Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onderhoudscontract warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Urano
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 14-10-2020
In mijn koophuis heb ik een warmtepomp, namelijk Alpha Innotec ws2w-6s, waar ik een onderhoudscontract voor wil afsluiten.

Via de ondernemer krijg ik alleen de verwijzing naar Cius. Door veel negatieve ervaringen om me heen wil ik bij hen liever geen onderhoudscontract.

Is er iemand die goede ervaringen heeft met een onderhoudsmonteur in midden Nederland specifiek voor dit type warmtepomp?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
Misschien belangrijke extra vraag, wat houd onderhoud aan warmtepomp in? Ps niet als topic kaap bedoeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17-06 21:47
Wat voor warmtepomp is het? L/w of w/w, Google komt nergens met dat typenummer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:06
Onze Alpha Innotec hebben we in onderhoud bij Hermsen Ede, verder geen klachten over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Heb je ook een onderhoudscontract voor je koelkast en vriezer? (Oftewel, de andere warmtepompen in je huis).

Misschien kunnen die gelijk meegenomen worden in het nieuwe contract >:)

[Voor 49% gewijzigd door T-Infinity op 15-05-2020 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:30
Ik snap het ook niet helemaal? Het is niet zo dat je elk jaar de olie moet verversen ofzo.
Ik klop 1 keer per jaar het filter even schoon maar meer onderhoud kan ik niet verzinnen.

[Voor 15% gewijzigd door remmuz op 15-05-2020 10:47]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-06 22:04
Ik heb een jaarlijks onderhoudscontract bij Cius voor mijn water/water warmtepomp. Een Nibe f1255-6pc. Pas 1 keer onderhoud aan gehad, best wel tevreden.
Ik weet niet wat de slechte ervaringen zijn geweest, maar ik heb ze niet: n=1.
Cius is wel een installatiebedrijf wat zich richt op warmtepompen, daarom voor Cius gekozen en niet voor een installatiebedrijf wat zich hoofdzakelijk richt op CV ketels.
Waarom wel een contract voor mijn warmtepomp en niet voor mijn koelkast of vriezer: de prijs van mijn warmtepomp en het feit dat ik er afhankelijk van ben voor wat betreft mijn sww en verwarming.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:05

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Hier ook een Alpha inno Tec warmtepomp, wij (een aantal buren en ik) laten hem onderhouden door Roseboom uit Ede. Hij is nu circa 10 jaar oud, weinig spannends mee geweest. Geen contract afgesloten, dan kan ik zelf bepalen wie en of ik onderhoud laat uitvoeren.

Edit :een Alpha Innotec warmte pomp WZS 81 H/K volgens de factuur

[Voor 11% gewijzigd door janvanduschoten op 15-05-2020 17:33]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 06:43:
Wat voor warmtepomp is het? L/w of w/w, Google komt nergens met dat typenummer.
Het is een w/w warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
remmuz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:46:
Ik snap het ook niet helemaal? Het is niet zo dat je elk jaar de olie moet verversen ofzo.
Ik klop 1 keer per jaar het filter even schoon maar meer onderhoud kan ik niet verzinnen.
Bij een warmtepomp alleen 1x per jaar 'het filter' schoonmaken.....
Uhm nee dan snap je het inderdaad niet.
De warmtepomp zorgt bij ons in huis voor verwarming/koeling en warm tapwater ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
T-Infinity schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:43:
Heb je ook een onderhoudscontract voor je koelkast en vriezer? (Oftewel, de andere warmtepompen in je huis).

Misschien kunnen die gelijk meegenomen worden in het nieuwe contract >:)
8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
SouLmaN schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 06:53:
Onze Alpha Innotec hebben we in onderhoud bij Hermsen Ede, verder geen klachten over.
Bedankt, ik ga ze op internet opzoeken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
janvanduschoten schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:31:
Hier ook een Alpha inno Tec warmtepomp, wij (een aantal buren en ik) laten hem onderhouden door Roseboom uit Ede. Hij is nu circa 10 jaar oud, weinig spannends mee geweest. Geen contract afgesloten, dan kan ik zelf bepalen wie en of ik onderhoud laat uitvoeren.

Edit :een Alpha Innotec warmte pomp WZS 81 H/K volgens de factuur
Bedankt, ik ga ze op internet opzoeken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Urano schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:28:
[...]

Het is een w/w warmtepomp.
Mijn comment en de comment van hierboven over 'alleen filter schoon maken' door iemand anders zijn wel degelijk serieus.

Mijn warmtepompen verwarmen ook mijn huis en maken warm tapwater voor me.

Maargoed als je per se geld wilt uitgeven omdat dat je een goed gevoel geeft, dan zijn er altijd bedrijven die daar graag aan mee werken :), maar vraag je dan dus af waarom je niet ook je koelkast zou meeverzekeren.

[Voor 7% gewijzigd door T-Infinity op 18-05-2020 09:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Urano
hank65 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:45:
Ik heb een jaarlijks onderhoudscontract bij Cius voor mijn water/water warmtepomp. Een Nibe f1255-6pc. Pas 1 keer onderhoud aan gehad, best wel tevreden.
Ik weet niet wat de slechte ervaringen zijn geweest, maar ik heb ze niet: n=1.
Cius is wel een installatiebedrijf wat zich richt op warmtepompen, daarom voor Cius gekozen en niet voor een installatiebedrijf wat zich hoofdzakelijk richt op CV ketels.
Waarom wel een contract voor mijn warmtepomp en niet voor mijn koelkast of vriezer: de prijs van mijn warmtepomp en het feit dat ik er afhankelijk van ben voor wat betreft mijn sww en verwarming.
Bedankt voor je reactie!

De slechte ervaringen zijn van minstens 10 buren in mijn straat. Met de zelfde warmtepomp.
De ervaringen houden in dat er sinds het eerste onderhoud storingen en andere mankementen zijn. Wij zijn 1 van de weinig zonder onderhoudscontract en hebben nog geen enkel "probleem" gehad. De warmtepomp is nu bijna 4 jaar oud. Het betreft nieuwbouw huizen dus alle warmtepompen zijn bijna 4 jaar oud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
T-Infinity schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:38:
[...]

Mijn comment en de comment van hierboven over 'alleen filter schoon maken' door iemand anders zijn wel degelijk serieus.

Mijn warmtepompen verwarmen ook mijn huis en maken warm tapwater voor me.

Maargoed als je per se geld wilt uitgeven omdat dat je een goed gevoel geeft, dan zijn er altijd bedrijven die daar graag aan mee werken :), maar vraag je dan dus af waarom je niet ook je koelkast zou meeverzekeren.
Sorry, zo zie je maar dat mijn kennis van de warmtepomp nou niet echt 'je van het' is....

Welke filter maak je dan schoon?
Doe je verder helemaal niets aan "onderhoud"?
Ik heb begrepen dat bepaalde handelingen echt door een monteur gedaan moeten worden zoals het bijvullen van de koelvloeistof. Doe jij dit dan ook zelf of laat je hier wel een monteur voor komen?

Het is een enorm dure installatie, dus ik wil wel zorg dragen voor goed onderhoud.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Urano schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Sorry, zo zie je maar dat mijn kennis van de warmtepomp nou niet echt 'je van het' is....

Welke filter maak je dan schoon?
Doe je verder helemaal niets aan "onderhoud"?
Ik heb begrepen dat bepaalde handelingen echt door een monteur gedaan moeten worden zoals het bijvullen van de koelvloeistof. Doe jij dit dan ook zelf of laat je hier wel een monteur voor komen?

Het is een enorm dure installatie, dus ik wil wel zorg dragen voor goed onderhoud.
In mijn geval gaat het dus wel om L/W en LL warmtepompen en die hebben filters waar de lucht doorheen gaat. Dat slibt een beetje dicht met stof, dus die stofzuig ik af en toe (zo vaak als nodig).
Verder doe ik niets aan onderhoud nee.

Bijvullen koelvloeistof moet je zeker door een expert laten doen, maar dat zou ik 1 x per 10 jaar laten doen, áls het nodig is. En de kans is volgens mij best aanwezig dat het niet nodig is.

Als er zich serieuze mankementen gaan voordoen, dan zal ik hulp inschakelen, of de installatie als verloren beschouwen. In dat opzicht blijft de vergelijking met koelkast wel opgaan. Als daar koelvloeistof uit lekt, gaat de koelkast in de meeste gevallen de deur uit. Denk dat dat voor mijn warmtepompboiler ook op gaat. Dat ga ik echt niet laten repareren. Dan koop ik gewoon een nieuwe.

Moet wel zeggen dat mijn warmtepomp(boiler) gratis was na aftrek subsidie.

Persoonlijk zou ik gewoon zelf proberen goed het functioneren in de gaten te houden. Geeft hij errors? gaat het opwarmen steeds langzamer? maakt hij meer geluid? Als het je een beter gevoel geeft zou je ook om de 5 jaar iemand langs kunnen laten komen. Als er geen enkele reden tot argwaan is, zou ik geen preventief onderhoud doen. Don't fix it if it aint broken.

Bij CV ketels speelde veiligheid natuurlijk een grote rol, en heb je te maken met verbranding. Dat is gewoon onderhoudsgevoelig, en omwille van veiligheid is jaarlijkse controle dan geen gek idee.
Warmtepomp is gewoon veel simpeler wat dat betreft. Net als een koelkast.

[Voor 14% gewijzigd door T-Infinity op 18-05-2020 10:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Urano
@T-Infinity
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Die filter hebben wij dan niet....is mijn kennis toch niet zó slecht.

Wat zijn de aanschafkosten van jullie warmtepomp?
Onze warmtepomp is met subsidie nog ruim €8000.
Dat is niet even te vervangen net als een koelkast. Of laat ik het zo zeggen 'ik stop er liever de waarde van een nieuwe koelkast in om hem goed werkend te houden'. Dan hou ik de rest van het geld op mijn rekening voor andere dingen ;)

Ik kan me verder wel vinden in 'If it's not broken, don't fix it.' Zeker gezien de ervaringen van mijn buren. Dat lijkt meer op een... let me break it, so i can fix it.

Je hebt me stof tot nadenken gegeven, top.
Dank je!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17-06 21:47
Koelvloeistof? Je bedoelt koudemiddel? Freon? Voor de rest zit er olie in. Het is trouwens ook een hermetische compressor dus er mag niet zonder meer koudemiddel bijgevuld worden. De eerste onderhoudsmonteur die ik freon zie bijvullen zonder lektest te doen, en dan dus een lek te vinden en te verhelpen krijgt een schop onder zijn achterste.
Het enige preventief onderhoud aan een w/w warmtepomp is drukken controleren. Cv-water, bronwater, zuig- en persdruk icm temperatuur, of er geen lucht in het koudrmiddelcircuit zit.
Ik ben het dus helemaal eens met de koelkast opmerking. Als een compressor eenmaal kuren begint te vertonen kan je hem beter weggooien.

Edit: prijs van wp is 8k all-in. Voor minder dan de helft heb je de compressor vervangen, dit is een ontkoppelbaar deel onderin de wp, waar de ribbelbuis aan vast zit. Geen stek-papieren voor nodig.

[Voor 13% gewijzigd door Cpt.Chaos op 18-05-2020 12:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Urano schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:44:
@T-Infinity

Die filter hebben wij dan niet....is mijn kennis toch niet zó slecht.

Wat zijn de aanschafkosten van jullie warmtepomp?
Onze warmtepomp is met subsidie nog ruim €8000.
Dat is niet even te vervangen net als een koelkast. Of laat ik het zo zeggen 'ik stop er liever de waarde van een nieuwe koelkast in om hem goed werkend te houden'. Dan hou ik de rest van het geld op mijn rekening voor andere dingen ;)

Ik kan me verder wel vinden in 'If it's not broken, don't fix it.' Zeker gezien de ervaringen van mijn buren. Dat lijkt meer op een... let me break it, so i can fix it.

Je hebt me stof tot nadenken gegeven, top.
Dank je!
Mijn warmtepompboiler (L/W) was 1200 euro, en de subsidie was ook 1200 euro.
Mijn LL warmtepompen waren zo'n 1000-1200 euro per stuk, daar zit geen subsidie op.

Dus inderdaad een stuk goedkoper. Vandaar ook mijn strategie: geen onderhoud tot er iets kapot gaat, en dan beoordelen of ik het laat repareren of dat ik gelijk een nieuwe koop. Ik verwacht dat dat moment pas op zijn vroegst over 10 jaar zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Urano
Cpt.Chaos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:50:
Koelvloeistof? Je bedoelt koudemiddel? Freon? Voor de rest zit er olie in. Het is trouwens ook een hermetische compressor dus er mag niet zonder meer koudemiddel bijgevuld worden. De eerste onderhoudsmonteur die ik freon zie bijvullen zonder lektest te doen, en dan dus een lek te vinden en te verhelpen krijgt een schop onder zijn achterste.
Het enige preventief onderhoud aan een w/w warmtepomp is drukken controleren. Cv-water, bronwater, zuig- en persdruk icm temperatuur, of er geen lucht in het koudrmiddelcircuit zit.
Ik ben het dus helemaal eens met de koelkast opmerking. Als een compressor eenmaal kuren begint te vertonen kan je hem beter weggooien.

Edit: prijs van wp is 8k all-in. Voor minder dan de helft heb je de compressor vervangen, dit is een ontkoppelbaar deel onderin de wp, waar de ribbelbuis aan vast zit. Geen stek-papieren voor nodig.

Geen idee of het koelvloeistof, koudemiddel, freon of zelfs een andere benaming heeft :$

Goed om te weten dat de compressor zelf vervangen kan worden en dat dat flink scheelt qua uitgaven!

• Dirtbiter
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Even een schopje van dit topic, omdat ik precies dezelfde vraag heb, maar dan in een andere regio:

Mijn Alpha Innotec WZSV 92K3M is nu 2 jaar oud, en dus verloopt de garantie bij de originele installateur.
Die installateur heeft weinig tot geen kaas gegeten van warmtepompen, dus ben ik op zoek naar een andere partij voor een onderhoud- en servicecontract, en dus hulp bij storingen.

Wie heeft er goede/slechte ervaringen met partijen in Midden-Brabant, of die Midden-Brabant bedienen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17-06 22:02
@Dirtbiter

Met 2 van deze blijven de meest huizen wel een tijdje warm.

https://www.gideonse.nl/e...2WRgTGEAQYAyABEgKSBPD_BwE

Dan heb je rustig de tijd om een oplossing te zoeken

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Toink
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Zelfde vraag als hierboven, ik heb een SWCV 162K3 w/w warmtepomp en vraag me af wat en of er onderhoud nodig is.

Ik heb een onderhoudscontract aangeboden gekregen voor 200e pj en vraag me af of dat echt nodig is?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:58
Toink schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:28:
Ik heb een onderhoudscontract aangeboden gekregen voor 200e pj en vraag me af of dat echt nodig is?
Staat niet gespecificeerd wat ze voor dat geld doen?

• Toink
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Nope... ik heb Nathan gemaild met vraag wat er precies moet gebeuren en welke alternatieven er zijn in de buurt van Den Bosch. Op de site staat alleen dat onderhoud gedaan kan worden via lokale installatiebedrijven... leuk. Maar om te sleutelen aan Alpha Innotec moet je een certificaat hebben...
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True