[Wordpress] Interne url structuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
Ik ben bij voor advies ingevlogen bij een design bureau die ook website maakt (in Wordpress+Divi).
Nu is een van de issues dat het 'live' zetten van gebouwde websites altijd voor problemen zorgt.

Er wordt gebouwd op bijv nieuwsite.mijntestdomein.nl , als deze dan helemaal klaar is, wordt dit omgezet naar nieuwesite.nl

Wat er dan gebeurd is dat alle links/urls blijven hangen op die nieuwsite.mijntestdomein.nl structuur. Dus afbeeldingen en interne links moeten allemaal omgezet worden. Nu hebben ze daar de Search & Replace plugin voor, die op database niveau wat recht kan zetten, maar werkt niet 100%

Is het in Wordpress niet gewoon mogelijk om afbeeldingen en interne links te maken met /link of /afbeelding1.jpg, zodat alles wat 'daarvoor' staat variabel is en dus met één wijziging in bijv. domeinnaam allemaal mee verhuist?

Bouwers zeggen zelf dat het niet kan, maar kan het mijzelf zo moeilijk voorstellen dat hier geen oplossing voor is..

Beste antwoord (via Japie Gijs op 14-05-2020 12:54)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Je bedoeld relatieve links? En daarvoor ben je speciaal ingevlogen? Gaaf.

https://stackoverflow.com...elative-urls-in-wordpress (Daar staat misschien een oplossing voor je).

Wordpress hanteert een strikt beleid tegen relative URL's vanwege redenen die je alleen maar kan hebben met Wordpress: https://core.trac.wordpress.org/ticket/17048#comment:2
Er worden allemaal redenen bijgehaald, maar de realiteit is gewoon dat het absurd is dat je handmatig URL's moet gaan omvormen tussen dev en live. Weer een van de redenen waarom Wordpress ritueel verbrand zou moeten worden. Dit is echt een issue dat we in 2002 al opgelost hadden met z'n allen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Je bedoeld relatieve links? En daarvoor ben je speciaal ingevlogen? Gaaf.

https://stackoverflow.com...elative-urls-in-wordpress (Daar staat misschien een oplossing voor je).

Wordpress hanteert een strikt beleid tegen relative URL's vanwege redenen die je alleen maar kan hebben met Wordpress: https://core.trac.wordpress.org/ticket/17048#comment:2
Er worden allemaal redenen bijgehaald, maar de realiteit is gewoon dat het absurd is dat je handmatig URL's moet gaan omvormen tussen dev en live. Weer een van de redenen waarom Wordpress ritueel verbrand zou moeten worden. Dit is echt een issue dat we in 2002 al opgelost hadden met z'n allen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
Ik bedoel inderdaad blijkbaar relatieve links, thanks. Ik zie dat er teveel uren uit gaan naar werk hiervoor, dat is wel een van de redenen dat ik hier ben ;)

Met deze info kan ik wel wat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:50
Dat search replacen zou 99% van de keren gewoon goed moeten gaan tenzij je een of ander thema hebt wat settings e.d. als base64 gaat encoden of zo. Ik heb daar zelf altijd wp-cli gebruikt en die werkt echt top. Is ook veel sneller dan de search replace plugin.

Ik zou niet aan relatieve url's gaan beginnen. Grote kans dat je allerlei gekke bugs gaat krijgen omdat plugins er bijv. niet mee om kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 10:02
Japie Gijs schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:28:
[...]
Nu hebben ze daar de Search & Replace plugin voor, die op database niveau wat recht kan zetten, maar werkt niet 100%
[...]
Kijk eens naar bijv. Duplicator, die werkt voor mijn gevoel wél 100%

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:16

Saven

Administrator

armageddon_2k1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:40:
Wordpress ritueel verbrand zou moeten worden.
Zeker
armageddon_2k1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:40:
Dit is echt een issue dat we in 2002 al opgelost hadden met z'n allen.
Oh? Vertel :) Hoe wil je dat ooit voorkomen als je in content (zoals een CMS tekstpagina) gewoon html schrijft en dus linkt naar afbeeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Saven schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:45:
[...]

Zeker

[...]

Oh? Vertel :) Hoe wil je dat ooit voorkomen als je in content (zoals een CMS tekstpagina) gewoon html schrijft en dus linkt naar afbeeldingen?
In cms directe urls gebruiken en aan de voorkant relatieve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

SYQ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:48:
[...]

In cms directe urls gebruiken en aan de voorkant relatieve
En hoe wil je dan aan de voorkant het verschil maken tussen een directe url van de oude locatie en een directe url van een externe bron?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Foamy schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:04:
En hoe wil je dan aan de voorkant het verschil maken tussen een directe url van de oude locatie en een directe url van een externe bron?
Dat kan je makkelijk oplossen, daarvoor is TS ingevlogen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

whehehe :)

Mijn ervaring met Divi is dat je letterlijk elke pagina en/of post nog een keer vanuit Divi op moet slaan na een dergelijke search and replace. Dat is gewoon een van de "mooie" features van Divi. Daar valt dus ook niet omheen te werken, anders dan geen Divi gebruiken.

Wat dat betreft hebben de bouwers dus inderdaad gelijk: dit is hoe het gekozen framework werkt. Met een "gewone" kale WP installatie heb je dat niet, en kun je met een snelle search and replace alle url's wijzigen.

blub

Pagina: 1