Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

iPhone Privacy - lekt Imei, udid etc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom54
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 20-05-2020
Hallo,

Ik heb een vraag over iPhone privacy. Ik dacht altijd dat bij het gebruik van apps de applicatie ontwikkelaars alleen toegang hadden tot waar ik hen toegang tot gaf. Zoals GPS toegang, foto camera, fotoalbums, waar je toestemming voor moet geven en het later altijd nog kunt aanpassen in instellingen. Ik lees altijd de voorwaarden als ik apps installeer uit nieuwsgierigheid en nu zag ik bij de Tinder voorwaarden staan dat ze ook informatie verzamelen zoals je imei, udid, etc.

Zie Tinder voorwaarden:
Informatie van het apparaat
We verzamelen informatie van en over het apparaat dat (de apparaten die) u gebruikt om toegang te krijgen tot onze diensten, waaronder:
hardware- en software-informatie zoals IP-adres, apparaat-ID en -type, apparaat specifieke instellingen en kenmerken, instellingen en kenmerken van apps, app-crashes, advertentie-ID's (zoals AAID van Google en IDFA van Apple; beide zijn willekeurig gegenereerde nummers die u opnieuw kunt instellen door naar de instellingen van uw apparaat te gaan), browsertype, versie en taal, besturingssysteem, tijdzones, identificaties die horen bij cookies of andere technologieën die specifiek uw apparaat of browser kunnen identificeren (bijvoorbeeld IMEI/UDID en MAC-adres);
informatie over uw draadloze en mobiele netwerkverbinding, zoals uw serviceprovider en signaalsterkte;
informatie over sensoren van het apparaat zoals versnellingsmeters, gyroscopen en kompassen.
Bron: https://policies.tinder.com/privacy/intl/nl

En mijn vraag is of ze aan deze informatie kunnen komen zonder dat ik ze daar expliciet toestemming voor geef op mijn iPhone. Of kunnen ze dit alleen bij Android?

Ik dacht altijd dat iPhone juist bekend stond om privacy qua informatie die apps over je kunnen verkrijgen.

Ik zou het waarderen als iemand me hier antwoord op kan geven!

-

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Je geeft toestemming bij het kunnen gebruiken van de app. Dan maakt het niet uit of het Apple is of Android.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom54
@corporalnl
Dus applicaties die je installeert op je iPhone kunnen je imei en udid nummer zien?

Ik kan hier nergens informatie over vinden.

[Voor 19% gewijzigd door Tom54 op 15-05-2020 11:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:17
Tom54 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:59:
@corporalnl
Dus applicaties die je installeert op je iPhone kunnen je imei en udid nummer zien?

Ik kan hier nergens informatie over vinden.
Als dat in de voorwaarden staat dan ja.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:27

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tom54 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:53:

En mijn vraag is of ze aan deze informatie kunnen komen zonder dat ik ze daar expliciet toestemming voor geef op mijn iPhone. Of kunnen ze dit alleen bij Android?

Ik dacht altijd dat iPhone juist bekend stond om privacy qua informatie die apps over je kunnen verkrijgen.
Momenteel geeft iOS geen toegang tot IMEI/UDID voor applicaties.
en dus kunnen deze het -momenteel- niet opvragen, aangezien apple dat niet toestaat.

een diensten-aanbieder kan echter nog steeds wel 'toestemming' vragen in hun Algemene Vorwaarden deze te mogen opslaan...
dat kan meerdere redenen hebben:

- ze hebben die clausule gewoon voor hun android app erin staan en houden geen verschillende AVs aan voor verschillende apps
- ze denken dat misschien ooit de mogelijkheid het op te vragen wel kan bestaan en hoeven dan hun AV niet aan te passen om dat dan wel te doen
- mocht het ooit door een bug wel mogelijk zijn, kunnen ze alsnog dit doen, en hebben dan geen probleem zulke gegevens ook op te slaan, en te gebruiken bij het identificeren van unieke apparaten.

[Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 15-05-2020 11:09]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom54
@RM-rf
Bedankt voor je antwoord!
Het lijkt mij ook erg sterk dat iPhone applicatie ontwikkelaars toegang hebben tot je imei-nummer en je udid...

Anders zou er bij de iPhone instellingen waar je instelt of een app toegang heeft tot je GPS, camera, fotoalbum, enz, ook vermeld moeten staan of je toegang wilt geven tot je imei, udid enz, anders zou het privacy systeem nutteloos zijn. Ik neem toch aan dat ze bepaalde systeem privileges nodig hebben om data zoals imei, udid, enz uit te lezen? Of heeft Apple die al gegeven zonder onze toestemming en is het hele privacy systeem een façade?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
In Android 10 mogen apps dat ook niet meer opvragen, bij Apple heeft het volgens mij nooit gemogen.

[Voor 11% gewijzigd door Fable op 15-05-2020 11:38]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True