Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-01-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een smartphone voor een jongen van 11 - iPhone of Samsung? Het is zijn allereerste telefoon die hij krijgt omdat hij in september naar het middelbaar gaat.

Wat is je budget?
Het budget is maximum 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteraard om te bellen en sms'en ;) Hij speelt ook graag spelletjes. Op de telefoon gaat dit alleen om de kleine online spelletjes. Hij heeft een tablet en computer voor zwaardere spellen. Ook foto's nemen vindt hij belangrijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf eens gaan surfen als leek. We gaan voor Samsung of iPhone. Samsung draagt de voorkeur. Eerst dachten we aan de Samsung A71. Ik lees nu dat dit een plastieken behuizing heeft, niet tegen spatten kan en problemen heeft met de fingerprint om te unlocken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Kan me iemand raad geven? Een toestel aanbevelen? Het budget is niet groot, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom van mindere kwaliteit moet zijn. Het is de bedoeling dat de smartphone toch enkele jaren mee gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het belangrijkste voor hoe lang een telefoon mee gaat op die leeftijd is hoe voorzichtig met zijn spullen is. Mijn neefje van nu 14 heeft in de afgelopen twee jaar al verschillende telefoons versleten omdat hij nogal onbenullig is en er blijkbaar de waarde niet zo van in ziet.

Ik zou zelf bijvoorbeeld ook eens kijken naar een tweedehands Galaxy S9 (of misschien S10 als die binnen budget valt) en daar een stevig hoesje omheen doen zoals bijvoorbeeld een Spigen Tough Armor of vergelijkbaar. Beide zijn topsegment toestellen van 1 en 2 jaar geleden, en zijn nu zeker net zo snel als de midrange toestellen van nu en hebben betere camera's. De S9 heeft de vingerafdrukscanner aan de achterkant, S10 in het scherm. Beide zijn ook (spat)waterdicht.

Je bezwaar dat de telefoon van kunststof is, hoeft geen bezwaar te zijn. Juist de glazen achterkanten van de telefoons van nu maken ze kwetsbaarder en veel duurder om te repareren (geldt ook voor de S9 en S10). Bovendien is een hoesje sowieso wel aan te raden om de telefoon heel te houden.

iPhone of Samsung (Android) is een hele andere manier van werken. Daar zou ik nog wel even over nadenken, want als je eenmaal voor de een gekozen hebt, stap je waarschijnlijk niet snel meer over naar de ander omdat je een bepaalde manier van werken gewend bent en apps die je gekocht hebt niet overdraagbaar zijn naar het andere systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 14-05-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
Dank je wel voor je antwoord. Gelukkig is mijn neefje wel voorzichtig en ziet echt wel de waarde ervan in. Maar hij is nog maar 11 en is het dan nodig om een dure smartphone te kopen. En je mag voorzichtig zijn, een ongeluk is snel gebeurd he.

Een hoesje komt er sowieso. Ik ga zeker eens kijken daar de Samsung S9 en S10.

Nogmaals heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Heb je je neefje gevraagd waar zijn voorkeur ligt? Heeft 'ie liever een Android of Apple. Weet hij wat het verschil is? Heeft hij de neiging om te kraken (jailbreaken), zo ja: wat betekent dat; Android leent zich daar beter voor.

Edit: Dus meer dan welke telefoon zou ik willen suggereren om te praten met je neefje om op die manier een keuze te maken, gebaseerd op verwachtingen en zijn persoonlijkheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Ra5a op 14-05-2020 19:15 . Reden: edit. ]

Imperfectionist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09
500 euro is een flink bedrag voor een telefoon waar bij veel scholieren binnen no time het scherm al van stuk is. Het bedrag is ook fors gegeven de eisen in de topicstart. Een telefoon van ca 200 euro kan ook bellen, sms en kleine online games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:20
Mijn zoon van 14 heeft na vier jaar niet meer genoeg aan de Samsung A6 J5 en kijkt jaloers naar de Xiaomi Redmi 8 van zijn zus van 12 of mijn Samsung A40. Beide prima toestellen voor minder dan de helft van het budget en zeker gezien de eisen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ivm privacy zou ik direct voor Apple gaan en wegblijven van Google.
Neem een refurbished 7 of 8 die zijn niet zo duur en snel zat voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
500 euro is inderdaad een flink bedrag. Waarom? Het is zijn lentefeest. Jammer genoeg gaat dit door corona niet door. Het is een verantwoordelijke jongen, maar je hebt inderdaad gelijk, scholieren.....

Het is toch de bedoeling om er een aantal jaar mee verder te kunnen. Hij is een gamer. Hij zegt wel om alleen lichte online spelletjes te spelen, maar soms is de roep te sterk 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Zoals al eerder aangehaald: De meeste pubers/kinderen zijn een telefoon van 500 euro niet waard. Een scherm is binnen no time stuk, verlies gebeurt heel snel, net zoals diefstal.

Maar is het niet een idee om een goedkoper toestel te kopen met daarbij een abbo van, ik zeg maar wat, 2 jaar. Doe je een wat grotere databundel erbij en vervolgens kan hij lekker over spelen/op social media zitten.

Als ik bv. kijk naar mijn eigen neefjes: Die zeuren (bijna O-) ) nooit om een nieuwe toestel. Wel om meer data. Maargoed, het ene neefje is het andere neefje niet. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:42:
Neem een refurbished 7 of 8 die zijn niet zo duur en snel zat voor de meeste mensen.
offtopic:
... Waar baseer je dat op?

[ Voor 13% gewijzigd door Ra5a op 14-05-2020 20:09 . Reden: tags correctie ]

Imperfectionist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/samsung-galaxy-s10-144929
beste deal voor 3 euro boven budget
;)

[ Voor 5% gewijzigd door saharoen op 14-05-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ra5a schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:06:
[quote]Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:42:

offtopic:
... Waar baseer je dat op?
Onderzoek op het internet. Zelfs op tweakers is een topic over privacy en degooglen. Met de zoekfunctie zijn die topics wel te vinden.

En over de snelheid, ik ken maar weinig mensen die echt het snelste van het snelste nodig hebben en dan lijkt mij een 7 of een 8 snel zat voor de beste taken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Msmike schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:43:
500 euro is inderdaad een flink bedrag. Waarom? Het is zijn lentefeest.
Ik had sinds net echt nog nooit gehoord van ‘lentefeest’ .....
Heb er afgelopen half uur alles over gelezen, dank voor het verbreden van mijn algemene kennis :D

On-topic:
Ra5a schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:14:
Heb je je neefje gevraagd waar zijn voorkeur ligt? Heeft 'ie liever een Android of Apple.
Onderschat dit niet. Mijn tante heeft een keer een Android-toestel cadeau gegeven aan een kleinkind terwijl al zijn vriendjes iPhone hadden.
Kon hij dus niet met ze Facetimen. En andersom zullen er ook wel wat voorbeelden te noemen zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Wootism op 14-05-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Onderzoek op het internet. Zelfs op tweakers is een topic over privacy en degooglen. Met de zoekfunctie zijn die topics wel te vinden.

En over de snelheid, ik ken maar weinig mensen die echt het snelste van het snelste nodig hebben en dan lijkt mij een 7 of een 8 snel zat voor de beste taken.
offtopic:
De-googleen is een keuze om geen Google diensten te gebruiken en alle diensten en functies te verwijderen van de telefoon. Dit zegt niets over de veiligheid van Android tov. iOS. In beiden systemen vinden er hacks en exploits plaats.

Als je mij in de richting kunt sturen naar aantallen van exploits/bugs/etc Android vs. iOS, dan lees ik dat graag. Ik zou niet weten waar ik die info zou kunnen vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Ra5a op 14-05-2020 20:19 . Reden: tag vergeten ]

Imperfectionist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ra5a schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:19:
[...]

offtopic:
De-googleen is een keuze om geen Google diensten te gebruiken en alle diensten en functies te verwijderen van de telefoon. Dit zegt niets over de veiligheid van Android tov. iOS. In beiden systemen vinden er hacks en exploits plaats.

Als je mij in de richting kunt sturen naar aantallen van exploits/bugs/etc Android vs. iOS, dan lees ik dat graag. Ik zou niet weten waar ik die info zou kunnen vinden.
Ik zei niks over veiligheid, maar over privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Ik zei niks over veiligheid, maar over privacy.
offtopic:
Ze zijn niet ongerelateerd. Maar ook als ik ze als onverbonden zie begrijp ik niet zozeer waar je het op baseert. De Android kernel is open source en zo nodig -als je geen Google diensten wilt gebruiken- kun je een alternatieve ROM installeren. Helemaal niets mis mee. In dat geval vervalt je kritiek dus ook zo'n beetje. Het enige wat je dan moet doen is een Android telefoon kopen waar je de bootloader kunt ontsleutelen. (Ik ben hier nu wel een beetje klaar mee. Ik ga wat anders doen.) :)

Imperfectionist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als het gaat om privacy van een kind, is een google telefoon, al helemaal met chinese software niet acceptabel om te geven.

Apple, Google en diverse Chinese fabrikanten verzamelen allemaal gebruikers- en persoonlijke data van hun klanten. Maar wat ik belangrijk vind hoe er mee om wordt gegaan. Bij Apple is dat relatief netjes, google is een advertentie boer, en het Chinese sociale credit systeem zou ik helemaal niets mee te maken willen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eAiZdiGp5WjgqZFNX3NBtSjdaw=/fit-in/188x141/filters:fill(white):strip_exif()/i/2003539264.png?f=thumblarge

Met een Iphone SE koop je de meest krachtige CPU, en de meest lange os-support van dit moment in de markt.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ra5a schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:30:
[...]

offtopic:
Ze zijn niet ongerelateerd. Maar ook als ik ze als onverbonden zie begrijp ik niet zozeer waar je het op baseert. De Android kernel is open source en zo nodig -als je geen Google diensten wilt gebruiken- kun je een alternatieve ROM installeren. Helemaal niets mis mee. In dat geval vervalt je kritiek dus ook zo'n beetje. Het enige wat je dan moet doen is een Android telefoon kopen waar je de bootloader kunt ontsleutelen. (Ik ben hier nu wel een beetje klaar mee. Ik ga wat anders doen.) :)
Andere rom is inderdaad wel handig voor een jongen van 12 of je koopt gewoon een merk wat iets meer geeft om de privacy van hun gebruikers.
Verdere discussie mag in het privacy topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

3x3 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:39:
Als het gaat om privacy van een kind, is een google telefoon, al helemaal met chinese software niet acceptabel om te geven.

Apple, Google en diverse Chinese fabrikanten verzamelen allemaal gebruikers- en persoonlijke data van hun klanten. Maar wat ik belangrijk vind hoe er mee om wordt gegaan. Bij Apple is dat relatief netjes, google is een advertentie boer, en het Chinese sociale credit systeem zou ik helemaal niets mee te maken willen hebben.
[Afbeelding]

Met een Iphone SE koop je de meest krachtige CPU, en de meest lange os-support van dit moment in de markt.
Deze wilde ik ook aandragen, kwa prijs/kwaliteit het beste uit de apple schuur. Evt verzekering erop voor dat gebroken scherm dat er 99% zeker binnen een jaar komt.

En dan het andere nadeel.... Geef hem er wel een (kleine) powerbank bij. Apple gebruikt nog steeds een halve AA batterij als accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
Is pepper.com een te vertrouwen site? Ben altijd wat bang om een smartphone online te kopen. Wat als er iets mis mee is? Je kan niet naar de winkel, moet dit dan terug sturen..... wat omslachtig niet.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
Wootism schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Heb er afgelopen half uur alles over gelezen, dank voor het verbreden van mijn algemene kennis :D

On-topic:

[...]

Onderschat dit niet. Mijn tante heeft een keer een Android-toestel cadeau gegeven aan een kleinkind terwijl al zijn vriendjes iPhone hadden.
Kon hij dus niet met ze Facetimen. En andersom zullen er ook wel wat voorbeelden te noemen zijn.
We zullen voor Samsung gaan. Ik denk dat nog niet veel vriendjes een smartphone hebben, maar de ouders en deel van de familie hebben een Samsung. Is moeilijk te kiezen (ik zelf ben een iPhone bezitter) maar de ouders geven hier de voorkeur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voor garantie kan je naar een samsung service center, die kunnen evt aan het serienummer achterhalen of je nog garantie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:45
pepper.com is een aanbiedingensite. daar delen mensen goede aanbiedingen die ze tegenkomen. Je koopt direct bij Samsung.com zelf (in dit geval). Dus dat zit wel goed en veilig.

De camera van die Samsung is wel heel goed. Ja iets boven budget, maar niet veel.
Een stevig hoesje erbij + screenprotector zijn wel aan te raden... en komt het boven budget. Maar kwa camera ga je voor die prijs weinig beters vinden.

Dat gezegd hebbende: deze heb ik voor mijn moeder gekocht destijds: pricewatch: Xiaomi Mi 9T 128GB Zwart

Moeder kan er mee lezen en schrijven. goede camera's (ja meervoud), veel opslag (ook fijn) en een zeer modern uiterlijk. Ding is een en al scherm. Selfie-camera is pop-up ook best geinig. En als je hem laat vallen trekt die selfie-cam snel naar binnen. Hoesje is wel aan te raden, maar daar is dan nog wel budget voor.

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 14-05-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msmike
Wootism schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:16:
[...]

On-topic:
[...]
:X :X :X blij dat ik je ook wat heb bijgeleerd.
[...]
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:06

Tahref

God bless you

Persoonlijk zou ik gaan voor een andere merk dan Apple of Samsung omdat je dan meer voor je geld krijgt.
Een 11 jarige wilt een merk dat hij kent dus dan snap ik een Samsung wel.
Ik zit dan te denken aan Samsung A70 voor 353 euro.
Je kan meer uitgeven voor iets beters maar een 11 jarige gaat hem misschien kwijtraken of laten vallen.

pricewatch: Samsung Galaxy A70 Blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Je kunt op de Samsung website de customer care om hulp vragen, je kunt dan vaak ook een leuke aanbieding van ze krijgen.

Mijn advies zou inderdaad een A70 of A71 zijn, en eventueel budget wat over is in een spaarpotje stoppen voor een volgende telefoon.
Je kunt ook voor de top gaan, maar bij vervanging is het kind dat gewend en wil dat niveau weer of wordt dan teleurgesteld.
Pagina: 1