Stroomkabel voor rolluiken door schuine dak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 18:42

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik wil mijn bestaande rolluiken motorisch maken.
Ik heb al een geschikte motor gevonden en ik kan er zelf wel een zwave setje aan hangen om hem op afstand bestuurbaar te maken.

Het probleem is, hoe kan ik het oplossen qua elektra.

Is het verstandig om het ergens door een kabel ergens door het schuine dak door te voeren? Achter de dakpannen door ofzo? Kan dat zomaar?

Iemand tips? Dit is de bovenverdieping van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It5LB651LkDu14I2XiSa_fV7NKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxbS5w2oTPfzVWqCtKo1byXC.jpg?f=fotoalbum_large

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:08
Ik ben met iets vergelijkbaars bezig en kon precies tussen dakbeschot en balk naar buiten door alleen door een plank te boren.

Je zult de situatie gewoon in kaart moeten brengen. Je moet namelijk ook achter de dakgoot langs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:58:
Ik ben met iets vergelijkbaars bezig en kon precies tussen dakbeschot en balk naar buiten door alleen door een plank te boren.

Je zult de situatie gewoon in kaart moeten brengen. Je moet namelijk ook achter de dakgoot langs, etc.
Achter de dakgoot? Ik zat te denken, de kabel langs de rolluik geleider rail naar benden en dan onderaan lang het lood geleiden tot er een dakpan is en dan er tussendoor ofzo? Een gaatje boren door het lood heen is geen slim plan gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, even een vervolg. Ik hoop dat mensen hier hun mening en tips op willen geven. Het plan is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hevMpar.jpg
De kabel van het rolluik kan door de geleider van het rolluik langs naar beneden, dan aan de onderkant van het rolluik komt hij naar buiten en kan hij onder het raam door totdat de twee stukken lood elkaar overlappen, dan druk ik hem tussen het lood.

Daarna kan ik onder de dakpannen door naar een geschikte plek, ik heb namelijk op twee van de 4 slaapkamers een soort holle ruimte waar ik bij kan (een houten wand waar de kamer schuin afloopt vanwege het schuine dak), dat zit er van binnen zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jx5coBS.jpg

Dan kan ik dus vanaf buiten onder de dakpannen op deze plek een gat boren door het hout naar binnen heen zodat ik in deze holle ruimte uit kom. daar druk ik de kabel doorheen en daarna dicht ik het af met pur oid?

Dan kan ik binnen een lasdoos maken met een zigbee schakelaar en hem aansluiten op stroom (wat daar ook loopt.

hier nog wat er onder de dakpannen zit, wat is dat, gewone houtplaten met (ik neem aan) isolatie en dan het hout wat je aan de binnenkant ziet?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qga2xpQ.jpg

Dus, wat denken jullie, slim idee? Of kan het beter? Of zie ik problemen over het hoofd? Hoor graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:10

MLLL

Palm Treo 650

Kan je niet via het plafond van het dakkapel een kabel vanaf een lichtpunt leggen?
Boor je een gat van 76mm op de plaats waar de motor van het rolluik zit in het plafond, vervolgens een gaatje door het kozijn heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MLLL schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:02:
Kan je niet via het plafond van het dakkapel een kabel vanaf een lichtpunt leggen?
Boor je een gat van 76mm op de plaats waar de motor van het rolluik zit in het plafond, vervolgens een gaatje door het kozijn heen.
Het plafond van het dakkapel, hm. tja hoe dan. Midden in de kamer zit een lichtpunt maar ik zou niet weten hoe ik een kabel vanaf daar tot de rand van het dakkapel kan krijgen.

Verder zit het rolluik nu met een band vast die door het kozijn naar binnen gaat en daar opgerold zit in zo'n rolluik-rol. Ik weet niet of ik vanuit buiten zo hoog kan boren dat ik in het plafond uitkom.

Pagina: 1