Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen legplan vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Appesteijn
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ook hier willen we graag onze maandelijkse lasten omlaag brengen en lijkt het me leuk om mijn huidige home assistant setup aan te sluiten om zo de stroom die binnenkomt via het PV systeem zo optimaal mogelijk te benutten.

Het doel is om de 5000 kwh stroom die we per jaar gebruiken voor een (groot) gedeelte zelf op te wekken.
Volgens de opgevraagde offertes moet dit met 16-19 panelen kunnen.

Vragen die ik heb:
- Wegen de kosten van SolarEdge optimizers op tegen de extra opbrengst? We hebben weinig/geen schaduw van bomen/schoorstenen, maar wel van het huis van de buren en ons eigen huis. En het lijkt erop dat we nooit op alle panelen tegelijk zon hebben.
- Kan dit op 1 fase of moeten we naar 3? We hebben 1 fase 35A.
- Is het handig om de omvormer buiten te plaatsen zodat hij meer koeling heeft?
- Hebben jullie nog andere ideeen om op te letten?

De situatie

Huis is 11 meter lang en lijkt plaats te bieden aan ongeveer 10 panelen in portrait.

Klein hoog dak op het zuid-oosten, groot dak op het noord-westen en een uitbouw.

De vier gekleurde vakken zijn volgens mij kanshebbers voor panelen zonder dat we ruzie krijgen met de buren :)

Ik zat zelf te denken aan:
- In groen 1 rij van 8-9 panelen in portrait zo hoog mogelijk richting de nok.
- In blauw 4-5 panelen met een opbouwframe op het platdak

We twijfelen vanwege hoe het eruit ziet over:
- In rood 2x3 panelen in landscape
- Geel is volgens mij geen goede optie

Hier nog wat overzichtsfotos met schaduw:
Rood en Geel vlak. Hier staat de zon op tot het einde van de dag.
11:06 uur:

12:45 uur:

Groen vlak (staat helaas een boom voor qua foto's maken)
Rond 14:00 is hier de zon helemaal weg.
08:39:

08:39

12:46

Blauw:

09:14

10:58

12:50

19:57

[Voor 33% gewijzigd door Appesteijn op 15-05-2020 14:32. Reden: Extra info toegevoegd+ foto's kleiner gemaakt/geordend]

Beste antwoord (via Appesteijn op 26-06-2020 14:53)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:03
Appesteijn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Toch even voor de zekerheid vragen of ik het 'clippen' goed begrijp.

Is dit nu dat er teveel panelen in de zon liggen? Tussen 1230 en 1330 liggen, op dit moment, alle dakvlakken in de zon.
Ik dacht juist te begrijpen dat dit was omdat er te weinig panelen in de zon lagen, dit zal in de winter spelen als de zon lager ligt en er echt een tijdstip komt waarop er een harde overgang is tussen groen en geel. Ik denk dat zelf bij lage zon groen+blauw of blauw+geel altijd tegelijk in de zon liggen.
SolarEdge is een uniek systeem.
De onderstaande uitleg geldt dus alleen voor SE.
Het werkt met optimisers.
Alle optimisers zitten in 1 string (of 2).
Het voltage in die string moet +/- 350 V zijn bij een enkelfase omvormer. En iets van 600 V bij 3 fase (ik heb het exacte getal niet in mijn hoofd)
De stroom die elke optimiser maakt is gelijk voor alle optimisers in die string. Het voltage per optimiser kan varieren. Van bijna 0 tot 60 V (P370) of 85 V (P404).

Stel geel en blauw zitten in 1 string met verder zit er niets in die string en je hebt een enkelfase omvormer met P404's.
Nu is het een heldere dag.
Op een gegeven moment van de dag zal het eerste paneel van rood uit de schaduw komen. Die wil in potentie bijvoorbeeld 300 W leveren. Stel dat alle andere panelen in de schaduw liggen en door reflecties nog 30 W kunnen leveren.
potentieel: 10 schaduw panelen van 30 W + 1 zon paneel van 300 W = 600 W
Het zon paneel kan max 85 V uitsturen. In totaal is er 350 V nodig. Dan moeten de andere panelen dus 350-85 V = 265 V uitsturen. Maar dat doen ze niet bij dezelfde stroom die het zon paneel levert.
Om het op te lossen zal het zon paneel/optimiser terug gaan in vermogen/stroom zodat de natuurwetten weer kloppen.
Die 10 schaduw panelen gaan dan ieder 26.5 V uitsturen bij een stroom van 30 W / 26.5 V = 1.13 A.
Het zon paneel gaat dan 1.13 A * 85 V = 96 W leveren in plaats van 300 W. Dat is dus clippen.
Zodra je 2 panelen in de zon hebt clipt het minder erg. Bij 3 weer minder erg en bij 4 zal het over zijn.
Vandaar dat P404's beter zijn dan P370's.

Omdat je over 5700 Wp komt past niet alles in 1 string, dus groen heeft er niets te maken met het clippen van rood en blauw.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:49
Ik zou in deze situatie geen SolarEdge toepassen.
Door de vele oriëntaties, waarvan enkele met een beperkt aantal panelen, ga je moeite krijgen om de vaste stringspanning van Solaredge te genereren.
In dit geval zou ik kiezen voor Tigo optimizers, met de Tigo's kun je alles in een string aansluiten op een 3 fase omvormer of verdeeld over 2 strings op een 1 fase omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Als het met SE helemaal zonder clippen moet wordt het een lastige puzzel denk ik.

Uitleg wat clippen is:
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Tweede plaatje

Wat betreft SE en clippen is in dit geval het beste een enkelfase omvormer met P404 optimisers (hoog voltage).

Situatie met <5700 Wp (vanwege max vermogen per string).
S`ochtends gaat het allemaal nog prima.
Zodra het eerste paneel op rood en/of blauw in de zon komt gaat die denk ik even clippen. Maar dat zal snel overgaan zodra er iets meer panelen in de zon komen.

Situatie met > 5700 Wp en < 7750 W DC (twee strings en 5000 W omvormer):
Nu kom je op twee strings, ik heb geen goed idee hoe die twee strings te verdelen, het maakt het clippen wel veel erger.

Als je onder de 5700 Wp blijft zal het clippen denk ik op dagen met strakblauwe hemel tot 1 of 2 paneeltjes keer een uurtje beperkt blijven. (dan heb je het een keer over 0.3 kWh per dag verlies, stelt niet zoveel voor denk ik). Stel dat we 100 dagen hebben met mooi genoeg weer dan verlies je 30 kWh op jaarbasis. Stelt niet veel voor.

Met 2 strings dus erger, maar ik weet niet goed hoeveel erger.

Als je een perfect functionerend systeem wilt is SE denk ik niet iets voor jouw dak.

Alternatief:
Een string omvormer voor het zuid oost dak, eventueel icm half cell panelen.
De rest met micro omvormers. Enphase, APS

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Ok, dus als ik het goed begrijp heeft een SolarEdge minimaal 750V nodig om 'aan te gaan' en door de verschillende orientatie's wordt het een uitdaging om die 750V te halen.

1 fase is ook onze voorkeur, dat ligt er immers al. Ik ben nu toch aan het bekijken of we in plaats van 6 panelen in rood, 6 in geel kunnen leggen. Dan zien je van de straat de panelen bijna niet.

Dus met jullie tips zie ik twee optie's:
- 1 string van 9 panelen in groen met de laatste twee met tigo optimizers. (schoorsteenschaduw)
- 1 string van 5 in blauw en 6 in geel met Tigo optimizers
- een SMA Sunny Boy 3600TL-21 omvormer ?

of
- alles in een string met SE P404 optimizers en wat clipping voor lief nemen.
- een SolarEdge SE-4000 omvormer

• busscherski
uit mijn hoofd 380-400 V bij een enkelfase SE en 700 V bij 3 fase SE

6 panelen in geel krijgen helemaal geen schaduw smiddags?

Beide plannen klinken wel redelijk. Wat betreft SE, blijf je in totaal onder de 5700 Wp?

Optie C:
1 string Groen met 2 Tigo's
+
1 string geel
samen op een string omvormer met twee mppt's

Blauw en/of rood met micro omvormers.

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 16-05-2020 00:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:03:

6 panelen in geel krijgen helemaal geen schaduw smiddags?
Klopt, er staat een schoorsteentje van de badkamer afvoer, maar daaromheen ligt voldoende ruimte. Alleen komt op rood&blauw eerder in de zon (maar dat zal niet veel schelen)
Beide plannen klinken wel redelijk. Wat betreft SE, blijf je in totaal onder de 5700 Wp?
Nee inderdaad met de aantallen die ik noem (9+5+6)*325=6500Wp, als ik dat aanpas naar 7 in groen, 5 in blauw en 5 in geel is 17*325=5520 net dus. Alleen is dan de de vraag of die vijf in blauw het systeem kunnen aan houden als de zon draait.
Optie C:
1 string Groen met 2 Tigo's
+
1 string geel
samen op een string omvormer met twee mppt's

Blauw en/of rood met micro omvormers.
Thanks, die zal ik meenemen.

[Voor 4% gewijzigd door Appesteijn op 16-05-2020 09:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat je het goed genoeg snapt.
Laat het ons weten als er ontwikkelingen zijn.

• Appesteijn
  • Niet online
Dus bij 325Wp panelen:
8 op groen - String A 2275Wp
6 op geel + 5 op blauw - String B 3575Wp (visueel het mooist, maar kans op later aanslaan)
of
6 op rood + 5 op blauw - String B 3575Wp (waarschijnlijk beste opbrengst)

Bij SolarEdge:
- P404 optimizers op alles
- SE5000 HD Wave omvormer 2 strings

Bij Tigo:
- 2x Tigo TS4-R op groen in 1 string
- Blauw en geel in 1 string waarbij blauw 5x Tigo TS4-R krijgt. Geel gaat redelijk gelijktijdig aan.
- SMA Sunny Boy 3.6 1AV-41

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Appesteijn schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:57:
Dus bij 325Wp panelen:
8 op groen - String A 2275Wp
6 op geel + 5 op blauw - String B 3575Wp (visueel het mooist, maar kans op later aanslaan)
of
6 op rood + 5 op blauw - String B 3575Wp (waarschijnlijk beste opbrengst)

Bij SolarEdge:
- P404 optimizers op alles
- SE5000 HD Wave omvormer 2 strings

Bij Tigo:
- 2x Tigo TS4-R op groen in 1 string
- Blauw en geel in 1 string waarbij blauw 5x Tigo TS4-R krijgt. Geel gaat redelijk gelijktijdig aan.
- SMA Sunny Boy 3.6 1AV-41
Of je steekt overal een tigo onder, kost iets meer maar dan neem je een goodwe omvormer die met tigo werkt en scheelt je weer een cca van 249,-
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw4200d-ns-wifi.html

Krijg je dit :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Appesteijn
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Of je steekt overal een tigo onder, kost iets meer maar dan neem je een goodwe omvormer die met tigo werkt en scheelt je weer een cca van 249,-
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw4200d-ns-wifi.html
De Goodwe + Tigo's hebben dus geen minimale voltage nodig om aan te gaan?

Dus:
- 9 op groen in 1 string
- 5 op blauw en 6 op geel samen op 1 string

Overal Tigo optimizers en een Goodwe GW3000D-NS met CCA module

• Rol-Co

Rol-Co

Appesteijn schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:17:
[...]

De Goodwe + Tigo's hebben dus geen minimale voltage nodig om aan te gaan?
Jawel, 80V maar dat heb je al met daglicht alleen met 11 panelen in een string, dat is minder dan 10v ps.
Dus:
- 9 op groen in 1 string
- 5 op blauw en 6 op geel samen op 1 string

Overal Tigo optimizers en een Goodwe GW3000D-NS met CCA module
Ja kan, zag alleen later dat je een sma 3600 had, dus heb de link naar een 4200 veranderd, 2mppt ook dus kan je 2 strings maken, hoeken en orientatie maakt niet zo uit. :) ik heb ook 2 hoeken en 3 oriëntaties.
Omvormer is wat goedkoper dan de sma, je hebt geen cca nodig om wat te zien en van die "besparing" koop je een paar optimizers en een tap. (Tap is module die de optimizers uit leest en bij de panelen hangt)

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2020 15:35]

• busscherski
Ik ben meer voor een string omvormer op groen, met 2 Tigos en de rest micro's.

Anders zit je denk ik aan overal Tigos, behalve de voorste 7 panelen van groen.

SE mag ook maar dan zullen enkele panelen op mooie dagen een uurtje clippen.

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:47:
Ik ben meer voor een string omvormer op groen, met 2 Tigos en de rest micro's.

Anders zit je denk ik aan overal Tigos, behalve de voorste 7 panelen van groen.
Wat is zijn voordeel daarmee? Micro is ook niet goedkoop,1 micro is 3 tigo.

Voordeel als je ze allemaal doet kan hij ook per paneel zien. En het is een string omvormer met 2 mppt.

Voor 6400Wp

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 16-05-2020 16:02]

• busscherski
@Rol-Co
Ik heb ze allebei zelf niet maar kreeg de indruk dat een micro omvormer meestal betrouwbaarder is dan een Tigo.
Jij weet daar meer van dan ik. Wat is jouw ervaring?

Als je deze gebruikt valt het qua kosten mee. Ik denk dat het even duur is als string + Tigo.

300 W DC is prima
https://www.winkelman-zon...l-10-jaar-garantie/51733/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:08:
@Rol-Co
Ik heb ze allebei zelf niet maar kreeg de indruk dat een micro omvormer meestal betrouwbaarder is dan een Tigo.
Jij weet daar meer van dan ik. Wat is jouw ervaring?

Als je deze gebruikt valt het qua kosten mee. Ik denk dat het even duur is als string + Tigo.

300 W DC is prima
https://www.winkelman-zon...l-10-jaar-garantie/51733/
Aps komt nog wat bij denk ik, zoals elke aps dit.
https://www.winkelman-zon...tor/52073/?display=detail

En een ecu voor monitoring.

Tigo was even wat gesteggel, maar inmiddels draait het tadeloos, wel wat support met tigo gehad ivm de communicatie van de optimizers maar is hopelijk verholpen.

Tigo zomaar onder je paneel steken en niet meer naar kijken zou ik niet doen, met een cca of via de goodwe dan blijkbaar kan je nog zien wat er gebeurd met rare schaduw en hoeken, dan is er veel verklaarbaar ook.
Krijg je geen topic over slecht presterend, je kan zien waarom.

• Appesteijn
  • Niet online
Dus dan heb je 1 APS micro omvormer voor 4 panelen? Dus voor 5 blauw en 6 geel zou je met 4 APS micro omvormers klaar zijn?

• busscherski
Nee 3 APS QS1, en verlengkabels.
Dat kan dan mooi samen op een 16A groep.

edit:
5+6=11. En een APS QS1 is geschikt voor 4 panelen.
er komt nog wel een ECU bij als je logging per paneel wilt hebben.
En uiteraard de kabels.

[Voor 54% gewijzigd door busscherski op 16-05-2020 17:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:03:
Als het met SE helemaal zonder clippen moet wordt het een lastige puzzel denk ik.

Uitleg wat clippen is:
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Tweede plaatje

Wat betreft SE en clippen is in dit geval het beste een enkelfase omvormer met P404 optimisers (hoog voltage).

Situatie met <5700 Wp (vanwege max vermogen per string).
S`ochtends gaat het allemaal nog prima.
Zodra het eerste paneel op rood en/of blauw in de zon komt gaat die denk ik even clippen. Maar dat zal snel overgaan zodra er iets meer panelen in de zon komen.

Is dit nu dat er teveel panelen in de zon liggen? Tussen 1230 en 1330 liggen, op dit moment, alle dakvlakken in de zon.
Ik dacht juist te begrijpen dat dit was omdat er te weinig panelen in de zon lagen, dit zal in de winter spelen als de zon lager ligt en er echt een tijdstip komt waarop er een harde overgang is tussen groen en geel. Ik denk dat zelf bij lage zon groen+blauw of blauw+geel altijd tegelijk in de zon liggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Appesteijn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:58:
[...]

SolarEdge is een uniek systeem.
De onderstaande uitleg geldt dus alleen voor SE.
Het werkt met optimisers.
Alle optimisers zitten in 1 string (of 2).
Het voltage in die string moet +/- 350 V zijn bij een enkelfase omvormer. En iets van 600 V bij 3 fase (ik heb het exacte getal niet in mijn hoofd)
De stroom die elke optimiser maakt is gelijk voor alle optimisers in die string. Het voltage per optimiser kan varieren. Van bijna 0 tot 60 V (P370) of 85 V (P404).

Stel geel en blauw zitten in 1 string met verder zit er niets in die string en je hebt een enkelfase omvormer met P404's.
Nu is het een heldere dag.
Op een gegeven moment van de dag zal het eerste paneel van rood uit de schaduw komen. Die wil in potentie bijvoorbeeld 300 W leveren. Stel dat alle andere panelen in de schaduw liggen en door reflecties nog 30 W kunnen leveren.
potentieel: 10 schaduw panelen van 30 W + 1 zon paneel van 300 W = 600 W
Het zon paneel kan max 85 V uitsturen. In totaal is er 350 V nodig. Dan moeten de andere panelen dus 350-85 V = 265 V uitsturen. Maar dat doen ze niet bij dezelfde stroom die het zon paneel levert.
Om het op te lossen zal het zon paneel/optimiser terug gaan in vermogen/stroom zodat de natuurwetten weer kloppen.
Die 10 schaduw panelen gaan dan ieder 26.5 V uitsturen bij een stroom van 30 W / 26.5 V = 1.13 A.
Het zon paneel gaat dan 1.13 A * 85 V = 96 W leveren in plaats van 300 W. Dat is dus clippen.
Zodra je 2 panelen in de zon hebt clipt het minder erg. Bij 3 weer minder erg en bij 4 zal het over zijn.
Vandaar dat P404's beter zijn dan P370's.

Omdat je over 5700 Wp komt past niet alles in 1 string, dus groen heeft er niets te maken met het clippen van rood en blauw.

• Appesteijn
  • Niet online
Na veel offertes te hebben gekregen, was er gisteren eindelijk een installateur die langs kwam. Rond je om het huis gelopen en de verschillende opties doorgenomen.
Hieruit zijn twee scenario's gekomen:

Opbrengst:
7 panelen in portrait in groen. Dit loopt dan tot de schoorsteen
6 panelen in landscape op rood, ik denk dat dit toch niet zo heel lelijk is.
4 panelen in blauw.
Geschatte productie: 4900 kWh

Mooi:
10 panelen in landscape in groen. Twee rijen van vijf en dan liggen er twee na de schoorsteen.
7 in blauw. 4 in portrait richting het zuiden en 3 in landscape richting het noorden
Geschatte productie: 4650 kWh

Alles kan in een string met P404 optimizers en een SE 5000H Omvormer
Qua kosten is dit ongeveer gelijk aan elkaar (~6k ex.), ik neig nu naar het opbrengst scenario

• busscherski
Dat gaat wel werken.

En met panelen van 335 Wp of minder mag het in 1 string.

• Appesteijn
  • Niet online
Vanochtend zijn de panelen gelegd, ging erg vlot en netjes. Dank voor alle adviezen hier!

Dit is het geworden:
7 panelen in portrait in groen. Dit loopt dan tot de schoorsteen
6 panelen in landscape op rood.
4 panelen in blauw.

Nu wachten op de uitnodiging voor het Solaredge portal, maar via de slimme meter zie ik dit:

Lijkt niet helemaal goed toch?

Maar even het weekend afwachten.

[Voor 10% gewijzigd door Appesteijn op 26-06-2020 14:53]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Wat is het Voltage? Meer dan 253V?

• Appesteijn
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:39:
Wat is het Voltage? Meer dan 253V?
Ben nu aan het uitzoeken hoe ik dit het makkelijkste kan meten. mijn slimme meter geeft die data niet terug

• busscherski
Het lijkt op een netvoltage issue.
Als dat het is dan zal het rond dit tijdstip over moeten gaan omdat er in jouw buurt nu waarschijnlijk meer verbruik is en minder opwekking.
Kun je misschien ergens een multimeter in het stopcontact steken?

• Appesteijn
  • Niet online
Ja daar lijkt het wel op:

Er komt nu 234V op de multimeter. Morgen maar eens meten als hij weer loopt te pendelen.

Zou je dit ook in het SolarEdge portal moeten kunnen zien?

[Voor 24% gewijzigd door Appesteijn op 26-06-2020 20:55]

• busscherski
Ik heb zelf geen SolarEdge maar ik verwacht dat die ook netvoltage logt.
Is er een 2.5 mm2 of een 4 mm2 kabel getrokken?

Begin maar vast met klagen bij de netbeheerder.

edit:
voor 20:30 is 234 V ook al een hoog voltage. Dat kan de netbeheerder vast lager maken als genoeg mensen klagen.

[Voor 26% gewijzigd door busscherski op 26-06-2020 20:59]

• Appesteijn
  • Niet online
4 mm2 ligt er. Dit weekend maar eens op vaste tijdstippen voltage meten en dan maandag maar eens bellen met Liander...

• _Arthur
Appesteijn schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:52:
Vanochtend zijn de panelen gelegd, ging erg vlot en netjes. Dank voor alle adviezen hier!
Welke omvormer heb je uiteindelijk gekozen? En een 1 of 3 fase?

• busscherski
_Arthur schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Welke omvormer heb je uiteindelijk gekozen? En een 1 of 3 fase?
Met SolarEdge kun je ervoor kiezen om gebeten te worden door de kat of door de hond.
3 fase gaat in dit geval niet de hele dag goed werken.
Enkelfase werkt in dit geval vooralsnog niet goed vanwege hoog netvoltage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
busscherski schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:35:
Met SolarEdge kun je ervoor kiezen om gebeten te worden door de kat of door de hond.
3 fase gaat in dit geval niet de hele dag goed werken.
Enkelfase werkt in dit geval vooralsnog niet goed vanwege hoog netvoltage.
Ja, zo'n aanname deed ik ook :)

Dan is het nog een oplossing om de omvormer op een andere fase te laten zetten (als die een lager algemeen voltage heeft).

• Appesteijn
  • Niet online
1 fase, 17 panelen (ZO + ZW) op 1 string met P404's.
Ik zie nu dat het voltage inderdaad richting de 253 kruipt en dan klapt ie er even uit.

Ben nog opzoek naar een betrouwbare Voltage meter die ik op Home Assistant kan aansluiten, dan kan ik de hele dag door loggen. Wellicht de Modbus interface aanzetten in de omvormer.

• busscherski
Ik weet niet hoever je in de instellingen kunt komen bij SolarEdge maar eventueel zou je het vermogen kunnen begrenzen op bijvoorbeeld 3000 of 4000 W. Dat kan de problemen verminderen en kost minder opbrengst dan je momenteel verliest.

edit: bedoeld als tijdelijke oplossing

[Voor 8% gewijzigd door busscherski op 27-06-2020 11:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Ja dat kan ik proberen en vaatwasser e.d. aanzetten overdag :)

Net de modbus aangezet in de omvormer en nu kan ik via Home Assistant goed monitoren, ook het output voltage (nu 230V). Morgen even gewoon laten lopen en dan kijken wat er gebeurd.

Nou inderdaad, telkens als ik richting de 3000 watt ga, wordt het voltage groter dan 253V en krijgt de omvormer een 'fault' en springt hij 60 seconde uit. Daarna gaat de omvormer throttlen en bouwt hij het wattage weer langzaam op:

De rode streepjes zijn faults en licht blauw is throttle:

Er is een instelling in de Solaredge omvormer die minder gaat leveren als het voltage omhoog gaat. Dit vanavond maar eens in proberen te stellen.
En morgen klagen bij de gemeente en Liander.

[Voor 122% gewijzigd door Appesteijn op 28-06-2020 21:22]

• Appesteijn
  • Niet online
Deze maand wordt er een nieuwe transformator geplaatst, dan is het nog wachten op een nieuwe kabel. Gaat nog even duren denk ik, maar wel fijn dat er wat gebeurd.

Daarnaast ga ik nog kijken of ik de omvormer kan gaan 'cappen' als hij de 250V bereikt, hopelijk zal dat voorkomen dat hij helemaal uitgaat.

Nog een check, de 253V wordt toch bereikt doordat mijn omvormer de stroom aan het net laad? Niet omdat de netbeheerder het voltage omhoog gooit toch?

• Appesteijn
  • Niet online
Een update nu onze transformator verbeterd is in Augustus. Sindsdien blijft de spanning netjes onder de 240V en schiet de omvormer nooit meer in 'Throttle'-mode.

Het systeem werd 26 juni aangelegd. 7 panelen in groen (portrait), 6 in rood (landscape) en 4 in blauw (plat, landscape). 320Wp in 1 string op een SolarEdge SE5000HD (een fase) met P404 omvormers.

Hier de grafiek van 30 juni, waarin je duidelijk ziet dat de omvormer veel in de error mode schiet en stopt met terugleveren omdat de 253V bereikt is (dan doet hij 60 seconden niets en gaat in 60 seconden weer opbouwen en klapt er weer uit)(30-6):

Hierop heb ik de omvormer laten throttlen op het moment dat de spanning omhoog ging. Dan ging hij in ieder geval niet helemaal uit. Dit gaf in Juli het volgende plaatje(31-7):

Hier gaat hij in ieder geval tot een uur of 11 gewoon leveren en dan zag je dat de spanning te hoog werd.

19 Augustus is een nieuwe lijn en transformator geplaatst en dat gaf het volgende plaatje (met wat bewolking) (21-8):

En hier eentje als er geen bewolking is (18-9):

[Voor 3% gewijzigd door Appesteijn op 20-09-2020 13:07]

• busscherski
Bedankt voor de update

Heb je de omvormer ook vervangen voor het 3 fase model?
SE5K is het 3 fase model, SE5000HD is de enkelfase variant.

Heb je toegang tot de optimiser output voltage grafiekjes? Ik ben daar ook wel benieuwd naar.

• Appesteijn
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:46:

Heb je de omvormer ook vervangen voor het 3 fase model?
SE5K is het 3 fase model, SE5000HD is de enkelfase variant.

Heb je toegang tot de optimiser output voltage grafiekjes? Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Typo, het is inderdaad de 1 fase variant, SE5000HD.

De individuele optimisers uitlezen is me nog niet gelukt. Ik gebruik nu modbus over wifi icm Home Assistant.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True