Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 17:33
Mijn vraag

Ik heb 3 Zenwifi AX XT8 gekocht ter vervanging van mijn oude systeem. 1 ervan is nu de router, 2 zijn nodes die ik, vanwege het slechte bereik in ons huis, bedraad aan heb gesloten. Echter, het bereik is nog onvoldoende en instabiel. Ik wil dus nodes toevoegen maar het probleem is dat een Zenwifi node maar 3 LAN poorten heeft, dus kun je er maar 2 nodes op aansluiten (1 poort is nodig om naar de switch te gaan)

Mij lukt het niet om door te lussen oid, en ASUS zegt dat een VLAN of via een switch de backhaul doen niet gaat.

Hebben jullie ideeën hoe dit oplossen? Ik zie als enige mogelijkheid de RTAX88U erbij kopen, die heeft 8 LAN poorten, maar dat is weer 300 euro erbij...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
staat er iets technischer bij ,waarom niet elke willekeurige switch de backhaul zou kunnen ?

ik neem dat ie intern vlan's gebruikt voor bv je gastenaccount veilig door het netwerk te sturen , maar er zijn heul veel switches die gewoon vlan tags mee doorsturen hoor :)

en anders heb je dat voor 3 tientjes is getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
Dit was het antwoord van Asus:
+++++
Voor een juiste werking tussen de ZenWiFi XT8 in AiMesh mode dient u of de producten direct per kabel op elkaar aan te sluiten als Ethernet backhaul of draadloos als Wireless backhaul. Een switch of VLAN wordt niet geadviseerd door ons hoofdkantoor en aldus onze ervaring werkt dit dan vaak ook niet.
Dus of bekabeld de producten aan te sluiten en dan vanaf LAN naar WAN. Of te kijken in hoeverre het draadloze netwerk reikt om op dat punt de AiMesh node draadloos te verbinden.
+++++
Weinig technisch dus.
Mijn switch is een HP 1820 (J9980A ) Daarin kan ik VLANs aanmaken maar dat heb ik nooit gedaan, verstoor ik dan niet het gewone verkeer dat via de nodes moet lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
ik kan me niet direct iets bedenken waarom je niet die ganse switch met al zn gebruikers achter de mesh router kan gooien...

wel kijken dat je geen 2 routers op dezelfde switch kiepert, dat geeft zever ...

maar als het niet lukt, gewoon situatie terugzetten zoals het stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
Probleem opgelost! Defecten in 1 van de kabels. Het lukt via de switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smittw
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03-2023
Goedemorgen, Noob vraag.

Ik heb net 2-pack gekocht ter vervanging (eindelijk) van mijn airports express in mijn huis. Daar had ik er 3 van. Verspreid over het huis.

Nu heb ik er 2. Kan ik deze 2-pack dus makkelijk uitbreiden indien nodig met een 3e?
Is het aan te raden elke node via een UTP kabel aan te sluiten op het netwerk? Is dat het beste of is dat niet nodig?

Dank !
Pagina: 1