Aankoopadvies: Samsung of Philips + Sonos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipstra
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11-2020
Beste allemaal,

Ik ga verhuizen en ben aan het kijken naar een nieuwe Home Cinema Setup van rond de 2500 - 3000 EUR. Na online aardig wat gezocht te hebben heb ik twee combinaties gevonden die binnen mijn budget passen en aan mijn wensen voldoen. Ik wil namelijk graag gebruik kunnen maken van het nieuwe Dolby Atmos / Dolby Vision en (draadloze) speakers die makkelijk te bedienen zijn met telefoon of één afstandsbediening.

Mijn vraag aan iedereen hier is welke optie ik voor moet gaan en dus beter is?

Optie 1
TV - Philips 50PUS7354
Audio - Sonos Arc + Sonos Sub (3rd gen) + 2x Sonos One SL

Optie 2
TV - Samsung QE55Q90R
Audio - Samsung HW-Q90R

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Vriendelijke groet en dank alvast,

Philip

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:21
Hoe definieer je beter? Je nickname past beter bij optie 1, dus ik jouw geval zou ik voor die gaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Audio is niet echt mijn expertise, dus daar kan ik je niet in adviseren. Wat tv's betreft vergelijk je appels met peren. De Philips is een instap-tv die geschikt is voor sdr-beelden. De Q90R is een van de beste lcd's geschikt voor hdr-beelden.

Bij lcd's heb je minimaal een (VA) tv met FALD nodig voor hdr-content. Je zult moeten kijken naar de Q70R, Q80R, Q85R of Q90R. Deze Samsung tv's zijn qua hardware hdr-capabel maar missen Dolby Vision ondersteuning. Ze zullen dus terugvallen op HDR10 of gebruik maken van HDR10+ indien beschikbaar. Voor DV ondersteuning moet je kijken naar de Sony XF90 of XG95.

Philips maakt geen high-end lcd's meer. Hiervoor moet je naar hun oled's kijken. Met jouw budget passen die ook prima. Hetzelfde geldt voor andere merk oled's. Deze bieden ook daadwerkelijk een meerwaarde bij hdr-content. Alle recente modellen ondersteuning ook DV.

Uiteindelijk moet je een balans zien te vinden tussen beeld en geluid. Ga je meer geld uitgeven voor een grotere, betere tv of maak je juist meer budget vrij voor geluid? Het labeltje HDR (Dolby Vision) of Atmos zegt alleen iets over de acceptatie en niet over de uitvoering c.q. het daadwerkelijke resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door benbaba op 14-05-2020 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zet eerst eens uiteen waarom je juist tot deze producten bent gekomen. Ze zijn nogal verschillend namelijk en er zit in mijn ogen geen echte richting in.

Verder adviseer ik je om de Atmos gedachte heel snel los te laten. Met de setups die je hier voorstelt, gaat dat namelijk nooit iets worden. Daar heb je namelijk een batterij extra speakers voor nodig.
Leuk dat de fabrikant er een sticker op plakt dat het product Atmos kan decoderen. Maar horen doe je het niet zonder die aanvullende speakers. In deze marketing truc trappen meer mensen; je bent echt niet de eerste. Snel loslaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipstra
benbaba schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:11:
Audio is niet echt mijn expertise, dus daar kan ik je niet in adviseren. Wat tv's betreft vergelijk je appels met peren. De Philips is een instap-tv die geschikt is voor sdr-beelden. De Q90R is een van de beste lcd's geschikt voor hdr-beelden.

Bij lcd's heb je minimaal een (VA) tv met FALD nodig voor hdr-content. Je zult moeten kijken naar de Q70R, Q80R, Q85R of Q90R. Deze Samsung tv's zijn qua hardware hdr-capabel maar missen Dolby Vision ondersteuning. Ze zullen dus terugvallen op HDR10 of gebruik maken van HDR10+ indien beschikbaar. Voor DV ondersteuning moet je kijken naar de Sony XF90 of XG95.

Philips maakt geen high-end lcd's meer. Hiervoor moet je naar hun oled's kijken. Met jouw budget passen die ook prima. Hetzelfde geldt voor andere merk oled's. Deze bieden ook daadwerkelijk een meerwaarde bij hdr-content. Alle recente modellen ondersteuning ook DV.

Uiteindelijk moet je een balans zien te vinden tussen beeld en geluid. Ga je meer geld uitgeven voor een grotere, betere tv of maak je juist meer budget vrij voor geluid? Het labeltje HDR (Dolby Vision) of Atmos zegt alleen iets over de acceptatie en niet over de uitvoering c.q. het daadwerkelijke resultaat.
Hi Benbaba,

Veel dank voor je reactie! Het is inderdaad lastig om te kiezen, aangezien OLED een stuk duurder is waardoor er minder over blijft voor een fatsoenlijke geluidsinstallatie. Omdat ik mijn TV alleen voor films en series gebruik, maar mijn geluidsinstallatie ook voor muziek, neig ik ernaar om meer geld uit te geven aan de audio.

Bedankt voor de tips. De Sony TV's lijken goedkoper te zijn dan de meeste OLED's, dus wellicht een goed alternatief!

Vriendelijke groet,

Philip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb dan weer veel minder verstand van TV's en meer van audio ;)

Als je goede audio wilt zou ik niet voor een Sonos systeem, en al helemaal niet voor een Samsung ding gaan.
Trek 1500 euro uit voor een mooie 5.1 set, die loopt rondjes om beiden. En spendeer de rest aan een leuke TV. De meeste home cinema receivers snappen streaming, hebben een app etc. Niet draadloos qua aansluiting, maar ik weet niet hoe hard dat criteria is (hint: er zijn meer dan genoeg manieren om kabels weg te werken waar jij nog vast niet aan gedacht hebt ;) ).
Wil je wel draadloos en toch behoorlijke audio, dan zou ik me eerder op een Denon HEOS systeem orienteren.

Er is best wel wat leuks voor je budget te krijgen, maar Samsung kwaliteit ie bedenkelijk en Sonos overpriced. Integreert mooi maar qua audio is er veel beter voor het geld.

@S1NN3D , sinds wanneer ben jij je rode jas kwijt? Watskebeurt :?

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 14-05-2020 17:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipstra
S1NN3D schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:32:
Zet eerst eens uiteen waarom je juist tot deze producten bent gekomen. Ze zijn nogal verschillend namelijk en er zit in mijn ogen geen echte richting in.

Verder adviseer ik je om de Atmos gedachte heel snel los te laten. Met de setups die je hier voorstelt, gaat dat namelijk nooit iets worden. Daar heb je namelijk een batterij extra speakers voor nodig.
Leuk dat de fabrikant er een sticker op plakt dat het product Atmos kan decoderen. Maar horen doe je het niet zonder die aanvullende speakers. In deze marketing truc trappen meer mensen; je bent echt niet de eerste. Snel loslaten dus.
Hi D en V,

Bedankt voor je reactie en advies! Ik ben enigszins een leek op dit gebied en word inderdaad snel enthousiast van video's/marketing omtrent Dolby Atmos en Dolby Vision. Goed om in ieder geval te weten dat ik dat los kan laten.

Voor TV's zocht ik naar een 4K TV die ondersteuning biedt voor Dolby Atmos / Vision, het liefst met Ambilight (heb ik nu ook). Momenteel heb ik nog Full HD, vandaar dat ik deze upgrade zoek. Uiteraard zou ik het liefst OLED nemen, maar alleen als dit binnen mijn budget past in combinatie met de audio set (zoals bij Samsung).

Voor Audio zocht ik naar een gebruiksvriendelijke home cinema opstelling die draadloos ondersteuning biedt voor Dolby Atmos / Vision en die werkt met Spotify etc. De Sonos set is gloednieuw en lijkt al deze wensen te voldoen, maar heeft een fors prijskaartje, waardoor een OLED tv buiten mijn budget zou vallen. De Samsung set lijkt veel dezelfde eigenschappen te hebben als de Sonos set en komt in veel top lijstjes als nummer 1 naar voren, maar is een stuk betaalbaarder (wat weer ruimte geeft voor OLED).

Ik hoop dat dit iets helpt!

Vriendelijke groet,

Philip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philipstra
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:59:
Ik heb dan weer veel minder verstand van TV's en meer van audio ;)

Als je goede audio wilt zou ik niet voor een Sonos systeem, en al helemaal niet voor een Samsung ding gaan.
Trek 1500 euro uit voor een mooie 5.1 set, die loopt rondjes om beiden. En spendeer de rest aan een leuke TV. De meeste home cinema receivers snappen streaming, hebben een app etc. Niet draadloos qua aansluiting, maar ik weet niet hoe hard dat criteria is (hint: er zijn meer dan genoeg manieren om kabels weg te werken waar jij nog vast niet aan gedacht hebt ;) ).
Wil je wel draadloos en toch behoorlijke audio, dan zou ik me eerder op een Denon HEOS systeem orienteren.

Er is best wel wat leuks voor je budget te krijgen, maar Samsung kwaliteit ie bedenkelijk en Sonos overpriced. Integreert mooi maar qua audio is er veel beter voor het geld.

@S1NN3D , sinds wanneer ben jij je rode jas kwijt? Watskebeurt :?
Hi The Eagle,

Dank voor je reactie en advies! Ik ga eens kijken naar zelf te combineren 5.1 sets van rond de 1500 EUR. Dit wellicht in combinatie met een Sony TV zoals geadviseerd door Benbaba zou een hele goede optie kunnen zijn.

Vriendelijke groet,

Philip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
(Pssst.... Het algemeen beleid #groeten)

Met dat budget, wat best redelijk is, zou ik kiezen voor een TV van ca. 1000,-, een receiver als de Denon X2600 (500,-) en twee goede speakers van 500 p/st. Zit je op 2500. Speakers zijn heel persoonlijk, dus daar moet je echt naar gaan luisteren. En TV: als je iets hoger in budget gaat: LG OLED55C9PLA. Kom je totaal op ca. 2750,-.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Cass Casey schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:29:
(Pssst.... Het algemeen beleid #groeten)

Met dat budget, wat best redelijk is, zou ik kiezen voor een TV van ca. 1000,-, een receiver als de Denon X2600 (500,-) en twee goede speakers van 500 p/st. Zit je op 2500. Speakers zijn heel persoonlijk, dus daar moet je echt naar gaan luisteren. En TV: als je iets hoger in budget gaat: LG OLED55C9PLA. Kom je totaal op ca. 2750,-.
Dit dus. Doodzonde om € 2500 stuk te slaan op een Philips LCD (die Q90 is een prima ding) en slechte speakers. Je kunt al een aantal jaar prima draadloos muziek streamen naar receivers. Dat icm met mooie speakers ga je daar echt veel meer lol van hebben dan welke soundbar + sub opstelling dan ook.

Begin klein met een receiver en bij wijze van 2 mooi speakers. Kun je rustig uitbouwen met een sub, center en rears in de loop der tijd.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik vermoed zelfs dat steeds meer mensen terug gaan naar goed stereo. Dat dat weer mainstream wordt en alleen echte hobbyisten/fanaten op surround blijven. Steeds meer mensen komen er achter dat je meer geniet van goed stereo dan van slecht surround.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Cass Casey schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:01:
Ik vermoed zelfs dat steeds meer mensen terug gaan naar goed stereo. Dat dat weer mainstream wordt en alleen echte hobbyisten/fanaten op surround blijven. Steeds meer mensen komen er achter dat je meer geniet van goed stereo dan van slecht surround.
Ik geniet graag van goed stereo én goed surround. Surround voegt met films en games voor mij heel veel toe. Het is belangrijk dat je in de basis 2 knappe front speakers hebt om daarnaast ook van muziek in stereo te genieten. En wat voor de één goed is, is voor de ander niet goed genoeg of juist subliem.

Maar ik weet niet wat @Philipstra graag wil. De vraag van @S1NN3D is namelijk nog niet beantwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 15-05-2020 09:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naja, met films is discrete surround (wat @Philipstra toch ca 50% van hjet gebruik wil doen) wel prettig tov stereo. Daarnaast heb je met een 5.1 set ook de mogelijkheid tot multichannel muziek. Ik kan uit ervaring stellen dat dat fantastisch klinkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Pagina: 1