Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wisselschakelaar ombouwen tot stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guultje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 15:43
Goedendag,

Wij hebben op een slaapkamer een (trek)wisselschakelaar hoog op de muur zitten die wij nooit gebruiken.
Het licht wordt altijd bediend met de dimmer bij de deur waar je binnenkomt.
Is het mogelijk om die 2e schakelaar te vervangen door een stopcontact?
Alvast bedankt voor alle hulp!

Groeten,

Guultje

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:51
Guultje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:49:
Goedendag,

Wij hebben op een slaapkamer een (trek)wisselschakelaar hoog op de muur zitten die wij nooit gebruiken.
Het licht wordt altijd bediend met de dimmer bij de deur waar je binnenkomt.
Is het mogelijk om die 2e schakelaar te vervangen door een stopcontact?
Alvast bedankt voor alle hulp!

Groeten,

Guultje
Ja, als de goeie kabels er liggen :)
Meer info zou gewenst zijn O-)

• milo-vs
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:51
Is zeker mogelijk, je zult alleen de doos moeten voorzien van de juiste aders. Aarde (geel / groen), fase (bruin) en nul (blauw).
Ik ken de situatie niet, maar ik gok zo dat het naar een centraaldoos in je plafond gaat. Schakeldraden weg, bovenstaande erin en je hebt alles wat je nodig hebt om een wcd te realiseren.

• Guultje
Als ik het goed begrijp moeten er sowieso nieuwe draden getrokken worden?
Of kan ik van bestaande bedrading gebruik maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Guultje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:56:
Of kan ik van bestaande bedrading gebruik maken?
Nee, omdat je geen kleuren door elkaar mag gebruiken voor dezelfde draadfunctie.

Nu gaan er misschien wel 3 zwarte draden naar die trekschakelaar, omdat die vanaf de schakelaar bij de deur komt en daarna naar de lamp gaat.

Tussen de centraaldoos en de schakelaar aan de muur moet je de bestaande draden weghalen en er 3 draden voor in de plaats trekken: bruin, blauw en groen/geel. Die moet je op de draden met dezelfde kleur lassen in de centraaldoos. Daarmee kun je dan je WCD aan de muur realiseren.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
trek met de bestaande bedrading een trekveer door het pijpje, en dan met de trekveer bruin blauw en geel/groen.
Als je het pijpje eerst leeg trekt loop je het risico dat je er niks meer doorheen krijgt.

De bestaande bedrading is waarschijnlijk 2x zwart of bruin en zwart.
sypie schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:00:
Als het om een trekschakelaar gaat die niet gebruikt wordt in een ruimte die wel gebruikt wordt dan betekent het dat er nog een schakelaar aanwezig is. Doorgaans krijgt 1 van de schakelaars dan 1 bruin en 2 zwart en de andere schakelaar 3 zwarte draden. Meer opties zijn er theoretisch niet.
Zwart is een schakeldraad, en mag dus niet bruin of blauw vervangen.
Ook is 9 van de 10 keer de ader dikte niet juist

[Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2020 13:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:27
geef eens wat meer info?
welke draden (kleur en dikte) zitten in die wisselschakelaar?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:58:
Als het om een trekschakelaar gaat die niet gebruikt wordt in een ruimte die wel gebruikt wordt dan betekent het dat er nog een schakelaar aanwezig is. Doorgaans krijgt 1 van de schakelaars dan 1 bruin en 2 zwart en de andere schakelaar 3 zwarte draden. Meer opties zijn er theoretisch niet.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:52
[...]

Dat staat toch in de OP, dat is de dimmer. Haal de trekschakelaar eraf en laat zien wat erachter zit.. dan kan er advies op maat gegeven worden.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Kheos schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:59:
geef eens wat meer info?
welke draden (kleur en dikte) zitten in die wisselschakelaar?
Het zou mooi zijn als dat een blauwe, bruine en geel-groene van 2,5mm zijn, maar als dat zo is moet je je wel afvragen welke beunhaas daar heeft lopen knutselen. Ik ga ervan uit dat die er niet liggen, maar 2 zwarte evt aangevuld met 1 bruine (zoals het hoort). Die moet je dan allemaal verwijderen en de juiste kleuren erin trekken, wat @sypie zegt.

Andere vraag: @Guultje ga je een stopcontact op die hoogte wel gebruiken?

[Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 14-05-2020 13:06]

• FRANQ
  • Nu online
[...]

Aangepast.

Heb zelf jung 2 draads systeem.
Heb je 1x bruin en 1x zwart op de neven toestellen.
Op het hoofdtoestel heb je dan 2x zwart (1 van neventoestel, en 1 naar de lamp) bruin en blauw
vandaar de verwarring.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:58:
trek met de bestaande bedrading een trekveer door het pijpje, en dan met de trekveer bruin blauw en geel/groen.
Als je het pijpje eerst leeg trekt loop je het risico dat je er niks meer doorheen krijgt.

[...]

Zwart is een schakeldraad, en mag dus niet bruin of blauw vervangen.
Ook is 9 van de 10 keer de ader dikte niet juist
Als het bijvoorbeeld jaren '30 is kan het zijn dat er een veelvoud van verborgen doosjes tussen plafond en vloer zitten

• FRANQ
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Als het bijvoorbeeld jaren '30 is kan het zijn dat er een veelvoud van verborgen doosjes tussen plafond en vloer zitten
Dan is de trekveer meetrekken zeker noodzakelijk.
Anders kan je alles open bikken (got the t-shirt :X )

• Guultje
Hmmm... is een tijdelijke woning en nieuwbouw.
Ga daar niet te veel in investeren.
Andere vraag.
Deze kamer is nu een babykamer waarvan de indeling vast staat.
Bij het ledikant is een stopcontact waar vandaan ik een verlengsnoer zou willen laten lopen.
De contactpunten zijn uiteraard beveiligd.
Aangezien ik niet wil dat ons kindje aan de stekker kan trekken zoek ik eigenlijk een optie om een verlengsnoer direct uit de (opbouw)wandcontactdoos te laten komen.
Dat is wel mogelijk lijkt me??

• cryptapix
  • Nu online
Guultje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:27:
[…]
Aangezien ik niet wil dat ons kindje aan de stekker kan trekken zoek ik eigenlijk een optie om een verlengsnoer direct uit de (opbouw)wandcontactdoos te laten komen.
Je kunt een gaatje boren in de opbouwdoos en de kabel binnen bevestigen ja. Maar dat zou ik nooit doen. Je kind kan dan aan de kabel trekken en als hij/zij de ene draad eruit trekt, terwijl de andere blijft hangen......... Krijgt een kind dat nog in een ledikantje slaapt een stekker überhaupt uit het stopcontact? Bij ons zitten de stekkers vrij stevig klem.

• Guultje
ben bang dat hij daar wel sterk en groot genoeg voor is.
Een klem/beugel over de stekker is misschien wel een optie.
Bestaan die klemmen/beugels?

[Voor 5% gewijzigd door Guultje op 14-05-2020 13:40]

• cryptapix
  • Nu online
@Guultje geen idee, bij ons zitten de stekkers vanzelf vrij vast in het stopcontact.

• sypie
  • Niet online
Het ombouwen van een trekschakelaar naar een WCD kost je:
  • 3* de lengte aan draad *bruin, blauw, groen/geel. Die kun je bij de bouwmarkt vaak in korte lengtes halen.
  • Een aantal steeklasdoppen
  • Een inbouw-WCD
  • Een half uurtje werk als het tegen zit
Trekveer heb je niet nodig: je kunt met 1 van de draden die nu van de centraaldoos (doorgaans boven het verlichtingspunt in diezelfde kamer) naar de schakelaar gaat 3 installatiedraden er doorheentrekken. Als ik zo lees is de kamer geen balzaal dus vallen de afstanden mee. Je gaat een keer van de schakelaar naar het plafond en daarna direct naar de centraaldoos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
Andere vraag.
Bij het ledikant is een stopcontact waar vandaan ik een verlengsnoer zou willen laten lopen.
Psst; kniedeksel met wartel

• cryptapix
  • Nu online
Weer wat geleerd d:)b Mis je wel een stopcontact, maar aan de bewoording van TS te zien is dat geen probleem.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:44

Reptile209

- gers -

Andere vraag.
Waar gaat dat verlengsnoer dan heen, en waarom zou de kleine daar dan niet aan de stekkers gaan trekken? Of zit dat allemaal buiten bereik? Mijn kinderen hebben nooit enige interesse in stopcontacten en stekkers gehad, maar YMMV. :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• kabeltjekabel
  • Nu online
cryptapix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Weer wat geleerd d:)b Mis je wel een stopcontact, maar aan de bewoording van TS te zien is dat geen probleem.
Die kan hij dan mooi terugplaatsen als hij de huurwoning weer verlaat.

Voor verbinding snoer aan VD draad Wago'tjes 221 gebruiken. Liggen zelfs in de Bouwmark, al dan niet onder andere naam.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:50
Guultje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:38:
ben bang dat hij daar wel sterk en groot genoeg voor is.
Een klem/beugel over de stekker is misschien wel een optie.
Bestaan die klemmen/beugels?
Ik zou dit toch ten zeerste af willen raden. Een stekker heeft een belangrijke veiligheidsfunctie: Als je er een ruk aan geeft, schiet'ie los, is de spanning eraf en is alles veilig. Ga je dat ding vast maken aan de contactdoos, dan geef je ineens ook een ruk aan de contactdoos... Een paar keer zal dat best goed gaan maar op een gegeven moment trek je dan de contactdoos los en heb je open contacten langs je muur naar beneden bungelen... in een kamer waar een klein kind rondbanjert...

Schroef dan liever gewoon een klemmetje over de snoer op de muur of zo (wel oppassen dat je niet precies in de buis naar het stopcontact boort). Of laat het gewoon zo, en steek die stekker een keer terug als het moet.

edit: Of los het gewoon op door een babyfoon op batterijen te kopen.

[Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 14-05-2020 15:45]

zcflevo.nl

• Guultje
Babyfoon met camera heeft netspanning nodig.
Is geen huurhuis, maar gaan binnen 1 a 2 jaar verhuizen.
Nu 2 jongens (liggen nu samen op die kamer), 3e op komst en heeft kamer van een van die jongens gekregen.
Ga het op andere manier oplossen.
Schroef dekplaat eraf (maak paar kleine sleufjes erin) en leg 2 tot 4 tie rips om de plaat en stekker.
Dan krijgt hij met geen mogelijkheid die stekker eruit.

• cryptapix
  • Nu online
Guultje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:43:
Babyfoon met camera heeft netspanning nodig.
Is geen huurhuis, maar gaan binnen 1 a 2 jaar verhuizen.
Nu 2 jongens (liggen nu samen op die kamer), 3e op komst en heeft kamer van een van die jongens gekregen.
Ga het op andere manier oplossen.
Schroef dekplaat eraf (maak paar kleine sleufjes erin) en leg 2 tot 4 tie rips om de plaat en stekker.
Dan krijgt hij met geen mogelijkheid die stekker eruit.
Dan is de optie van @kabeltjekabel toch makkelijker, mooier en veiliger?

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:03
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Vanmiddag op de zolder tegengekomen :/

• kabeltjekabel
  • Nu online
marc1111 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Vanmiddag op de zolder tegengekomen :/

[Afbeelding]
I feel your pain;

:+

Al is dat kunststof gedoe natuurlijk overduidelijk ergens in de 70s of 80s erin geknoeid.

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2020 19:55]

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:03
Ja hier is er geen touw aan vast te knopen hoe alles loopt.
En dan een afgeknipte nuldraad en een losse schakeldraad, die aangesloten bleek vanaf de kinderkamer, in één lasdoos. Maar goed, is al wat jaren goed gegaan.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True