Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies zonnepanelen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ransom_nl
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 20:31
Na een maandje geleden verhuist te zijn van een huurappartement naar een koophuis zou ik graag zsm zonnepanelen willen leggen. Graag zou ik hier advies inwinnen voor een goed plan van aanpak.

We wonen met zijn tweetjes en verbruiken nu niet heel veel electra, ik schat zo'n 2200 per jaar, echter wil ik wel gelijk wat extra leggen voor de toekomst (wellicht ooit warmtepomp, EV...)

1fase meterkast.
De achterkant van het huis ligt op het zuiden (licht zuidwest, 210o) Dakkapel op schuin dak, geen schaduw verder, en dan is er nog een uitbouw/plat dak waar panelen op kunnen. Schuine dak is 40 graden

Afmetingen vlak 1: 550 x 256
Afmetingen vlak 2: 440x130
Afmetingen vlak 3: 550 x 140
Afmetingen vlak 4: 530 x 220

Hoe ik het nu zie, mijn idee= Schuine dak boven dakkapel (1), dakkapel zelf (2) en schuine dak onder dakkapel (3) vol leggen en zo goed mogelijk benutten/maximale kwh/eur uit deze oppervlaktes halen. Vervolgens op een grotere dan nodig omvormer plaatsen in 1 string, en dan later als het energieverbruik hoger wordt dan de productie is,ook het platte dak vol leggen en op de bestaande omvormer erbij plaatsen. Zat zelf eerst te denken aan SMA.
Full black hoeft niet perse, ook geen merkvoorkeur, maar het moeten ook niet al te lelijke panelen zijn, zoals die old school blauwe.

Een oude kennis van me gaat ook een offerte maken, maar werkt enkel met SolarEdge, hij geeft echter aan tegen erg scherpe prijzen te werken.

Ben erg benieuwd naar jullie adviezen. Alvast dank

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Ik zou die dakkapel met rust laten.
Vlak 1, boven de dakkapel, 2 rijen van 3 panelen in landscape.
Vlak 3, onder de dakkapel, 1 rij van 3 panelen in landscape.
Vlak 4, 1 rij van 3 panelen in landscape, maar wel op een schans met vrijwel dezelfde helling als het dak.

Dan heb je 12 panelen die ten opzichte van elkaar optimaal liggen, en gezien de ligging van het huis ook optimaal.
1- fase stringomvormer er op, en je bent klaar.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:17
houd wel gaarne rekening met de arme schilder die je dakkappel aan de buitenkant nog moet kunnen verven.......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
@Lardman
Je hebt helemaal gelijk.
Het is aan te raden om vóór de installatie van de solar de dakkapel een renovatie te geven, en af te werken met een hele goede hoogglans.
Zo heb ik ook mijn bitumen-dak in zijn geheel laten vernieuwen vóór ik er solar op liet plaatsen.

Nu kan je er goed bij, later kost veel moeite en extra geld.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Ransom_nl
Thanks voor de eerste reacties. De dakkapel heeft kunststof kozijnen, dus dat scheelt gelukkig al in onderhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ransom_nl
€4400 excl BTW voor 11 panelen van 355 kwh, solaredge 5.0 omvormer om later nog makkelijk panelen erbij te zetten, 11 optimizers en volledige installatie met Van der valk (geen kliksysteem) Dat is denk ik een hele nette prijs toch? Door de grotere omvormer en solaredge kan ik later zelfs nog makkelijk panelen bijplaatsen op de noordzijde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FD2
Hoe je het ook draait, het is in ieder geval 11 x 45 euro te duur.
Je hebt geen SE nodig, zelfs niet als je de Noord-zijde er bij betrekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ransom_nl schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:43:
€4400 excl BTW voor 11 panelen van 355 kwh, solaredge 5.0 omvormer om later nog makkelijk panelen erbij te zetten, 11 optimizers en volledige installatie met Van der valk (geen kliksysteem) Dat is denk ik een hele nette prijs toch? Door de grotere omvormer en solaredge kan ik later zelfs nog makkelijk panelen bijplaatsen op de noordzijde.
11 ?
Het is toch 2x3 boven de dakkapel, 3 er onder en 3 op het lage dakje?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True