Ditto drive geeft error 5154 ?!

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-04 22:40
Hoi,

Ik heb sinds kort een Iomega Ditto tapestreamer en een paar tapes voor dat ding hier liggen. Deze tapes zaten nog in de verpakking toen ik ze heb overgenomen van iemand.

Nu wil ik dus informatie opvragen over die tape via de software van Iomega en nu duurt dat mega lang. Na heel lang gespin, getik en nog wat normale en naar mijn mening niet-normale geluiden geeft ie eindelijk (maar niet gelukkig) een foutmelding. Dit is wat ie opgeeft:

"Tape drive reports a missing address mark, error 5154"

Nu heb ik ff op inet gezocht en heb ik een ditto errorcodes pdf gevonden waar de volgende uitleg staat bij deze errorcode:

"5154 FTDVR_MISSINGID 1. Could not seek to a specified segment within 3 attempts. 2. The FDC did not encounter and address mark after 2 index pulses. 3. The FDC cannot find a data address mark for the specified sector."

Nu zegt mij het bovenstaande dus helemaal niets. Ik had voordat ik deze tapes (die zoals ik al zei nog nieuw verpakt waren) kreeg alleen een paar oude QIC-80 tapes waarvan de drive alleen kon lezen en dat ging goed. Hij is weliswaar super traag maar dat lijkt me logisch omdat ie aan de floppy controller hangt. Echter, vond ik direct al dat ie een vreemd geratel maakte zodra ik de pc opstart(e). Nu heb ik totaal geen ervaring met tapestreamers dus ik weet niet welk geluid normaal is en welk niet.

Nu is mijn vraag dus...weet iemand waar de gegeven foutmelding vandaan komt?? Ligt het aan de tape (ik heb van de drie tapes pas 1 geprobeerd omdat ik ze evt. kan doorverkopen als de drive kapot blijkt te zijn) of moet ik het toch zoeken in een defect in de tapestreamer zelf?? Wie kan me verder helpen??

• MinddiggerNL
Niemand die me kan helpen? Er reageert werkelijk niemand hier in deze forum-sectie op mijn vragen m.b.t. de Iomega Ditto drive :'(

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Is de tapedrive nieuw? Kan zijn dat de koppen gecleaned moeten worden.

Misschien helpt het als je de tape eerst gewoon volledig erased/formatteert voordat je hem gaat gebruiken.

Mocht het een nieuwe drive zijn, dan kun je even contact opnemen met het bedrijf waar je hem gekocht hebt. Misschien heb jij een maandagmorgen-model.

• MinddiggerNL
Op maandag 06 augustus 2001 22:17 schreef GraveR het volgende:
Is de tapedrive nieuw? Kan zijn dat de koppen gecleaned moeten worden.

Misschien helpt het als je de tape eerst gewoon volledig erased/formatteert voordat je hem gaat gebruiken.

Mocht het een nieuwe drive zijn, dan kun je even contact opnemen met het bedrijf waar je hem gekocht hebt. Misschien heb jij een maandagmorgen-model.
Hij is niet nieuw nee, het is al een wat ouder model (hij moet immers op de floppy controller aangesloten worden) en ik heb hem gratis gekregen. Dus garantie zit er helaas niet meer op.

Op de verpakking van de tapes staat dat ze pre-formatted zijn dus formatteren zou niet nodig moeten zijn maar heb ik ook geprobeerd en dat duurde ook al zolang dat ik het maar heb gecancelled.
Wellicht toevallig net de verkeerde tape geprobeerd of zou het toch aan de drive liggen? Ik wil nl. niet onnodig die tapes uit de verpakking halen want verpakt kan ik ze nog doorverkopen. Waarmee kan ik die koppen cleanen??

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Zou kunnen dat de tapes niet geschikt zijn voor de drive.

Ik zie zojuist dat er meerdere groottes mogelijk zijn voor die drive, te weten:

3,5,7 en 10 GB.

Een cleaning tape voor de Ditto (Verbatim) kost helaas zo'n 85,- dus dat is een beetje overkill als je niet weet of dat zeker het probleem is.

Je zou eens kunnen proberen dat ding open te schroeven en handmatig de koppen te cleanen met geschikt spul.

• MinddiggerNL
Op dinsdag 07 augustus 2001 01:43 schreef GraveR het volgende:
Zou kunnen dat de tapes niet geschikt zijn voor de drive.

Ik zie zojuist dat er meerdere groottes mogelijk zijn voor die drive, te weten:

3,5,7 en 10 GB.
Het is een 1,6/3,2gb (uncompressed/compressed) drive en de tapes die ik gebruik zijn Travan TR-3 1,6/3,2 tapes van 3M/Imation dus die zijn goed...heb ik nog nagekeken in de handleiding die ik gedownload heb.
Een cleaning tape voor de Ditto (Verbatim) kost helaas zo'n 85,- dus dat is een beetje overkill als je niet weet of dat zeker het probleem is.

Je zou eens kunnen proberen dat ding open te schroeven en handmatig de koppen te cleanen met geschikt spul.
Ja dat is me inderdaad veel te duur! Die tape die ik nu dus getest heb, is gloednieuw maar er zitten nu al in de lengterichting groeven op dus volgens mij zijn de koppen gewoon super vuil. Ik ga hem vandaag of morgen eens uit elkaar halen en proberen schoon te maken.

• MinddiggerNL
Ik heb de drive zojuist open gehad en even wat dingetjes met pure alcohol en een wattip schoongemaakt. Er kwam niet echt vuil vanaf maar wellicht dat het geholpen heeft.

Nu doet ie echter nog altijd hetzelfde. Ik denk dat ik toch maar eens ook nog een andere tape ga testen...is dan jammer als die ook kapot gaat.

Maar is er niemand die me duidelijkheid kan geven omtrent de bovenstaande foutmelding/errorcode??

Verwijderd

Ik heb hier nog 11 stuks nieuwe verpakte 3M tapes liggen, Travan-2 max 1,6 GB compressed.

Mag je voor een geeltje ex verzenden hebben, dat scheelt je slopen van een nieuwe dure tape mocht het weer misgaan.

groet

Björn
Pagina: 1