Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc geeft geen beeld.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emile2412
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 03-09-2020
Cpu: intel i7 2600
Mobo: ? Dell oem ?
Ram: 12 GB ddr3
Videokaart: rx 580
Voeding: corsair cx 450m

Mijn vraag

Beste tweakers
Afgelope week heb ik besloten mijn videokaart te upgraden (van gtx 560 ti naar RX 580). Echter geeft mijn pc geen beeld als de 580 geinstalleerd is. Oude drivers zijn uiteraard verwijderd. Haal ik de kaart eruit en gebruik ik de onboard video van de cpu krijg ik wel beeld. Laat ik de kaart zitten maar zonder de 8pin voeding aan te sluiten, krijg ik wederom geen beeld. Ook werkt de 580 in een ander systeem wel. Is mijn systeek gewoon te oud? Of zie ik iets anders over het hoofd? Alle tips zijn van harte welkom en alvast bedankt!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- drivers geinstalleerd via andere pc
- videokaart in andere pc werkend gekregen.

Beste antwoord (via Emile2412 op 16-05-2020 14:28)

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-06 19:27

Nemesizz

Untouchable

Dus het bord zal wel alleen nvidia ondersteunen..
Nee, zit wel iets complexer dan dat.

Heeft in veel gevallen te maken met de overstap van de legacy BIOS (zowel moederbord als videokaart) naar UEFI (GOP heet dat tegenwoordig voor videokaarten).

Veel oude systemen kunnen niet overweg met een videokaart die geen legacy ondersteuning meer heeft.

Is een beetje afhankelijk van of de fabrikant van de videokaart (dus niet de chip; AMD/nVidia) de moeite heeft genomen om legacy support erin te laten.

Bij nVidia kaarten is het blijkbaar wel vaker het geval (die willen vaak nog wel werken bij oudere PC's) maar ook niet gegarandeerd. Kaarten vanaf de GeForce 900 serie is het vaak afhankelijk van de fabrikant of er legacy support is of niet. Oudere kaarten werken vaak wel (mits de BIOS geen whitelist heeft).

Bij AMD kaarten is het vaak vanaf de 200 serie de vraag of de fabrikant legacy support heeft of niet. Bij de 400 en 500 serie zie je vaker problemen dat ze niet of niet goed willen werken op oudere systemen.

Vaak zat topics voorbij gekomen dat moederborden uit het Sandy/Ivybridge tijdperk (en...AM2 of AM3 borden) een BIOS update nodig waren voordat videokaarten van Radeon 200 serie (en/of 300, 400 en 500) te laten werken. Maar ook zat gevallen dat dat ook nodig was bij bijvoorbeeld de GeForce 1000 serie.

Probleem bij OEM's is, dat ze vaak niet zulke support toevoegen bij BIOS updates. Je kan het proberen, maar heel vaak voegen ze dat niet toe in updates (vaak puur fixes, heel af en toe wat extra CPU's supporten).

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-04 20:19

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Hoe installeer je in vredesnaam drivers via een andere pc?
Is het ding wel compatibel met je systeem?
Heb je DDU gebruikt om de oude drivers eerst te verwijderen?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emile2412
Amd drivers kunnen dus blijkbaar alleen geinstalleerd worden als de hardware zelf ook geinstalleerd is. Dus ik heb de bootdrive in de werkende pc gezet en daarmee drivers geinstalleerd. Daarna ssd en videokaart weer terug gezet, maar helaas. Ja ik heb ddu gebruikt. Ik heb verschillende pcs met deze cpu/gpu combi gezien die wel werkte, dus ging ervan uit dat het zou moeten kunnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01:19
Probeer er achter te komen welk moederbord je hebt.

Kom je wel in het bios als je de videokaart hebt geïnstalleerd hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-04 20:19

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je zegt dat het een Dell OEM systeem is, met een Dell mobo, dan bestaat de kans, zeker omdat je van Nvidia af komt, dat die gpu niet gewhitelist is voor jouw mobo.
Maar je vermeld het typenummer er niet bij dus daar is op dit moment onmogelijk iets over te zeggen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emile2412
Bedankt voor tips beide! Ik denk dat Wintervacht gelijk heeft en mijn moederbord gewoon niet compatibel is.. In de krochten van een dell forum had iemand hetzelfde probleem met een rx 480. Dus het bord zal wel alleen nvidia ondersteunen..
In ieder geval hartstikke bedankt voor de snelle reacties :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-06 19:27

Nemesizz

Untouchable

Dus het bord zal wel alleen nvidia ondersteunen..
Nee, zit wel iets complexer dan dat.

Heeft in veel gevallen te maken met de overstap van de legacy BIOS (zowel moederbord als videokaart) naar UEFI (GOP heet dat tegenwoordig voor videokaarten).

Veel oude systemen kunnen niet overweg met een videokaart die geen legacy ondersteuning meer heeft.

Is een beetje afhankelijk van of de fabrikant van de videokaart (dus niet de chip; AMD/nVidia) de moeite heeft genomen om legacy support erin te laten.

Bij nVidia kaarten is het blijkbaar wel vaker het geval (die willen vaak nog wel werken bij oudere PC's) maar ook niet gegarandeerd. Kaarten vanaf de GeForce 900 serie is het vaak afhankelijk van de fabrikant of er legacy support is of niet. Oudere kaarten werken vaak wel (mits de BIOS geen whitelist heeft).

Bij AMD kaarten is het vaak vanaf de 200 serie de vraag of de fabrikant legacy support heeft of niet. Bij de 400 en 500 serie zie je vaker problemen dat ze niet of niet goed willen werken op oudere systemen.

Vaak zat topics voorbij gekomen dat moederborden uit het Sandy/Ivybridge tijdperk (en...AM2 of AM3 borden) een BIOS update nodig waren voordat videokaarten van Radeon 200 serie (en/of 300, 400 en 500) te laten werken. Maar ook zat gevallen dat dat ook nodig was bij bijvoorbeeld de GeForce 1000 serie.

Probleem bij OEM's is, dat ze vaak niet zulke support toevoegen bij BIOS updates. Je kan het proberen, maar heel vaak voegen ze dat niet toe in updates (vaak puur fixes, heel af en toe wat extra CPU's supporten).

• Emile2412
Weer wat geleerd vandaag! Bedankt voor de uitleg. Komende week kan ik een 1060 lenen van een vriend, hopelijk werkt deze wel. Anders ga ik maar terug naar mijn 560.. :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True