Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game pc voor de komende 5 à 10 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hithaelgir
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-05 09:38
Goeiemiddag Tweakers!

Ik kocht een paar dagen geleden Red Dead Redemption 2 en merk nu voor het eerst dat mijn huidige pc het lastig heeft met een game. Ik heb deze pc in 2012 zelf samengesteld, met een i5-3570K en een Radeon 7800.

Dat was lang oké want ik speel niet zozeer de games die zware eisen stellen (meer RPG's en simulatiegames).

Maar nu is het dus tijd voor een nieuw systeem voor (idealiter) de komende 5 à 10 jaar. Ik twijfelde even om een voorgebouwd systeem te kopen, maar ik wil nog wel eens een uitdaging aangaan :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast thuiswerken dient het nieuwe systeem ook voor games zoals Red Dead Redemption 2, Europa Universalis, Total War of GTA V.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kies het budget liever in functie van de toekomstgerichtheid van het systeem dan omgekeerd. Ik heb 8 jaar met de huidige pc gedaan, dat zou ik graag met het nieuwe systeem ook kunnen doen. Ik reken tussen de 1.000 en de 1.500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een harde schijf met data (2 Tb) en het beeldscherm, een Acer Nitro VG240YU (23,8", 16:9 WQHD, max 2560x1440@75Hz, met HDMI en DP-aansluitingen).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon degelijke basiscomponenten die nog 5 à 10 jaar kunnen meegaan, eventueel met een tussentijdse upgrade na 5 jaar bijvoorbeeld. Overclocken, meerdere GPU's, meerdere beeldschermen of 4K-gaming vind ik momenteel niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald, als het maar degelijk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte en energieverbruik vind ik minder belangrijk, wel graag een stil systeem.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral zeker zijn dat alle componenten bij elkaar passen. Als ik met een bepaalde wijziging of upgrade het systeem meer future-proof kan maken, dan lees ik dat zeker ook graag. Alle tips zijn welkom!

Ik heb ook enkele specifieke vragen:
  • Is het veilig om onderdelen via het internet te laten leveren (ivm zichtbare of onzichtbare transportschade) of ga ik het beter afhalen in een winkel? Zijn er bepaalde onderdelen meer gevoelig voor transport dan andere?
  • Als ik niet ga overclocken, is de boxed ventilator dan ok?
  • Maakt het uit of ik de monitor aansluit via DP of HDMI?
  • Heeft een afzonderlijke geluidskaart nog zin? Ik gebruik meestal een Bluetooth-hoofdtelefoon van Bose.
  • Ik heb internet via powerline, maar heb Bluetooth nodig voor de draadloze hoofdtelefoon. Ik wil ook graag wifi als backup. Is de Intel-kaart ok daarvoor, en welke antenne(s) moet ik daarvoor bijkopen? Heb ik voldoende M.2-aansluitingen en ruimte op het moederbord hiervoor? Eentje is al voor de SSD...
  • Zijn er mogelijke valkuilen waar ik tijdens montage op moet letten? Het is intussen ook weer 8 jaar geleden :) Mocht er al ergens een goed topic over bestaan (vond ik niet meteen), dan is een linkje uiteraard voldoende, dan lees ik het daar wel.
Dit is wat ik voorlopig zelf bij mekaar gesprokkeld heb, met de BBG van mei als basis:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 87,50€ 87,50
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)€ 20,29€ 20,29
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,78€ 67,78
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 116,93€ 116,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,41

Beste antwoord (via Hithaelgir op 14-05-2020 22:07)

• Jotyjo
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 01:01
Hithaelgir schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Dank je!

Die Gigabyte GX-WBAX200 werkt met een PCI-e x1-aansluiting, zie ik. Heb ik dan nog wel een moederbord met 2 M.2-aansluitingen nodig? Of is de ASRock B450M nog ok?
Dan kan je de ASRock B450M Pro4 nemen. Een tweede M.2 aansluiting zou alleen handig zijn als je later van plan bent om een tweede NVME SSD toe te voegen.

Ik was vergeten je individuele vragen te beantwoorden. Dus hierbij beantwoordt ik ze nog voor je:

Is het veilig om onderdelen via het internet te laten leveren (ivm zichtbare of onzichtbare transportschade) of ga ik het beter afhalen in een winkel? Zijn er bepaalde onderdelen meer gevoelig voor transport dan andere?

-Dat is zeker geen probleem. Als het een goede webwinkel is, verpakken ze het goed voor je in. Ik heb alles via het internet gekocht toen ik mij pc ging bouwen. Alles is toen heel aangekomen.

Als ik niet ga overclocken, is de boxed ventilator dan ok?

-Dan is de stock CPU koeler zeker voldoende. Al kost een goede aftermarket koeler maar €20.

Maakt het uit of ik de monitor aansluit via DP of HDMI?

-Voor een 144hz scherm zou dat wel uitmaken, maar met 75hz maakt het niet uit of je HDMI of Display Port gebruikt.

Heeft een afzonderlijke geluidskaart nog zin? Ik gebruik meestal een Bluetooth-hoofdtelefoon van Bose.

-Dat is zeker niet nodig behalve als je een echte audio purist bent :p.

Zijn er mogelijke valkuilen waar ik tijdens montage op moet letten? Het is intussen ook weer 8 jaar geleden :) Mocht er al ergens een goed topic over bestaan (vond ik niet meteen), dan is een linkje uiteraard voldoende, dan lees ik het daar wel.

Je kan de tutorial video van het YouTube kanaal Paul's Hardware bekijken. Al is er niet veel veranderd met het in elkaar zetten van een pc. Natuurlijk zijn NVME SSD's nieuw, maar die zijn heel gemakkelijk te installeren. Daarnaast wordt Molex bijna niet meer gebruikt. Voor de rest is het wel hetzelfde gebleven.

Alle reacties

• Freshnub
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-11 19:18
Ik kijken even mee, dit ziet er goed uit. Is die Wifi kaart compatible met je systeem? Ik wil namelijk een mobo met bluetooth en wifi, maar dat lijkt alleen in de hele dure varianten te zitten.

• Jotyjo
Ik heb verschillende dingen aan je build gewijzigd:

-De MSI Mortar MAX is een goed moederbord als je twee M.2 slots wilt.
-Deze netwerkadapter van Gigabyte wordt vaak aangeraden. Deze beschikt over WiFi en Bluetooth 5.0
-Deze RAM van Crucial wordt vaak aangeraden. Crucial is gegarandeerd Ryzen compatible
-Deze voeding van be quiet! is van hogere kwaliteit. Deze voeding zou ook kunnen als de andere niet goed beschikbaar is: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,25€ 102,25
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 47,01€ 47,01
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 87,44€ 87,44
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,04

• Hithaelgir
Jotyjo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:41:
Ik heb verschillende dingen aan je build gewijzigd:

-De MSI Mortar MAX is een goed moederbord als je twee M.2 slots wilt.
-Deze netwerkadapter van Gigabyte wordt vaak aangeraden. Deze beschikt over WiFi en Bluetooth 5.0
-Deze RAM van Crucial wordt vaak aangeraden. Crucial is gegarandeerd Ryzen compatible
-Deze voeding van be quiet! is van hogere kwaliteit. Deze voeding zou ook kunnen als de andere niet goed beschikbaar is: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,25€ 102,25
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 47,01€ 47,01
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 87,44€ 87,44
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,04
Dank je!

Die Gigabyte GX-WBAX200 werkt met een PCI-e x1-aansluiting, zie ik. Heb ik dan nog wel een moederbord met 2 M.2-aansluitingen nodig? Of is de ASRock B450M nog ok?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jotyjo
Hithaelgir schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Dank je!

Dan kan je de ASRock B450M Pro4 nemen. Een tweede M.2 aansluiting zou alleen handig zijn als je later van plan bent om een tweede NVME SSD toe te voegen.

Ik was vergeten je individuele vragen te beantwoorden. Dus hierbij beantwoordt ik ze nog voor je:

Is het veilig om onderdelen via het internet te laten leveren (ivm zichtbare of onzichtbare transportschade) of ga ik het beter afhalen in een winkel? Zijn er bepaalde onderdelen meer gevoelig voor transport dan andere?

-Dat is zeker geen probleem. Als het een goede webwinkel is, verpakken ze het goed voor je in. Ik heb alles via het internet gekocht toen ik mij pc ging bouwen. Alles is toen heel aangekomen.

Als ik niet ga overclocken, is de boxed ventilator dan ok?

-Dan is de stock CPU koeler zeker voldoende. Al kost een goede aftermarket koeler maar €20.

Maakt het uit of ik de monitor aansluit via DP of HDMI?

-Voor een 144hz scherm zou dat wel uitmaken, maar met 75hz maakt het niet uit of je HDMI of Display Port gebruikt.

Heeft een afzonderlijke geluidskaart nog zin? Ik gebruik meestal een Bluetooth-hoofdtelefoon van Bose.

-Dat is zeker niet nodig behalve als je een echte audio purist bent :p.

Zijn er mogelijke valkuilen waar ik tijdens montage op moet letten? Het is intussen ook weer 8 jaar geleden :) Mocht er al ergens een goed topic over bestaan (vond ik niet meteen), dan is een linkje uiteraard voldoende, dan lees ik het daar wel.

Je kan de tutorial video van het YouTube kanaal Paul's Hardware bekijken. Al is er niet veel veranderd met het in elkaar zetten van een pc. Natuurlijk zijn NVME SSD's nieuw, maar die zijn heel gemakkelijk te installeren. Daarnaast wordt Molex bijna niet meer gebruikt. Voor de rest is het wel hetzelfde gebleven.

• Hithaelgir
Heel erg bedankt, alles is duidelijk!

Ik ga ermee aan de slag, een leuke afleiding van de coronamiserie :)

• Jotyjo
Hithaelgir schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:07:
Heel erg bedankt, alles is duidelijk!

Ik ga ermee aan de slag, een leuke afleiding van de coronamiserie :)
Graag gedaan ^^! Alleen moet je wel rekening houden dat de B450 moederborden niet de nieuwe Ryzen 4000 CPU's gaat ondersteunen. Je zegt dat je een game pc voor de komende 5 à 10 jaar wilt. Ik weet niet hoe erg het is als later niet kan upgraden naar de Ryzen 4000 CPU's. Als je kan wachten tot juni, kan je beter een B550 moederbord kopen die wel de Ryzen 4000 CPU's gaat ondersteunen.

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 24-11 09:22
@Jotyjo als je de PC voor minimaal 5 jaar wilt gebruiken is over 5 jaar Ryzen 4xxx allang outdated, dan hebben we Ryzen 8xxx. met AM5 of AM6 Socket. Daarom zie ik investeren in een X570 geen meerwaarde aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Als het future proof moet zijn, en je het budget er voor hebt, zou ik geneigd zijn er nu alvast 32gb in te doen, en meteen een dikkere cpu. 3600 is nu helemaal prima, maar over 5 jaar denk ik erg karig. En betwijfel of je dan nog kunt upgraden met een AM4 socket. Dan zit je dus vast aan wat je hebt.
Er komen ieder jaar meer cores in de mainstream systemen. Pure prestatie per core gaat een stuk minder hard. Ik zou daarom, gelet op het budget, geneigd zijn om voor de 3900x te gaan. Dat zal over 5+ jaar waarschijnlijk nog best prima zijn.
Of nu goedkope cpu (3200?) en hopen dat met de ryzen 4000 serie de 16 core variant betaalbaarder wordt. Dan kun je waarschijnlijk nog wat jaartjes langer door.

GPU kun je dan wel over een paar jaar upgraden, indien nodig.

[Voor 4% gewijzigd door defusion op 14-05-2020 23:18]

• Jotyjo
SuperToine123 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:03:
@Jotyjo als je de PC voor minimaal 5 jaar wilt gebruiken is over 5 jaar Ryzen 4xxx allang outdated, dan hebben we Ryzen 8xxx. met AM5 of AM6 Socket. Daarom zie ik investeren in een X570 geen meerwaarde aan.
Dat is ook weer waar. Maar ik had het over de nieuwe B550 moederborden die binnenkort uitkomen, niet over de dure X570 moederborden met een kleine fan voor de chipset.

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 24-11 09:22
Jotyjo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:54:
[...]

Dat is ook weer waar. Maar ik had het over de nieuwe B550 moederborden die binnenkort uitkomen, niet over de dure X570 moederborden met een kleine fan voor de chipset.
wachten op B550 kan het waard zijn, maar zeer waarschijnlijk zie ik daar ook geen meerwaarde in, maar wie weet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 26-11 02:42
SuperToine123 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:59:
[...]

wachten op B550 kan het waard zijn, maar zeer waarschijnlijk zie ik daar ook geen meerwaarde in, maar wie weet!
Natuurlijk wel. Dan kan TS over een paar jaar probleemloos upgraden naar een dan goedkope high-end 4000 series chip. We zien nu ook dat de prijzen van bijvoorbeeld de 2700x en 1800x enorm gedaald zijn.

Wie nu nog een B450 bord aanschaft, ontneemt zichzelf de optie later te upgraden. De geruchten gaan dat de Zen3 IPC gain zo’n 15% bedraagt, dezelfde stap als bij Zen+ naar Zen2 werd gemaakt. Een 3600 gaat waarschijnlijk niet zomaar 10 jaar mee, maar een potentiële 4900X zal veel langer meegaan en over een aantal jaar voor een fractie van de introductieprijs te koop zijn.
defusion schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:16:
Als het future proof moet zijn, en je het budget er voor hebt, zou ik geneigd zijn er nu alvast 32gb in te doen, en meteen een dikkere cpu. 3600 is nu helemaal prima, maar over 5 jaar denk ik erg karig. En betwijfel of je dan nog kunt upgraden met een AM4 socket. Dan zit je dus vast aan wat je hebt.
Er komen ieder jaar meer cores in de mainstream systemen. Pure prestatie per core gaat een stuk minder hard. Ik zou daarom, gelet op het budget, geneigd zijn om voor de 3900x te gaan. Dat zal over 5+ jaar waarschijnlijk nog best prima zijn.
Of nu goedkope cpu (3200?) en hopen dat met de ryzen 4000 serie de 16 core variant betaalbaarder wordt. Dan kun je waarschijnlijk nog wat jaartjes langer door.

GPU kun je dan wel over een paar jaar upgraden, indien nodig.
Als iets niet nodig is, ook niet bij ‘future proofing’, dan is het starten met teveel RAM geheugen. RAM geheugen is zo ongeveer het makkelijkste wat je zelf moeiteloos kan upgraden, zonder je ouder reepjes te moeten ‘weggooien’. Nee, 16GB is nu voldoende, als het over een aantal jaar te weinig blijkt, koop je wat reepjes erbij, plug&play, en klaar is kees.

Ook de Ryzen 3200G is zeker geen aanrader voor TS. Dit is nog een oude Zen+ quad-core, en ook nog eens zonder hyperthreading. Ook betaal je voor de iGPU die TS in dit geval niet gaat gebruiken. De 3300X is net als de 3600 een prima optie voor nu. Als budget een grote factor is, dan zou ik nu kiezen voor de 3300X en de bespaarde 40 euro steken in een 5700XT i.p.v. 5700. Daar haal je meel winst uit.

[Voor 50% gewijzigd door MadDogMcCree op 15-05-2020 01:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 01:31:
[...]
Als iets niet nodig is, ook niet bij ‘future proofing’, dan is het starten met teveel RAM geheugen. RAM geheugen is zo ongeveer het makkelijkste wat je zelf moeiteloos kan upgraden, zonder je ouder reepjes te moeten ‘weggooien’. Nee, 16GB is nu voldoende, als het over een aantal jaar te weinig blijkt, koop je wat reepjes erbij, plug&play, en klaar is kees.

Ook de Ryzen 3200G is zeker geen aanrader voor TS. Dit is nog een oude Zen+ quad-core, en ook nog eens zonder hyperthreading. Ook betaal je voor de iGPU die TS in dit geval niet gaat gebruiken. De 3300X is net als de 3600 een prima optie voor nu. Als budget een grote factor is, dan zou ik nu kiezen voor de 3300X en de bespaarde 40 euro steken in een 5700XT i.p.v. 5700. Daar haal je meel winst uit.
Ram is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring: gestart met 2x8=16, daarna upgrade naar 4x8=32, daarna had ik geen slots meer over en wilde graag naar 64. Dan moet je dus al alles vervangen. Maar goed, is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je ermee doet. Ik was wat aan het klooien met VM's en 32 was wat aan de krappe kant.
Maar ik snap je punt, voor de meesten zal 16gb voldoen en is ruimte om te upgraden naar 32 voldoende.
Of je ooit meer dan 32 nodig gaat hebben is erg persoonlijk.

CPU is de 3200 nu natuurlijk wat krap, was maar een voorbeeld als tijdelijke goedkope cpu, die er nog net mee door kan. Zou bijvoorbeeld ook een 2e hands ryzen van de vorige generatie kunnen zijn. Simpelweg om even af te kunnen wachten wat ryzen 4000 gaat brengen, en alleen als je de bedoeling hebt dan wel meteen te upgraden, en de oude cpu te verkopen. Wellicht komt er een 16core voor de prijs van een 3900X. Dat zou wel de moeite kunnen zijn om op te wachten. Zou je nu een cpu willen kopen die future proof is, dan zou ik met het huidige budget nog altijd bij de 3900x blijven. Dan hoef je de komende jaren echt niet aan upgraden te denken.

Kies je er voor om een cpu te kopen die nu voldoet, en dan over een paar jaar misschien te upgraden naar een 2e hands AM4 cpu (uitgaande dat we dan op AM5 of 6 zitten), dan zou ik gewoon bij de 3600 blijven. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik dat nooit doe. Dan ben ik eerder geneigd om het hele systeem te vervangen. Het enige dat ik tussentijds nog we eens wil vervangen is de GPU en wat geheugen bijprikken. Daarom zou ik er liever voor kiezen iets te kopen dat nu overkill is, maar daardoor wel weer wat langer mee kan.

5700 naar 5700xt lijkt mij sowieso een goed idee als dat maar 40 euro scheelt. Daar heb ik verder niet naar gekeken.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True