Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Doucheslang zonder waterbesparing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een doucheset met een regendouche en een handdouche, hier tussen zit een thermostaatkraan. Van beide ben ik van mening dat er meer warm water uit mag komen.

Ik ben eerst gaan meten:
Bad thermostaatkraan 40c: 11l/m
Handdouche 40c: 6,5l/m
Regendouche 40c: 6,5l/m
Douche thermostaatkraan zonder slang 40c: 12l/m
Douche thermostaat met enkel slang 40c: 8l/m

Hieruit blijkt dat waarschijnlijk de rubbers of waterfilters de hoeveelheid omlaag halen, maar nog meer is de slang die er tussen zit. Ik zie dat aan het begin en uiteinde van de slang een versmalling zit die gelijmd zit aan het rubberen deel van de slang, dus die krijg ik er niet zomaar uit. Ik ga er vanuit dat die versmalling er voor zorgt dat de hoeveelheid water zo sterk omlaag gaat.

Nu ben ik gaan zoeken naar doucheslangen zonder waterbesparing, maar ik kom juist het tegenovergestelde tegen. Heeft iemand tips of weet iemand een product wat hier bij kan helpen?
Eventueel kan ik de plastic versmalling uitboren, maar zou liever een ander slang kopen die gewoon 12l/m aan kan.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Veelal zit er achter een geklemd zeefje een "waterbesparend" ringetje. Die moet je verwijderen. Kan ook bij de douchekop zitten.

Heb je foto's?

[Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-05-2020 17:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Remz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:29:
Ik heb een doucheset met een regendouche en een handdouche, hier tussen zit een thermostaatkraan. Van beide ben ik van mening dat er meer warm water uit mag komen.

Ik ben eerst gaan meten:
Bad thermostaatkraan 40c: 11l/m
Handdouche 40c: 6,5l/m
Regendouche 40c: 6,5l/m
Douche thermostaatkraan zonder slang 40c: 12l/m
Douche thermostaat met enkel slang 40c: 8l/m

Hieruit blijkt dat waarschijnlijk de rubbers of waterfilters de hoeveelheid omlaag halen, maar nog meer is de slang die er tussen zit. Ik zie dat aan het begin en uiteinde van de slang een versmalling zit die gelijmd zit aan het rubberen deel van de slang, dus die krijg ik er niet zomaar uit. Ik ga er vanuit dat die versmalling er voor zorgt dat de hoeveelheid water zo sterk omlaag gaat.

Nu ben ik gaan zoeken naar doucheslangen zonder waterbesparing, maar ik kom juist het tegenovergestelde tegen. Heeft iemand tips of weet iemand een product wat hier bij kan helpen?
Eventueel kan ik de plastic versmalling uitboren, maar zou liever een ander slang kopen die gewoon 12l/m aan kan.
In 9 van de 10 gevallen is het een adapter die je kunt verwijderen met de hand. ingang van douchekop vaak, of eind van de doucheslang. even kijken, vaak groen of blauw

Go Heavy; Squat One Week, Deadlift Next Week !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remz

1e foto is zoals hij op de thermostaatkraan zit.
2e en 3e foto zijn zonder het o-ringetje en laten de plastic versmalling zien die vastgelijmd zit aan de rubberen slang.
Betreft een Grohe slang, volgens mij dit type: https://www.grohe.nl/nl_n...stfree-1750-28388000.html

• Lolhozer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:24

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als ik de PQ diagrammen zie op de door jou gelinkte site zal er nooit meer dan 8 liter per minuut uit de slang gaan komen. Die slang zal je moeten vervangen of modificeren.

Waarom? Omdat het kan!!

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:20
Wordt dan waarschijnlijk een nieuwe slang kopen.
Wij hebben een doucheslang van de Lidl.
Daar zaten 2 soorten ringetjes waarbij je dus kon kiezen hoe waterbesparend de slang moest zijn. Je kan ze er ook uitlaten zodat hij niet waterbesparend is.

• FireAge
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:14
Als je voorbij dat witte stuk kijkt, is daar dan ruimte achter. Oftewel is de open diameter van de slang groter?

Zo ja, dan zou je dit kunnen uitboren. Zorg dan wel dat het gat 1mm kleiner blijft dan de open diameter van de o-ring.

EDIT:
Je kunt met water rekenen als met elektriciteit. Je waterdebiet is dan de stroom, de slang en de kop hebben een weerstand. Je weet de stroom door de slang, je weet de stroom met de kop erbij, dus de bijdrage van de kop kun je dan berekenen.

Als je het gat uitboort, dan zal de weerstand daar veranderen. Die weerstand is de witte ring en de weerstand van de slang samen.

[Voor 46% gewijzigd door FireAge op 16-05-2020 08:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien zit het gewoon vastgekoekt. Ik had op mijn vorig adres twee waterbespaarders in de slang die er gewoon los in zaten. Anders moet je het een beetje wrikken als een vorige bewoner het gelijmd heeft (of een nieuwe slang kopen).

Ik heb nu geen waterbespaarder meer, maar ik kan zelf de douche ook instellen dat er minder water uit komt dus het is ook niet echt nodig. En die ene keer dat visite een volle straal gebruikt en complimentjes geeft (schijnbaar heeft iedereen waterbespaarders) zijn ook de kosten niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
Is dat witte niet gewoon de manier waarop die metalen schroefdraad-dingen (weet niet hoe ze heten) verbonden zijn met de slang? Lijkt mij niet iets dat specifiek met waterbesparing te maken heeft. Als je dat (te ver) uitboort, dan verslap je dus de aansluiting en heb je kans dat (op termijn) de slang los komt van de koppelonderdelen.

Ik denk dat je beter in de winkel een aantal slangen kunt vergelijken en dan de slang nemen met de beste doorsnede.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Check eerst je afvoer. Meer water = meer afvoeren. Als je afvoer niet breed genoeg is ga je een zwembad krijgen. Altijd eerst controleren of je afvoer meer water kan afvoeren.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
In de S-koppelingen in de muur kunnen ook nog rubbers zitten waardoor de doorstroming wordt beperkt.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:01
Heel toevallig heb ik deze week een gelijk vraagstuk gehad bij ons in huis. Onze regendouche/handdouche set had last van een aantal optellende weerstanden.

Onze situatie: Badkraan kan schakelen tussen badkraan/douche. Tussen doucheaansluiting en wisselknop van hand/regendouche zit een slang. Daarna dus de wisselknop. Daarna dus 2 slangen, 1 voor regendouche, 1 voor handdouche. Vervolgens nog de douchekop.

Onderstaand de debieten per stap (getest met de emmerproef)
Debiet badkraan: 14 L/min (100%)
Debiet doucheaansluiting op kraan: 12,2 L/min (87%)
Debiet na 1e doucheslang: 10,8 L/min (77%)
Debiet bij regendouche aansluiting 8,6 L/min (61%)
Debiet regendouchekop: 8,0 L/min. (57%)

Voor de handdouche een vergelijkbaar patroon, maar je ziet vooral dat de kleine diameters (en dus hoge stromingssnelheid) zorgt voor veel weerstand.
Als ik keek naar de rest van het waterleiding systeem is ~20m in 15 mm koper uitgevoerd. Hier zou volgens https://kennisbank.isso.n.../softwaretool-drukverlies 0,4 bar aan drukverlies zitten ten opzichte van 22 mm buis. De aanlooptijd zou dan wel 214% worden van de huidige ~30 sec. Ook de ketel heeft een drukval van 0,49 bar. De aanvoerdruk was 1,6 bar. De douche zou dus voldoende druk moeten krijgen.

Al met al was mijn conclusie dat de regendoucheset gewoon slecht geengineerd was. Je verlies 1/3e van je debiet op de diverse stappen, waar elke stap zijn conto aan bijdraagt. Dikkere slangen zou helpen om het verlies op die stappen te beperken, maar heb ik nergens kunnen vinden. Puntje bij paaltje blijft dat er stappen zitten welke lastig aan te passen zijn, of je moet de poorten in bijv. de kraan en de wisselknop uit willen boren. (wat ik wel heb overwogen)

Mijn conclusie was ook dat een DWTW wel voor meer warm water en dus meer efficient zou zorgen, maar niet veel meer water zou leveren omdat de drukval gewoon zo hoog is. Ik nam aan dat dit overeen zou komen met het koud water debiet, welke naar 10% hoger was. Het koud water debiet loopt niet via de ketel en heeft dus geen last van de extra drukval in de leidingen. Daarintegen is het wel een investering van ~€600,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:46
ThinkPad schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:46:
In de S-koppelingen in de muur kunnen ook nog rubbers zitten waardoor de doorstroming wordt beperkt.
Zijn metingen van de thermostaatkraan zonder slang sluiten dit al uit.

• Remz
Dank voor alle opmerkingen.
De afvoer is geschikt, ik heb de kraan zonder slang een paar minuten laten lopen en het stroomt met gemak weg. Het is een huis uit 2008, dus afvoer moet prima in orde zijn.
Er zit niets vastgekoekt, de slang is relatief nieuw, maximaal 1 jaar oud. Dat witte ding zit echt geïntegreerd met de slang.

Ik denk inderdaad dat het ook vooral ligt aan de doucheset. Het is dan wel een set van Grohe, maar wel een goedkope.

@FireAge achter dat witte ding is het volledig open dus de volle diameter van de slang. Ik ga op zoek naar andere slangen en mogelijk wat testen, dan kan ik altijd nog boren.

Ik ga vandaag eens langs de bouwmarkten om wat slangen te bekijken en op te meten.

[Voor 14% gewijzigd door Remz op 16-05-2020 11:30]

• Nilvo
Waar ik in de zoektocht tegenaan liep was dat eigenlijk alle slangen 1,5 of 2m lang zijn. De slang tussen mijn badkraan en de wisselknop is echter maar 80 cm lang. Hoe langer de slang, hoe meer weerstand en ook hoe dunner de slang, hoe meer weerstand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: augustus 2002
Ja je kunt ook een nieuwe slang kopen. Maar... ga je nog iets met deze slang doen? Zo nee -> hoppa boren. Nieuwe kopen kan altijd nog.

Wel beide kant boren anders gaat het weinig helpen.

• Nilvo
@FireAge ,

Helemaal mee eens, maar dan moet je wel een vervangende slang in de juiste lengte kunnen krijgen, anders is het van de drup in de regen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remz
Ik heb de goedkoopste slang gehaald om mee te testen, deze had ipv alle andere slangen een diameter van 10mm, terwijl mijn huidige 6mm heeft.

Helaas geen verschil. Ik denk dat ik gisteren verkeerd heb gemeten. Ik kom nu uit op het volgende:

Douche thermostaat zonder slang: 11l/m
Douche thermostaat met Grohe slang: 11l/m
Douche thermostaat met 10mm slang: 11l/m
Handdouchestand met Grohe slang: 8l/m
Handdouchestand met 10mm slang: 8l/m
Regendouche stand met Grohe of 10mmslang: 6,5l/m
Handdouche met Grohe of 10mm slang: 6,5l/m

Conclusie:
De slang maakt niets uit. Het mechanisme wat schakelt tussen de regendouche en handdouche zit niet in de thermostaat, maar in de doucheset. Waarschijnlijk is dat mechanisme in de doucheset de boosdoener, naast het verlies wat te maken heeft met weerstand tussen de thermostaat en uiteindelijk de douchekoppen.

Betwijfel zelf of ik met een andere doucheset (regendouche geïntegreerd in de thermostaat ipv via een slang) beter resultaat zou krijgen. Maar dat is een wat duurdere gok om te nemen.

Bedankt allen voor het meedenken, ik ben weer wat wijzer.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:53
Ik denk dat je metingen niet geheel kloppen. Een 1m 10mm binnendiameter slang kan nooit de flow met 27% knijpen. Dit is een dermate grote diameter dat deze nagenoeg geen invloed zal hebben op 11L/min. Ik vermoed dat je ketel varieert in temperatuur waardoor je thermostaatkraan soms meer en soms minder koud water pakt, probeer eerst je setup 2 min te laten lopen voor je de meting start. In theorie moet hij dan gestabiliseerd zijn.

De leiding van een vaste regendouche is ook maar iets van 10-12mm vaak, dit gaat dus niet het gewenste resultaat opleveren ben ik bang. Ik zou eerder investeren in een drukverhogingspompje, kosten ongeveer 300 euro. Kun je onder de ketel zetten voor de inlaatcombinatie of in de meterkast na de watermeter.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Remz
De metingen van 1 post terug zijn nadat ik eerst de CV even heb laten warm draaien.
Wat wil zeggen: Eerst een minuutje warm water laten stromen, en dan pas emmer er onder + stopwatch aan.
In heb begin hoor ik inderdaad de CV nog even toeren maken voordat er een stabiele straal warm water komt.

De CV is trouwens een Intergas KK HRE 28/24, welke op de 2e verdieping staat. Badkamer is op de 1e verdieping. Deze CV zou 12,5L/m moeten leveren bij 40 graden, dus dat komt redelijk goed overeen met wat ik krijg direct uit de kraan. Zou dan zo'n drukverhogingspompje toch helpen? Ik heb namelijk het idee dat de waterdruk prima is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nilvo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:32:
@FireAge ,

Helemaal mee eens, maar dan moet je wel een vervangende slang in de juiste lengte kunnen krijgen, anders is het van de drup in de regen.
Of al hebben, ander kun je s'avonds smorgens niet douchen (en de rest van het gezin die bij je komen klagen). Ik zou het niet 's avonds of in het weekend doen (als de winkels dicht zijn ;) )

[Voor 16% gewijzigd door Marzman op 17-05-2020 08:52]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Remz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:33:
De metingen van 1 post terug zijn nadat ik eerst de CV even heb laten warm draaien.
Wat wil zeggen: Eerst een minuutje warm water laten stromen, en dan pas emmer er onder + stopwatch aan.
In heb begin hoor ik inderdaad de CV nog even toeren maken voordat er een stabiele straal warm water komt.

De CV is trouwens een Intergas KK HRE 28/24, welke op de 2e verdieping staat. Badkamer is op de 1e verdieping. Deze CV zou 12,5L/m moeten leveren bij 40 graden, dus dat komt redelijk goed overeen met wat ik krijg direct uit de kraan. Zou dan zo'n drukverhogingspompje toch helpen? Ik heb namelijk het idee dat de waterdruk prima is.
Ik denk dat dit gewoon het maximum is van de kraan en het leidingwerk.
Op zich niet slecht, of je met een drukverhoging heel veel gaat winnen betwijfel ik.
Kan je eens een meting doen op de douche met alleen koud water?
En heb je een foto van de douchekraan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nilvo
Remz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:56:
Ik heb de goedkoopste slang gehaald om mee te testen, deze had ipv alle andere slangen een diameter van 10mm, terwijl mijn huidige 6mm heeft.

Helaas geen verschil. Ik denk dat ik gisteren verkeerd heb gemeten. Ik kom nu uit op het volgende:

Douche thermostaat zonder slang: 11l/m
Douche thermostaat met Grohe slang: 11l/m
Douche thermostaat met 10mm slang: 11l/m
Handdouchestand met Grohe slang: 8l/m
Handdouchestand met 10mm slang: 8l/m
Regendouche stand met Grohe of 10mmslang: 6,5l/m
Handdouche met Grohe of 10mm slang: 6,5l/m

Conclusie:
De slang maakt niets uit. Het mechanisme wat schakelt tussen de regendouche en handdouche zit niet in de thermostaat, maar in de doucheset. Waarschijnlijk is dat mechanisme in de doucheset de boosdoener, naast het verlies wat te maken heeft met weerstand tussen de thermostaat en uiteindelijk de douchekoppen.

Betwijfel zelf of ik met een andere doucheset (regendouche geïntegreerd in de thermostaat ipv via een slang) beter resultaat zou krijgen. Maar dat is een wat duurdere gok om te nemen.

Bedankt allen voor het meedenken, ik ben weer wat wijzer.
Mijn gevoel zegt dat de conclusie natuurkundig bijzonder is. Daarnaast druist het ook tegen mijn eigen ervaring in. Om die reden heb ik nog een aantal metingen uitgevoerd in onze badkamer. Ik heb een emmer van 11 liter gepakt en ben gaan timen tot deze overliep. Voordeel hiervan is dat het startpunt en het stopmoment minimaal aan interpretatie over te laten zijn. Het zijn duidelijke momenten.

Alle metingen zijn gedaan bij 40 deg C waarbij de knop niet is verzet.
Uitgang aansluitpunt doucheset op badkraan:
12,2 L/min

Uitgang 1e slang (0,8 m, gat 7 mm) (1 slang geïnstalleerd)
10,8 L/min (verlies 1,4 L/min)

Extra omstelknop geïnstalleerd met daarop twee identieke slangen van 0,8 m, gat 7 mm. Met de omstelknop kunnen beide slangen tegelijk water geven, of 1 van beide los van elkaar. Voor de test geven beide slangen water:
11,6 L/min (verlies 0,6 L/min)

Op basis van mijn metingen is er dus ondanks dat er een extra weerstand is geïnstalleerd (de omstelknop) een hoger debiet bij de parallelle slangen. Het verlies is zelfs meer dan gehalveerd, wat logisch is gezien het exponentiële verloop van stromingsweerstand (e.g. 2x zo hard = 4x zo veel verlies). Hetzelfde zou ik dan ook verwachten bij een slang met een grotere diameter in jouw test, de weerstand is dan immers lager. Verklaring zou kunnen zijn dat de goedkope slang erg ruw of niet vlak is van binnen (vernauwingen).

@Remz Welke slang heb je precies geprobeerd? Heb je hier toevallig een link van? Er staan me bij dat de Grohe Vitalioflex Trend of de Grohe Vitalioflex Comfort een grotere aansluiting heeft dan de andere slangen, maar dat zijn niet perse goedkope slangen.

• ArtcorePower
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Ik zat hier met hetzelfde probleem. Bij mij kwam er op normale warmwatertemperatuur er maximaal zo'n 5 L/min uit volgens de CV ketel. Toen ik de slang eraf haalde ging dit omhoog naar 7,5 - 8 L/min. De ketel kan overigens meer aan, als ik elders ook een kraan laat lopen (en het maximale toerental van de pomp omhoog schroef van 70% naar meer). De diameter van de Hansgrohe slag is is zo'n 5 mm. Of je hem nou op warm of koud zet, er komt een even slappe waterstraal uit.

Ik ben daarom gister naar de bouwmarkt gegaan en heb gezocht naar een slang met grotere opening. Ik heb nu de eerdergenoemde Grohe Vitalioflex Trend, deze heeft een aanzienlijk grotere opening. In de douchekop heb ik ook het filter eruit gehaald want ook die had een smalle doorgang.

Als ik de douche nu op normale warmwatertemperatuur aan zet komt er zo'n 7 L/min uit. Ik merkte vanochtend ook tijdens het douchen dat er nu aanzienlijk meer water uit kwam.

• ArtcorePower
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Ik heb trouwens niet met een emmer gemeten maar gekeken wat er aan warmwater via de CV ketel uit de douche komt. Samen met het koude water uit de douchethermostaat moet het wel meer zijn
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True