Dakkapel plaatsen, maar buren hebben ook al een dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor1989
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-05-2020
Mijn vraag
Goede dag

Wij willen graag 2 dakkapellen plaatsen op ons dak maar zitten met een probleem aan de kant van de buren zit al een dakkapel en als ik die van mij er opzet kunnen we elkaar de hand geven nu is mijn vraag zou dit mogen ik hoef aan de kant van de buren met dakkapel geen ramen er in maar toch zou dit mogen en kunnen denken jullie

Al vast bedankt

Groet cor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TdP4fzqVviz0HkM7UccC6bKibA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF7TOhMTgRJFOpIvkUf10SOg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat zegt de vergunning die je hiervoor waarschijnlijk aan moet vragen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57
Wat denk je dat je buurman er van gaat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:34
Vraag je plaatselijke gemeente of dat mag, en inderdaad wat HTT-Thalan ook al zegt; je moet toch een vergunning aanvragen.
Maar voordat je dit doet, heb je al overlegd met je buren? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Bedankt waarvoor precies? Wat heb je zelf al uitgezocht? Wat zei de gemeente en je buurman?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

He Cor, wat denk je er zelf van?

Opbouw op schuurtje niet beter idee?

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2020 12:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39
Meestal mag je geen ramen aan de zijkant van je woning hebben als deze grenst aan een ander bewoond perceel of uitkijkt op ramen van het gebouw van de buren binnen zoveel meter.

Het gaat hier vast over Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Zal vast niet goedkoop worden, zo dicht bij elkaar.
Moet het vast allemaal brandwerend nu?,
Je vraagt je wel af nu, hoe oud de dakkapel van de buren is en als daar ooit rekening is gehouden met brandoverslag.
Tja als het belgie is, dan heb ik geen idee, wat mag.
Wat zegt je buurman van je plan?

[ Voor 17% gewijzigd door bangkirai op 15-05-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor1989
Denk dat het prima gaat buren zijn er niet mee eens en dat snap ik best maar ze hebben geen vergunning voor hun dakkapel en de ramen die er inzitten maggen natuurlijk ook niet maar heb er niet zo probleem mee maar dacht misschien heeft iemand er ervaring mee is gewoon in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-06 19:11
Als de buren er geen vergunning voor hebben, zou ik ze toch rapporteren... Voor je eigen dakkapel (wel met vergunning uiteraard), zit hun dakkapel namelijk in de weg lijkt me.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:06
EJlol schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:05:
Als de buren er geen vergunning voor hebben, zou ik ze toch rapporteren... Voor je eigen dakkapel (wel met vergunning uiteraard), zit hun dakkapel namelijk in de weg lijkt me.
Een goed recept voor een slechte burenrelatie 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
Rijdende rechter kom er maar in... en ik denk dat de verstandhouding in de buurt er ook niet beter op wordt.

In mijn optiek gaat het je niet lukken om aan de linker kant een opbouw vergund te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 13:07
Cor1989 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:49:
Mijn vraag
Goede dag

Wij willen graag 2 dakkapellen plaatsen op ons dak maar zitten met een probleem aan de kant van de buren zit al een dakkapel en als ik die van mij er opzet kunnen we elkaar de hand geven nu is mijn vraag zou dit mogen ik hoef aan de kant van de buren met dakkapel geen ramen er in maar toch zou dit mogen en kunnen denken jullie

Al vast bedankt

Groet cor

[Afbeelding]
Dit voelt bijna als man bijt hond meets de Rijdende rechter. Niet te doen. Een dakkapel willen plaatsen zonder ramen er in. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Cor1989 Een ruimer huis zoeken?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EJlol
roches schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:10:
[...]

Rijdende rechter kom er maar in... en ik denk dat de verstandhouding in de buurt er ook niet beter op wordt.

In mijn optiek gaat het je niet lukken om aan de linker kant een opbouw vergund te krijgen.
Het klopt dat het dan een recept voor de rijdende rechter is. Maar als de buren zonder vergunning een dakkapel plaatsen (met ramen) op zo'n wijze dat ik geen dakkapel kan plaatsen, dan is bij mij de relatie al verziekt... En zie ik ook niet echt in hoe die relatie nog goed kan blijven...

Je kan hem aanbieden om gezamenlijk de dakkapel aan te passen met vergunning en eventueel een bovenlicht ipv ramen, waarbij hij dus zijn eigen kosten betaald, maar om een of andere reden zie ik zo'n iemand daar niet mee akkoord gaan. En tja of je een vergunning krijgt, dat is toch echt met de gemeente overleggen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
@Cor1989

Kun je een foto posten vanaf hoogte recht over de erfgrens gezien?
zodat we kunnen zien hoe dichtbij het dakkapel van de buren op de erfgrens zit, en hoe de waterafvoer in het midden is geregeld.

Een dakkapel ter hoogte van zijn dakkapel is voor hem natuurlijk onwenselijk, want hij krijgt geen licht meer binnen.

Een simpelere oplossing is samen met je buurman het deel tussen de huizen dichtbouwen, en dan aan de kopse kanten ramen maken (en eventueel een lichtkoepel) dat doen ze hier in de buurt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiWvqfpLqmLCSYHZW6Q0j9UEUxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24ug8lilMgeNQff6onEZVO0d.jpg?f=fotoalbum_large

Zal even zoeken of ik een streetview kan vinden

Edit :

Die met ramen is een beetje wat ik bedoel.
Maar een goede dakkapel leverancier of aannemer heeft dit vast eerder gedaan en mooiere voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERIPIjCXv6S7FNkgYYA1zvaNDsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EvA6v1KRhMy7aOkyZV9Mgsu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOQJQVf50ojhXiSogBWXX4dE41E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9bpkcxNTrInQ5DLroAgcm30.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door FRANQ op 15-05-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
hhahhaha omg,

Daar heb je gewoon een vergunning voor nodig en die komt nooit door. Die van de buren staat er al hetzij zonder vergunning.
Ik denk dat als jij er nu een dakkapel tegenaan zet dat een rechter zich erover moet gaan buigen. Wat die ervan gaat vinden ben ik heel benieuwd naar maar zou ik niet durven zeggen.

Lijkt mij wel logisch dat jij wel wat wil ik zou dan toch met de buren om tafel om te zien wat er te regelen valt. En anders neerzetten maar dan is er een kans dat er straks twee dakkapelen tegenover elkaar blijven staan of dat er wat gesloopt moet worden. In die situatie zullen de buren geen leuke buren meer zijn.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik hoop toch echt dat je in het echte leven niet zo egoistisch bent :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zou je misschien eens een foto kunnen maken van hogerop? Dan kan je ook zien wat de breedte/diepte is van de het schuurtje en hoe het er mogelijkerwijs uit komt te zien. Ik zie vrij weinig diepte in deze foto.

Wel zou ik netjes een aanvraag indienen voor het eventueel plaatsen van een dakkapel. Zij mogen dat misschien niet hebben gedaan, maar doe dat zelf wel. Met een aanvraag wil niet zegen dat een dakkapel definitief geplaatst wordt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 22:18

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt in ieder geval je buren keihard naaien door bij de gemeente aan te geven dat je graag een dakkapel wilt maar je de buurman / buurvrouw geen hand wilt geven.

* Gemeente: Hoezo.
TS: Nou zie hier de foto maar.
Gemeente: Die dakkapel mag daar niet eens.

Gezeik :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
Het plan van @FRANQ lijkt me in overleg met je buren een goede.
De buren hebben nu iets gebouwd wat:
1. Niet mag
2. Jou belemmert

Dus in gesprek, zonder gelijk de 'als je niet mee doet dat laat ik de gemeente je dakkapel slopen!' modus aan te zetten...

Overigens ogen de huizen, euh, nogal gedateerd...? Is zo'n huis een dakkapel nog wel waard (aan beide kanten nog wel)?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

barry86 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:37:
[...]

De buren zijn in dit geval egoïstisch bezig. Ze hebben zonder de juiste vergunningen aan te vragen een dakkapel geplaatst met direct uitzicht op het dak van TS. Ze weten zelf waarschijnlijk ook wel dat hier nooit een vergunning voor afgegeven zou worden. Daarnaast zorgen ze er op deze manier voor dat TS niet meer fatsoenlijk een eigen dakkapel zou kunnen plaatsen.

Indien je op zo'n locatie een dakkapel wilt is een dakraam de meest logische oplossing, dan zit je elkaar niet in de weg. TS kan hier het beste de gemeente voor inschakelen om te vragen hoe hij nu alsnog een dakkapel kan plaatsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +35 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dit is weer een topic voor de geschiedenisboeken. Wat een pareltje.

Hoezo fijn wonen als je ook gewoon alles kut kan maken? Zoek toch een alternatieve oplossing, desnoods samen met de buurman, maar dit is echt 10x janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 23:06
Maar een dakkapel in dit geval mag toch gewoon? Edit: zelfs zonder vergunning dus.
https://www.rijksoverheid...blad-dakkapellen-16-7.pdf
"de dakkapel wordt op het achterdakvlak of op een zijdakvlak
gebouwd; dit zijdakvlak mag echter niet naar openbaar toegankelijk gebied (de weg, groen) gekeerd zijn;"
Je moet verder een halve meter aan alle kanten van je dakkapel vrij laten

[ Voor 3% gewijzigd door TheByteBoy op 15-05-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 16:49
Wanneer hebben de buren die dakkapel geplaatst? Gevoelsmatig maakt het wel wat uit of dat al 30 jaar zo is en al zo was toen je hier kwam wonen, of dat dat een recente ontwikkeling is geweest.

Hoe zeker ben je dat de buren hier geen vergunning voor hebben aangevraagd? Hoewel je hier normaal gesproken nooit een vergunning voor zou krijgen, is het natuurlijk mogelijk dat de gemeente een fout gemaakt heeft en dit per abuis gegund heeft (en er niemand in bezwaar ging).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cor1989
Ik wil wel even zeggen ik heb prima buren ik zoek geen ruzie maar een oplossing en als er geen oplossing is jammer maar zal echt niet eisen dat hun dakkapel weg moet

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
Dit is weer een topic voor de geschiedenisboeken. Wat een pareltje.

Hoezo fijn wonen als je ook gewoon alles kut kan maken? Zoek toch een alternatieve oplossing, desnoods samen met de buurman, maar dit is echt 10x janken.
Ze zouden op Tweakers een topic moeten aanmaken met " gouwe ouwe" gewoon pure nostalgische topics waar ik me weken lang mee kan vermaken om weer opnieuw te lezen. ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Agent47 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Ze zouden op Tweakers een topic moeten aanmaken met " gouwe ouwe" gewoon pure nostalgische topics waar ik me weken lang mee kan vermaken om weer opnieuw te lezen. ;)
Die is een tijdje geleden eens voorbij gekomen.... Stonden echt pareltjes tussen. Zoals die Tweaker die ellenlange problemen maakte over zijn nieuwe badkamerkastje dat in blauw geleverd was ipv hoogglans wit. Beschermende sticker, anyone? 8)7

Deze kan daar gewoon bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Die is een tijdje geleden eens voorbij gekomen.... Stonden echt pareltjes tussen. Zoals die Tweaker die ellenlange problemen maakte over zijn nieuwe badkamerkastje dat in blauw geleverd was ipv hoogglans wit. Beschermende sticker, anyone? 8)7

Doe me even een DM met die link aub :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:43
TheByteBoy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
Maar een dakkapel in dit geval mag toch gewoon? Edit: zelfs zonder vergunning dus.
gebouwd; dit zijdakvlak mag echter niet naar openbaar toegankelijk gebied (de weg, groen) gekeerd zijn;"
In dat document staat ook als puntje 4 dat de onderkant van de dakkapel op minimaal een halve meter moet zitten, dat lijkt hij nu niet te zitten (en zou ook nooit kunnen als je elkaar daarna blijkbaar de hand kan schudden).

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheByteBoy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
burgerlijk wetboek:

Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
ElPaco schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:52:
[...]

In dat document staat ook als puntje 4 dat de onderkant van de dakkapel op minimaal een halve meter moet zitten, dat lijkt hij nu niet te zitten (en zou ook nooit kunnen als je elkaar daarna blijkbaar de hand kan schudden).
Ik kan niet goed inschatten of de dakkapel van de buren genoeg ruimte overlaat, maar als de TS dat voor zijn dakkapel wel doet is voor hem geen vuiltje aan de lucht. En mijn armen zijn lang genoeg om de buurman die 1m verder staat een hand te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
Kaasplank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:52:
[...]

burgelijk wetboek:

Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.
Tja, wat de waarheid dan is, ik ben geen jurist. De voor de burger gemaakte stukken (zoals mijn gelinkte pdf) zijn niet anders uitlegbaar dan dat het gewoon mag zonder vergunning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
[...]

Nogal ergerlijk naïeve redenering. Jij kunt geen dakkapel plaatsen omdat anderen buiten de regels om werken. Wie is er dan egoïstisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 14:46
Hier in de buurt heb ik letterlijk huizen gezien waarbij de dakkapel inderdaad een centimeter of 30 van elkaar verwijderd zijn. Gewoon in Nederland. Geen idee overigens of 1 van die 2 al eerder gerealiseerd was of dat ze tegelijk aangevraagd en geplaatst zijn. Maar dat het mogelijk is kan ik je dus wel garanderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
@TheByteBoy Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. ;) Vergunningsvrij bouwen ontslaat je niet van de wet of bouwbesluit. Dat dakkapel mag dus niet in de goot tussen de woningen staan. Ook zijn de ramen niet toegestaan aan de zijkant.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:04:
@TheByteBoy Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. ;) Vergunningsvrij bouwen ontslaat je niet van de wet of bouwbesluit. Dat dakkapel mag dus niet in de goot tussen de woningen staan. Ook zijn de ramen niet toegestaan aan de zijkant.
Niemand heeft het over "in de goot" toch? Netjes 0,5m afstand houden aan alle kanten, dan is het toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
TheByteBoy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Niemand heeft het over "in de goot" toch? Netjes 0,5m afstand houden aan alle kanten, dan is het toch prima?
Die halve meter is al zeer twijfelachtig als je de foto bekijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:07

mwa

Niet zo offtopic aub

[ Voor 55% gewijzigd door Outerspace op 15-05-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Tinuz___ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Die halve meter is al zeer twijfelachtig als je de foto bekijkt
Bij de dakkapel van de buren ziet het er inderdaad twijfelachtig uit, maar dat is het probleem van de buren. Zolang TS zijn dakkapel binnen de regels bouwt zie ik geen probleem voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nou vooruit. Was even zoeken. Moet je wel HK access voor het meeste hebben zie ik

Gezocht: Tweakers memes
Ik laat hem nu staan, maar graag niet zo offtopic gaan

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 15-05-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Tsurany schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:46:
[...]

De buren zijn in dit geval egoïstisch bezig. Ze hebben zonder de juiste vergunningen aan te vragen een dakkapel geplaatst met direct uitzicht op het dak van TS. Ze weten zelf waarschijnlijk ook wel dat hier nooit een vergunning voor afgegeven zou worden. Daarnaast zorgen ze er op deze manier voor dat TS niet meer fatsoenlijk een eigen dakkapel zou kunnen plaatsen.

Indien je op zo'n locatie een dakkapel wilt is een dakraam de meest logische oplossing, dan zit je elkaar niet in de weg. TS kan hier het beste de gemeente voor inschakelen om te vragen hoe hij nu alsnog een dakkapel kan plaatsen.
Je kunt dan best gelijk hebben, maar het mag rustig wat genuanceerder.
Je direct zo zwart wit opstellen brengt meer ellende dan goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pyrofielo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:24:
hhahhaha omg,

Daar heb je gewoon een vergunning voor nodig en die komt nooit door.
Waarom niet. Met een tussenbouw kan zowel de buurman als TS profiteren van meer ruimte op de bovenverdieping en kun je direct de brandscheiding tussen beide woningen goed regelen want dat zal nu ook wel niet het geval zijn.

Ik zou niet inzien waarom een gemeente een vergunning zou weigeren indien het netjes wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:15
Probleem ook niet te groot maken.
Mooiste is als je samen met de buren een echte oplossing bouwt, zoals eerder aangegeven.
Anders plaats je je eigen dakkapel , op 0,5 m uit de scheiding. Met witglas erin. Dan is er niet veel ruimte voor onderhoud tussen de dakkapellen, maar kan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TakeAway
  • Laatst online: 07:59
Cor1989 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:50:
Ik wil wel even zeggen ik heb prima buren ik zoek geen ruzie maar een oplossing en als er geen oplossing is jammer maar zal echt niet eisen dat hun dakkapel weg moet
Goede instelling! :)
Off topic tip: Gebruik leestekens, moet 3 x lezen om het goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Kaasplank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Waarom niet. Met een tussenbouw kan zowel de buurman als TS profiteren van meer ruimte op de bovenverdieping en kun je direct de brandscheiding tussen beide woningen goed regelen want dat zal nu ook wel niet het geval zijn.

Ik zou niet inzien waarom een gemeente een vergunning zou weigeren indien het netjes wordt uitgevoerd.
Maar dan ga je er gemakshalve van uit dat er geen bezwaar komt.
Volgens mij stond er hierboven al ergens dat buurman dat niet zo ziet zitten. Om heel eerlijk te zien zou ik het ook heel apart vinden als buurman het wel prima zou vinden...

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb er nog 1 van iemand die iedere dag een geluidje hoorde bij z'n computer.

Bleek de wekker te zijn 8)7

Elke dag om 13:03 een muziekje (virus/spy?)
We gaan te ver offtopic, ontopic aub

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 15-05-2020 15:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Asl je buren geen toestemming geven, krijg je nooit toestemming. Dat hun dakkapel mogelijk zonder vergunning is gebouwd doet daar niet veel ter zake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mooiste is samen met de buren een grote blinde dakkapel maken. Dat is bij het krottige huis van m'n oma ook gedaan na verkoop zodat je eindelijk zonder je hoofd te stoten de trap op kunt lopen, ook voor mensen langer dan 1,2m.
Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Overigens ogen de huizen, euh, nogal gedateerd...? Is zo'n huis een dakkapel nog wel waard (aan beide kanten nog wel)?
Tja, zou je zeggen, maar tenzij sociale woningbouw of opeens gigantisch opgeblazen grondwaarde wordt er in NL eigenlijk niet gesloopt. Alles verloederd langzaam en vaak wordt het dan bij verkoop een keer (halfbakken) opgeknapt.
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:37:
Asl je buren geen toestemming geven, krijg je nooit toestemming. Dat hun dakkapel mogelijk zonder vergunning is gebouwd doet daar niet veel ter zake.
Euh, huh? Dat zal ook afhangen van verjaringstermijnen lijkt mij zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
Over welk land gaat het?

Drie compleet verschillende huizen naast elkaar en een dakkapel die uitkijkt op het dak van de buren een halve meter verder. Ik begin prompt weer helemaal in welstandscommissies te geloven 8)7

Maar dit kan haast niet in Nederland zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
Wilke schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:49:
Over welk land gaat het?

Drie compleet verschillende huizen naast elkaar en een dakkapel die uitkijkt op het dak van de buren een halve meter verder. Ik begin prompt weer helemaal in welstandscommissies te geloven 8)7

Maar dit kan haast niet in Nederland zijn lijkt me?
Is al beantwoord, is gewoon in Nederland :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
Oh ja, ik zie het nu. Een dakkapel zonder ramen, dat moet je toch ook niet willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor1989
Wat nou het punt is aan die kant zit mijn trap en als je omhoog gaat stoot je je Hooft tegen het dak daarom wil ik daar meer ruimte de dak kapel van de buren zit 40 cm uit de goot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Cor1989 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:59:
Wat nou het punt is aan die kant zit mijn trap en als je omhoog gaat stoot je je Hooft tegen het dak daarom wil ik daar meer ruimte de dak kapel van de buren zit 40 cm uit de goot
Heb je ook interpunctie Cor? Dat leest wat fijner :)

Hoi!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
ff out of the box denken

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yxgv1n12/lolz.png

dakkapel en dan een kwartslag draaien. Ramen aan de bovenkant. Om de buren te pleasen knutsel je een sedumdak aan hun kant, kunnen ze tenminste nog gezellig tegen een bak mos aan kijken ipv een stuk hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 13:07
leecher schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:21:
ff out of the box denken

[Afbeelding]

dakkapel en dan een kwartslag draaien. Ramen aan de bovenkant. Om de buren te pleasen knutsel je een sedumdak aan hun kant, kunnen ze tenminste nog gezellig tegen een bak mos aan kijken ipv een stuk hout.
Can tell if sarcasm. Arme Cor.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• FRANQ
@Cor1989

Cor misschien is dit een idee.

Deze komt minder vierkant naar buiten, waardoor je buurman lichtinval houd.
Jijzelf hebt dan ook giga veel licht in je hal/trappenhuis.
En je hebt net wat extra hoogte voor je hoofd.
Geen gezeik met verbouwen met de buren samen.
De onderste ramen lekker blinderen met frost/melkglas folie.
Hij steekt minder dan 60 cm uit het dakvlak waardoor hij vergunningsvrij is.
Lijkt mij de ideale oplossing.

site: https://www.velux.nl/producten/dakkapel/dakkapel-serre

Afbeeldingslocatie: https://www.nbd-online.nl/sites/default/files/styles/682x484/public/2016/06/23/2%20Velux%20dakkapel-dakserre.png?itok=1iWMd9iD&timestamp=1466667075

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 15-05-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik zou allereerst voor de optie "samen optrekken" gaan. Zoals eerder aangegeven, samen een opbouw maken (met vergunning). Daar haal je beiden het meeste uit.

Als buurman daar niet voor in is, wel met hem overleg over de opties. Je gaat er niet aan onderuitkomen om brandwerend glas aan te brengen, en niet te openen ramen, geen ventilatieroosters. Maar of je daar zo blij van wordt..
En inderdaad als de onderkant van de dakkapel op minder dan 0,5m uit de dakvoet komt, dan ook vergunningplichtig.

De behandelend ambtenaar zal hier zeker vragen bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor1989
De buren willen niks meer aan hun huis uitgeven. Ze zijn op leeftijd rond de 70 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
Cor1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:48:
De buren willen niks meer aan hun huis uitgeven. Ze zijn op leeftijd rond de 70 jaar
Dan nog zou ik met ze in gesprek gaan. Als je ze uitlegt wat je wilt bereiken, en daarbij subtiel zegt dat het (misschien) eigenlijk niet mag dat ze ramen op de zijkant hebben zitten, dan kunnen ze wellicht toch meedenken. Wellicht zeggen ze wel gewoon "Oh, bouw er maar tegenaan. We komen toch nooit in die kamer" ofzo.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Cor1989 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:48:
Begrijpelijk.
Het geld om dat huisje een beetje behoorlijk te moderniseren hebben ze waarschijnlijk niet eens. Of geven het liever aan andere zaken uit. Wonen tot het gaatje en de rest zoeken de erfgenamen daarna maar uit.

Verder gaan ze er bij elke oplossing niet eens op vooruit, en moeten daar dan ook nog voor betalen.
Als je woonruimte boven wil creëren, zul je je op de andere zijde van het huis moeten concentreren. En 2 meter van de buren weg blijven, als ik het burgerlijk recht goed begrijp.
De buren met de dakkapel zitten evt. fout, maar de boel zal wel verjaard zijn.

Hoe lang woon jij er?

Persoonlijk zou ik overigens pogen om die dakkapel verwijderd te krijgen, hoe klein m'n kans op succes ook is. Een conflict met de buren zou me hier niet van afhouden.
Waarom?
Door deze dakkapel is er met geen mogelijkheid een behoorlijke verbouwing of nieuwbouw op jouw kavel mogelijk. Voor alle ideeën zit dat ding in de weg. Slechts verbouwen met dezelfde beperkte maatvoering gaat lukken, maar is economisch gezien een zinloze oefening.
Je kavel wordt dus door die dakkapel een waardeloos stukje grond, tot dat buurhuisje+kapel ooit verdwijnt.
Zou ik een zwaarwegend argument vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Vanoverdegrens op 16-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:44:

maar de boel zal wel verjaard zijn.
brandgrenzen verjaren niet ;)

Hoe dan ook je mag er gewoon een vergunnings vrijedakkapel (let op de afstand tot de goot) voorzetten en er ondoorzichtig brandwerend glas in zetten. dan komt er wel licht binnen, en voldoe je aan de andere regels de zijwangen van de dakkapel mag je wel voorzien zijn van normaal doorzichtig glas.in de stad gebeurd dit vaker vooral omdat de persoon die als eerste is zijn licht niet kwijt wil. en dus niet meewerkt aan dichtbouwen ala @FRANQ zijn prima oplossing.

@FRANQ Die velux dakkapel is een mooi ding, ze worden denk ik wel prijzig omdat je ook hier met brandeisen in de knoei komt naar de dakkapel van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@twain4me
Als @Kaasplank met:

"burgerlijk wetboek:

Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven."

een punt heeft, dan gaat @Cor1989 dus geen dakkapel bouwen, want de buren zullen geen toestemming geven!
Verdieping erop met een de zijde een blinde muur, zou kunnen, maar daar zijn waarschijnlijk andere wetsartikelen voor, om dat te doorkruisen.

[ Voor 13% gewijzigd door Vanoverdegrens op 16-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:17:
@twain4me
Als @Kaasplank met:

"burgerlijk wetboek:

Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven."

een punt heeft, dan gaat @Cor1989 dus geen dakkapel bouwen, want de buren zullen geen toestemming geven!
Verdieping erop met een de zijde een blinde muur, zou kunnen, maar daar zijn waarschijnlijk andere wetsartikelen voor, om dat te doorkruisen.
Het mag echt, je mag gewoon een dakkapel bouwen er mag alleen geen doorzichtig iets in zitten en je moet aan de brandeisen voldoen. Ik ben de tel kwijt hoevaak we dit al hebben gedaan. bijna elke keer weer bellen de buren de gemeente en elke keer weer vinden die het goed. De 2 meter is civiel rechtelijk en heeft de gemeente weinig mee te maken, maar dat gaat niet op op het moment dat je geen doorzichtig glas hebt.
Er staat nergens omschreven van welke materialen dat stukje "gevel" moet zijn .. het mag trespa, hout, maar ook glas, zolang je er maar niet doorheen kan kijken. en brandwerend is indien nodig
je moet alleen echt goed letten op de vergunningsvrije maten totaan de dakgoot/dakvoet e.d. , die zijn heilig.
Doorzichtige ramen in de zijwangen mogen wel, omdat die in de andere richting staan en niet richting het erf van de buren.
Mochten de buren in een zeldzaam geval recht van licht of recht van uitzicht hebben kan e.e.a. anders zijn, hun rechten uitzoeken is wel aan te bevelen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwZATwU76QyEJZDmOqtGRezJVoc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt5m5jzq5lonnABrFv5dui82.jpg?f=fotoalbum_medium

Links is vergunningsvrij, glas zit in de zijwangen voorkant is trespa
De dakkapel rechts is dus net als bij ts niet volgens de regels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@twain4me Blijf me altijd weer verbazen, wat in Nederland allemaal kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
[...]

Als de TS netjes een vergunning aanvraagt komt de situatie van de buren vanzelf aan het licht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:04:
@twain4me Blijf me altijd weer verbazen, wat in Nederland allemaal kan en mag.
tsja wat mij eigenlijk nog veel meer verbaasd, heel veel mensen denken dat "de eerste zijn" je meer rechten geeft, ook de meneer rechts was niet blij. gemeente gebeld, advocaat gebeld, overal het zelfde antwoord gekregen, het mag. hij beweerde dat we 2 meter bij zijn raam weg moest blijven (stond er net een paar maanden eerder)
De regels zijn niet voor niets dat doorzichtig niet mag.. dan kan je er ook je indeling niet mee verkloten.
De bewoner van links heeft het erbij gelaten, maar hij had gewoon afplakken kunnen eisen bij rechts, en dan had meneer rechts een hele grote uitdaging gehad. maar zoals ik al zei, er zijn uitzonderingen recht van uitzicht/licht kan er zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

FRANQ schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:22:
@Cor1989

Cor misschien is dit een idee.

Deze komt minder vierkant naar buiten, waardoor je buurman lichtinval houd.
Jijzelf hebt dan ook giga veel licht in je hal/trappenhuis.
En je hebt net wat extra hoogte voor je hoofd.
Geen gezeik met verbouwen met de buren samen.
De onderste ramen lekker blinderen met frost/melkglas folie.
Hij steekt minder dan 60 cm uit het dakvlak waardoor hij vergunningsvrij is.
Lijkt mij de ideale oplossing.

site: https://www.velux.nl/producten/dakkapel/dakkapel-serre

[Afbeelding]
Goed bedacht maar is het domste wat je kan doen. In de zomer wordt je kamer een nog grotere sauna met zulke (plafond)ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jadjong schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Als de TS netjes een vergunning aanvraagt komt de situatie van de buren vanzelf aan het licht.
Het ramen probleem van de buren is civiel rechtelijk er kan op deze manier zelfs een vergunning worden vergund ze toetsen daar niet aan bij de gemeente. brand grens is wel een dingentje

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 16-05-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 12:09
jadjong schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Dit is dan ook waarom zonder vergunning bouwen zo dom is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
ik weet niet over hoeveel geldt de ts beschikt. en hoeveel het de ts waardt is.
maar je zou kunnen overwegen om de aanpassingen aan hun dakkapel te vergoeden.
oftewel je betaaldt een nieuwe dakkapel aan je buren. en ja geloof me ook hiervan gaat gezeik komen.
want ik denk niet dat de buren het leuk vinden om op hun 70ste nog de boel te gaan verbouwen.
ze raken het uitzicht kwijt. (en krijgen er wel voor terug) dakkoepeltjes om de lichtinval te compenseren etc.

ik zou beginnen met een gesprekje. en kijken waar ze staan. werken ze niet mee. ja dan heb je natuurlijk legio aan andere wegen welke je wilt bewandelen. echter ook dan kan er gezeik onstaan. want zij zijn verliezers in deze. en ik kan begrijoen dat de buren je dan ook niet meer zo aardig vinden.

hoe je dit ook doet het is een idiaal recept voor een burenruzie. moet je de burern dan maar alles gunnen en jezelf tekort doen ? het is soms beter om dat wel te doen. aan alles hangt een prijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Cor1989 Wat doe jij nu precies met alle tips? De meeste vragen zijn nog steeds niet door je beantwoord.

Best irritant, als je dit topic doorleest ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 09:11
EJlol schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Is al beantwoord, is gewoon in Nederland :X
Ja in het buitenland heet ook niemand Cor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor1989
Falcon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:26:
@Cor1989 Wat doe jij nu precies met alle tips? De meeste vragen zijn nog steeds niet door je beantwoord.

Best irritant, als je dit topic doorleest ;)
Ja snap het ik lees ze even door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Saven schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Goed bedacht maar is het domste wat je kan doen. In de zomer wordt je kamer een nog grotere sauna met zulke (plafond)ramen
Jij hebt anders een goede oplossing geboden, lees geen.
Je kan dit wel niks vinden, maar soms is een compromis beter dan niks.

1 Het is een trappenhuis geen kamer.
2 het is een mogelijke oplossing zonder de buren teveel tot last te zijn.
3 Je hebt zonwerend hr++
4 Je hebt buiten zonwering.
5 Alle ramen kunnen open.

Zo dom is het nog niet dus.

En uit ervaring kan ik vertellen dat een plat dak ook heet wordt binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 18:56
FRANQ schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:27:
[...]

En uit ervaring kan ik vertellen dat een plat dak ook heet wordt binnen.
we hebben op verzoek van een klant zijn dakkapel voorzien van grijs pvc,
dit scheelt best wel in de wamte ten opzichte van zwart bitumen.
dus ook dat is nog een optie voor als ts een dakapel gaat plaatsen.
en nee het is niet de heilige graal maar het scheelt best wel een paar graden.
waardoor je airco net wat minder hard hoef te draaien en het net wel koud krijgt.
wat je anders inderdaad gewoon kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:19

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

twain4me schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Het mag echt, je mag gewoon een dakkapel bouwen er mag alleen geen doorzichtig iets in zitten en je moet aan de brandeisen voldoen. Ik ben de tel kwijt hoevaak we dit al hebben gedaan. bijna elke keer weer bellen de buren de gemeente en elke keer weer vinden die het goed. De 2 meter is civiel rechtelijk en heeft de gemeente weinig mee te maken, maar dat gaat niet op op het moment dat je geen doorzichtig glas hebt.
Er staat nergens omschreven van welke materialen dat stukje "gevel" moet zijn .. het mag trespa, hout, maar ook glas, zolang je er maar niet doorheen kan kijken. en brandwerend is indien nodig
je moet alleen echt goed letten op de vergunningsvrije maten totaan de dakgoot/dakvoet e.d. , die zijn heilig.
Doorzichtige ramen in de zijwangen mogen wel, omdat die in de andere richting staan en niet richting het erf van de buren.
Mochten de buren in een zeldzaam geval recht van licht of recht van uitzicht hebben kan e.e.a. anders zijn, hun rechten uitzoeken is wel aan te bevelen ;)

[Afbeelding]

Links is vergunningsvrij, glas zit in de zijwangen voorkant is trespa
De dakkapel rechts is dus net als bij ts niet volgens de regels ;)
Dat ziet er uit als een mooie ruimte dakkapel _/-\o_
Overigens was ik niet op de hoogte van de regels omtrent, tnkx! Niet dat ik hier last van heb maar toch mooi om te weten

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Cor1989

Ondertussen al een oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wat een parel van een topic dit _/-\o_

@Cor1989 was het dakkapel van de buren er al voordat jij er kwam wonen? Want dan had je tijdens de aankoop hier beter over moeten / kunnen nadenken. Nee, het maakt de actie van de buren niet legitiem, maar achteraf zeuren... tja :X
Zou hetzelfde zijn als je naast Schiphol een huis gaat kopen en vervolgens gaat klagen dat er zoveel vliegtuigen overvliegen :+

Mocht jij er al wonen en de buren hebben het toen geplaatst. Waarom heb jij nooit de buren aangesproken tijdens de bouw? Of de gemeente ingelicht, dan hadden die de bouw stil kunnen leggen.

Verder begrijp ik de buren wel, dat die bezwaar hebben als jij nu ook gaat verbouwen. Dat verhinderd hun uitzicht (al dan niet legitiem toegeëigend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
ik snap de diepte niet van die foto. Van bovenaf gezien, waar zit dat dakkapel en waar komt de jouwe?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

BastaRhymez schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:30:
Zou hetzelfde zijn als je naast Schiphol een huis gaat kopen en vervolgens gaat klagen dat er zoveel vliegtuigen overvliegen :+
En toch gebeurt dat... in België. Discussie loopt ook alweer 20 jaar en rechters laten regelmatig vliegroutes aanpassen (Vlaams, Brussel, Waals, Federaal... tegen elkaar in). Nachtvluchten zijn ook alweer 10 jaar verboden en te luide vliegtuigen krijgen boetes.
FRANQ schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:27:
1 Het is een trappenhuis geen kamer.
2 het is een mogelijke oplossing zonder de buren teveel tot last te zijn.
3 Je hebt zonwerend hr++
4 Je hebt buiten zonwering.
5 Alle ramen kunnen open.
Ik kan uit ervaring vertellen dat zonwerend HR glas zeker een verschil maakt. Zeker een mooie dakkapel ook van Velux. Ik zou eerst die bouwen en dan gaan klagen over die van de buren, kunnen ze hem afbreken en is het "brandgevaar" probleem ook meteen opgelost :)
Pagina: 1