Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Mijn vader wil wat gaan fotoshoppen met een laptop en daar is het huidige apparaat niet voldoende voor. Dit betrof een hele goedkope Dell van een bizarre aanbieding destijds met allerlei kortingscodes waardoor je op €150 uitkwam (Insipiron 3531, Intel HD Graphics, 4GB DDR3, Celeron N2830). Leuke laptop voor 3 tabbladen Chrome en Outlook, maar meer ook niet. Voor dat geld destijds een prima deal, maar het is natuurlijk geen powerhouse met magere cpu en trage opslag/geheugen.

Nu heeft hij een HP Pavillion 17 inch op het oog met een i7 er in, de Q720. Na een korte zoekopdracht zie ik dat deze laptop en processor uit 2009 komt, dus dat is inmiddels alweer 11 jaar oud. Het lijkt het meeste op deze versie, maar dan met 8GB DDR4 DDR3 i.p.v. 4GB.

Videokaart is de basic GeForce 320M 2GB versie. Ik heb gevonden dat deze te traag zou zijn voor 3D-bewerking, maar het gaat hier enkel om wat foto's te bewerken hobbymatig.

Er zit verder 8GB DDR3 in met een HDD (kan worden vervangen door een SSD uiteraard is de planning). Zal deze laptop met SSD wel goed lopen om wat creatief te photoshoppen, of zeggen jullie van skip deze en zoek naar een recenter model? Ik heb eerlijk waar geen idee wat voor kracht een i7 heeft van 11 jaar oud... Nieuwe hardware ben ik vrij op de hoogte voor budget en high-end bang-voor-buck maar om dit voor een ander te bepalen vind ik toch wat lastiger.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Foto's bewerken is het belangrijkste krachtige taakje voor deze laptop. Daarnaast ook browsen (veel tabs open) en Outlook.

Wat is je budget?
Laptop is te koop voor €250. Budget is ook zoiets, iets oprekbaar met 20% denk ik.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, zal alleen binnenshuis gebruikt worden op een vaste plek. Moet wel een laptop zijn want wordt veel op de bank gebruikt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
N.v.t. (advies om bovenstaande laptop te nemen de ja of de nee).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Het is net aan acceptabel voor de doeleinden. Als het perse 17inch moet zijn word de keuze wat beperkter maar voor 250 moet je toch wel iets beters kunnen krijgen dan een 1e gen core I. Zeker een Pavillion die in mijn boekje nu niet bepaald als duurzaam te bekend staan. Laptop met de specs die je hier omschrijft zou ik eerder op max €100 schatten

Als je minimaal een 3e of 4e gen core i haalt heb je ook niet perse een externe GPU nodig en moet binnen het budget makkelijk kunnen

[ Voor 28% gewijzigd door -36- op 15-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Een laptop van 10 jaar oud? Waarom koop je niet een budget model van 5 jaar oud, die zijn waarschijnlijk een stuk beter. Bovendien weegt een laptop van 10 jaar oud vaak net wat meer dan een nieuwere laptop. Gezien je hem op de bank gaat gebruiken kan dat nog wel eens meespelen (+ 17 inch).

ps zit er nu ddr3 of ddr4 in? Want ddr4 kan ik bijna niet geloven.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 15-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:48
Ik zou dat echt nooit aanraden. Zou gewoon een tijdje de V&A hier op Tweakers in de gaten houden komen echt veeeel betere laptops voorbij voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:18

db87

Mach 2 GT modded

Zo'n oude laptop zit absoluut in z'n bonus jaren...

Laptops met een Ryzen 3500U processor bijvoorbeeld heb je ook al nieuw voor een kleine 500euro. Komen ook vaak genoeg aanbiedingen voorbij van ca. 400 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door db87 op 15-05-2020 12:35 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Dank voor de reacties!

Er zullen vast veel andere opties zijn inderdaad. M'n vader ziet door de bomen het bos niet meer qua aanbod V&A / tweedehands. Het leek mij ook een te oud model en niet alleen voor de specs maar ook voor de levensduur van zo'n apparaat (batterij maakt niet uit want gaat altijd aan de stroom, maar op een gegeven moment zijn sommige componenten gewoon wel klaar met leven lijkt me).
99ruud99 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:21:
.... Bovendien weegt een laptop van 10 jaar oud vaak net wat meer dan een nieuwere laptop. Gezien je hem op de bank gaat gebruiken kan dat nog wel eens meespelen (+ 17 inch).

ps zit er nu ddr3 of ddr4 in? Want ddr4 kan ik bijna niet geloven.
Typfoutje, moet inderdaad DDR3 zijn. Gewicht maakt niet zoveel uit, de laptop komt niet op schoot maar op de bank te staan vaak. En vaders' op leeftijd wil een lekker groot scherm, dus die 17 inch was wel een pré. Minder dan 15 heeft niet de voorkeur, wat de keuze wel flink wat beperkter maakt.Er staan er in de V&A bijvoorbeeld maar een handjevol die enigszins aan de eisen voldoen maar die zijn bijna allemaal op leeftijd.

V&A aangeboden: Asus 17,3" • 1600x900 • 500GB • 4GB ram • Intel Core i5-5200U
Deze is op zich oke, maar betwijfel of je met enkel de Intel HD ver gaat komen?

V&A aangeboden: Acer Aspire 8930G-644G32MN
Zelfde aanbod Dual Core i.p.v. Quad, wel een 9700M en maar 4GB geheugen.... 8GB zou net iets meer breathing room geven denk ik. Daarnaast denk ik dat de media Touch paneel onhandig is aan de linkerzijde, maar dat zou ik e.v.t. uit kunnen zetten door de drivers te verwijderen.
db87 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:29:
Zo'n oude laptop zit absoluut in z'n bonus jaren...

Laptops met een Ryzen 3500U processor bijvoorbeeld heb je ook al nieuw voor een kleine 500euro. Komen ook vaak genoeg aanbiedingen voorbij van ca. 400 euro.
Thanks! En qua tweede hands opties? Laptop van 5 jaar oud met integrated ook voldoende, of dan toch wel een dedicated videokaartje aan te raden? Budget is niet heel vast, maar €400,- is voor dit project dan wel weer echt teveel ook al heb je dan een gloednieuwe. Er wordt niet veel gegeven om nieuwe spullen en/of garantie. Gewoon iets ter vervanging van de extreme basicness van de Dell zou al fijn zijn voor hem! :)

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Foto's bewerken met een integrated gpu van een paar jaar oud kan prima.

Die asus is redelijk, beetje jammer dat het geen full HD monitor is, voor fotobewerken is een beetje redelijke resolutie ook wel handig. Vraagprijs is helaas ook teveel. eerder max €175,-

De Acer is nog oudere meuk dan de HP, niet aan beginnen. Onbegrijpelijk dat mensen daar nog zulke prijzen voor durven te vragen.

[ Voor 39% gewijzigd door -36- op 15-05-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:42

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou geen 250 euro betalen voor zo'n oude laptop. Als je een oud exemplaar wil aankopen, skip dan de eerste generatie core i processors. Die wekken weinig interesse. Begin vanaf 2de gen.
V&A aangeboden: Lenovo X230 i5/16gb/256 gb ssd/webcam/windows 10 pro
@Royeboi Dat schermpje van de Acer is leuk :P, maar laat je er niet door afleiden, het is echt een oude laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 19:02
Je zou sowieso batterij waarschijnlijk willen vervangen a +- 50 euro dan nog een ssd +-80 euro en dan zit je al op 380 euro en met een beetje pech een nieuwe windows en dan zit je al richting de 400 euro voor een laptop van 11 jaar oud.

Ik zou nooit 250 euro voor een laptop van 11 jaar neerleggen. 50 euro max en dan mogen ze al blij zijn. Laatste laptop die ik gekocht heb van die tijd was een ibm x220 met een ips scherm voor 80 euro.. meer zijn die dingen echt niet waard. Voor 250 euro heb je al met een beetje geluk een ultrabook van 5 jaar die rondjes om dat bakbeest rent.

Hier heb jer een voor minder dan de helft wat je waarschijnlijk voor dat bakbeest betaald en 10x beter

V&A aangeboden: HP Elitebook Folio 9470m i5 - 256GB SSD - 8GB geheugen

V&A aangeboden: 3x HP EliteBook 820 G2

V&A aangeboden: Goede Dell Vostro 3550 i5 90WH

Die van 60 euro is waarschijnlijk zelf beter..

[ Voor 33% gewijzigd door Bartosy op 15-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 16:48

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

@Royeboi leuk om je te zien posten, echter zie ik dat je wikt dat men je helpt met het bepalen van de waarde van een product. Dit staan wij niet toe :) voor de volgende keer niet meer doen dus.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1