is de connector die je neemt. Die moet geschikt zijn voor de betreffende kabel (soepel of stug).

Wanneer er shielding in de kabel zit en er nu connectoren op zitten met een metalen plaatje rondom moet je er ook voor zorgen dat dat in de nieuwe situatie weer zo wordt. Dus goed kijken welke connectoren je gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:08:
Wanneer er shielding in de kabel zit en er nu connectoren op zitten met een metalen plaatje rondom moet je er ook voor zorgen dat dat in de nieuwe situatie weer zo wordt. Dus goed kijken welke connectoren je gaat kopen.
Moet niet, het mag.
Misschien wil je juist aan één kant geen aarding of zit daar een apparaat die sowieso geen aarding heeft.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan heb je straks een lange kabel te pakken, die dezelfde kleur heeft als 5 andere kabels in je netwerk, ga je er van uit dat alles netjes shielded is etc en dan krijg je wazige problemen... Juist ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Bedankt voor alle reacties.

Het idee was wel om deze kabels door loze leidingen te trekken. Direct van switch naar switch. Waarom zou je een 100% koper S/FTP patchkabel niet door en buis kunnen halen? Dat zou toch precies dezelfde kabel moeten zijn als eentje van een rol?

Ik met een trekveer de afstanden bepaald en het gaat uiteindelijk om 3 buizen van hooguit 5m, 12m en 15m dus ik koop zoveel mogelijk gewoon de juiste lengte. Was gewoon benieuwd waarom er kabel op rol is (wat duurder is) als je ook een patchkabel kan pakken.

Hoe weet je van een patchkabel of deze stug of soepel is? Van te voren, zonder eerst het kopje eraf te halen :p?

[ Voor 5% gewijzigd door LennardF1989 op 16-05-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Staat erbij, "stugge kern" of "soepele kern". Soms ook installatiekabel vs patch kabel. Als jouw winkel het er niet bij heeft staan zou ik een andere winkel uitzoeken.
Voor rest als je de kabel gekocht hebt, test meteen of het CCA of cu is (oa weerstand en smelttemperatuur schelen, elders op dit forum staat er meer over. Kost je 1 cm kabel maar weet je ten minste dat je geen rommel hebt. Niets is vervelender dan je werk na jaar opnieuw te moeten doen als alles net netjes is afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
LennardF1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:24:

Hoe weet je van een patchkabel of deze stug of soepel is? Van te voren, zonder eerst het kopje eraf te halen :p?
patchkabel is quasi altijd gelabeled "stranded" en AWG26/27/28
massive cat5 is quasi altijd AWG24, cat6/7 is bijna altijd AWG23 (dat zijn aderdiktes)

in deze discussie wil ik enkel nog toevoegen dat ik al 15 jaar altijd alleen maar massieve draad trek ,direct van modem tot in accespoint, zonder enige afmontering ... het punt is dat ik bv een accespoint achter de tv installeer en daar komt de komende 5 jaar niemand meer aan , dus de kans dat zo'n kabel intern breekt vanwege teveel in& uitpluggen is klein.
enige wat me wel al is voorgekomen dat het lipje van de connector is afgebroken bij teveel in & uittrekken,dus nieuw stekkertje erop en whoppa...

das natuurlijk een heel ander verhaal als mensen die dagelijks hun laptop in & uitprikken, daar word die kans als aanzienlijk groter...

ik vind rechtstreeks switch naar switch geen probleem, zolang je maar de juiste connectors op de juiste kabel zet... ik zou estetisch dan kijken ... gewoon draad uit een lege inbouwpot lijkt me dan weer schurfte lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
LennardF1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:24:
Het idee was wel om deze kabels door loze leidingen te trekken. Direct van switch naar switch. Waarom zou je een 100% koper S/FTP patchkabel niet door en buis kunnen halen? Dat zou toch precies dezelfde kabel moeten zijn als eentje van een rol?
Een patchkabel is in principe hetzelfde als stranded kabel van de rol ja. Maar voor vaste installaties gebruik je meestal solid kabel. ;)

Die kabel kan ook wat meer hebben tijdens installatie, aan trekkracht en ook de mantel is doorgaans steviger.

Wil niet zeggen dat jij met een paar korte stukken stranded kabel per se problemen tegenkomt natuurlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1