Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Extra zonnepanelen op noord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Oorspronkelijk gepost in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9, maar toch maar even een eigen topic aangemaakt.

Onze all-electric nieuwbouwwoning wordt over enkele maanden opgeleverd. Standaard krijgen we 12 zonnepanelen, goed voor ongeveer 3700WP. Dit is misschien voldoende voor de warmtepomp en kookplaat, maar dekt niet ons eigen verbruik af. Ik verwacht dat we toch minimaal 6500 kWh gaan verbruiken, waarschijnlijk nog wel meer als er ooit een elektrische auto komt. Zo veel mogelijk panelen bijleggen dus.
Dit is de situatie, (1) zijn de standaard panelen, (2) en (3) zijn mijns inziens de mogelijkheden:

Vlak 1 ligt op ongeveer 200º ZZW, 2 is 20º NNO en 3 is 290º NWW.

Nu heb ik de volgende vragen:
  1. Volgens de sunny design tool leveren de 15 panelen (4950WP) op noord ongeveer 3000kWh per jaar op. Zou ik deze panelen aan kunnen sluiten op de bestaande omvormer? (Ik weet helaas nog niet zeker welk type dit is, maar ik verwacht een 3600MTL-S 2 string). Volgens de sunny tool zou me dit maar 200kWh per jaar schelen vs een eigen omvormer, klopt dit een beetje?
  2. Hebben de panelen op de garage (vlak 3) überhaupt nut, of heb ik hier te veel last van de schaduw van het huis? Ik kan ze zowel naar het westen als naar het zuiden richten.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën :)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Wat zijn de hellingen?

Kan dat pijpje? op dakvlak 1 misschien een ventilatiedakpan worden en 2 panelen toevoegen?

1. Kun je je Sunnydesign web plaatje toevoegen?
2. Heb je misschien ondanks nieuwbouw al foto's van de schaduw?

Edit: weet je welk type paneel?

[Voor 6% gewijzigd door busscherski op 16-05-2020 00:37]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sealnova
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:36:
Wat zijn de hellingen?

Kan dat pijpje? op dakvlak 1 misschien een ventilatiedakpan worden en 2 panelen toevoegen?

1. Kun je je Sunnydesign web plaatje toevoegen?
2. Heb je misschien ondanks nieuwbouw al foto's van de schaduw?

Edit: weet je welk type paneel?
Helling is circa 35º, grijze vlak is platdak. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat pijpje vervangen kan worden, en zelfs als dat wel kan wordt het denk ik lastig om een installateur te vinden die daar 2 panelen bij wil leggen (kosten/baten etc.).

Wat wil je precies zien van Sunnydesign?
Type paneel is Canadian Solar 305 KuBlack

Hier een foto van een vergelijkbare woning uit het project, alleen is er bij ons huis veel meer afstand tussen de huizen aan de linkerkant, dus ik verwacht geen schaduw daarvan:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Met een andere indeling kan je vermoedelijk meer panelen op zuid kwijt.
De panelen die er nu door de aannemer op komen kan je dan recyclen door ze op de garage te leggen.
Ik zou dat Zuid-dak echt optimaal benutten.

Als je nog meer tekeningen hebt, liefst met een paar maten, post ze dan.

Edit:
Canadian Solar CS3K-305MS-KubBlack = 1675 x 992 x 35mm

[Voor 10% gewijzigd door FD2 op 16-05-2020 01:25]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sealnova
  • Niet online
FD2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:16:
Met een andere indeling kan je vermoedelijk meer panelen op zuid kwijt.
De panelen die er nu door de aannemer op komen kan je dan recyclen door ze op de garage te leggen.
Ik zou dat Zuid-dak echt optimaal benutten.

Als je nog meer tekeningen hebt, liefst met een paar maten, post ze dan.

Edit:
Canadian Solar CS3K-305MS-KubBlack = 1675 x 992 x 35mm
Bedankt voor de antwoorden dusver.
Ik denk inderdaad dat het mogelijk moet zijn om iets grotere/hogere rendement panelen kwijt te kunnen. Hierbij de afmetingen van het dak in cm's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
Ik zie 2 mogelijkheden om output te vergroten:

1.   De bovenste en de onderste rij vervangen door panelen van 2 meter lang (410 Wp)

of

2.   Alle panelen vervangen door Panasonic HIT panelen, en aan de Westzijde nog 3 smalle (80 cm) HIT panelen.

Vraagje:
Die maat van 194 naast het dakraam, heb je die uit de tekening gehaald, of heb je echt gemeten ?
Soms bouwen ze iets anders dan er op tekening staat namelijk.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:09
Tsja, Als je opnieuw zelf zou doen, zou ik de WTW pijpen door de zijmuur laten steken (toch minstens 1). En dan het dak vol kiepen met panelen. Dan kan je het dakraam naar noordzijde op maat van je panelen plaatsen. En de ramen aan de onderkant gewoon laten metselen, muurisolatie is beter dan kozijn.
Nu zou ik mijn geld op zak houden en meten is weten. Tenzij je apparatuur krijgt waar je met weinig geld iets toekomstig bestendigs kan laten plaatsen, zoals zwaardere omvormer. Want projectbouw meerprijzen zijn meestal niet mals.

• busscherski
  • Nu online
O het is grote projectbouw. Dan zal het inderdaad lastig worden om die twee extra panelen voor een redelijk bedrag te regelen.

Het idee van @FD2 kan op zich maar heeft wel nadelen.
Je zou kunnen overwegen de voorkant zo te laten als die is, ik vind het wel net staan dat de lay-out hetzelfde is als de buren.

Een screenshot zoals dit wil ik graag zien:

Een Sunnydesign simulatie zal al snel kloppen voor een SMA.
Ik vraag me af of die Growatt, net zoals een SMA of nieuwe Goodwe, bijna het volle vermogen op 1 input kan verwerken.
Mogelijk zit het bij oplevering aangesloten als twee strings van 6 op iedere input. Dat kan simpel aangepast worden naar 12 in serie op 1 input.
Aanpassen is simpel, zonder het dak op te gaan, kun je dat eventueel aanpassen en testen aan de performance en checken of alles op 1 input zit.
Laat ons de testresultaten weten!

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Sealnova
  • Niet online
FD2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:31:

1.   De bovenste en de onderste rij vervangen door panelen van 2 meter lang (410 Wp)

of

2.   Alle panelen vervangen door Panasonic HIT panelen, en aan de Westzijde nog 3 smalle (80 cm) HIT panelen.

Vraagje:
Die maat van 194 naast het dakraam, heb je die uit de tekening gehaald, of heb je echt gemeten ?
Soms bouwen ze iets anders dan er op tekening staat namelijk.
De maten komen inderdaad uit de tekening, dus een kleine afwijking is mogelijk. Maar de westzijde heeft ook een opstaande rand, dus dit veroorzaakt misschien schaduw als de panelen er te dicht op zouden liggen.
1. Dit zou denk ik erg krap worden, dan houdt ik ongeveer 10cm over aan de dakranden.
2. Hiermee kan ik inderdaad de dakruimte volledig benutten, maar ik ben bang dat het door de forse meerprijs van de HIT panelen niet echt rendabel zou zijn.
Dapdodo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:32:
Tsja, Als je opnieuw zelf zou doen, zou ik de WTW pijpen door de zijmuur laten steken (toch minstens 1). En dan het dak vol kiepen met panelen. Dan kan je het dakraam naar noordzijde op maat van je panelen plaatsen. En de ramen aan de onderkant gewoon laten metselen, muurisolatie is beter dan kozijn.
Nu zou ik mijn geld op zak houden en meten is weten. Tenzij je apparatuur krijgt waar je met weinig geld iets toekomstig bestendigs kan laten plaatsen, zoals zwaardere omvormer. Want projectbouw meerprijzen zijn meestal niet mals.
Het liefst hadden we inderdaad een aantal van deze aanpassingen gehad, maar dat was helaas niet mogelijk. De enige optie was 3 of 6 extra panelen voor respectievelijk €2400 en €3700. Geen idee waar ze deze zouden plaatsen, maar waarschijnlijk op noord 8)7
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:56:
Een screenshot zoals dit wil ik graag zien:
[Afbeelding]

Een Sunnydesign simulatie zal al snel kloppen voor een SMA.
Ik vraag me af of die Growatt, net zoals een SMA of nieuwe Goodwe, bijna het volle vermogen op 1 input kan verwerken.
Mogelijk zit het bij oplevering aangesloten als twee strings van 6 op iedere input. Dat kan simpel aangepast worden naar 12 in serie op 1 input.
Aanpassen is simpel, zonder het dak op te gaan, kun je dat eventueel aanpassen en testen aan de performance en checken of alles op 1 input zit.
Laat ons de testresultaten weten!
Ik kwam op het volgende uit met een 3600TL en 15x 330wp panelen op noord:

Qua omvormer is het inderdaad even afwachten wat we precies geleverd krijgen.

Ik zie dat er nu zelfs goedkope 345wp en 355wp panelen bestaan met normale afmetingen, dus ik denk dat de beste oplossing is om die op zuid te leggen en dan de standaardpaneeltjes naar de noordkant te verplaatsen. Eens kijken of ik een installateur kan vinden die daar aan mee wil werken.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken _/-\o_

• FD2
FD2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:31:

of

Die Panasonic HIT panelen kunnen vanwege de maatvoering niet gebruikt worden.

Maar ik heb wel een beter alternatief voor de eerste optie.
Alles vervangen door deze:
https://www.winkelman-zon...ack-half-cel-360wp/52133/

Alleen, moet je zoveel kosten maken voor een klein beetje hogere opbrengst ?
Ik denk het niet.

Solar op de garage en het noord-dak zal wel lonend zijn als je het voor een groot deel in eigen beheer legt, maar ook dan zal de terug-verdien-tijd lang zijn.

• busscherski
  • Nu online
Sealnova schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:00:
[...]

De maten komen inderdaad uit de tekening, dus een kleine afwijking is mogelijk. Maar de westzijde heeft ook een opstaande rand, dus dit veroorzaakt misschien schaduw als de panelen er te dicht op zouden liggen.
1. Dit zou denk ik erg krap worden, dan houdt ik ongeveer 10cm over aan de dakranden.
2. Hiermee kan ik inderdaad de dakruimte volledig benutten, maar ik ben bang dat het door de forse meerprijs van de HIT panelen niet echt rendabel zou zijn.

[...]

Het liefst hadden we inderdaad een aantal van deze aanpassingen gehad, maar dat was helaas niet mogelijk. De enige optie was 3 of 6 extra panelen voor respectievelijk €2400 en €3700. Geen idee waar ze deze zouden plaatsen, maar waarschijnlijk op noord 8)7

[...]

Ik kwam op het volgende uit met een 3600TL en 15x 330wp panelen op noord:
[Afbeelding]
Qua omvormer is het inderdaad even afwachten wat we precies geleverd krijgen.

Ik zie dat er nu zelfs goedkope 345wp en 355wp panelen bestaan met normale afmetingen, dus ik denk dat de beste oplossing is om die op zuid te leggen en dan de standaardpaneeltjes naar de noordkant te verplaatsen. Eens kijken of ik een installateur kan vinden die daar aan mee wil werken.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken _/-\o_
Je Sunnydesign simulatie komt op een energierendement factor van 96%.
4% op jaarbasis aftoppen vind ik doorgaans teveel. Er zijn veel mensen die om 0.3% een nieuwe omvormer hebben gekocht.

• rhk22463
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11-06 21:32
Ik trap een open deur in waarschijnlijk maar... projectbouw installatie aanpassen is zelden rendabel of zelfs onmogelijk zonder omvormer en/of panelen te vervangen. Ik zou alles eraf halen en een goede installatie laten plaatsen.
Alles in 1 string maar wel op verschillende dakdelen is niet slim als je geen optimizers gebruikt of tenminste zo plaatst dat de opbrengst niet inzakt als 1 van de panelen minder zon vangt. Op Noord heb je minder opbrengst dus als de zon op zuid staat kakt de hele installatie in omdat de panelen op Noord bijna geen opbrengst leveren op dat moment. Zelf heb ik panelen op zowel Oost als West, niet ideaal maar in 1 string met poweroptimizers heb ik wel van 's morgens vroeg tot zonsondergang opbrengst. Dat zijn dan 32 panelen (9600Wp) met een opbrengst van ongeveer 7000 kWh per jaar gemiddeld. Laat het eens intekenen en doorrekenen door een grote zonnepanelen boer om te zien wat er werkelijk overblijft van je piekvermogen (dat haal je alleen als alles 20 graden helling op zuiddak ligt). Hoef je nog niet gelijk hun offerte te accepteren maar heb je wel goed advies ;)

Met je huidige opzet kom je echt veel stroom te kort, zelfs je kookplaat trekt al meer en in de winter kook je waarschijnlijk als de zon al niet meer schijnt...

[Voor 10% gewijzigd door rhk22463 op 16-05-2020 17:27]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True