Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe is het mogelijk dat een callcenter iets kan ondertekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedBad9
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-05 16:14
Hallo allen,

Zojuist mijn vader aan de lijn gehad. Hij was weer eens gebeld door een callcenter van een of andere energie aanbieder. Mijn vader is al wat ouder, slechthorend en over het algemeen niet zo goed in communicatie over de telefoon. Ik meende dat ik zijn nummer in het bel-me-niet register had gezet nadat hij vorig jaar ook al op eenzelfde manier blijkbaar is overgestapt zonder zich ervan bewust te zijn. Dit heeft letterlijk maanden geduurd om op te lossen met zowel de nieuwe als de oude energie leverancier. |:( |:(

Hij heeft meermaals tegen de telefoniste gezegd dat hij niet met hen in zee wilde. Het was overigens de zoveelste keer dat ze belden die middag, de keren daarvoor had hij direct opgehangen.

Toch kwam er vanmiddag een offerte binnen en 2 minuten later een "Bevestiging van uw bestelling"
met zowaar een contract.

Op het contract staat een kruisje met daaronder de woorden "Digitaal ondertekend door <telnr.> op <datum> <tijd> via <IP-adres>

Uiteraard heb ik er direct een mail met beroep WKOA naartoe gestuurd en de eis de gegevens te verwijderen.

Maar hoe is dit legaal? Is een dergelijke overeenkomst rechtsgeldig?

Beste antwoord (via RedBad9 op 16-05-2020 13:58)

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 22:06

Omega Supreme

The God of Death

Hahn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Je doet nu allemaal aannames. In het gesprek waar ik het over had werd tijdens de opname heel duidelijk en in detail precies verteld waar ik mee akkoord ging, dus wat jij zegt is sowieso al lang niet altijd waar.

Waarmee ik niet zeg dat het altijd netjes eraan toe gaat, maar we hoeven niet direct van het allerergste uit te gaan zonder enige check.
Bij vrijwel allemaal is het in de opname fase allemaal heel netjes. Waar het om gaat is wat daarvoor is gebeurt, als zij zich hebben voorgedaan als een partij waar je eerder mee in zee bent gegaan, terwijl dit niet zo is, dan is dat netjes opgenomen akkoord van nul waarde omdat het het akkoord gebaseerd is op misleiding/bedrog. Bewijs last is nog wel eens een probleem, maar deze sector heeft zo'n slechte naam dat hun geloofwaardigheid bij de rechter bij voorbaat al geschaad is.

En zoals ik al zei mijn ervaring nu mijn contract tegen het einde loopt is 5 uit 5 die beginnen met een leugen!

Het is ook nog eens zo dat als jij gebeld bent er pas een akkoord is als jij per mail of schriftelijk akkoord bent gegaan. Die hele telefonische rompslomp -> waardeloos en niet geldig. Als jij degene bent die gebeld hebt, dan kan je wel via de telefoon de overeenkomst aangaan!

Lees hier even: https://www.consuwijzer.n...efonische-verkoop-energie

[Voor 15% gewijzigd door Omega Supreme op 15-05-2020 20:01]

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05
Ik heb ook wel eens een contract bevestigd via de telefoon. Dan slaan ze je gesprek op (wat ze natuurlijk vooraf vragen of ze dat mogen van je) en vragen ze heel duidelijk of je akkoord gaat, en als jij dan "Ja, ik ga akkoord" zegt, dan is dat geregeld.

En mits duidelijk gecommuniceerd, is een gesproken, opgenomen akkoord net zo rechtsgeldig als je handtekening op een stukje papier.

Als je vader echt niet akkoord gegaan is, dan kan je het bewijs opvragen waar volgens hun akkoord is gegeven.

[Voor 33% gewijzigd door Hahn op 15-05-2020 19:44]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

De verkoop technieken die ze hanteren kunnen niet door de bocht. Zelfs als op de opname alles lijkt te kloppen kan je er - met veel rompslomp - wel onderuit. Ze nemen namelijk alleen het stukje waar je akkoord gaat op en niet het hele gesprek.

IK heb er de afgelopen twee maanden 5 aan de lijn gehad en allemaal zonder uitzondering beginnen ze met 'wij hebben uw huidige energie contract voor u geregeld en dat verloopt nu, maar wij kunnen u ... bla bla bla.

En dat is vrijwel altijd onzin, in mijn geval heb ik bijvoorbeeld mijn huidige contract zelf geregeld. En ze beginnen dus al met misleiding, waardoor je er onderuit kan.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05
Omega Supreme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:50:
De verkoop technieken die ze hanteren kunnen niet door de bocht. Zelfs als op de opname alles lijkt te kloppen kan je er - met veel rompslomp - wel onderuit. Ze nemen namelijk alleen het stukje waar je akkoord gaat op en niet het hele gesprek.
Je doet nu allemaal aannames. In het gesprek waar ik het over had werd tijdens de opname heel duidelijk en in detail precies verteld waar ik mee akkoord ging, dus wat jij zegt is sowieso al lang niet altijd waar.

Waarmee ik niet zeg dat het altijd netjes eraan toe gaat, maar we hoeven niet direct van het allerergste uit te gaan zonder enige check.

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Hahn schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Bij vrijwel allemaal is het in de opname fase allemaal heel netjes. Waar het om gaat is wat daarvoor is gebeurt, als zij zich hebben voorgedaan als een partij waar je eerder mee in zee bent gegaan, terwijl dit niet zo is, dan is dat netjes opgenomen akkoord van nul waarde omdat het het akkoord gebaseerd is op misleiding/bedrog. Bewijs last is nog wel eens een probleem, maar deze sector heeft zo'n slechte naam dat hun geloofwaardigheid bij de rechter bij voorbaat al geschaad is.

En zoals ik al zei mijn ervaring nu mijn contract tegen het einde loopt is 5 uit 5 die beginnen met een leugen!

Het is ook nog eens zo dat als jij gebeld bent er pas een akkoord is als jij per mail of schriftelijk akkoord bent gegaan. Die hele telefonische rompslomp -> waardeloos en niet geldig. Als jij degene bent die gebeld hebt, dan kan je wel via de telefoon de overeenkomst aangaan!

Lees hier even: https://www.consuwijzer.n...efonische-verkoop-energie

[Voor 15% gewijzigd door Omega Supreme op 15-05-2020 20:01]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-06 09:44
Sowieso aan je pa vertellen dat ie niet in gesprek moet gaan als ie niet geinteresseerd is. Gewoon ophangen

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
De eerstvolgende mogelijkheid die je hebt om te bellen met de nieuwe leverancier benutten. Volgens mij wordt dat komende maandag. Bellen naar de klantenservice van de nieuwe leverancier en melden dat de overstap ongedaan moet worden gemaakt. De huidige leverancier hoef je niet te benaderen, die kunnen niks tegenhouden.

Je hebt 14 dagen bedenktijd. Binnen die bedenktijd moet je reageren. Dit kan telefonisch maar ook per e-mail. Voordeel van mailen is dat je een papierspoor achterlaat. De datum dat je mail verstuurd/ontvangen is geldt als dag dat je gereageerd hebt. Als vandaag de 14e dag is dan wordt bellen niks meer, dus ga je vandaag nog mailen. In dat geval ben je nog op tijd. Dat het energiebedrijf pas 5 dagen later reageert doet er niet toe, jij was op tijd.

De tussenpartij, die waarschijnlijk gebeld heeft, hoef je niet te benaderen. Vaak laten die een telefoonnummer achter waar niet op gereageerd wordt, voeren je annulering niet of niet goed door etc. waardoor je nog steeds naar de nieuwe leverancier gaat.

Kortom: z.s.m. bellen of mailen naar de nieuwe leverancier!

Bron: partner die werkt op een klantenservice van een energieleverancier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Omega Supreme schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:58:
[...]
Bewijs last is nog wel eens een probleem, maar deze sector heeft zo'n slechte naam dat hun geloofwaardigheid bij de rechter bij voorbaat al geschaad is.
Dat komt grotendeels door malafide callcenters die provisie opstrijken voor iedere aangebrachte klant. Energieleveranciers zelf doen niet zoveel outbound bellen meer voor dit soort dingen.

• RedBad9
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-05 16:14
Dank allen voor jullie reacties.

Het klopt inderdaad dat ze zich voordeden als zijn huidige energieleverancier en deden alsof zij "de goede" leverancier waren na de slechte ervaringen van afgelopen jaar. Mijn vader was compleet verward en ze moeten dus inderdaad tussen de regels door zijn akkoord dan hebben opgenomen in het gesprek.

Het was inderdaad zo dat er de vorige keer een tussenpartij bij zat die het allemaal nog gecompliceerder maakte om ervan af te komen.

De link naar consuwijzer was nuttig @Omega Supreme

Ik blij me over deze praktijken verbazen maar vind het fijn te weten dat het recht aan mijn vaders kant staat, mocht het toch weer een doordenderende trein blijken te zijn.

Ik heb nu al zijn telefoonnummers daadwerkelijk toegevoegd aan het bel-me-niet register.

Nogmaal dank voor de reacties :)

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Ik lees het niet terug, dus nog even aankaarten: vergeet ook niet te doen wat @sypie zegt: de nieuwe leverancier aanschrijven, niet alleen met die tussenpersoon 'communiceren'!

WKOA is een vele malen makkelijker traject als nietig laten verklaren op basis van misleiding.

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:31
Laat je vader contact opnemen met zn eigen leverancier, dat hij niet wil overstappen. Dat is gewoon snelste oplossing

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:31
Dubbel

[Voor 95% gewijzigd door bangkirai op 16-05-2020 16:39]

• sypie
  • Niet online
bangkirai schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:38:
Laat je vader contact opnemen met zn eigen leverancier, dat hij niet wil overstappen.
Nee, die kunnen een klantovername niet tegenhouden. Je moet écht bij de nieuwe leverancier zijn binnen 14 dagen. Zij kunnen de overname annuleren zodat er niks gebeurt.

@Omega Supreme De tussenpartij kun je juist weglaten, misschien heb ik dat niet heel duidelijk verwoord. De meeste tussenpartijen hebben helemaal geen belang bij annuleren van een overstap, het is immers hun verdienmodel. Dus direct contact opnemen met de nieuwe leverancier, en geen andere partij.

[Voor 29% gewijzigd door sypie op 16-05-2020 16:43]

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

sypie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Nee, die kunnen een klantovername niet tegenhouden. Je moet écht bij de nieuwe leverancier zijn binnen 14 dagen. Zij kunnen de overname annuleren zodat er niks gebeurt.

@Omega Supreme De tussenpartij kun je juist weglaten, misschien heb ik dat niet heel duidelijk verwoord. De meeste tussenpartijen hebben helemaal geen belang bij annuleren van een overstap, het is immers hun verdienmodel. Dus direct contact opnemen met de nieuwe leverancier, en geen andere partij.
Je was duidelijk, maar uit de OP lijkt het alsog TS alleen met de tussenpersoon heeft gesproken. Ik heb echter zo weinig vertrouwen in de tussenpersonen, maar helaas ook de energiemaatschappijen zelf die met deze tussenpersonen blijven werken, dat ik altijd op zijn minst de tussenpersoon in de cc zou opnemen. Dan kan je niet later een discussie krijgt en naar de rechter moeten omdat er geclaimd wordt dat je de verkeerde persoon hebt benaderd.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True