Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies Omvormer voor panelen in 2 orientaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1607hb
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:45
hoi allen,

al een tijdje volg ik het zonnepanelen forum, maar nu ik zelf bezig ben met een layout maken kom ik er niet helemaal uit.. Waarschijnlijjk kunnen jullie mij hier goed bij helpen.

Ik ben bezig met layout te maken voor mijn te plaatsen zonnepanelen. De lay denk ik wel gevonden te hebben, tenzij jullie met nog een beter voorstel komen. Maar hier hoort een omvormer bij natuutrlijk, hier kom ik eigenlijk niet helemaal uit.

mijn situatie:

Het elektriciteits verbruik in het afgelopen jaar lag op1600 kwh. Zelf verwacht ik niet dat dit aankomende jaren veel hoger gaat worden.

Het dak van de woning bestaat uit drie vlakken. En dan nog de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwogAnmMZvDmjUXIMjYgtuEMukY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dNl4ZD0A4PcBkXwnppMKMHFS.png?f=fotoalbum_large

1. Schuin dak met dakkapel op het zuid oosten+/- 145 graden. En de schuinte van het dak is 30 graden. Onder de dakkapel is de ruimte hxb 170x640 cm. Aan het einde van de middag komt dit deel in de schaduw te liggen door de dakkapel.
2. Plat dak van de dakkapel heeft een oppervlak van 230x470 cm. Geen last van schaduw.
3. Dan nog het schuine dak op noord westen +/- 325 graden. Schuinte van dak is ook 30 graden. Ruimte op dit dakvlak voor zonnepanelen is hxb 400x400cm, dit ivm dakramen in dit dakvlak. Geen last van schaduw.
4. Garage met plat dak. oppervlak 200x500cm. winters zal deze grotendeels in schaduw staan van bomen en huizen.

De meterkast heeft een 1-fase aansluiting. Met een loze leiding naar zolder toe.

Omdat het energieverbruik best laag is, en ik niet verwacht dat dit heel veel gaat stijgen aankomende jaren.. denk ik niet dat ik superveel hoef te overdimensioneren.

Liefst doe ik wel iets aan spreiding ivm toekomst van de salderingsregeling.

Ik ben van plan het zelf aan te leggen!

lay out zoals voor ogen:

Dakvlak 1: 6 (JA Solar 340Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen) zonnepanelen in portrait orientatie.
dakkapel: 4 (JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp) panelen op zzw (235). landscape orientatie op 2 x dual beton schans 4.5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2siq2wGVanEJTBDsL-CfYYlyJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tFP8IzbXZRHLS5WCOtEJo8SM.png?f=fotoalbum_large

met deze opstelling kom ik tot opbrengst van 2665 kwh.
Totale vermogen in Wp x Instralingsfactor x Verliesfactor = Opbrengst
dakvlak 1: 6 * 340 * 0.85 * 0.88 = 1525
dakkapel :4 * 410 * 0.85 * 0.82 = 1140

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXod7bdpGBF9emy_pyDp1KWFLOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqUeo46TaWSwsAhbu58MOSEm.png?f=fotoalbum_large

Maar welke omvormer hier nou het beste bij past is mij niet helemaal duidelijk.
kan dit bijvoorbeeld een growat 2500 zijn met 2 mppt. of zijn er betere/goedkopere oplossingen te bedenken?
of is er een veel betere lay out te bedenken. een lay out die minder kost en meer opbrengt?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Is de dakkapel sterk genoeg voor 4 zonnepanelen plus ballast?
Als je twijfelt zou je eventueel kunnen overwegen het vast te schroeven (wel goed waterdicht maken).

4 x 72 cells panelen per string gaat wel werken op een string omvormer met lage startspanning.

Goedkoopste oplossing is dan een +/- 3 kW omvormer met 2 mppt's.

https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe

edit:
Die 2.5 kW Growatt zal ook prima zijn denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 14-05-2020 22:43 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kunnen ook alle 10 in 1 string, dakkapel iets hogere hoek maken dan 4,5, bijv 10 graden en je 30 van het dak, gaat prima in 1 string.
Geeft iets verlies, maar 4 panelen op een string ook.

https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 14-05-2020 23:07 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
@Rol-Co

De panelen op de dakkapel staan nu zzw getekend. Dus een andere richting

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:15:
@Rol-Co

De panelen op de dakkapel staan nu zzw getekend. Dus een andere richting
Ja dat zal hij dan niet moeten doen, kan ook niet zo kort op elkaar, oost west zou nog gaan.

• 1607hb
Bedankt voor het meedenken. Dat is erg fijn!

@Rol-Co Ze staan nu in zzw getekend om meer spreiding te hebben over de dag. Dit lijkt me beter dan in dezelfde richting te zetten dan de panelen onder de dakkapel.
De breedte van de dakkapel is 4.7m, dus afstand tussen de panelen kan ik op 60 centimeter krijgen (die ze op bepaalde websites aangeven als minimale afstand). No go area is dan wel beperkt, zou dit problemen op leveren bij zo een platte (4.5 graden schans) opstelling?

@busscherski Het gewicht van de totale opstelling op de dakkapel zal ongeveer 160kg worden. (4x dual betonvoet van 30kg en 4x23kg panelen) met de betonvoeten dichtbij randen van de dakkapel geplaatst. Dit lijkt me niet overdreven veel. of zie ik wat over het hoofd?

De GoodWe lijkt me een goed alternatief. De specs zijn bijna gelijk als ik dat zo zie.
-De GoodWee heeft al een dc switch aan boord. Growatt niet.
-De GoodWe komt met wifi aan boord. Growatt niet.
-Garantie van GoodWe is standaard 10 jaar tov 5 jaar van de Growatt
-Beide omvormers kunnen via een webportal(app) worden gemonitored.. Zitten hier nog grote verschillen tussen?
-De opstartspanning van de GoodWe ligt 20volts hoger. (Growatt 100v en GoodWe 120v) Zou dit in mijn geval nog verschil maken? De Voc en de Vmp van beide strings komen wel boven de 120 volts..

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@1607hb
de opstart spanning is een leuk getal, maar ook totaal zinloos om naar te kijken. ;)

de omvormers waar je nu naar kijkt (1 fase TL) hebben deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
leuk dat ze kunnen starten bij 100V, maar dan is het rendement zo bagger dat het niet eens meer in de grafiek staat.

uit eindelijk kun je beter stellen:
de Vmpp/Voc die zijn afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
de Ampp is afhankelijk van de hoeveelheid zon en hoe schuin hij er op schijnt.
dus panelen leveren gewoon hun Vmpp en Voc de hele dag door.
(die 10 minuten in de ochtend zie je wel eens dat de Vmpp en Voc dat niet doen, maar dat is totaal niet interessant omdat je op die momenten toch amper opbrengst hebt.)

jouw probleem is:
6x32Vmpp (standaard paneel) is maar net genoeg om een mpp van een omvormer te laten werken.
(dit kan wel, maar is wel erg de bodem grens wat ik durf aan te raden.)
laat staan dat je ook nog 4x32Vmpp wil.

wil je dit oplossen, dan gebruik je geen standaard paneel, maar een panasonic paneel.
die leveren 55Vmpp per paneel, daar mee kun je wel een string maken van 4 panelen of zelfs bijna perfect en string van 6.
(voordeel panasonic, dit levert +/-8% meer kWh op per Wp. nadeel is wel prijzig, maar wel waard als nodig is.)

andere oplossing:
panelen zijn nu zo goedkoop geworden, dat je ze ook op noord kunt hangen.
neem die 6x op zuid, en hang nog 6-12x op noord.
kun je goedkope panelen gebruiken en toch een leuke opbrengst hebben.

edit:
maar 1600kWh opwekken is vaak wel lastig.
probeer gewoon 3200kWh op te wekken(of meer).
panelen zijn zo goedkoop, dat over productie mogenlijk is.
dit is voor al voor zelf bouwers zo, en minder als je ook nog installatie kosten hebt.(maar ook daar begint het te veranderen.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 15-05-2020 11:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
Als je 1,70m onder je dakkapel hebt gaan die panelen van 1,69m uit je openingspost ook niet passen toch?

• 1607hb
@Indiaan706 Ik heb een plaat gemaakt met de afmetingen van de 1.70meter panelen. Die plaat paste precies onder de dakkapel,. Er is niet veel speling, maar het gaat passen :).

@migjes De 4 panelen van 2000x1000 hebben een Vmp van 41.5v geen 32v. scheelt iets ;) .
Die panasonic panelen is een interessante insteek. Toch nog even zitten rekenen en ik ben benieuwd of ik hier nog wat over het hoofd zie.

4 panasonic panelen zijn 200 euro excl btw duurder in vergelijking met 4 JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF panelen.
Daarvoor krijg je 320WP minder.

Als ik dan de volgende berekening doe;
Met als aanname dat omvormer efficiency bij panasonic 95% is en die van Ja solar 78% (kan geen rendements curve vinden van de goodwe of growatt) is
4 * 410 * 0.85 * 0.82 * 0.78 = 891
4 * 335 * 0.85 * 0.82 * 0.95 = 887.2

bij een bijzonder lage efficiency van de omvormer met Ja solar heb ik even veel opbrengst als bij een goed werkende panasonic opstelling. maar ik betaal er 200 euro minder voor.

• migjes
@1607hb
je kunt voor growatt en goodwe gewoon mijn rendement grafiek gebruiken.
die grafiek is vrij algemeen geldend voor alle 1 fase TL omvormers.

of je nu een SMA/goodwe/omnik etc etc open schroeft dan zie je gewoon dat ze intern het zelfde zijn.
en het maakt geen bal uit of die omvormer 1kW of 5kW is. (alleen kleinere condensatoren in de DC/AC convertor)
het 1ne merk gebruikt hoog uit andere condensatoren of iets ander besturing moduletje etc etc...
maar grof weg is de werking van al die modellen het zelfde.
stap 1: de DC/DC convertor die aangestuurd word door besturings-modulle, dat noemen we dan mpp.
die maakt van de DC die van de panelen komt gewoon 350Vdc.
stap 2: de DC/AC convertor die weer van 350Vdc 230Vac maakt.
(is dan de Vac die je van de netbeheerder krijgt geen 230Vac maar 240Vac dan word de DC/DC ook verhoogt naar 360Vdc etc etc..)

het trukje verder is heel simpel: geef je de mpp (DC/DC convertor) gewoon +/-350V uit de panelen.
dan hoeft hij bijna niks te converteren.
minder converteren = minder verlies = is je opbrengst beter. ;)

de berekening, jep zitten wat foutjes in, ik probeer te corrigeren.
(zo heel fout is het ook niet, is meer onbekendheid met wat de praktijk echt doet. ;) )
oke dus 41,5Vmpp, beter als de 32Vmpp die ik gokte. (of niet opgelet had, je ziet zo iets over het hoofd.)

1.
dan stel je panasonic 95%, is iets laag, je haalt al snel een 96%.
dan stel je Ja solar 78% dit is absurd te laag, je haalt al snel een 92%.
dus dat verschil is veel minder als je denkt. ;)

2.
4 * 410 * 0.85 * 0.82 * 0.78 = 891
4 * 335 * 0.85 * 0.82 * 0.95 = 887.2
ik moet even gokken, maar denk dus:
410 en 335 dat is Wp.
0,85 dit is de verwachten opbrengst van het dak.
0,82 dit is de vermindering van opbrengst omdat je denkt dat de kant die het paneel opkijkt minder oplevert.

oke, die 0,85 die is niet goed.
daar zitten dingen in verwerkt die niet kloppen. ;)
je gaat er dan van uit dat je maar 85% van je Wp per jaar maar kWh worden.
dit is niet zo. ;)
een perfect dak wat vlak bij de kust geïnstalleerd is kan met gemak 1200kWh/kWp(1,2kWp per Wp per jaar) opleveren.
een perfect dak wat in de donkerste provincie hoekje van het land zit kan 1000kWh/kWp(1kWh per Wp per jaar) opleveren.

beter kun je kijken naar deze plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
(helaas zijn die gemiddelde zon uren en niet alle opbrengst komt uit direct zon licht.
vandaar dat je nog iets hoger moet zitten als er in dit plaatje staat.)
in wel gebied zit jij?
(ik zit in Tilburg, en hoogste score die ik voor elkaar krijg is 1095kWh/kWp(bijna 1,1kWh per Wp per jaar)
dit met 1010 gemiddelde zon uren.)

als je dit punt voor je zelf hebt bepaald.
dan moet je daarna nog het panasonic effect er bij optellen.
zie hier de 365kWh/kWp lijn van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
door eerst het aantal kWh te delen door het aantal kWp, factor je verschillende hoeveelheden Wp uit de verschillende setjes van mijn dak uit.
door dan 365 dagen op te tellen filter je verschil tussen winter en zomer opbrengst uit.
dan krijg je te minste een lijn waar op je kunt zien wat verschillende panelen doen op een dak.
je kunt goed zien wanneer ik 2 panelen had die niet meer goed waren, en wanneer ik geheel oost heb vervangen voor panasonic.
(je moet niet de hele verbetering aan alleen panasonic toe kennen, ik ging ook van 200Vmpp naar 300Vmpp. vandaar dat ik maar 8% zeg (en ook dat is een gokje). ;) )
dit komt door dat panasonic cel bestaat uit 2 lagen, een mono laag en daar op een laag dunne film.
die 2 lagen reageren op een ander deel van het licht spectrum.
vooral de laag dunne film werkt een stuk beter als het bewolkt is, dat deel komt beter door de wolk heen. ;)
maar laat weer wel het deel door voor de mono laag er onder, dus ook hoge opbrengst met zon.

(mijn set doet dus ook 0,85. >:)
niet slecht voor 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
jij moet echt hoger scoren als dat, je hebt een beter dak. ;) )

dan gebruik je ook nog de 0,82.
die is zo fout. ;)
(die is gemaakt met rechtstreekse instraling, maar dat is niet de werkelijkheid.
lees ook:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
deze is al en stuk beter. (maar klopt ook nog niet, vooral plat doet het toch beter.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large

maak ik dan de berekening (uitgaande van 1 en geen 0,85, dit is een conservatieve gok):
4 * 410 * 1 * 0.92 * 0.92 = 1388
4 * 335 * 1,08 * 0.92 * 0.95 = 1264
natuurlijk wint JA het nog steeds, maar dat is niet gek die zijn 40cm langer en flink meer Wp.
(had panasonic voor jouw ook maar panelen van 2 meter, maar helaas die zijn er niet.
maar je kunt beter het anders vergelijken.
neem eens deze variant:
https://www.winkelman-zon...00wp/52037/?display=tiles
die zijn maar 1053Â x 1463Â x 35Â mm groot.
dus kun je 6x neer leggen en heb je 6x53Vmpp
6 * 300 * 1,08 * 0.92 * 0.95 = 1699
dan ben je er eigenlijk al, en kun je de panelen onder het dakkapel gewoon weg laten. ;) )

lang verhaal, hoop dat het duidelijk is.
(en ik hoop dat ik niet een foutje heb gemaakt dus reken het ook even na. ;) )

(ik vind trouwens de optie van @Rol-Co om alles in 1 string te gooien ook niet eens zo slecht.
moet je ook eens beter naar kijken. ;)
of denk eens aan deze:
neem een 3kW omvormer (lekker goedkoop per kW) en hang daar 6x300Wp panasonic aan.
dan heb je nog 1 mpp over voor noord, met zoveel als je wil.
dit is zo goedkoop te doen, dat je overschot gewoon verkoopt en effectief bent.
of anders een paar panelen extra onder het dakkapel, dat kan ook. )

edit:
even voor de duidelijkheid.
ik heb 6430Wp op dak.
er is net een niet al te zware bewolking binnen gekomen en de zon is weg.
omvormer doet nu 1700W leveren. >:)
zonnepanelen is het verkeerde woord, zouden eigenlijk lichtpanelen moeten zijn.
ook met bewolking heb je opbrengst. ;)
vaak wel minder helaas, zon is wel beter.
maar door de wolken weerkaats het licht en heb ik een voordeeltje met mijn oost-west.
(de richting die ze opkijken maakt bijna niet meer uit met wolken.)
hier door heb ik veel te veel Wp op een vrij lichte omvormer.
maar dat te veel Wp is geen probleem zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west in de zon leveren toch op andere momenten hun top productie. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 15-05-2020 18:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
1607hb schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:55:
@Indiaan706 Ik heb een plaat gemaakt met de afmetingen van de 1.70meter panelen. Die plaat paste precies onder de dakkapel,. Er is niet veel speling, maar het gaat passen :).
Zit er onder die plaat een dakgoot?
Als die er is gaat de regen er dan wel overheen he. Bij een 45 graden dak houd ik het liefst een hele dakpan leeg boven de goot.
Bij jouw 30 graden dak zou ik toch nog wel graag een halve dakpan leeg zien zodat de regen gewoon in de goot terecht komt.

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
.

[ Voor 104% gewijzigd door jsaturnus op 15-05-2020 21:21 ]

4,76 kWp

• 1607hb
@migjes Wow. Wat een tekst. Het wordt mij een heel stuk duidelijker allemaal. Super bedankt daarvoor!

Het verbaasd mij dan wel dat alle bronnen dan eigenlijk de instralingsfactor van 0.85 nemen. Terwijl jij aangeeft, met de ervaring die je hebt, dat dit rond de 1 ligt.
Ook dat er dan verschillende tabellen rondwaren op internet van de tabel van hespul. Raar.

Wel fijn dat het er beter uitkomt dan ik vooraf had berekend.

Als ik dan kijk naar de beste investering voor mijn toepassing dan denk ik dat ik toch voor de eerste optie ga.

Als ik dan een boodschappenlijstje maak kom ik op een investering van 2139 excl BTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhzqZSPRgPoD8Hs6oNBGDlqwtq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkPl5m2Xmm895qbWI2wjLsTO.png?f=fotoalbum_large

@busscherski
Dit zat ik ook nog te denken zonet. Ik heb nogmaals de plaat er bij langs gelegd en een foto gemaakt ook. de plaat ligt nu plat op de dakpannen. De onderkant van de plaat ligt nu gelijk aan de onderste dakpan. De dakgoot steekt wel behoorlijk uit, ik denk toch dat dit prima gaat.. of heb jij andere ervaringen met regen, dakgoten en zonnepanelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoJbSyicBsbPTpaDrT8HStxAXg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWEzbZ4xLFDeQPDFaE9UedlC.jpg?f=user_large

Weten jullie nog een goede tool te vinden die voor mij de terugverdientijd kan uitrekenen? Een tool die ook al rekening houdt met de afbouw van de salderingsregeleing.
Nu ik mijn eerste post teruglees geen ik aan dat 1600 kwh in de toekomst waarschijnlijk niet veel meer gaat worden, dus lijkt 3680WP behoorlijk overkill.. Met een goede berekening van de terugverdientijd kan ik dit misschien wel goed verantwoorden naar mezelf en vriendin :9

• Rol-Co

Rol-Co

@1607hb

Houd je rekening met de extra kosten van 5,- ex btw bij sunsolar als je geen panelen koopt daar plus de 120,- verzenden tenzij je ze gaat halen.

• busscherski
1607hb schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:52:
@busscherski
Dit zat ik ook nog te denken zonet. Ik heb nogmaals de plaat er bij langs gelegd en een foto gemaakt ook. de plaat ligt nu plat op de dakpannen. De onderkant van de plaat ligt nu gelijk aan de onderste dakpan. De dakgoot steekt wel behoorlijk uit, ik denk toch dat dit prima gaat.. of heb jij andere ervaringen met regen, dakgoten en zonnepanelen?

[Afbeelding]
Ik weet niet precies waar de grens ligt bij een 30 graden dak. Die halve dakpan was een aanname. Mensen die er meer vanaf weten dan ik hebben mij aangeraden om een hele dakpan leeg te laten bij mijn 45 graden dak.
Ik denk dat je dakgoot zo breed is voor een reden, namelijk omdat het water bij een smallere goot er niet goed in stroomt.
Weten jullie nog een goede tool te vinden die voor mij de terugverdientijd kan uitrekenen? Een tool die ook al rekening houdt met de afbouw van de salderingsregeleing.
Nu ik mijn eerste post teruglees geen ik aan dat 1600 kwh in de toekomst waarschijnlijk niet veel meer gaat worden, dus lijkt 3680WP behoorlijk overkill.. Met een goede berekening van de terugverdientijd kan ik dit misschien wel goed verantwoorden naar mezelf en vriendin :9
We hebben geen kristallen bol, we weten niet hoeveel de terugleververgoeding over 5 jaar is.
Die aanname moet je zelf nog even doen.
Je kunt zelf een tool maken in Excel op basis van deze info.
En je zou aan kunnen nemen dat je direct eigenverbruik (dus buiten de meter om) 40% is.

Omdat je het zelf aan gaat leggen zal het al terugverdiend zijn in ongeveer 5 jaar, en dan is de salderingsregeling nog niet zo heel veel afgeschaft.

https://solarmagazine.nl/...9-procent-minder-salderen

• migjes
1607hb schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:52:
@migjes Wow. Wat een tekst. Het wordt mij een heel stuk duidelijker allemaal. Super bedankt daarvoor!
het is een lap tekst, en probeer alles te onderbouwen met eigen cijfers en cijfers van anderen.
het is een consentraat van jaren gegevens verzamelen van hier op het forum.

maar dit is niet alles. ;)

het dak is niet op zuid. (dit is amper een probleem)
op het dakkapel heb je vrijwel geen schaduw.
mischien een klein beetje omdat het schuine gedeelte waarschijnlijk hoger is als het dakkapel zelf.
dit is vrijwel verwaarloosbaar. (dit zit al verwerkt in ausrichting tabel die ik je gaf.)

maar de panelen onder het dakkapel, die hebben de schaduw van de ausrichting tabel + die ook nog van het dakkapel en dat moet je er nog wel bij tellen. (denk aan 5% minder opbrengst)
en panelen die lager op dak zitten die doen het ook nog 1 a 2 % minder. (lang verhaal)

dan kun je dus eigenlijk beter de conclusie trekken:
de panelen op het dakkapel leveren meer op als de panelen onder het dakkapel. ;)
(maar het is allemaal zo goedkoop geworden, dat je zelfs panelen op noord kunt leggen en nog kosten effectief kunt zijn. dus eigenlijk is dit allemaal niet interessant. relatieveer. ;) )

die 85% is een verkoop verhaaltje.
als je tegen een klant zegt jouw 1000Wp levert 850kWh op en na een jaar is dat 950kWh gebleken te zijn, dan is klant blij.
had de verkoper gezegd: dat het 1000kWh zou zijn en het is maar 950kWh, dan is klant boos.
hier weten we al lang dat 1000Wp gewoon 1000-1200kWh per jaar kan opbrengen als dak perfect is.

maar helaas veel mensen denken niet aan een goede PV set, maar willen het liefste een zo goedkoop mogelijke set.
want dan denken ze het beste af te zijn, maar goedkoop is soms duurkoop.
die setjes leveren dus ook vaak maar 85% op van wat eigenlijk mogenlijk is.
tja kortzichtigheid van mensen.
(maar ach laat ze maar, alles levert meer op als dakpannen. ;)
dus zoveel last hebben ze er niet van.)

to overproductie or niet.
eigenlijk kun je beter in overproductie gaan als proberen een spreiding over de dag te doen.
koop je een omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...mer/51690/?display=detail
dan ben je 230€ kwijt per 1kW aan vermogen.
maar koop je een omvormer zoals deze:
https://www.winkelman-zon...mpt/51617/?display=detail
dan ben je 569,42€ kwijt per 5kW vermogen, dat is maar 113€ per kW.
zeg maar goed de helft. ;)
groter = goedkoper.
maar je moet wel zaaien om te oogsten.
dus dat verdien je ook een stuk simpeler terug.

dit kun je dan weer verkopen, maar je kunt ook je huis gaan verwarmen met elektra.
(dan wel het liefste met een warmtepomp dat is dan nog 3x zo efficiënt.)
ik heb afgelopen jaar dus 1kWh elektra en 235m3 gas afgerekend (+zelf 6000kWh opgewekt).
dit is heel wat beter als 4000kWh elektra en 900m3 gas afrekenen.
dus het stopt niet bij je elektra rekening alleen.
kijk gewoon verder als je neus lang is. ;)

Pagina: 1