Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1373686

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Microserver gekocht en een ZFS pool op de schhijven aangemaakt.
Daarna Proxmox op geinstalleerd en ben nu aan het experimenteren met Ubuntu.
Het is nu nog spielerei aangezien ik straks toch een SSD wil bij zetten en het dan goed wil doen.

Ik heb een Ubuntu minimalCD geinstalleerd met als doe een OpenVPN erop te zetten om de server extern te benaderen.
Hier loop ik nu vast. Tijdens de installatie komt de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKyfGkpF3XnqKXQbdWWcS6sEYdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3c8ktLQrJSwucnyzGACKpnt.jpg?f=fotoalbum_large
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlsxuioOLFKtM5GIPax3hUgapdM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7wyegxw1fXnI7ETF1laKSreN.jpg?f=user_large

Ik heb al verschillende mirris geprobeerd (NL, DE, US).

Enige tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuvie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-07 21:20
Zag je ook de melding Architecture not supported? En wat vond je daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met hierboven. Welke mirrors heb je precies gebruikt (de URL) en welke architectuur draai je?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Keuvie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:20:
Zag je ook de melding Architecture not supported? En wat vond je daar op?
Ja, zie de screenshot in mijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:17:
Met hierboven. Welke mirrors heb je precies gebruikt (de URL) en welke architectuur draai je?
nl.archive.ubuntu.com
de.archive.ubuntu.com
us.archive.ubuntu.com
gb.archive.ubuntu.com

Ik draai Ubuntu 18.04 onder Proxmox VE 6.1 op een amd64 architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 1373686 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:35:
[...]
Ik draai Ubuntu 18.04 onder Proxmox VE 6.1 op een amd64 architectuur.
P.S. ik heb uiteraard ook de amd64 ISO van Ubuntu 18.04 minimalcd gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update:
Waarschijnlijk heeft het met DNS te maken.
De server nl.archive.ubuntu.com verwijst naar ftp.bit.nl.
ftp.bit.nl heeft ip 213.136.12.213
Op mijn "gewone" laptop (Win10Pro) krijg ik gewoon ping-respons van zowel de naam als ook het IP-adres.
In de VM (ook Win10Pro) krijg ik alleen respons van het IP-adres.
Helaas kom ik nu niet veel verder omdat ik weinig kaas heb gegeten van netwerkbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1373686 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:57:
...
Helaas kom ik nu niet veel verder omdat ik weinig kaas heb gegeten van netwerkbeheer.
Als je met vpn's aan de slag gaat, is het misschien toch wel verstandig om je daar in te verdiepen.
Dus: welke dns server gebruikt je laptop en welke dns server gebruiken je vm's?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:00:
[...]
Dus: welke dns server gebruikt je laptop en welke dns server gebruiken je vm's?
Allereerst heb ik het IP-adres van mijn modem als DNS server opgegeven. Als deze de DNS query niet kan oplossen zou hij deze moeten doorsturen naar de DNS IP die in het modem staan.
Aangezien dit niet werkte heb ik direct de twee DNS server IP-adressen ingevuld die in het modem staan, en die ook op mijn laptop als DNS server staan ingesteld.
Ook heb ik zowel de Realtek, Intel E1000 als VirtIO emulaties geprobeerd.

Bij DNS server 192.168.178.1 (mijn modem) krijg ik de melding "The DNS server isn't responding"
Bij DNS server 213.46.... / 62.179.... de melding dat er geen probleem is gevonden en dat de netwerk config gereset kan worden. Bij deze reset staan de DNS servers weer op "obtain DNS setting automatically" en werkt het dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kan de VM 192.168.178.1 wel bereiken? Wat is de output van 'route -n'?

Als workaround kun je 'echo nameserver 213.46.... > /etc/resolv.conf' proberen, maar dat moet je na elke reboot opnieuw doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

GlowMouse schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:21:
Als workaround kun je 'echo 213.46.... > /etc/resolv.conf' proberen, maar dat moet je na elke reboot opnieuw doen.
Wat is dat voor workaround? Want dat gaat helemaal niets oplossen. Je vergeet namelijk 'nameserver' voor te zetten.

@Anoniem: 1373686, kijk eens wat de IP configuratie tijdens installatie is. Dus zowel het IP adres, de gateway alsmede de nameservers in /etc/resolv.conf. Als die laatste leeg is, is het begrijpelijk dat het niet werkt. Staat er je modem in, wijzig dat dan eens naar de servers van Google (8.8.8.8, 8.8.4.4) of Cloudflare (1.1.1.1).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1373686 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Allereerst heb ik het IP-adres van mijn modem als DNS server opgegeven. Als deze de DNS query niet kan oplossen zou hij deze moeten doorsturen naar de DNS IP die in het modem staan.
Aangezien dit niet werkte heb ik direct de twee DNS server IP-adressen ingevuld die in het modem staan, en die ook op mijn laptop als DNS server staan ingesteld.
Ook heb ik zowel de Realtek, Intel E1000 als VirtIO emulaties geprobeerd.

Bij DNS server 192.168.178.1 (mijn modem) krijg ik de melding "The DNS server isn't responding"
Klink alsof de dns server op het modem niet aan staat of geblokkeerd wordt door een firewall rule
Bij DNS server 213.46.... / 62.179.... de melding dat er geen probleem is gevonden en dat de netwerk config gereset kan worden. Bij deze reset staan de DNS servers weer op "obtain DNS setting automatically" en werkt het dus niet meer.
Waarom reset je de config? Dat de interface zegt dat het kan wil nog niet zeggen dat het persé moet.
Op welke machine is dit trouwens? Op je laptop, op de windows vm of op de -soon to be- ubuntu vm?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:56:
[...]
@Anoniem: 1373686, kijk eens wat de IP configuratie tijdens installatie is. Dus zowel het IP adres, de gateway alsmede de nameservers in /etc/resolv.conf. Als die laatste leeg is, is het begrijpelijk dat het niet werkt. Staat er je modem in, wijzig dat dan eens naar de servers van Google (8.8.8.8, 8.8.4.4) of Cloudflare (1.1.1.1).
In resolv.conf staan netjes de twee entries (ip adressen) van de nameserver, zoals deze ook in het moden staan.
De netwerk configuratie querie die de Ubuntu installer doet, lijkt dus de goede waarden te retourneren.
Verder gaat in de Ubuntu VM het pingen naar zowel mijn gateway (192.168.178.1) alsook de twee ip adressen van de nameservers goed.
Hoort er behalve de nameserver verder nog iets in de resolv.conf te staan?

In de commandline van Proxmox (dus niet in de VM) werkt het pingen naar nl.archives.ubuntu.com wel, dus het lijkt een DNS probleem tussen de hypervisor (Proxmox) en de VM.
Of is dit te kort door de bocht?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1373686 op 18-05-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Klink alsof de dns server op het modem niet aan staat of geblokkeerd wordt door een firewall rule
Als de DNS op het modem niet zou aan staan zou ik helemaal niet op internet kunnen en dit dus niet kunnen posten.
[...]
Waarom reset je de config? Dat de interface zegt dat het kan wil nog niet zeggen dat het persé moet.
Op welke machine is dit trouwens? Op je laptop, op de windows vm of op de -soon to be- ubuntu vm?
Windows 10 VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1373686 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Als de DNS op het modem niet zou aan staan zou ik helemaal niet op internet kunnen en dit dus niet kunnen posten...
Volgens mij kan dat prima als je google, cloudfare of de dns van je isp in de adapter properties opgeeft
...Windows 10 VM
Beetje vreemd: als ik in W10 dns ga wijzigen kom ik gewoon in het aloude control panel terecht.
Niks geen gezeur van "de melding dat er geen probleem is gevonden en dat de netwerk config gereset kan worden". In welk dialoogje zit jij?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Volgens mij kan dat prima als je google, cloudfare of de dns van je isp in de adapter properties opgeeft
Maar dat doe ik niet, dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Beetje vreemd: als ik in W10 dns ga wijzigen kom ik gewoon in het aloude control panel terecht.
Niks geen gezeur van "de melding dat er geen probleem is gevonden en dat de netwerk config gereset kan worden". In welk dialoogje zit jij?
Windows Network Diagnostics "dialoogje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1373686 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Windows Network Diagnostics "dialoogje"
Ja, da's niet zo handig, hè? Gewoon naar "change adapter options" gaan