Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies Zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tino
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 25-11 15:11
Ben al aantal jaar aan het twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen, maar heb nu uiteindelijk de knoop doorgehakt en wil het nu z.s.m. rond gaan maken.

Heb van talloze partijen offertes opgevraagd, maar neig nu erg naar het los aanschaffen van alle materialen en een goede installateur de installatie van de panelen laten verzorgen. Op de offertes zat doorgaans een marge van meer dan 1,5K tov het zelf allemaal regelen en laten installeren.

Situatie is het volgende:
Woning: 2003
Jaarverbruik: 10.800kWh (ivm elektrische auto)

Dakligging Oost/West

Ben wel van plan in de nabije toekomst een Warmtepomp aan te schaffen.

Voorstel:
46 x 345 WP Q cells Q.PEAK DUO BLK G8+
46 x Solaredge P370 Power Optimizer
1 x Solaredge SE15K Setapp (3 fases)

ClickFit EVO Montage systeem bestaande uit:
1 x 2 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)
1 x 3 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)
1 x 4 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)
3 x 5 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)
2 x 7 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)
1 x 8 Panelen Portrait op Horizontale Rails (Zwart)

Legplan:

Mijn vraag:
Wat vinden jullie van de combinatie van materialen?
Zijn het de juiste spullen die ik ga bestellen?
Is het legplan ideaal, of is er wellicht een betere optie om zoveel mogelijk rendement te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-11 15:56
Ik lees regelmatig dat er bij Solaredge bij levering een aantal optimizers defect zijn, dit wordt altijd netjes opgelost door de installateur. Wees er zeker van dat als je zelf de spullen aanschaft je ook zo makkelijk je garantie kan claimen.

Zo te zien heb je maar heel weinig schaduw, is het dan niet slimmer om een systeem zonder optimizers aan te schaffen?

• tino
@Knielen: Bedankt voor je reactie.

Ik heb een schoorsteen aan de ene kant van de woning (zie foto) en aan de andere kant los van de ventilatie pijp ook tegen de vooravond last van de schaduw van het dak van de buren. Ik hoop dat met die optimizers ik op die manier toch nog het beste resultaat kan bereiken.

Heb je tips hoe ik zou kunnen controleren of de optimizers allemaal goed functioneren na bezorging?

[Voor 6% gewijzigd door tino op 14-05-2020 21:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:40
Bijna 16 kWp !

Ik zou even heel goed onderzoeken of ik niet zonder SE kan voordat ik 48x45 euro uitgeef aan optimizers.
Dat is wel 2300 Euro.

Als ik @AUijtdehaag mag geloven moet SMA prima met de schaduw van die paar pijpjes overweg kunnen.
Ik zal vanavond een plannetje proberen te maken dat economisch gezien door de beugel kan.

Wat er op dat legplan staat, dat zijn allemaal panelen in portrait ?
Heb je nog afmetingen van dat dak ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:45
SE kan hoor, geen schande. Maar niet noodzakelijk.

Goedkoper alternatief:
Harde schaduw van het dak van de buren heb je midden overdag, wanneer de opbrengst het hoogst is, niet
Wat dat betreft is het verlies al beperkt.
Het verlies wat je nog over hebt zou je ook grotendeels kunnen oplossen door de panelen in landscape te plaatsen (en/of half cell panelen maar ik weet niet precies hoe die diodes werken). Dan komen de diodes in actie en schakelen het schaduwgedeelte van het paneel uit. De meerkosten voor SE verdien je wat dat betreft niet terug.

Dat pijpje is op zich vervelender omdat die ook overdag potentieel schaduw kan werpen. Hoe erg is de schaduw daarvan? Eventueel een Tigo toepassen. Of doe het meteen goed en installeer meteen een warmtepomp, dan kan dat pijpje weg. Als je het zelf doet kun je de warmtepomp (als je zelf installeert en na subsidie) gemakkelijk betalen van wat je bespaart aan optimisers.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• FD2
busscherski schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:48:

Harde schaduw van het dak van de buren heb je midden overdag, wanneer de opbrengst het hoogst is, niet
Kan je dit nog eens opnieuw formuleren ?
Ik snap er niets van namelijk, en wat ik denk te weten komt hier niet mee overeen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
FD2 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:56:
[...]
Kan je dit nog eens opnieuw formuleren ?
Ik snap er niets van namelijk, en wat ik denk te weten komt hier niet mee overeen.
Ik bedoel dat de schaduw van het dak van de buren er alleen sochtends en savonds is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
@busscherski OK, dan snap ik het weer :)

[Voor 25% gewijzigd door FD2 op 14-05-2020 22:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tino
De pijp aan de linkerkant is van de open haard schoorsteen. De pijp die je aan de andere kant (net aan de bovenkant nok zichtbaar) is van de ventilatie.

Formaat dak:
Lengte: 14,6m
breedte: 3,82m

Vanaf nok tot bovenkant dakraam is 2m

@busscherski Zou je de laatste image kunnen uitleggen?
Je hebt een aantal waardes rood aangestipt, wat betekenen ze?

[Voor 13% gewijzigd door tino op 15-05-2020 09:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
O, een open haard schoorsteen. Ik vond hem ook al zo groot voor een CV schoorsteen haha. (voor een open haard schoorsteen vind ik hem weer vrij bescheiden)
Die kan ook niet lager of weg als je de open haard wilt houden.
Ventilatie pijpje had als ventilatiepan gekunt, dan kan er gewoon een zonnepaneel overheen.

Uitleg eerste streepje:
Van het type zonnepaneel dat je geselecteerd hebt kunnen er op een typische string 3 fase omvormer max 22 in een string, dan bereikt de string net geen 1000 V bij koud weer. Daarom een string van 22 op het ene dak aangesloten op mppt1 van de omvormer en op mppt2 parallel aangesloten 2 strings van ieder 12 panelen lang.

Tweede streepje:
Totaal omvormer vermogen 10 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tino
@busscherski de 10kW is dat dan het Max wat hij kan opwekken? Dacht dat ik een Solaredge SE15K Setapp nodig had omdat ik dan vanwege de hoeveelheid panelen Max rond 16kW kon opwekken...

Is de setup goed of zijn er dingen die eventueel anders kunnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ja max 10 kW output.
Je hebt niet tegelijkertijd de zon haaks op je oost dak en ook op je west dak. Vandaar dat een kleinere omvormer kan zonder opbrengstverlies. Extra voordeeltje is dat die ook netjes aan een 3 x 16 A groep kan.

Bij SE is het een ander verhaal, die stellen gekke strenge eisen aan het max aantal Wp, ook als het oostwest ligt. Een 12.5 kW zou dan kunnen maar die is niet (altijd) goedkoper dan 15 kW.

https://www.solaredge.com...ended-power-datasheet.pdf

edit:
Ik zou denk ik gaan voor de string omvormer met een of twee Tigo's bij je schoorsteen.
En maak die ventilatie pijp gewoon een ventilatiepan, dan past daar een zonnepaneel, minder tetris op je dak. Je kunt het maar 1x goed doen.

[Voor 18% gewijzigd door busscherski op 15-05-2020 22:12]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True