Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe smartphone voor onder € 250

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• wantsome
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-01 09:23
Ik zoek een?
Telefoon voor niet teveel geld met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb nu een Oneplus one die nog prima werkt, maar de aan/uit knop werkt niet meer helemaal top, soms heeft hij weleens streken met opgeladen en de accu heeft zijn beste tijd wel gehad. Tot mijn verbazing zag ik laatst dat de laatste beveiligingspatch uit sept 2016 stamt. Voor een telefoon die ik in jan 2015 in gebruik heb genomen vind ik dit wel erg kort en heb dus onbewust tijdenlang met een onveilige telefoon rondgelopen. Het mogen duidelijk zijn dat het geen Oneplus meer wordt, ook zijn ze veel te duur geworden 8)7

Zoals jullie zien heb ik aardig lang met de telefoon gedaan en ga ik niet met de hype mee :P

Wat is je budget?
Het liefst blijf ik onder € 250. Eventueel kan dit verhoogd worden tot ongeveer € 300 wat de Oneplus One toen der tijd ook koste.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn telefoon gebruik ik veelal om te browsen, social media, bellen en whatsappen. Ik speel eigenlijk geen games. Verder navigeer ik ermee, luister ik spottify, maak ik nu en dan een foto/video en speel ik er video's op af.

Wat ik vooral belangrijk vind is: accuduur, kwaliteit scherm, goede speaker, lekker groot scherm (laten we zeggen minimaal 6,3") en updatebeleid.
Minder belangrijk: camera, 64GB is wel voldoende, zeker als het uitbreidbaar is. De Oneplus is ook 64GB en niet uitbreidbaar maar nooit ruimte te kort gehad.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb het idee dat je voor onder de € 250 een prima telefoon kunt kopen. Onderstaande toestellen leken mij zelf wel in aanmerking te komen. Zoals jullie zien nog een aardig lijstje, daarom heb ik jullie hulp nodig. Ik ben niet echt op de hoogte van alle telefoons en bestellen in buitenland is geen probleem, dat moest met de Oneplus toen der tijd ook.

- Motorola Moto G8 Power
- Motorola Moto G8 Plus
- Realme 6
- Realme 6i
- Samsung Galaxy M21
- Xiaomi Redmi Note 8T
- Xiaomi Redmi Note 8 Pro
- Xiaomi Redmi Note 9
- Xiaomi Redmi Note 9S

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het oledscherm in de M21 een groot voordeel qua schermkwaliteit of is de 90Hz van de Realme 6 juist een flink voordeel wat betreft schermkwaliteit?

Ik hou zelf de telefoonmarkt niet in de gaten en ga altijd alleen even kijken als ik een nieuwe telefoon nodig heb. Voor de echte telefoon watchers onder jullie; welke telefoon is de absolute must have op dit moment met mijn budget en wensen? :)

Alvast bedankt voor jullie adviezen! d:)b

Alle reacties

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 23:30
De 6i heeft een enorme accuduur, maar ook een HD/270ppi scherm, en dat is niet zo fijn als je veel browst, dus tenzij je je telefoon echt heel lang op een acculading wilt gebruiken, zou ik de 6i wegstrepen.

Moto G8 Plus begon op Android 9, dus daar moet je niet zoveel updates van verwachten als de anderen. Hetzelfde geldt voor de Note 8T en 8 Pro, al kunnen die wat langer MIUI updates krijgen, een Android upgrade minder dan de rest is wel het meest waarschijnlijk.

Dus ik zou hiermee verder gaan:
-Motorola G8 Power
-Realme 6
-Redmi Note 9
-Redmi Note 9S

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

• wantsome
Als ik het goed begrijp is het van belang dat de telefoon standaard voorzien is van Android 10?

Weet je of het oled scherm van de M21 beter beeld geeft als de andere met een LCD scherm? Heb je de M21 bewust genegeerd of heb je er overheen gelezen dat ook deze telefoon in me lijstje staat.

Wat betreft update beleid? Is daar nog een bepaald merk vooropstaand? Ik heb ook ergens gelezen dat Moto's om bepaalde redenenen niet aangeraden worden, die g8 power dus ook beter laten voor wat het is?

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:16
Ja, als de telefoon met Android 10 geleverd wordt heb je het langste updates, meeste fabrikanten geven maar 2 of 3 jaar support. Dus een telefoon van een jaar oud gaat een jaar korter mee op dat gebied.

Wat betreft een Amoled scherm versus LCD, ja, als je ze naast elkaar houd zie je verschil, bij Amoled is zwart echt zwart. Echter, je huidige telefoon is LCD, je TV is LCD, etc. dus tenzij je ze letterlijk naast elkaar houd zie je ze niet. Daarbij geld dat bijvoorbeeld browsen op Amoled een battery drain is doordat wit de meeste energie kost, maar als je naar All Black theme gaat kun je daar weer stroom mee besparen want bij zwart staat die pixel uit.
Echter keuze is reuze in jou prijs segment.
pricewatch: Samsung Galaxy M21 Zwart

Gezien je 6 jaar deed met je vorige telefoon zou ik nu een Xiaomi aanbevelen voor jou omdat daarvoor de langste ondersteuning uit de fabrikant te verwachten is en er ook veel community support is. En dan specifiek de Redmi Note 9S omdat die een Snapdragon processor heeft wat helpt met updates e.d. op lange termijn. Mediatek processoren worden minder lang ondersteund.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wantsome
Op basis van jullie antwoorden en het doornemen van andere ATT topics heb ik telefoons gaan finetunen. Een aantal weggestreept en een aantal er toegevoegd.

Ik kom nu op deze telefoons uit. Ze verschillen onderling niet zoveel van elkaar. Maar meer vergelijken dan op basis van specs zit er voor mij niet in. Aangezien ik totaal niet op de hoogte van van de markt. Ik heb de pricewatch van tweakers gebruikt en andere ATT topics, dus het kan zijn dat telefoons die niet in de pricewatch staan ik totaal gemist heb.

Mocht ik een telefoon hebben gemist raad hem dus gerust aan. Hieronder analyseer ik zelf even alle telefoons, stuk voor stuk.

Motorola Moto G8 Power Slechte camera (vind ik niet het belangrijkste) en lees dat het updatebeleid van beveiligingspatches soms te wensen laat. Deze laat ik dus best achterwege.

Xiaomi Redmi Note 8 Pro Mooi toestel wel alweer een half jaar op de markt en een Mediatek processor wat blijkbaar ook wat minder is. Deze laat ik dus ook best achterwege.

Samsung Galaxy M21 Ik blijf dit toestel overwegen. Een van de weinig toestellen in deze prijsklasse met een AMOLED scherm en een flinke batterij. Camera voldoet voor prima foto's zo ver ik weet. Ook heeft Samsung het updatebeleid prima op orde en de M21 zal vast tot één van de populairste toestellen gaan behoren.

Xiaomi Redmi Note 9S Nog een mooi toestel met een mooi groot scherm en een behoorlijke batterij. Ook voorzien van de betere Qualcomm. Ook een prima keus.

Xiaomi Redmi Note 9 Allemaal net wat lichter dan de 9S voor een kleine minderprijs. Ook deze laat ik dus best achterwege denk ik.

Realme 6 Ook een heel mooi toestel wat ik hier in de ATT vaak voorbij zie komen, waar vooral P3ter erg over te spreken lijkt te zijn. Een goede kanshebber dus.

Samsung Galaxy A51 Lijkt erg veel weg te hebben van de M21. Meer intern geheugen, mindere batterij en een iets groter scherm. Maar wel € 70,- duurder. In combinatie met de negatieve reviews en de problemen met het toestel niet een aanrader boven de M21 lijkt me.

Xiaomi Redmi Note 9 Pro Zo ver ik zie alleen een iets betere camera ten opzichte van de Redmi Note 9S. Voor mij de meerprijs dan niet waard.

Toestellen die naar mijn mening definitief overblijven:
Realme 6
Xiaomi Redmi Note 9S
Samsung Galaxy M21

Deze toestellen liggen qua prijs met ongeveer +/- € 220 tot € 230,- behoorlijk gelijk. Wel krijg je voor deze prijs 4GB bij de Samsung M21. De Realme 6 kan je met 8GB krijgen (https://nl.edwaybuy.com/r...1_xwIJEAQYBCABEgKuRvD_BwE) en de Note 9S met 6GB (https://nl.edwaybuy.com/redmi-note-9s-6g-128g.html)

Vraag: Zijn deze 3 toestellen de beste keus voor een toestel onder € 250,-? Welk toestel van deze 3 zouden jullie kiezen en vooral waarom? Ik twijfel enorm. De M21 heeft de beste batterij, de Realme 6 de beste specs en de Note 9S ligt hier tussenin (betere batterij dan Realme, maar iets mindere specs).

Ik heb express toestellen als Huawei en Honor links laten liggen vanwege dat ze negatief in het nieuws waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11:37
Tjsa, ik zou zelf denk ik voor de Samsung Galaxy gaan, met name omdat de Realme en Xiaomi ook niet al te best in het nieuws zijn als het gaat om hun verdienmodel, waarbij vaak wordt gezegd dat je zelf het product bent. Voorbeelden daarvan zijn het verschijnen van ads in de software. Samsung lijkt mij in dat opzicht net wat betrouwbaarder. Ik denk ook dat je uiteindelijk het verschil tussen 4 of 8gb in werkgeheugen niet zo erg zult merken en een langere batterijduur wel (dit is natuurlijk wel persoonlijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wantsome
Interessant antwoord. Dit heb ik even opgezocht en ik citeer hieronder een stukje uit het artikel.

"Realme is niet de eerste fabrikant die advertenties integreert in het besturingssysteem, zo maken onder andere Samsung en Xiaomi zich er ook schuldig aan."

Ook Samsung gebruikt dus ads in de software.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swhnld
Er is reclame, en er is reclame.

Reclame op de Samsung telefoons gaat om eigen spullen die met apparaat meegeleverd zijn om die te gaan gebruiken. Voor mij is dit van een ander niveau dan advertenties zoals op websites.

Bij Xiaomi is het via een reclame framework in het systeem menu advertenties voor derde partijen. Deze is wel uit te zetten in de instellingen en tijdens in gebruik name bij eerste setup, maar Framework blijft aanwezig.

Voor Realme weet ik niet of het uit te zetten is en hoe het werkt, maar dacht ergens gelezen te hebben dat het vergelijkbaar is met de Xiaomi oplossings richting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P3TER_
Verona27 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:24:
Tjsa, ik zou zelf denk ik voor de Samsung Galaxy gaan, met name omdat de Realme en Xiaomi ook niet al te best in het nieuws zijn als het gaat om hun verdienmodel, waarbij vaak wordt gezegd dat je zelf het product bent. Voorbeelden daarvan zijn het verschijnen van ads in de software. Samsung lijkt mij in dat opzicht net wat betrouwbaarder. Ik denk ook dat je uiteindelijk het verschil tussen 4 of 8gb in werkgeheugen niet zo erg zult merken en een langere batterijduur wel (dit is natuurlijk wel persoonlijk).
Xiaomi heeft in de standaard ROM hier (India/Europa/Global) inderdaad advertenties zitten, maar op een Xiaomi kan je makkelijk een custom ROM flashen, dus als je dat ziet zitten heb je niet zoveel / geen last meer van ads en is er minder bloatware. Daarnaast kan je wel wat settings aanpassen waardoor er vgm niet zoveel ads meer verschijnen.

Realme zegt ads in de UI gestopt te hebben, maar als dat zo is, zijn die dingen verdraaid goed in het spelen van verstoppertje. Ik heb er in het afgelopen halfjaar geen één gezien. Ik denk dat dat komt door de afwezigheid van veel Realme apps (soort bloatware) in Europa t.o.v. India. Daarnaast kan je settings over ads uitzetten, wat ik dus ook gedaan heb, en zijn alle 3rd party apps te verwijderen. Er blijven dan alleen nog apps over zoals een videospeler, camera, foto's, bestanden, berichten, telefoon, Game space etc. en wat handige Google apps, zoals Chrome, Play store, YouTube enz. Kortom, geen apps die je niet op je Android telefoon wilt hebben lijkt me. Een hoop Google apps moest ik trouwens zelf downloaden.

Samsung lijkt ads niet structureel weer te geven, maar eerder op basis van provider of regio. Volgens mij krijgen India of de VS (door providers) wel eens reclame te zien, maar het ziet er niet uit alsof dat vaak gebeurt. Wat Samsung wel aardig heeft is bloatware. 3rd party apps zoals Facebook zijn niet weg te krijgen, en Samsung houdt er zijn eigen browser, e-mail, voicemail, car-mode (zit bij Realme in de settings, dus echt geen losse app voor nodig) etc. op na.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wantsome
Dankjewel voor de antwoorden @P3TER_ en @swhnld voor wat betreft de ads. Niet al te boeiend om daar me keuze op te laten baseren heb ik het idee. En gezien jullie antwoorden lijken jullie erg op de hoogte van de telecommarkt.

Laten we teruggaan tot de kern van dit topic. Ikzelf heb dus 3 telefoons uitgefilterd die naar mijn mening tot nu de grootste kanshebbers zijn. Wat vinden jullie van deze 3 telefoons en/of zouden jullie voor een eventueel andere telefoon gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swhnld
Weet niet of formaat en gewicht nog iets uitmaken, de Samsung is kleinste en lichtste, de Xiaomi de grootste en zwaarste, de Realme zit er tussenin. Hier de specs naast elkaar.
https://tweakers.net/pric.../1541428;1551412;1548096/

Verder, Samsung als merk is het meest populair in Nederland, dus bij problemen is dat misschien het makkelijkste voor jou? Daarnaast lijkt het Oled paneel je ook enorm aan te spreken? Dus gewoon lekker doen zou ik dan zeggen gezien de geringe verschillen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P3TER_
Zijn er geen zaken die je nodig hebt/erg op de prijs stelt of wat je veel gebruikt, zoals bijv.:

-Glazen of plasticen behuizing
-NFC of IR
-Soort cameragebruik (foto's, video's, overdag, 's nachts/binnen, speciale features (slow motion, portret, macro))
-Meer browsen dan video's kijken of andersom.

Ik denk dat de M21 inderdaad het beste is. Wel 60Hz, maar OLED, dus een mooier scherm, en zeker bij video's. Verder de langste batterijduur, prima camera's (geen macro, maar de 2MP op de Realme is ook net niks), en lekker 'compact' met een relatief groot scherm. Maar zoals gezegd, check even of je niet een speciale feature nodig hebt of, want als je die mist zou dat toch jammer zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:52
De net aangekondigde Samsung A41 is misschien ook nog een optie? Adviesprijs is 299, maar zodra die echt in de winkels ligt zal die nog wel wat dalen in prijs?

Kijk maar naar de A51 adviesprijs €369 maar ook te krijgen voor €280

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wantsome
@swhnld
Mwa ik ben met mijn Oneplus een behoorlijk toestel gewoon. Me vriendin heeft een A50, dat ding heeft een 6,4" scherm en vind het wel prettig moet ik zeggen ten opzichte van mijn 5,5" scherm. Dus de 6,67" van de note 9S leek me wel best.

Het gewicht van de A50 is inderdaad wel een stuk lichter dan die van de 3 in mijn lijstje. Ik weet niet in welke mate het gewicht echt merkbaar is, maar tussen mijn oneplus en de A50 merkte ik weinig verschil. Met 162 (oneplus) vs 166 (A50) is dat ook wel vrij logisch. Ik kan hier dus eigenlijk weinig zinnigs over zeggen of ik gewicht een belangrijk punt vind.

Ja OLED lijkt inderdaad leuk. Maar lees in de Best Buy Guide dat de OLED schermen in goedkopere toestel vaak wel concessies moeten doen ten opzichte van LCD. Dus of het daadwerkelijk veel beter is?

De M21 houdt me tegen omdat er minder geheugen inzit dan de andere 2. De grotere batterij zou ook niet echt tot uitdrukking komen blijkt in verschillende testen. En lees dat Samsung toch veel rotzooi erop heeft staan.

@P3TER_
-Glazen of plasticen behuizing
Doe maar plastic. Glazen behuizing (achterkant) kan alleen maar breken. Mijn telefoon steek ik toch in een hoesje.

NFC of IR
Ik gebruik NFC momenteel niet, misschien wel handig voor de toekomst? Wat is IR?

Soort cameragebruik (foto's, video's, overdag, 's nachts/binnen, speciale features (slow motion, portret, macro))
Ik maak eigenlijk gewoon alleen normale foto's. Dat de foto's bij weinig daglicht ook goed uit zien zou een flinke plus zijn. Veel bijzondere functies en dergelijke gebruik ik niet, ik maak ook niet zoveel foto's.

Meer browsen dan video's kijken of andersom.
Dit zijn eigenlijk de 2 dingen die ik het vaakst doe op mijn telefoon naast social media. Maar browsen doe ik denk wel vaker dan video kijken. Dat doe ik ook vaak (als het kan) casten naar me tv. Dat de speaker dagelijk is vind ik overigens ook belangrijk als ik wat spotify aan heb staan oid.

Is de batterijduur in de praktijk echt zoveel langer dan van de andere 2? Schijnbaar zijn die andere twee iets cleaner qua sortware en beter geoptimaliseerd waardoor ze langer meegaan dan de accucapaciteit doet vermoeden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P3TER_
De M21 kan maar 10% langer doen dan de Note 9S, ondanks de 6000mAh. De Note 9S doet op zijn beurt ongeveer 15-20% langer op een acculading dan de Realme 6 (met 90Hz, 60Hz schijnt nauwelijks te verschillen). De 6 laad wel minstens twee keer zo snel op als de anderen (1h vs 2h).

Een IR blaster is een infrarood zendertje waarmee je bijv. je tv kan bedienen. Casten gaat gewoon via WiFi, dus daar heb je het niet per se voor nodig.

De M21 schijnt niet de beste speaker te hebben. Waar de Note 9S volgens GSMArena beter scoort, was de Realme 6 luider in andere tests. Die zitten waarschijnlijk rond hetzelfde niveau.

De Note 9S heeft een glazen achterkant, de anderen een plasticen. Maar als je er een hoesje omheen doet breekt het niet zo snel meer denk ik, dus daar zou ik niet teveel naar kijken.

Als je meer browst en op social media zit, is de 90Hz wel fijn, alles voelt wat vloeiender, net als in de UI en sommige apps. Voor video's kan je beter OLED hebben voor een betere accuduur en daar maakt de 90Hz natuurlijk niet uit.

Qua camera's is de Note 9S goed in videorecording, waar de Realme 6 ietwat betere foto's heeft. Vooral 's nachts is de Realme beter door een goede night mode.
De M21 zit qua foto- en videokwaliteit een beetje tussen de 9S en 6 in, maar levert bij minder licht gewoon niet zulke goede foto's.

[Voor 0% gewijzigd door P3TER_ op 15-05-2020 18:57. Reden: Typo]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True