Welke hoekstopkraan aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Naar aanleiding van het vervangen van mijn keukenkraan, zag ik dat mijn keukenkraan ook hoekstopkraantjes heeft. Deze wil ik ook gaan aanbrengen onder mijn wastafel in de badkamer.

Dus ik dacht, ik koop ff wat hoekstopkraantjes, monteren en klaar-is-kees… niet dus…. Er blijken heel veel verschillende hoekstopkraantjes 1/2, 3/8, 10mm, 12mm, klem, schroefdraad….Ik snap er geen fuck meer van.
Heb gisteravond de hele avond gezocht naar uitleg, maar kon alleen wat uitleg vinden die voor mij nog steeds te technisch is.

Ik heb foto’s gemaakt van de situaties:

Concreet de volgende vragen:
1. Welke hoekstopkraan zit er bij mijn WC? (zie foto onder)
2. Welke hoekstopkraan zit er onder mijn keukenkraan? (zie foto onder)
3. Welke hoekdtopkraan kan er onder mijn badkamerkraan? (zie foto onder)
4. Ik kan het niet heel goed zien; is de hoekstopkraan gesoldeerd?
4. Waar kan ik uitleg vinden over dit alles voor iemand die wel een klein beetje kan klussen, maar verder weinig kennis van zaken heeft?
5. In dit filmpje (YouTube: Facq - Robinets equerre / Hoekregelkranen - MONTAGE 1/2) op ca 1:20 min gebruiken ze een super handig ronde inbussleutel om de kraan aan te draaien. Wat is dit voor sleutel? Geen gewone limbus zo te zien…

WC met reservoir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XKMiVELy6INRWTNfktma4ft_u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXzSAnDkAaWTCgBzckWwXhMK.jpg?f=fotoalbum_large

Keukenkraan met hoekstopkraan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T15vl_-Oo3DiabLa8i5PA3Nn0kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIifM0EvqalUT8J7Habpg0SK.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamerkraan zonder hoekstoppkraan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_vbvZkLqWAaJrsj3zfTwQva5v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hz86NvSwkjVtY0xXXNzosnb4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
van.der.schulting schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:31:
[...]
Concreet de volgende vragen:
1. Welke hoekstopkraan zit er bij mijn WC? (zie foto onder)
2. Welke hoekstopkraan zit er onder mijn keukenkraan? (zie foto onder)
3. Welke hoekdtopkraan kan er onder mijn badkamerkraan? (zie foto onder)
Zonder afmetingen (diameter buis) is dit niet goed te beoordelen vanaf een foto.

P.S. Waarom wil je die kraantjes plaatsen als het nu mooi lekdicht is? Plus een hoekstopkraan ga je niet makkelijk kunnen plaatsen omdat de leidingen recht tegenover elkaar zitten ipv in een hoek uit de muur komen ;)
4. Ik kan het niet heel goed zien; is de hoekstopkraan gesoldeerd?
Alles op je foto's is met knelfittingen aangesloten, er is niks gesoldeerd behalve de koperbuizen op de tweede foto.
4. Waar kan ik uitleg vinden over dit alles voor iemand die wel een klein beetje kan klussen, maar verder weinig kennis van zaken heeft?
Ik ga vaak naar een Warmteservice in de buurt. Daar zit veel meer kennis over installatietechniek dan bij een lokale bouwmarkt. Je kunt ook met ze chatten trouwens.
5. In dit filmpje (YouTube: Facq - Robinets equerre / Hoekregelkranen - MONTAGE 1/2) op ca 1:20 min gebruiken ze een super handig ronde inbussleutel om de kraan aan te draaien. Wat is dit voor sleutel? Geen gewone limbus zo te zien…
Tooltje ken ik niet, lijkt inderdaad een speciaal tooltje. Maar je kunt ook de grootste maat inbussleutel pakken die erin past. Of je zet je bahco op de twee platte kantjes die op het hoekstopkraantje zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Naar aanleiding van het vervangen van mijn keukenkraan, zag ik dat mijn keukenkraan ook hoekstopkraantjes heeft. Deze wil ik ook gaan aanbrengen onder mijn wastafel in de badkamer.

Dus ik dacht, ik koop ff wat hoekstopkraantjes, monteren en klaar-is-kees… niet dus…. Er blijken heel veel verschillende hoekstopkraantjes 1/2, 3/8, 10mm, 12mm, klem, schroefdraad….Ik snap er geen fuck meer van.
Dat is toch logisch; je hebt twee aansluitingen, aan de ene kant x keuzes en aan de andere kant y keuzes, dus x*y aan kraantjes.
Schell 4021163123272

Zou persoonlijk bij gebrek daaraan gewoon de sleuteltang pakken. Als je die ook niet hebt kan een 'Bahco' (verstelbare moersleutel) ook wel. Met de sleuteltang is het echter makkelijker alles heel mooi te houden.

Als je de boel gewoon opmeet en die afmetingen + foto naar de Warmteservice meeneemt weten ze daar exact wat je nodig hebt. Echt een top zaak. Kilometer omfietsen naar de Warmteservice is sneller dan in het doolhof van de bouwmarkt het goede artikel zien te vinden. Bij de Warmteservice wordt alles voor je gepakt, dus zijn er ook geen klanten die dingen fout terughangen. De voorraad klopt dus ook gewoon.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
ik werk al een paar jaar met dingen maar die sleutel heb ik nooit gezien.
wel grappig dat ik elke dag weer wat leer.

in de badkamer kan rechte hoekstop kraantjes plaatsen (ballofix)
alleen ook ik kan niet zien vanaf hier welke maat.
https://www.warmteservice...9?origin=Search%20Results
of 1/2 die mag je zelf opzoeken.

in je keuken keuken zit een hoekstopkraantje met 1/2 naar 3/8 haaks.
(50 % kans dat het die maat is)
maar het kan ook 3/8 naar 3/8 zijn of 1/2 x 1/2 kwestie van meten.
van de draad aansluitingen. (schuifmaat)

in uw wc zit een reservior hoekstop kraantje. 12mm naar 3/8 gok ik.
https://www.warmteservice...knel-3-8-12-mm/p/69157312 (75 % zekerheid dat dit hem is)

je kan dit gesprek inderdaad prima voeren met een medewerker van de warmte service.
(en nee ik werk er helaas niet. ik ben wel vaste klant bij ze.)

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 14-05-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@van.der.schulting Stap met je foto's gewoon eens binnen bij Warmteservice. Die kunnen je prima helpen met de wirwar aan formaten en schroefdraad.

Laatst zelf ook gedaan met het vervangen van radiatorknoppen en prima geholpen. Namen de tijd en keken rustig mee voor eventuele goedkopere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 16:40
Die "tool" lijkt wel gewoon een stuk gebogen metaal (zolang het maar in het gat past).
Voor de vorm hebben ze er nog een merknaam ingeslagen.

[ Voor 25% gewijzigd door CappieL op 14-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
miciel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:10:
ik werk al een paar jaar met dingen maar die sleutel heb ik nooit gezien.
wel grappig dat ik elke dag weer wat leer.
[...]
Is gewoon een handige manier om van die volledig verchroomde kraantjes mooi te houden. Pak je die met de waterpomptang dan zie je de kneepjes. Met de verstelbare moersleutel ('Bahco') zie je vaak op twee hoeken wat en met de sleuteltang kun je hem mooi parallel knijpen. Kan me voorstellen dat als je de ganse dag zulke dingen monteerd dat zo'n stokje handiger is.
Pagina: 1