Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17:33

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zoek een?
55" TV
Ter vervanging van de ietswat gedateerde Toshiba Regza 46" uit 2012.

Wat is je budget?
750 a 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
monteren op een Spectral meubel
Netflix te kijken
Zo nu en dan te gamen op de PS4 (die ik over een paar jaar waarschijnlijk voor een PS5 vervang)

Wat heb je zelf al gevonden?
Sorry voor de noob vraag, maar ik zie door de bomen geen bos meer.

* Samsung is erg agressief in de TV markt met relatief scherpe prijzen en heel veel modellen. Ook zie ik veel goede reviews. Een merk waar je niet meer omheen kunt, zo lijkt het.
* Sony is een persoonlijke favoriet. Met Samsung producten heb ik niet zoveel ervaring behalve mijn S-Energy zonnepanelen. Van Sony heb ik in het verleden mobiele telefoons, een CRT TV en een laptop gehad en die apparaten hebben allemaal een mooie levensduur gediend zonder ooit kapot te gaan.
* Als ik in een winkel Samsung en Sony TV's naast elkaar zie, dan vind ik de Samsung vaak wat overdreven heldere kleuren hebben. Sony lijkt me wat rustiger aan het oog. Misschien een kwestie van instellingen, maar Samsung geeft me in zo'n winkel een beetje het "Times Square" gevoel :)

Prioriteiten:
1. Nu is er een Toshiba Regza (46") uit 2012 gemonteerd op de Spectral Brick. Ik denk deze. Graag zouden we dit meuel hergebruiken en de nieuwe TV op dezelfde aansluiting bevestigen. Nieuw meubel kost anderhalf duizend euro extra, dus ik wil de Brick graag houden.
2. Als ik 1 ding mooi vind aan een TV, is het een diep zwart. OLED is nogal duur, maar sommige TV's hebben goede local dimming en dat oogt ook super. Een zwart dat de oude Toshiba letterlijk doet verbleken, dat is de eye cabdy die me zou verleiden.
3. Smart TV. Nu moet ik Netflix kijken via het KPN kastje (verschrikkelijk trage interface) of via de PS4 (ventilator-lawaai). Een ingebouwde app op de TV zou fijn zijn. Maar dan het liefst wel een die voor lange tijd ondersteund wordt. Liever een open OS met brede installed base dus.
4. 4K is leuk, dat geeft iets van rechtvaardiging aan het vervangen van een Full HD scherm.

Een paar modellen die ik zie staan:
* Samsung 55Q70R (800 euro)
* Samsung 55Q80R (1000 euro)
* Sony KD-55X7056 (900 euro)
* Sony KD-55XG9505 (1000 euro)

Ik zou bijvoorbeeld voor 1 van dit lijstje kunnen gaan. Maar bij gebrek aan overzicht heb ik een beetje last van FOMO. Misschien staat mijn ideale TV niet in dit lijstje.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:20

Koeitje

Back-up tiems now?

Als je graag OLED wilt waarom spaar je dan niet nog 300,- bij elkaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:50
Zoals koeitje ookal zegt. Je hebt een hele mooie LG Oled voor iets meer. Een tv koop je misschien om de 5 jaar dus spaar even door voor iets moois.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-06 15:39
De LG C9 komt regelmatig voor rond de 1200 voor in het prijs discussie forum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
TV, 5 jaar? Zo’n fan ben ik niet. Maar er maar 8 a 10 jaar van :)

Drie reakties over LG C9. Kennelijk een echte topper. Ga die zeker bekijken.

In het verlengde: zouden jullie in het algemeen gaan voor een LCD uit een wat hoger segment of een OLED uit de basisklasse?

Verder: WebOS of liever Android TV, met het ook op acceptatie en daarmee de toekomstzekerheid van de Netflix app?

[Voor 17% gewijzigd door t_captain op 15-05-2020 19:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:50
t_captain schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:19:

In het verlengde: zouden jullie in het algemeen gaan voor een LCD uit een wat hoger segment of een OLED uit de basisklasse?

Verder: WebOS of liever Android TV, met het ook op acceptatie en daarmee de toekomstzekerheid van de Netflix app?
Oled uit het basis klasse is toch een tv van +1000,- wat al weer een premium tv is in mijn ogen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:20

Koeitje

Back-up tiems now?

t_captain schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:19:

WebOS is echt prima op mijn 2017 OLED. Wel minder apps, maar voor Netflix en Disney+ etc hoef je je echt geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:10
De Samsung 55Q70R schijnt wel duidelijk minder te zijn dan de Q90R. Hij komt vaak bij pepper voorbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-06 13:05
Als ik 1 ding mooi vind aan een TV, is het een diep zwart. OLED is nogal duur, maar sommige TV's hebben goede local dimming en dat oogt ook super. Een zwart dat de oude Toshiba letterlijk doet verbleken, dat is de eye cabdy die me zou verleiden.
Dan ben je het beste af met de LG C9, zoals al door meerdere Tweakers aangegeven. Deze tv biedt de meeste bang for the buck en is momenteel voor rond de 1200 euro te koop, zie hiervoor het OLED prijzen topic.

Naast dat Samsung voor oververzadigde kleuren kiest maken ze ook gebruik van een agressieve algoritme m.b.t. hun Full Array Local Dimming, dit resulteert weliswaar in diepere zwartwaardes echter gaan er aardig wat (schaduw)details verloren. Sony kiest er juist voor om geen gebruik te maken van een agressieve algoritme implementatie waardoor er veel meer details behouden blijven, keerzijde is hierbij wel dat er iets meer blooming zichtbaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Die LG is wel een nieuwkomer op mijn lijstje.

Eigenlijk had ik een bovengrens van 1000 met mezelf afgesproken, maar ik ga hem zeker bekijken of hij ook een wow factor heeft.

Wat je schrijft over Samsung, dat is ook mijn gevoel. Over saturated, schreeuwerig. Kijk eens hoe groen ons groen is.

Als je van de Samsung-hoek naar de Sony-hoek loopt in een winkel, dan voelt het beeld meteen rustiger, meer natuurlijk en ingetogen. Ik ga meer voor die Sony vibe. Denk dat ik de Sony 9505 tegenover de LG C9 zet.

• Major_ton
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:43

Major_ton

Shoot!

De Sony XG9505 is een fraai toestel, ik heb zijn voorganger en ben er absoluut tevreden mee, maarrrr..... Een OLED TV is gewoon van een andere planeet. Niet perfect, maar in de meeste opzichten wel heel veel beter.

Let wel op het volgende. Vaak is het zo dat OLED in winkels minder een wow-factor hebben dan de top-end LCD TV's. Thuis is dit juist andersom. Eén keertje 's avonds een film kijken met weinig of geen omgevingslicht en je snapt wat ik bedoel.

DJI Mavic 2 Pro - DJI Ronin S - Fuji X-Pro1, X-H1, X-T3 - 16mm/1.4 - 35mm/2 - 56mm/1.2 - 10-24mm/4 - 50-140mm/2.8 - 7Artisans 7,5mm - LG 65B6 OLED - Sony 75XF9005 FALD LCD - PS5 - AMD R7 2700X, 32GB DDR4, RTX-2070 - Hyundai Ioniq EV 38,3kW Premium

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:52
Ik heb zelf de Sony KD- XF9005 pricewatch: Sony KD-55XF9005 Zwart
Erg fijne TV en het zwart is echt goed zwart.
De opvolger is ook al uit, dus ik zou die zeker overwegen.
OLED is super, maar dan moet je wel je woonkamer helemaal donker kunnen maken. Dus bedenk wanneer en waar je vaak TV kijkt en of je het dan helemaal donker kan maken. Zo ja, dan is OLED een optie. Zo nee, dan zou ik voor een goede FALD LCD TV gaan.

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:37

DarkSide

theres no place like ::1

chrisborst schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:47:
Ik heb zelf de Sony KD- XF9005 pricewatch: Sony KD-55XF9005 Zwart
Erg fijne TV en het zwart is echt goed zwart.
De opvolger is ook al uit, dus ik zou die zeker overwegen.
OLED is super, maar dan moet je wel je woonkamer helemaal donker kunnen maken. Dus bedenk wanneer en waar je vaak TV kijkt en of je het dan helemaal donker kan maken. Zo ja, dan is OLED een optie. Zo nee, dan zou ik voor een goede FALD LCD TV gaan.
Definieer "Helemaal Donker"

Hier nu al jaren een B6 en daarvoor een plasma.
De Oled is echt stukken helderder. En ook met de zomer heb ik niet echt problemen.

Is een LCD helderder? Zeker.
Maar hoef de woonkamer echt niet helemaal donker te maken om van de TV te genieten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Sony vs LG it is :)

Ik ga morgen eens aandachtig kijken in de winkel met een shortlist van twee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
ik ben voor de Sony KD-55XG9505 gegaan, ik heb veel lichtval in de huiskamer, lcd was dus de eis, kwam bij aanschaf mooie prijs tegen, toen 1100. kom van een sony backlit-lcd, met zon buiten was dat een spiegelplaat.

Geen moment spijt van de xg9505, fijn beeld. de apps doen af en toe beetje vreemd, even app force stoppen en t doet het weer.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:52
DarkSide schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:50:
[...]

Definieer "Helemaal Donker"

Hier nu al jaren een B6 en daarvoor een plasma.
De Oled is echt stukken helderder. En ook met de zomer heb ik niet echt problemen.

Is een LCD helderder? Zeker.
Maar hoef de woonkamer echt niet helemaal donker te maken om van de TV te genieten.
Helemaal mee eens, je hoort mij ook niet zeggen dat OLED dan niet mooi zal zijn. Maar de meerwaarde van OLED zit hem vooral in de enorme contrast. En die is toch een stuk minder in een lichte omgeving. Ik kijk bijvoorbeeld vaak 's avond een film en in de zomer heb ik de zon tot circa half 10 op mijn raam staan. Ik heb/wil geen black-out gordijnen dus daarom heb ik bewust voor een LCD paneel gekozen.
Een LCD is de laatste jaren zoveel beter geworden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb de LG en de Sony bekeken.

LG had wel een bepaalde “wow factor” van zwart dat zo donker is alsof de TV uitstaat.

Aan de andere kant, de Sony was voor mij de tv die alles goed deed. Als een goed passende schoen, je weet in de winkel meteen dat het klikt. Ook mijn 100% ervaringen met de betrouwbaarheid van andere Sony producten geeft me wat bias die kant op.

De nieuwe bewoner van het TV meubel is dus de 55GX9505. Gekocht bij Platte TV voor 949,- (list price 999 maar ze hebben een "Vraag naar uw deal" en dan gaat er nog 50 euro vanaf. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Eerste ervaringen:

* Bediening is netjes en overzichtelijk. menu's lopen mooi vloeiend en vlot (dat was een zwak punt bij de oude Toshiba, je merkt dat die processors flink zijn gegroeid in rekenkracht).
* Google play met hun film-verhuur zit iets te prominent onder 1 knop van de afstandsbediening.
* Netflix heeft ook 1 aparte knop. handig, totdat we over een paar jaar allemaal Prime of Hulu gebruiken.
* HDMI nummering is dom :) Poorten 2 t/m 4 zitten achterop waar je normaal de apparaten aansluit. Poort 1 zit op de zijkant waar je bijvoorbeeld tijdelijk een laptop aansluit. Ik zou het logischer vinden om die poort nummer 4 te geven. FWIW.
* Geluid werkt goed samen met de Bose 3-2-1 set. Aansluitingen:
PS4 en KPN mediabox via HDMI naar TV, optische audio van TV naar Bose. (plus ook een HDMI kabel van Bose naar TV omdat er nog een DVD speler in de Bose zit FWIW).
De TV geeft het geluid van de ingebouwde apps en van HDMI bronnen spelen netjes door aan de de Bose.
* Intern geluid is voor een platte TV niet verkeerd. Ten opzichte van de Bose set mis je nadrukkelijk de subwoofer (onderste deel van de frequentieband is min of meer afwezig), maar de rest van het geluid is on par. Ze hebben gelukkig niet geprobeerd om het gemis van lage tonen te compenseren met een overtrokken bass boost ofzo.
* In het snelle instellingen menu heb je o.m. audio profielen. Standaard, dialoog, bioscoop. Dialoog is fijn voor het NOS journaal of een talkshow.
* Beeld is bovenal heel natuurlijk, rustig en prettig. Geen spektakel, maar gewoon heel goed.

[Voor 64% gewijzigd door t_captain op 19-05-2020 09:02. Reden: Ervaringen toegevoegd]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True