Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 15:53
Ik ben al een tijdje mee aan het lezen op het forum en heb nu een idee in mijn hoofd zitten die ik uit wil werken. Zelf heb ik al wel wat ervaring met C programmeren (ik kan prima de Arduino code lezen bijvoorbeeld) maar ik loop echter vast op het ontwikkelen van de circuits. Nu heb ik al wat rond gegoogled en wat tutorials op internet gezocht, maar vaak brengen die mij alleen de meest basale kennis bij van wat is een weerstand, en niet van hoe ontwerp ik nu een goed circuit en waar moet ik op letten.

Als idee heb ik een mini geluidstafel in gedachten, eentje die de windows sound devices kan regelen. Met software kan ik al de betreffende informatie uitlezen. Voor het circuit gedeelte ben ik nu aan het puzzelen.

Wat ik in ieder geval wil gebruiken is:
  • 2x Motorized Slide Potentiometer
  • 1x Touchscreen Display.
Hoe ik het nu voor mij zie is dat de touchscreen display op een Rasberry Pi gemonteerd wordt, en de communicatie van de sliders via USB verlopen naar bijvoorbeeld een teensy board.

Waarom Rasberry Pi? Omdat ik een touchscreen wou hebben en ik iets van kennis van Rasberry Pi heb. Ergens is dit wel overkill voor het project, maar misschien moet ik dit maar prototype v1 noemen.

Waarom communicatie via USB? Omdat ik dan dit wellicht tijdens de ontwikkeling direct kan aansturen van mijn Windows PC. Ook omdat ik begreep dat een Touchscreen cape al veel poorten in gebruik neemt, en de Rasberry Pi Usb poorten heeft.

Ook wil ik uiteindelijk een custom PCB maken en het in een enclosure stoppen zodat het product "af" is.

Welke onderdelen heb ik?Welke onderdeel wil ik zeker gebruiken:Welk onderdeel ik vermoed te gebruiken:
  • 1x Teensy of iets anders dat ik in een Usb device kan veranderen.
Welke research heb ik al gedaan?
https://motorizedfader.wordpress.com/

Lijkt erop dat ik een H bridge moet gebruiken per fader. Dit om de motor op 2 kanten te kunnen sturen. Wat is belangrijk aan een H bridge, hoe kan ik hierop selecteren wat ik nodig heb? Ook lees ik een current limit van een bepaalde mA voor de fader, hoe kan ik dit voor elkaar gebruiken.

Is het mogelijk om alleen te laten voeden via Usb? Zover ik het snap niet, aangezien een Usb poort een limiet heeft van 500 mA, en ik 2 faders heb die een max van 800 mA? gebruiken? Indien niet mogelijk, hoe kan ik bepalen wat voor voeding ik nodig heb voor dat deel van de hardware. De rasberry Pi stuur ik nu aan met een 3 Ah microUsb adapter, en het liefste zou ik ook maar maximaal 1 connecter willen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou voor losse servo elektronica gaan en dan met een servo PWM aansturen.

De datasheet zegt immers dat 1 potmeter de servo potmeter is en moet je dit ding ook als servo gaan zien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Na wat uitzoekwerk, lijkt het inderdaad dat een H-Bridge een oplossing zou zijn. Nu heb ik de L293D gevonden, omdat deze 2x2 aankan sturen (wat uiteindelijk ook voor 2 Motorized Faders wil gebruiken.

Volgens mij snap ik de hint van @memphis dan ook, dat ik de waardes die ik uit wil lezen als digital IO wil inlezen.

De sketch tot nu toe:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4yS3SN8LVFg-Csje4D8z_GH4cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8f83ewORnbCUB9fIemCSSkC.png?f=fotoalbum_large

Vragen hieruit:
* Ik wil de ATTiny24A via I2C aansluiten. Zolang ik de chip daarvoor programmeer zou dit goed moeten gaan. Wellicht dat ik nog een touch interupt wil aanbrengen, daarvoor heb ik als goed is nog 1 I/O pin voor over met 2 Motorized Faders. Klopt dit?
* Is er een andere type H-bridge ook toerijkend? En hoe kan ik dit zien?
* Hoe hoog moet de cape zijn als ik hiervan een cape wil maken voor de Rasberry Pi?
* Als ik alles met 1 voeding aan wil sluiten, zal dit een 8V (9V mag volgens specificatie ook). Hoe kan ik dit dan netjes verdelen zodat de Rasberry Pi 5V (3A volgens Cape LCD specificatie) en de 8V op de Faders kan staan? Ik heb al wel gelezen over Buck Converters. Beslissing of ik van 5V->8V wil doen, of 8V->5V. Indien laatste moet ik gebruik maken van een Boost Converter.
* Mis ik hierin nog passieve componenten? Dit geloof ik dat heel erg het geval is, maar ik heb geen idee hoe ik hier zelf achter kan komen.
* Hoe maak ik in EasyEDA een eigen schematic voor de Fader?

Iedereen die iets hierover kan zeggen is welkom. Ik wil de schematic eerst in elkaar zetten voordat ik het daadwerkelijk op een breadboard in elkaar wil zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door P-Storm op 17-05-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Het begint meer op een build log te lijken :P

Ik gebruik de Arduino Uno voor het flashen van de ATTiny24. In de Arduino IDE gebruik ik de volgende additional board: https://raw.githubusercon...amellis_attiny_index.json

Om te flashen moeten we gebruik amken van de MISO, MOSI en SCK pins. Deze zijn terug te vinden op de ATTiny specificatie. Daarnaast wordt het aanbevolen om een 10uF te zetten tussen de reset en de GND van de Uno. De ATTiny24A of ATTiny heeft een interne crystal dus die hoeft niet extra gebruikt te worden. Wel moet er nog gekeken worden naar beveiliging met Vin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
En meer progress! Ik heb de sketch verder uitgebreid. Momenteel enigste punt van aandacht is de +8V naar een header of combineren met een buck converter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oJnJoWOA_Iul5RI2dlrOS5UHeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVa3SKPcuW3yLncd2ZxagMA6.png?f=fotoalbum_large

En hier de traces, ik heb voor de screenshot de groundplane pour weggelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTCTV1wP7JIR6z_IRXfY5-Y-mbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qnt5cOdyL20tkr5NP2L2RC6r.png?f=user_large

Dus todo:
* Kiezen tussen 1 voeding en Buck converter of 2 voedingen.
* Afstanden gaan berekenen voor de pi en mounting holes voor support inbouwen.
* PCB Afmetingen verder erbij aanpassen.
* Silk screen verbeteren, nu nog een rotzooit, inclusief rev details.
* Nalopen welke PCB ruleset de PCB maker heeft, en die toevoegen.

Indien iemand glaring issues ziet, laat het dan weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja die trace van pin3 op de PI-header zit nogal dicht tegen die andere pin.
Geen ceramische condensators voorzien over de chippies?
DC/DC naar 8V zou gaan, je moet wel rekening houden met het vermogen dat je motoren vragen en wat de 5V lijn kan leveren!

Esthetisch:
* dat U2 en U1 niet uitgelijnd staan op elkaar :)
* de trace van R1 naar R2 kan vanaf R1 vertrekken

Schema: je hebt bij R1 2x motor1-touch staan maar bij R2 Touch2-in en motor2-touch

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1