Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Meten prestaties zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22:34
Beste Tweakers,

Bij mijn ouders zijn we al een tijdje bezig met een veldopstelling van tweedehands panelen en omvormers. Alle panelen zijn van onbekende afkomst en leeftijd en werden 'as-is' verkocht, maar daar was de prijs dan ook naar. Panelen zijn de LDK 230p-20 (gok 8-10 jaar oud) en BP Solar BP3160N (gok 15 jaar oud). Nu zitten er echter wat verschillen in de prestaties:

Stecagrid 3600:
18x230 = 4140 Wp op zuid op een hoek van 30 graden. Spanning +- 420 volt.
Vandaag 17,65 kWh = 4,26 kWh/kWp
Piek afgelopen week: 3698 watt = 89,32% van max.
Heeft later op de dag last van schaduw

Mastervolt ES3.6TL:
10x2x160 = 3200 Wp op oost-noord-oost op een hoek van 15 graden. Spanning +- 325 volt.
Vandaag 16,40 kWh = 5,125 kWh/kWp
Piek afgelopen week: 3397 watt = 106,1% van max. ( :? )

Solis 5K 4G
String 1:
14x230 = 3220 Wp op west-zuid-west op een hoek van 15 graden. Spanning +- 320 volt.
Vandaag 16,51 kWh = 5,13 kWh/kWp
Piek afgelopen week: 2795 watt = 86,80% van max.
Komt laat op gang, weet nog niet waardoor

String 2:
14x230 = 3220 Wp op oost-noord-oost op een hoek van 15 graden. Spanning +- 360 volt.
Vandaag 13,79 kWh = 4,28 kWh/kWp
Piek afgelopen week: 2256 watt = 70,06% van max.

De panelen hebben 's morgens tot in de middag geen schaduw, daarna komt de schaduw van het huis er overheen. Vooral de Stecagrid heeft later op de dag last van schaduw, zie deze grafiek.

Met name string 2 van de Solis valt tegen. Die panelen liggen in dezelfde oriëntatie en hoek direct naast de panelen van de Mastervolt maar halen een flink lagere opbrengst. Wat me opvalt is dat de spanning een stuk hoger is dan string 1 van de Solis terwijl hier exact dezelfde hoeveelheid van dezelfde panelen op zitten. Bij de aankoop van de 230 Wp panelen zijn alle panelen gemeten op de juiste spanning, dus dat zou goed moeten zijn. Ik zie gemiddeld meer dan 60 volt verschil tussen de twee strings kijkend over een hele dag.

Wat is nu de beste manier om te bepalen waar het probleem zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14-06 18:55
Ik zou de VoC doormeten van beide stringen 1 en 2 op de solis. Die zouden allebei rond de 450 volt moeten hangen. Als daar ook verschil in zit is het omvormer op 1 pootje laten draaien en de zwakke panelen loshalen en per 2 of 3 in een setje testen op een oude omvormer waarvan je de stroomoutput kunt meten. Een mooie is een soladin600. Goed verkrijgbaar en hang de panelen per 2 aan de omvormer. Als de soladin dan niet wil opstarten weet je dat ie onder de 45 volt zit en heb je je slechte paneel te pakken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeeVv
Lardman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:09:
Ik zou de VoC doormeten van beide stringen 1 en 2 op de solis. Die zouden allebei rond de 450 volt moeten hangen. Als daar ook verschil in zit is het omvormer op 1 pootje laten draaien en de zwakke panelen loshalen en per 2 of 3 in een setje testen op een oude omvormer waarvan je de stroomoutput kunt meten. Een mooie is een soladin600. Goed verkrijgbaar en hang de panelen per 2 aan de omvormer. Als de soladin dan niet wil opstarten weet je dat ie onder de 45 volt zit en heb je je slechte paneel te pakken.
Thanks, zal binnenkort even meten wat de open spanning is van beide strings. Een soladin heb ik helaas geen liggen, is er een manier om de panelen te meten zonder omvormer? Met een multimeter kan ik de spanning en de stroom meten, maar niet tegelijkertijd om het vermogen te bepalen. Of is, als de open spanning van een paneel klopt, het meten van de stroom genoeg om de prestaties van een paneel te bepalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:35

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@PeeVv

Denk niet dat de steca3600 die waarde kan halen hoor, net boven de 3650 houd het echt op.

Heb je geen 2 panelen aan elkaar gelust of iets overgeslagen? Voc moet het zelfde zijn inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:07

DjVe

Hatsaflats!

Die ES serie van MV heeft sowieso een rare bug in het systeem zitten waardoor opbrengsten op de omvormer heel wat positiever zijn tegenover de werkelijkheid. Had volgens mij iets te maken met enorme pieken die gemeten werden bij plotselinge zonneschijn. Dus dat zou eventueel verklaren waarom het piekvermogen zo hoog is ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeeVv
Rol-Co schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:59:
@PeeVv

Denk niet dat de steca3600 die waarde kan halen hoor, net boven de 3650 houd het echt op.

Heb je geen 2 panelen aan elkaar gelust of iets overgeslagen? Voc moet het zelfde zijn inderdaad.
M.b.t. de Steca: ik heb het een beetje onduidelijk neergezet, met de 89,32% van max. bedoel ik de max van de zonnepanelen, niet van de omvormer. Zie nu ook dat ik net een verkeerd moment de spanning heb uitgelezen, deze is ongeveer 420 volt i.t.t. 320 die ik er had staan.

Gemiddelde spanning van een zonnige dag 10:00 - 19:00
Spanning Stecagrid: 404 / 18 = ± 22,44 volt per paneel
Spanning Solis string 1: 313 / 14 = ± 22,35 volt per paneel
Spanning Solis string 2: 376 / 14 = ± 26,86 volt per paneel

Strings kunnen door de ligging en lengte van de kabels bijna niet verkeerd aangesloten zijn. Daarnaast zou de spanning bij een missend paneel juist lager moeten zijn lijkt me, niet hoger.
DjVe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:04:
Die ES serie van MV heeft sowieso een rare bug in het systeem zitten waardoor opbrengsten op de omvormer heel wat positiever zijn tegenover de werkelijkheid. Had volgens mij iets te maken met enorme pieken die gemeten werden bij plotselinge zonneschijn. Dus dat zou eventueel verklaren waarom het piekvermogen zo hoog is ;)
Ah, dat zou het kunnen verklaren 8)7 Die pieken zijn inderdaad bij plotselinge zonneschijn. Nou moet ik zeggen dat die 160 Wp panelen me helemaal niet tegenvallen, al helemaal niet gezien de leeftijd en prijs. Heb er geloof ik €7,50 per stuk voor betaald. Omvormer was €55, kapot en zelf gerepareerd, dus met 6,5 cent per Wp heb ik wat dat betreft niks te klagen O-)

-edit-
Even de gemiddelde spanningen van een andere dag gepakt die representatiever zijn.

[Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 14-05-2020 18:30]

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14-06 18:55
String 1 zit overduidelijk een "kapot" paneel of 3 panelen niet aangesloten. Ik vrees voor het eerste.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• PeeVv
Lardman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:16:
String 1 zit overduidelijk een "kapot" paneel of 3 panelen niet aangesloten. Ik vrees voor het eerste.....
String 1 presteert juist relatief goed, het gaat om string 2 die minder goed presteert. String 1 en de Stecagrid zitten qua spanning ook vrij dicht bij elkaar, string 2 wijkt flink af naar boven.

Ik bedenk me nu dat de Stecagrid een MPP-grafiek kan genereren, kan even alle strings hierop aansluiten en zo'n grafiek laten genereren, dan kan ik kijken of hier significante verschillen in zitten. Anders zou het de Solis zijn die gewoon een verkeerd MPP-punt pakt voor string 2.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-06 20:27
@PeeVv : ik zou van elke string ook de kortsluitstroom meten. Dat geeft je een indruk of je het in de panelen of de omvormer moet zoeken.

Wel even opletten bij het loshalen van de meter ;)

[Voor 16% gewijzigd door jsaturnus op 14-05-2020 19:56]

4,76 kWp

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True