Oorspronkelijk gepost in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9, maar toch maar even een eigen topic aangemaakt.
Onze all-electric nieuwbouwwoning wordt over enkele maanden opgeleverd. Standaard krijgen we 12 zonnepanelen, goed voor ongeveer 3700WP. Dit is misschien voldoende voor de warmtepomp en kookplaat, maar dekt niet ons eigen verbruik af. Ik verwacht dat we toch minimaal 6500 kWh gaan verbruiken, waarschijnlijk nog wel meer als er ooit een elektrische auto komt. Zo veel mogelijk panelen bijleggen dus.
Dit is de situatie, (1) zijn de standaard panelen, (2) en (3) zijn mijns inziens de mogelijkheden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32epGSdH7eytCkkW90xtyEJj.jpg?f=user_large)
Vlak 1 ligt op ongeveer 200º ZZW, 2 is 20º NNO en 3 is 290º NWW.
Nu heb ik de volgende vragen:
Onze all-electric nieuwbouwwoning wordt over enkele maanden opgeleverd. Standaard krijgen we 12 zonnepanelen, goed voor ongeveer 3700WP. Dit is misschien voldoende voor de warmtepomp en kookplaat, maar dekt niet ons eigen verbruik af. Ik verwacht dat we toch minimaal 6500 kWh gaan verbruiken, waarschijnlijk nog wel meer als er ooit een elektrische auto komt. Zo veel mogelijk panelen bijleggen dus.
Dit is de situatie, (1) zijn de standaard panelen, (2) en (3) zijn mijns inziens de mogelijkheden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32epGSdH7eytCkkW90xtyEJj.jpg?f=user_large)
Vlak 1 ligt op ongeveer 200º ZZW, 2 is 20º NNO en 3 is 290º NWW.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Volgens de sunny design tool leveren de 15 panelen (4950WP) op noord ongeveer 3000kWh per jaar op. Zou ik deze panelen aan kunnen sluiten op de bestaande omvormer? (Ik weet helaas nog niet zeker welk type dit is, maar ik verwacht een 3600MTL-S 2 string). Volgens de sunny tool zou me dit maar 200kWh per jaar schelen vs een eigen omvormer, klopt dit een beetje?
- Hebben de panelen op de garage (vlak 3) überhaupt nut, of heb ik hier te veel last van de schaduw van het huis? Ik kan ze zowel naar het westen als naar het zuiden richten.
:strip_exif()/f/image/HcO4mGhWQeGidvUkcwUFKyDY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/OPVO74ortLgcPFStV3ZKamgo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ox8d4JQio2S5gCR6ZqKZMS7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uGQKx9qOytvK3LilDK0meR9G.jpg?f=fotoalbum_large)