hoi allen,
al een tijdje volg ik het zonnepanelen forum, maar nu ik zelf bezig ben met een layout maken kom ik er niet helemaal uit.. Waarschijnlijjk kunnen jullie mij hier goed bij helpen.
Ik ben bezig met layout te maken voor mijn te plaatsen zonnepanelen. De lay denk ik wel gevonden te hebben, tenzij jullie met nog een beter voorstel komen. Maar hier hoort een omvormer bij natuutrlijk, hier kom ik eigenlijk niet helemaal uit.
mijn situatie:
Het elektriciteits verbruik in het afgelopen jaar lag op1600 kwh. Zelf verwacht ik niet dat dit aankomende jaren veel hoger gaat worden.
Het dak van de woning bestaat uit drie vlakken. En dan nog de garage.
/f/image/dNl4ZD0A4PcBkXwnppMKMHFS.png?f=fotoalbum_large)
1. Schuin dak met dakkapel op het zuid oosten+/- 145 graden. En de schuinte van het dak is 30 graden. Onder de dakkapel is de ruimte hxb 170x640 cm. Aan het einde van de middag komt dit deel in de schaduw te liggen door de dakkapel.
2. Plat dak van de dakkapel heeft een oppervlak van 230x470 cm. Geen last van schaduw.
3. Dan nog het schuine dak op noord westen +/- 325 graden. Schuinte van dak is ook 30 graden. Ruimte op dit dakvlak voor zonnepanelen is hxb 400x400cm, dit ivm dakramen in dit dakvlak. Geen last van schaduw.
4. Garage met plat dak. oppervlak 200x500cm. winters zal deze grotendeels in schaduw staan van bomen en huizen.
De meterkast heeft een 1-fase aansluiting. Met een loze leiding naar zolder toe.
Omdat het energieverbruik best laag is, en ik niet verwacht dat dit heel veel gaat stijgen aankomende jaren.. denk ik niet dat ik superveel hoef te overdimensioneren.
Liefst doe ik wel iets aan spreiding ivm toekomst van de salderingsregeling.
Ik ben van plan het zelf aan te leggen!
lay out zoals voor ogen:
Dakvlak 1: 6 (JA Solar 340Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen) zonnepanelen in portrait orientatie.
dakkapel: 4 (JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp) panelen op zzw (235). landscape orientatie op 2 x dual beton schans 4.5 graden.
/f/image/tFP8IzbXZRHLS5WCOtEJo8SM.png?f=fotoalbum_large)
met deze opstelling kom ik tot opbrengst van 2665 kwh.
Totale vermogen in Wp x Instralingsfactor x Verliesfactor = Opbrengst
dakvlak 1: 6 * 340 * 0.85 * 0.88 = 1525
dakkapel :4 * 410 * 0.85 * 0.82 = 1140
/f/image/NqUeo46TaWSwsAhbu58MOSEm.png?f=fotoalbum_large)
Maar welke omvormer hier nou het beste bij past is mij niet helemaal duidelijk.
kan dit bijvoorbeeld een growat 2500 zijn met 2 mppt. of zijn er betere/goedkopere oplossingen te bedenken?
of is er een veel betere lay out te bedenken. een lay out die minder kost en meer opbrengt?
al een tijdje volg ik het zonnepanelen forum, maar nu ik zelf bezig ben met een layout maken kom ik er niet helemaal uit.. Waarschijnlijjk kunnen jullie mij hier goed bij helpen.
Ik ben bezig met layout te maken voor mijn te plaatsen zonnepanelen. De lay denk ik wel gevonden te hebben, tenzij jullie met nog een beter voorstel komen. Maar hier hoort een omvormer bij natuutrlijk, hier kom ik eigenlijk niet helemaal uit.
mijn situatie:
Het elektriciteits verbruik in het afgelopen jaar lag op1600 kwh. Zelf verwacht ik niet dat dit aankomende jaren veel hoger gaat worden.
Het dak van de woning bestaat uit drie vlakken. En dan nog de garage.
/f/image/dNl4ZD0A4PcBkXwnppMKMHFS.png?f=fotoalbum_large)
1. Schuin dak met dakkapel op het zuid oosten+/- 145 graden. En de schuinte van het dak is 30 graden. Onder de dakkapel is de ruimte hxb 170x640 cm. Aan het einde van de middag komt dit deel in de schaduw te liggen door de dakkapel.
2. Plat dak van de dakkapel heeft een oppervlak van 230x470 cm. Geen last van schaduw.
3. Dan nog het schuine dak op noord westen +/- 325 graden. Schuinte van dak is ook 30 graden. Ruimte op dit dakvlak voor zonnepanelen is hxb 400x400cm, dit ivm dakramen in dit dakvlak. Geen last van schaduw.
4. Garage met plat dak. oppervlak 200x500cm. winters zal deze grotendeels in schaduw staan van bomen en huizen.
De meterkast heeft een 1-fase aansluiting. Met een loze leiding naar zolder toe.
Omdat het energieverbruik best laag is, en ik niet verwacht dat dit heel veel gaat stijgen aankomende jaren.. denk ik niet dat ik superveel hoef te overdimensioneren.
Liefst doe ik wel iets aan spreiding ivm toekomst van de salderingsregeling.
Ik ben van plan het zelf aan te leggen!
lay out zoals voor ogen:
Dakvlak 1: 6 (JA Solar 340Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen) zonnepanelen in portrait orientatie.
dakkapel: 4 (JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp) panelen op zzw (235). landscape orientatie op 2 x dual beton schans 4.5 graden.
/f/image/tFP8IzbXZRHLS5WCOtEJo8SM.png?f=fotoalbum_large)
met deze opstelling kom ik tot opbrengst van 2665 kwh.
Totale vermogen in Wp x Instralingsfactor x Verliesfactor = Opbrengst
dakvlak 1: 6 * 340 * 0.85 * 0.88 = 1525
dakkapel :4 * 410 * 0.85 * 0.82 = 1140
/f/image/NqUeo46TaWSwsAhbu58MOSEm.png?f=fotoalbum_large)
Maar welke omvormer hier nou het beste bij past is mij niet helemaal duidelijk.
kan dit bijvoorbeeld een growat 2500 zijn met 2 mppt. of zijn er betere/goedkopere oplossingen te bedenken?
of is er een veel betere lay out te bedenken. een lay out die minder kost en meer opbrengt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vkPl5m2Xmm895qbWI2wjLsTO.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWEzbZ4xLFDeQPDFaE9UedlC.jpg?f=user_large)