Audioproblemen Ubuntu 20.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:46
Mijn vraag
Audio werkt niet goed meer sinds een recente update in 20.04. Niet in de OUT plug van de pc, niet in de Headphone plug van de pc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  1. GT530 Nvidia card (theoretisch video dus)
  2. i5 2500 proc.
  3. HP Pavilion Pro Beats Audio weet ikveelwat maar 2011ish systeem.
  4. Ubuntu Server met Ubuntu Desktop GUI. (lees; Ubuntu Desktop erover geinstalleerd)
  5. Hercules 80 stereo speakers. Aangesloten op een 3,5mm jack. Deze combi werkt bewezen. Zowel op n ander systeem als dit Ubuntu systeem.
  6. AKG headset die ook op alle systemen werkt
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Pulseaudio en ALSA meerdere malen herstart/geherinstalleerd.

Met
code:
1
 ubuntu-drivers - autoinstall
al de meeste drivers geinstalleerd. Denk ik..

SOMS levert
code:
1
sudo alsa force-reload of pulseaudio -k && sudo alsa force-reload

audio op. Vaak niet. Dan mislukt het unloaden van veel drivers ook. Als ik de HDMI4 uitgang selecteer (Die door de GT530 aangestuurd zou worden en als enige vd 4 aangemerkt is als ingeplugd) werkt het soms, bij selecteren van Analoog stereo (of duplex) werkt het soms, maar vaker loopt ook (bijvoorbeeld Youtube) vast. Bij selecteren van digital audio werkt YouTube dan weer, maar heb ik geen audio. Vaak springt de setting (zowel instellingen als Pulse audio control) naar dummy output als ik analoog selecteer.. Terwijl hij voorheen dus op die setting prima werkte.. De NVIDIA heeft zowel met Nouveau Driver als met NVIDIA Driver deze problemen. Hij lijkt op nouveau door de hda-intel driver aangestuurd te worden net als de build-in audio , dus wellicht dat de combi audio/video ergens mank gaat. Een herstart helpt vervolgens een werkend systeem weer om zeep. Gevoelsmatig is het gestart na een update nadat het systeem n nacht aan heeft gestaan en iets van n slaapstand heeft bereikt.

Iemand nog suggesties?

[ Voor 34% gewijzigd door Koepert op 16-05-2020 08:38 . Reden: Gisteravond even snel topic gemaakt nu aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je even iets meer moeite doen dan lui copy/paste van je post uit het Ubuntu topic? Er mist nu nog best wat informatie, waaronder welke andere hardware je gebruikt. Je weet wel, dat wat werkelijk het geluid produceert.

Commandline FTW | Tweakt met mate