Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netwerk aansluiting Chalet +/-80m

Pagina: 1
Acties:

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:31
Ik ben op zoek naar gepaste oplossing om internet naar een chalet te krijgen vanaf de boerderij. Er wordt sowieso gegraven omwille van water, elektra en riool. Het internet kan er bij gelegd worden. Daarom is wifi niet nodig en is voor de vele bomen onderweg geen optie.

- Vanaf de deur tot het chalet betreft ongeveer 80 meter.
- Elektra van het chalet wordt geaard op de boerderij.
- internet gebruik is voor 1 persoon en is basically slechts Netflix via chromecast.

Problemen die ik lees (op eerdere topics hier) mbt ethernet kabel
- beperkte snelheid 1Gbs,
Voor beoogde gebruik voldoende

- antenne werking
Tsja.. ?

- potentiaalverschil.
Zou geen probleem moeten zijn want het chalet wordt geaard bij de groepenkast op de boerderij
- CCA ipv koper kabel

Glasvezel wordt eigenlijk aangeraden. Maar komt kwa kosten hoger uit, te meer omdat ik alle tools heb om een ethernet kabel te monteren. En omdat de route vrij bochtig is, is 80meter een ruwe meting. Een afgemonteerde glasvezel kabel kopen vormt daarom een risico op te lang of te kort.

Mijn vraag;
Volstaat een
pricewatch: Ubiquiti ToughCable Pro of pricewatch: Ubiquiti ToughCable Carrier
Of weet iemand een werkende oplossing aan te dragen voor glas wat niet veel meer kost dan €200,-?

[Voor 5% gewijzigd door analogworm op 14-05-2020 11:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Als je niet boven de 100 meter komt is ethernet geen enkel probleem.
De snelheid zal geen enkel probleem zijn als je alleen een beetje netflix doet.
Je zult wel een AP moeten neerzetten in het chalet voor de chromecast uiteraard .

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

80 meter is inderdaad geen probleem, met ehternet kabel wil je tussen de devices (switches/router) binnen de 100 meter blijven. Daarnaast zou ik een buis leggen tussen boerderij en cahlet, door deze buis trek je dan de kabel. De kabel is dan beschermd door de buis en later kan je makkelijk extra kabel trekken of eventueel vervangen. Verder zou ik naar STP kijken en dan minmaal CAT5e, maar ikzelf zou denk ik naar CAT6 gaan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:27
Misschien een stom idee maar als je toch stroom hebt lopen van de boerderij naar het chalet en deze geen eigen stroommeter heeft zou je eens een een powerline of homeplug kunnen proberen?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 08:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mr. Freeze schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:30:
Misschien een stom idee maar als je toch stroom hebt lopen van de boerderij naar het challet en deze geen eigen stroommeter heeft zou je eens een een powerline of homeplug kunnen proberen?
Waarom al met een dergelijke minder alternatief beginnen, als er toch al kabel getrokken wordt. Mijn persoonlijk ervaring met dergelijke dingen is tot nu toe altijd nog velemalen minder geweest.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12:20
Zelf al kom je boven de 100 meter dan zijn daar repeaters voor te koop.
Je zou alvast rekening kunnen houden met een "patch" zoals dat door halverwege een lusje te leggen. Eventueel voor een WiFi ap in de tuin? Ik roep maar wat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met aarding van chalet in de woning is grootste bezwaar van koper weggenomen - maar 80m antenne is een risico met blikseminslag. Dat kun je mitigeren met optoisolators aan beide kanten, of gewoon de risico nemen. Eea kun je beste zelf afwegen op basis van hoe groot je risico op bliksem in de buurt vindt.

Alternatief is uiteraard glas. Volledig eens met _Dune_, niet gaan prutsen met powerline, zeker niet over dit soort afstand. WiFi met point-to-point richtantennes is nog een beter idee dan dat, als je teminste Line-of-sight hebt. Maar zelfs glas is ws goedkoper dan WiFi-apparatuur om het goed te doen, dus eerste insteek lijkt me "doe het gewoon goed".

[Voor 20% gewijzigd door dion_b op 14-05-2020 11:37]

Soittakaa Paranoid!

• analogworm
Kijk dit vind ik mooi, binnen 15min meerdere nuttige reacties.

@_Dune_ is zo'n Ubiquity niet al een STP kabel? Of heb je ergens een aanrader voor mij?

@dion_b Risico op bliksem acht ik laag. Maar wordt het risico daarvan niet ook enigzins weggenomen door de aarde draad in zo'n ubiquity kabel?
Bedoel je dan zoiets, Uiteraard wel met voldoende connectoren voor de kabel. Al is het nog mooier als er 1 is die gewoon ethernet in en uit aansluitingen heeft. Deze Delock? of dit? De tandjes.. worden wel duur :o

[Voor 28% gewijzigd door analogworm op 14-05-2020 11:49]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-11 21:01

krietjur

Where am I?

Ik zou zeker voor glas gaan. Koop een bol touw, meet daarmee eerst de benodigde lengte uit en koop dan een kant-en-klare kabel.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:02
@analogworm jawel, d ubiquity is een STP, volgens mij ook nog eens een vaste kern. Vraag is, heb je zoveel meter nodig. (Natuurlijk altijd leuk om wat reserve te hebben, maar dit is patchkabel voor in muren / grond.
Mocht je slechts 1 kabel nodig hebben kan deze wat zijn: InLine Cat6 S/FTP Installatiekabel (even een winkel aangeklikt, omdat ik hem op tweakers niet zag ). Voordeel is dat deze AWG 23 heeft ipv 24 (lager is betere geleiding, dus minder verlies) en een S-FTP is, dus een extra "schermmantel". ( plaatje met uitleg).

[Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 14-05-2020 12:04]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analogworm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:44:
[...]

@dion_b Risico op bliksem acht ik laag. Maar wordt het risico daarvan niet ook enigzins weggenomen door de aarde draad in zo'n ubiquity kabel?
Niet echt. Probleem bij bliksem is inductie van enorme stromen in een geleider. Die aardedraad is net zo goed een geleider.
Bedoel je dan zoiets, Uiteraard wel met voldoende connectoren voor de kabel. Al is het nog mooier als er 1 is die gewoon ethernet in en uit aansluitingen heeft. Deze Delock? of dit? De tandjes.. worden wel duur :o
Zoiets ja. En inderdaad kan duur worden, daarom de afweging. Alternatief is dat bij kans op bliksem (=laag) alles wat op die kabel aangesloten zit in rook opgaat (geldwaarde X). Als X significant hoger is dan prijs van de isolator, is het zinnig, is X lager, dan uiteraard niet zinnig. Of zoals gezegd kijken naar glas. Als je kant-en-klare kabels kun gebruiken en dus geen lasser hoeft te huren is het helemaal niet zo duur, mogelijk goedkoper dan 80m goede UTP kabel.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Gezien de beperkte kosten op het geheel van de kabel zou ik er twee neerleggen als je geen mantelbuis gebruikt. Heb je er altijd nog een reserve. Opnieuw moeten graven is vele malen duurder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• analogworm
Ik heb voor een kabel gekozen met twee surge protectors aan beide kanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogworm
@dion_b of @_Dune_ , of iemand anders. Weet een van jullie wat de minimale afstand tussen ethernet en 3 fase afgeschermde stroomkabel moet zijn?
We willen beiden in dezelfde greppel leggen, maar ik lees tegenstrijdige berichten. De een zegt maakt niet uit de ander zegt minstens halve meter..

(En ja ja met glas zou ik dit probleem niet hebben)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Dat hangt van je kabeltypes af. Staat in EN 50174-2.
Of hier, hoewel enigzins verouderd.
https://www.connectixcabl...df/ElectricalDistance.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
een goed afgeschermde kabel zou er in weze gewoon naast kunnen liggen.. maar voor de zekerheid zou ik wel proberen zoveel mogelijk afstand te behouden..

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Ik zou even testen of het werkt voordat je de greppel dichtgooit. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogworm
jeroen3 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:42:
Ik zou even testen of het werkt voordat je de greppel dichtgooit. :P
Gezien er ook stroom moet lopen om het echt te testen en het kook gebeuren, noch de boiler er nog niet zijn is het wat lastig het echt te testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06:44
In de kabelgoot zit er een divider tussen 230/400v en data maar ik pleur net zo vaak 400v/125A bij elkaar voor tijdelijke oplossingen. :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:35

keur0000

-------- N O N E --------

Als je een sleuf met een schep breed maakt, links de UTP kabel en uiterst rechts de stroom kabels.
In de PRO omgeving adviseer ik deze UTP kabel die zo los in de grond kan worden aangebracht:
- draka all weather CAT5E UTP
Mocht je het helemaal goed aan willen pakken, gebruik mantelbuizen ;)
- mantelbuis 50mm
Met 2 mantelbuizen, 230/400V en zwakstroom gescheiden, ben je helemaal goed bezig, en voldoe je volledig aan de NEN1010 8)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogworm
Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-11 15:25
@analogworm inderdaad wel het beste als je de mogelijkheid hebt om de kabels gescheiden te leggen, maar volgens de norm mogen utp en YMvK/xmvk bij elkaar in 1 buis liggen (want zijn beide dubbel geïsoleerd).

Zolang jij geen frequentie regelaars etc gebruikt in je chalet zal je niet snel last hebben van verstoringen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True