Zijn er mensen op dit forum die een en ander weten van erfrecht en dan met name wat er komt kijken bij het erven van een koopwoning? Ik ben namelijk in een nogal vreemde constructie terecht gekomen dus ik ben vooral benieuwd of er tips zijn waar ik rekening mee moet houden.
Familie:
) uit de kast.
Als ik het goed begrijp zal de helft van het huis als erfenis naar zoon en dochter gaan, die dan dus ieder een kwart van het huis (+ inboedel) en hypotheek erven. Dochter zit niet te wachten op een kwart van het huis en al helemaal niet op de hypotheek. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat zoon en dochter hun deel van het huis wegstrepen tegen hun deel van de hypotheek? Dus dat zoon uiteindelijk de helft van het huis en de helft van de hypotheek krijgt.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Familie:
- Vader en moeder, gescheiden
- Vader en moeder hebben samen een zoon (meerderjarig, woont nog "thuis")
- Moeder heeft een dochter (meerderjarig) uit een eerdere relatie
- Moeder is overleden
- Koopwoning 1 met hypotheek op naam van vader en moeder
- Hypotheek: 90.000, WOZ waarde 180.000
- Zoon wil met vader in de woning blijven
- Er is ook nog een koopwoning op naam van moeder zonder hypotheek (WOZ 70.000)
- Er is ook nog koopwoning 2 (WOZ 70.000) op naam van vader en moeder zonder hypotheek. Verkoop van de woning voor 60.000 was bijna rond toen moeder overleed.
- Daarnaast is er nog een geldbedrag op rekening van moeder
- Zoon en dochter willen de erfenis beneficiair aanvaarden

Als ik het goed begrijp zal de helft van het huis als erfenis naar zoon en dochter gaan, die dan dus ieder een kwart van het huis (+ inboedel) en hypotheek erven. Dochter zit niet te wachten op een kwart van het huis en al helemaal niet op de hypotheek. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat zoon en dochter hun deel van het huis wegstrepen tegen hun deel van de hypotheek? Dus dat zoon uiteindelijk de helft van het huis en de helft van de hypotheek krijgt.
Alvast bedankt voor het meedenken!
[Voor 5% gewijzigd door MischaBoender | IA op 18-05-2020 01:18. Reden: Nieuwe info woning 2]