Toon posts:

Mesh, Powerline, of bedrading aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
Dag Tweakers,

Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn eerste huis. En ik kwam er bij de bezichtiging achter dat het internet (glasvezel) in de hoek van de woonkamer binnenkomt in plaats van in een meterkast. Sterker nog, ik heb de meterkast nog niet kunnen vinden, dus ik denk dat die zich in de kelder bevind.

Ik heb redelijk wat apparatuur wat ik niet in het zicht wil hebben, maar wel stabiel en makkelijk bereikbaar aangesloten wilt hebben, denk aan een Router, NAS, een Raspberry Pi, en bridges van slimme apparatuur (Hue, Tradfri etc). De meeste hardware hiervan hebben ook een ethernet poort en geen Wifi. Kortom, hardware wat zich normaal in de meterkast bevind. :P

Direct boven de internet aansluiting op de 1e verdieping zit een kamer waar ik toevallig een kantoorruimte wil maken, hier wil ik dus eventueel een kast neerzetten waar ik al die apparatuur aansluit, inclusief een kabel naar een vaste pc.

Mijn eerste en meest logische idee was om een kabel naar boven te trekken, om daar de router neer te zetten. Echter heb ik geen enkele ervaring met kabels trekken en weet ik niet hoe ik dit netjes kan wegwerken. Daarom ben ik verder gaan zoeken naar een makkelijkere oplossing.

Na onderzoek kom je er al snel achter dat mesh netwerken helemaal hot zijn. Echter wordt er altijd vanuit gegaan dat deze worden aangelegd voor draadloos apparatuur en niet voor bedraad apparatuur.

Stel ik sluit een mesh router / ap (bijv. Tp-link deco m9) aan op de internet verbinding beneden (ap1), en ik sluit er één aan op de eerste verdieping (draadloos) (ap2). Dan kan ik als het goed is een switch aansluiten op ap2, en daarmee alle apparatuur bedraad aansluiten. Maar hoe stabiel is dit? En zijn er naast kabels trekken misschien betere opties, bijvoorbeeld acces points aansluiten via het stroomnet / powerline? Ik neem een gigabit abonnement, dus wat snelheidsverlies is niet erg. Maar bijvoorbeeld de NAS en slimme verlichting moet wel stabiel draaien.

De meeste tweakers zullen aanraden om toch kabels te trekken , en dat begrijp ik. Maar ik vraag me af er andere opties zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:59
(jarig!)
Ik zou gewoon meteen een draad trekken naar boven toe, als die mogelijkheid er is.
Wanneer dit onmogelijk zou zijn kan je gaan kijken naar draadloze systemen. Deze zullen echter nooit de stabiliteit hebben van een bedraad systeem, terwijl je dit juist wel wilt voor jouw apparatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-03 22:27
bloblub schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:07:
En zijn er naast kabels trekken misschien betere opties,
nee , er zijn geen betere opties ...

echt.. serieus... nee...
even gek vergelijk.. een goeie cat6A kan 10 000 mbps halen .... een beetje mesh router met ideale ontvangst haalt wss +-800mbps onderliggend (ervanuitgaande van 4x4 5ghz AC)

kabels trekken is echt niet moeilijk ...
je moet eerst even alle telefoondoosjes is openschroeven en is gaan rammelen met de kabels wat waar zou uitkomen...
dit is trouwens hoe je een kabel fatsoenlijk aan een trekveer zet om door te trekken

http://users.skynet.be/fa299012/kabeltrekken.jpg

[Voor 13% gewijzigd door ijske op 14-05-2020 19:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bloblub
Dan toch maar alle opties vallen en kijken of ik ergens een kabel naar boven kan trekken. Hopelijk loopt er dan ergens een leiding van de woonkamer naar boven. Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:16
En als er geen pijp loopt waarom hak/frees je er zelf niet 1 naar boven (direct door naar zolder want, waarom niet)? Je zal ongetwijfeld gaan klussen in het huis, er staat nu nog niks in wat afgedekt moet worden. Dus nu is je kans om aan te pakken zonder al te grote zorgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08
Een kabel trekken is één keer lastig, en daarna heb je er jaren plezier van :)

Zelf had ik bij een vorig huis een verwarmingsbuis die door een dusdanig groot gat in de vloer / het plafond ging dat er makkelijk een netwerkkabel bij kon. Ook zijn er regelmatig loze leidingen of leidingen met kabels die je niet gebruikt (zoals misschien coax) die je kunt gebruiken. Worst case kun je het er misschien samen met coax doorheen trekken. Dat heb ik waar ik nu woon.

Overigens, ondanks dat iedereen het doet, is de meterkast geen opberg- of serverruimte. Het is ook niet de beste plek voor een draadloos station (of dat nu om wifi of om een hue bridge gaat). Het beste plaats je al die apparatuur ergens anders. De bridges daar waar ze het juiste bereik hebben, en de NAS en Pi op je kantoortje, of op zolder.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• babananana
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 11:18
Meestal heb je wel een telefoonaansluiting in de woonkamer en een van de slaapkamers. Ergens moeten die bij elkaar komen, dus als je die kabels vervangt door een mooie CAT6A dan ben je al een heel eind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bloblub
Ik heb de foto's nog eens bekeken. Ik zie helaas geen telefoonaansluiting in de woonkamer. Wel bevind zich een dubbele coax aansluiting naast het glasvezel kastje, maar ik denk dat hier de coax het huis binnenkomt. Of is het gebruikelijk dat er meerdere leidingen vanuit dit punt door de muren lopen?

Er loopt in de andere hoek een verwarmingsbuis naar boven, dat is ook een goede optie, bedankt!

Ik krijg wel langzaam het gevoel dat ik er moeilijker over denk dan het misschien is, jullie geven inzicht, daarvoor dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
bloblub schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:08:
Ik heb de foto's nog eens bekeken. Ik zie helaas geen telefoonaansluiting in de woonkamer. Wel bevind zich een dubbele coax aansluiting naast het glasvezel kastje, maar ik denk dat hier de coax het huis binnenkomt. Of is het gebruikelijk dat er meerdere leidingen vanuit dit punt door de muren lopen?

Er loopt in de andere hoek een verwarmingsbuis naar boven, dat is ook een goede optie, bedankt!

Ik krijg wel langzaam het gevoel dat ik er moeilijker over denk dan het misschien is, jullie geven inzicht, daarvoor dank!
Een dubbele coax (radio en tv) is normaal dat het vanuit de meterkast komt (of ergens anders vandaan). De provider levert vaak een enkele coax aansluiting aan in huis, deze wordt gesplitst naar radio en tv. De kans is dus aanwezig dat die in de meterkast zit.

Ik zou even wachten tot het huis werkelijk is opgeleverd zodat je het een en ander ter plekke kunt bekijken. Nu zit je veel dingen te gokken, een meterkast in een kelder bv.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bloblub
DutchKel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Een dubbele coax (radio en tv) is normaal dat het vanuit de meterkast komt (of ergens anders vandaan). De provider levert vaak een enkele coax aansluiting aan in huis, deze wordt gesplitst naar radio en tv. De kans is dus aanwezig dat die in de meterkast zit.

Ik zou even wachten tot het huis werkelijk is opgeleverd zodat je het een en ander ter plekke kunt bekijken. Nu zit je veel dingen te gokken, een meterkast in een kelder bv.
Goed om te weten!

Ik ben het helemaal met je eens, het is een beetje gissen zo. Echter wil ik er na de sleuteloverdracht zo snel mogelijk in omdat ik nu met een duur huurhuis zit. Daarom bereid ik alle "klusjes" die gebeuren moeten vast goed voor. Ondanks dat het misschien onlogisch is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
bloblub schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Goed om te weten!

Ik ben het helemaal met je eens, het is een beetje gissen zo. Echter wil ik er na de sleuteloverdracht zo snel mogelijk in omdat ik nu met een duur huurhuis zit. Daarom bereid ik alle "klusjes" die gebeuren moeten vast goed voor. Ondanks dat het misschien onlogisch is.
Ik ken het gevoel, ik krijg ook over 2 maanden de sleutel maar heb in mijn hoofd al de hele meterkast ingericht terwijl ik nog geeneens weet hoeveel ruimte dat ik daarin heb.

Inmiddels heb ik het vooruit denken met het hoe en wat al laten varen. Want het kan best zijn dat wat ik in mijn hoofd heb helemaal niet gaat passen omdat de ruimte te klein is oid. Er zijn genoeg andere dingen die wel van te voren geregeld kunnen worden zoals iets voor de muren uitkiezen.

Ps internet en netwerk aanleggen en aansluiten kan over het algemeen makkelijk in 1 a 2 dagen gedaan worden. Dus ook als je snel over wilt gaan heb je nog genoeg tijd om alles ter plekke uit te zoeken als je erin kunt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk inderdaad wel, nu is het leeg en kan je overal bij. Bedenk een goed kabelplan en voer het uit. Laat desnoods gaten boren en leidingen infrezen. Kost wat maar op termijn gaat dit steeds meer een belangrijke meerwaarde worden voor een woning. Wifi etc is leuk voor de endpoints (clients) maar de rest wil je eigenlijk bij voorkeur bedraad. Zorg ook voor kabels naar eventuele AP's.
Je mogelijke vrouw zal misschien zeuren over moet dat nou kost geld, maar bedenk wel dat ze nog veel meer zeurt als het internet niet goed overal in huis werkt. Succes en geloof mij een goede installateur kan overal een kabel trekken desnoods door de spouwmuur!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee