Thuiswerken; wat is benodigd voor 400 4K-schermen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvvliet
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 14:40
Mijn vraag
Nu iedereen van aan het thuiswerken is blijkt dat onze servers er moeite mee hebben om bij iedereen vloeiend de desktop weer te geven. Daarnaast is onze resolutie beperkt tot 2560 x 1600, terwijl VM-ware al wel hogere resoluties ondersteund.

Ikzelf heb een 4K-scherm en zou deze graag volledig willen benutten, zeker nu wij misschien wel tot volgend jaar veel thuis moeten werken. Ik heb de vraag bij onze IT afdeling gesteld om de resolutie omhoog te zetten naar 4K, Maar volgens hen gaat dit een enorme investering zijn omdat hiervoor veel uitgebreid/vervangen moet worden in onze server opstelling, grafische gezien dan. Er wordt nog wel naar gekeken wat de mogelijke zijn, maar ik kan er vanuit gaan dat het zo blijft.

Ik vraag mij af of dit idd zo is, we gebruiken hoofdzakelijk mail, Word/Excel en een paar overige webapplicaties.
Al ons echt grafische werk is al apart geregeld voor de paar mensen die dit nodig hebben. Het gaat hier dus echt om de dagelijkse dingen.

Mijn vraag is: wat zou je grafisch gezien (Radeon/Fire pro/Geforce/Quadro/Titan) moeten hebben, om 400 mensen op 4K thuis te laten werken. Dit zodat ook onze organisatie klaar is voor de komende jaren.

Ik kijk uit naar jullie advies, en of dit overeenkomt met het antwoordt van onze eigen IT-afdeling.
Alvast bedankt allemaal.

GertJan

Beste antwoord (via gjvvliet op 14-05-2020 12:02)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:14
Voor normaal office werk via citrix is er nauwelijks GPU hardware nodig. Alles draait in system memory.
Server OS VDAs (Virtual Apps / XenApp) – Supports up to 8 monitors. Display resolution is only limited by the Windows OS capabilities or the available video memory for the machine. The amount of video memory that a Citrix session can consume can be configured via Citrix policy. The default value for the Display memory Limit policy is 65536KB and this is sufficient for up to 2x4K monitors (2x32400KB).
Desktop OS VDAs (Virtual Desktops / XenDesktop)
Windows 7 – Supports up to 8 monitors. Display resolution is limited to 4094 pixels in any dimension. The VDA must have sufficient memory allocated to support the desired configuration. Refer to CTX200257 - Screen Issues Connecting to 4K Resolution Monitors for additional information.
Windows 10 – Supports up to 8 monitors. Display resolution is limited to 4094 pixels in any dimension on 7.15 LTSR VDAs. On 7.16 and greater VDAs, display resolution is only limited by the Windows OS capabilities or the available video memory for the machine. The amount of video memory that a Citrix session can consume can be configured via Citrix policy. The default value for the Display memory Limit policy is 65536KB and this is sufficient for up to 2x4K monitors (2x32400KB).
Al die GPU acceleratie is alleen voor applicaties die daar echt gebruik van maken zoals CAD, 3D.
Voor 2D applicaties is 64MB al zat om 2x 4k monitor weer te geven.

Enige wat je nodig hebt is wat meer geheugen en wat meer CPU. Maar niet iedereen draait gelijk op 2x 4k monitor, dus in principe zou dit wel in de bandbreedte moeten passen van een gezonde hoeveelheid reserve. Of ze moeten al tegen de limiet aanzitten qua capaciteit.

ik had 14 jaar (jikes) al een 30"met 2560x1600. Daar liep ik tegen dezelfde issues aan als de TS nu met 4k.
Een gedegen mailtje met vriendelijke toon naar de IT was voldoende om de policy in stapjes op te rekken. Zodat ze konden zien hoe de belasting van systemen toe nam. Dat bleek m.u.v. virtueel videoram gewoon nihil te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waar wil je heen met dit topic?

Je hebt een antwoord van de IT omgeving en jij vraagt je af of dat zo is. Waarom vraag je je dit af?
Want feitelijk voordat je hier een antwoord krijgt is er veel meer info nodig.

Info die je IT afdeling al heeft en daaruit al een antwoord geformuleerd hebben.
in geval van citrix of andere centrale systemen kan ik mij prima voorstellen dat dat een flinke investering oplevert. En dus niet gaat gebeuren omdat de baten niet opwegen tegen de kosten.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:33
Nu iedereen van aan het thuiswerken is blijkt dat onze servers er moeite mee hebben om bij iedereen vloeiend de desktop weer te geven. Daarnaast is onze resolutie beperkt tot 2560 x 1600, terwijl VM-ware al wel hogere resoluties ondersteund.
Hiermee beantwoord je eigenlijk al je vraag.
Zo te lezen gebruiken jullie remote desktop variant (Citrix, Zendesk, whatever), en ja dan is de grootte van het (virtuele) scherm enorm van invloed op de prestatie. Meer bandbreedte voor verzenden data en meer geheugen voor de servers.
Dus als het nu al niet vloeiend gaat dan wordt het natuurlijk nog beroerder als je nog hogere resoluties gaat ondersteunen.
Dit heeft allemaal niks te maken met de computer die je thuis gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Praktisch alle zakelijke systemen (en dus ook de serverparken voor VMs) gebruiken Intel kaarten voor de visuals. Nu heb ik (n=1) hier een werklaptop thuis (HP EliteBook) met een vergelijkbar Intel 520 en ik kan je vertellen dat deze flink moeite heeft met het vullen van het 4K scherm hier. Daarnaast heb je één zo'n unit per CPU en deel je bij VM's je CPU met een aantal anderen.

Een serverpark uitrusten met GPU's is nogal wat. Uberhaupt kun je daar geen gewone kaart gaan insteken, je zult dan met rack based GPU's moeten gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 13:09
ArnoutV schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Dit heeft allemaal niks te maken met de computer die je thuis gebruikt.
Deels, als bijv. dezelfde omgeving gebruikt word voor bijv. Thin Clients dan moeten die thin clients het ook kunnen ondersteunen. Wat niet perse altijd het geval is.

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Het is niet alleen 'even' een GPU inprikken; doordat er meer users op een server werken, is er ook impact op CPU en geheugen.
Buiten de server heb je eventueel nog netwerkzaken (switches, routers en firewalls) die ook een hogere load gaan krijgen. Misschien heeft zelfs de internetfeed dan nog een upgrade nodig.

Dus ja, dit kan een kostbare upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvvliet
Bedankt voor de antwoorden, het is idd zo dat we remote desktop gebruiken (VM-ware), ook op kantoor doen we dit dmv Thin Clients. Er is al een uitbreiding geweest voor geheugen ivm Windows 10 en de snelheid is ook geen issue alleen de weergave is een probleem.

Als het zo makkelijk is als oude kaart eruit nieuwe erin dan zou dit top zijn. Vandaar dat ik deze vraag ook stel, want ik werk niet in een data center en heb zelf ook geen serverrack staan.
ik vraag me dus ook af wat de impact is om van een resolutie van 2560 x 1600 naar 3840 x 2160 te gaan.

Zelf heb ik een kleine thuiswerkplek met een Firepro W4100, deze kan al 4 schermen op 4k weergeven.
Dit was geen grote investering, dat was in mijn geval mijn nieuwe 4k beeldscherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gjvvliet schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:45:
Mijn vraag is: wat zou je grafisch gezien (Radeon/Fire pro/Geforce/Quadro/Titan) moeten hebben, om 400 mensen op 4K thuis te laten werken. Dit zodat ook onze organisatie klaar is voor de komende jaren.
Ik zie even niet waarom 2560 bij 1600 pixels onvoldoende zou zijn om goed op te kunnen werken, waarom vind je dat 4K nu al moet kunnen om remote te kunnen werken?

En hoe ziet dat er uit binnen jullie berijf? Je noemt VMWare, maar dat heeft al diverse producten, mijn glazen bol is ook nog eens stuk. Gebruiken jullie VMWare Horizon toevallig, aangezien je aangeeft thin clients te hebben op kantoor? ;)

Als dat zo is, dan werken jullie allemaal uiteindelijk po de server, dan doet een videokaart als een Firepro eigenlijk totaal niet toe. Alles gaat dan vooral het RAM in. Met 4k heb je al 4x zoveel geheugen nodig als een 1080p scherm, met 400 man zit je dus al op een theoretische toename van 1600%. Dat 2560 bij 1600 al kan bij jullie vind ik dus al heel wat!

Vergis je niet, doordat jullie op kantoor met thin clients werken, werk je eigenlijk vooral op de server. De thin client zelf doet niets anders dan zorgen dat de in- en output over en weer gaat en verder doet de thin client niets.
Meekoh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:56:
Deels, als bijv. dezelfde omgeving gebruikt word voor bijv. Thin Clients dan moeten die thin clients het ook kunnen ondersteunen. Wat niet perse altijd het geval is.
Nee, je spreekt over limieten, wat maximaal haalbaar is dus. Een thin client op kantoor kan dus best een lagere resolutie gebruiken, bijvoorbeeld.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wederom: De Firepro is een insteekkaart voor workstations. In een serverpark kom je uit op iets zoals deze Dell: https://www.dell.com/en-c...IrS2LeKs-kCFVCkewodaEgMEQ

Voor 16 users, enkel de blade zelf 11k euro, daarnaast natuurlijk nog ruimte in je serverpark én je moet zoals hierboven genoemd de nodige capaciteit hebben of uitbreiden én de boel beheren. Dan bedenkend dat dit ding een jaar of 5 mee gaat en je hebt een aardige investering alleen om je 4K honger te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pagani schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:53:
Wederom: De Firepro is een insteekkaart voor workstations. In een serverpark kom je uit op iets zoals deze Dell: https://www.dell.com/en-c...IrS2LeKs-kCFVCkewodaEgMEQ

Voor 16 users, enkel de blade zelf 11k euro, daarnaast natuurlijk nog ruimte in je serverpark én je moet zoals hierboven genoemd de nodige capaciteit hebben of uitbreiden én de boel beheren. Dan bedenkend dat dit ding een jaar of 5 mee gaat en je hebt een aardige investering alleen om je 4K honger te voeden.
Het is niet even een GPU in prikken en daarmee zal het wel zijn opgelost. De videokaart is alleen voor het renderen van beeld, de programma's en dergelijken heb je dan ook nog. @gjvvliet werkt altijd remote, ook als hij op kantoor is, doordat ze bij zijn werk met (waarschijnlijk) een VDI zitten. Thin clients zijn nooit capabel genoeg om een fatsoenlijke desktop anno 2020 te draaien. Maar gezien de VDI omgeving hoeft dat ook niet; de thin clients geven dan enkel de output weer en leveren de input aan naar de server.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:14
Voor normaal office werk via citrix is er nauwelijks GPU hardware nodig. Alles draait in system memory.
Server OS VDAs (Virtual Apps / XenApp) – Supports up to 8 monitors. Display resolution is only limited by the Windows OS capabilities or the available video memory for the machine. The amount of video memory that a Citrix session can consume can be configured via Citrix policy. The default value for the Display memory Limit policy is 65536KB and this is sufficient for up to 2x4K monitors (2x32400KB).
Desktop OS VDAs (Virtual Desktops / XenDesktop)
Windows 7 – Supports up to 8 monitors. Display resolution is limited to 4094 pixels in any dimension. The VDA must have sufficient memory allocated to support the desired configuration. Refer to CTX200257 - Screen Issues Connecting to 4K Resolution Monitors for additional information.
Windows 10 – Supports up to 8 monitors. Display resolution is limited to 4094 pixels in any dimension on 7.15 LTSR VDAs. On 7.16 and greater VDAs, display resolution is only limited by the Windows OS capabilities or the available video memory for the machine. The amount of video memory that a Citrix session can consume can be configured via Citrix policy. The default value for the Display memory Limit policy is 65536KB and this is sufficient for up to 2x4K monitors (2x32400KB).
Al die GPU acceleratie is alleen voor applicaties die daar echt gebruik van maken zoals CAD, 3D.
Voor 2D applicaties is 64MB al zat om 2x 4k monitor weer te geven.

Enige wat je nodig hebt is wat meer geheugen en wat meer CPU. Maar niet iedereen draait gelijk op 2x 4k monitor, dus in principe zou dit wel in de bandbreedte moeten passen van een gezonde hoeveelheid reserve. Of ze moeten al tegen de limiet aanzitten qua capaciteit.

ik had 14 jaar (jikes) al een 30"met 2560x1600. Daar liep ik tegen dezelfde issues aan als de TS nu met 4k.
Een gedegen mailtje met vriendelijke toon naar de IT was voldoende om de policy in stapjes op te rekken. Zodat ze konden zien hoe de belasting van systemen toe nam. Dat bleek m.u.v. virtueel videoram gewoon nihil te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PROnline schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:00:
Voor een enkel persoon wellicht. Ik ga er dan even van uit dat binnen jouw profiel dan de limieten zijn verhoogd. Wellicht is dat geen optie voor het bedrijf waar TS werkt, dan zit je aan (theoretisch) 400x die aanpassing te kijken. Dat lijkt me een iets grotere impact hebben dan voor 1 persoon. ;)

Ook zou ik niet, omdat 1 iemand zo graag op 4K wilt kunnen werken (want "thuis heb ik een 4K scherm in gebruik") gelijk maar duizenden euro's investeren om dat mogelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvvliet
Het is zo als PROnline al zegt, het gaat echt om enkel 2D non grafisch werk. We gebruiken VM-ware Horizon Client om te werken, ook op kantoor.
Ik zal nu waarschijnlijk de enige zijn die een 4k scherm gebruikt om thuis te werken. Maar laten het er nog 3 zijn die door het thuiswerken ook een nieuw scherm hebben gekocht en naar 4k zijn gegaan.
Ik wil dus ook graag een goede vraag kunnen stellen aan mij IT afdeling, en ook begrijpen wat dit inhoud voor ons bedrijf, maar vaak merk je dat het heel gemakkelijk is om direct te zeggen "nee dat kan niet".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
gjvvliet schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:29:
Ik zal nu waarschijnlijk de enige zijn die een 4k scherm gebruikt om thuis te werken. Maar laten het er nog 3 zijn die door het thuiswerken ook een nieuw scherm hebben gekocht en naar 4k zijn gegaan.
Op 400 gebruikers dus max 4 gebruikers met een 4k scherm, dus je praat letterlijk over de 1% binnen je bedrijf die iets gedaan wil hebben...
Ik wil dus ook graag een goede vraag kunnen stellen aan mij IT afdeling, en ook begrijpen wat dit inhoud voor ons bedrijf, maar vaak merk je dat het heel gemakkelijk is om direct te zeggen "nee dat kan niet".
Tja, voor 1% van het personeel kan er weinig geld uitgegeven worden, zo werkt dat nu eenmaal.
En het is een redelijk dure vraag, aangezien alle server uitgebreid moeten worden omdat je vanwege vmware op elke server kan belanden :)

Oftewel alle servers uitbreiden voor 4 gebruikers, staat dat in verhouding?

Of hebben die 4 gebruikers gewoon maar even pech en komt het wel met de volgende server-upgrade volgende zomer waar het gewoon in mee genomen wordt dat 100% van alle gebruikers het moet kunnen..,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is zo als PROnline al zegt, het gaat echt om enkel 2D non grafisch werk. We gebruiken VM-ware Horizon Client om te werken, ook op kantoor.
Het is niet dat het niet kan, het probleem is dat de resources gewoon niet afdoende gaan zijn om 400x 4K te kunnen ondersteunen. Dat is qua computing power al redelijk lastig, nogmaals, 4K is 4 maal zoveel geheugen nodig dan 1080p alleen al en dan komen de applicaties er nog bovenop. Ook heb je dan een ~2x zo hoge bandbreedte nodig dan de 2560*1600 die jullie nu kunnen gebruiken... Ga jij dat allemaal betalen anders? ;)

En daarnaast; als je aangeeft graag te willen begrijpen waarom het niet kan, zullen ze het je vast graag willen uitleggen. Wij kunnen alleen maar indicaties geven wat het mogelijk is, at best.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 14-05-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 22:45
15-bit kleur en geen afbeeldingen in de achtergrond (solid color background)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 11:56

noskill

1*1=2.

Denk dat het belangrijk is om te realiseren dat je IT afdeling misschien al overwegingen heeft gemaakt waar jij je niet van bewust bent, simpelweg omdat je niet bij die afdeling hoort. Misschien hebben ze al gezien dat CPU/RAM resources in jullie server park tegen de 100% aan zitten. Misschien hebben ze al een schatting gemaakt wat de nodige investering moet zijn om alles weer soepel te laten lopen, laat staan op een hogere resolutie. En als het nu al niet soepel loopt, waarom zouden ze dan geld uit geven om de hogere resoluties te ondersteunen? Doorgaans kan alles, mits het gratis is. En de IT'ers hebben het meestal niet voor het zeggen waar wel of geen geld aan uitgegeven wordt. En als ze kunnen raden dat dit geld kost, en alle andere dingen die ze echt nodig hebben ook al niet betaald worden, kunnen ze wel raden dat je de resolutie verhoging op je buik kan schrijven. Als je je IT-afdeling te vriend wil houden, raad ik aan om de IT beslissingen aan de professionals over te laten die er voor betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42

Yucon

*broem*

Gomez12 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Op 400 gebruikers dus max 4 gebruikers met een 4k scherm, dus je praat letterlijk over de 1% binnen je bedrijf die iets gedaan wil hebben...
Nu zit ik niet heel diep in de materie, maar het zijn in dit geval toch ook alleen die 4 gebruikers die voor de extra belasting zorgen? Maw als 99% geen 4k scherm heeft stijgt de totale serverbelasting nauwelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar je hebt VMWare Horizon, dat heeft niet zo heel veel met Citrix te maken, maar ook weer wel :). (beste antwoord)

Welke versie van VMware Horizon Server hebben jullie?
Welk protocol wordt er gebruikt? Blast? RDP? PCoIP? Of kiezen gebruikers zelf?
Welke bandbreedte is er beschikbaar?
Hoeveel CPU's hebben de VM's?
Hoeveel geheugen hebben de VM's?
Is het een geoptimaliseerde GOLDEN image, of allemaal THICK VDI's zonder optimalisaties?
Is het Windows 7 of Windows 10? Of werken jullie allemaal op een RDS farm?

Hoe staat de VMWare Horizon Policy ingesteld qua beeldschermen?
mogen er 4 beeldschermen met max 2560x1600? Of zelfs 3840x2160?

Zoals je ziet is het niet zo vanzelf sprekend :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 15-05-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

gjvvliet schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:45:
Ik vraag mij af of dit idd zo is, we gebruiken hoofdzakelijk mail, Word/Excel en een paar overige webapplicaties.
Al ons echt grafische werk is al apart geregeld voor de paar mensen die dit nodig hebben. Het gaat hier dus echt om de dagelijkse dingen.
[...]
klaar is voor de komende jaren.
Zijstraat: dan zou eerder mijn vraag zijn, waarom dan uitgaan van een desktop?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 12:26
Ik denk dat je wellicht gewoon meer toelichting verwacht van je IT afdeling. Er kan een logische redenering achter zitten, nu is het gewoon 'IT Department says no'.

Ik denk namelijk als leek ook zo, waarom niet gewoon voor een paar personen de 4k optie aanvinken? Noem het een pilot ofzo. Maar misschien is het wel ontzettend ingewikkeld om dat vinkje aan te zetten :+ .

De reacties van sommige (misschien juist IT-ers?) hier is 'luister gewoon naar wat je IT afdeling zegt'. Dat is, zonder toelichting, natuurlijk een totaal onbevredigend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:41:
De reacties van sommige (misschien juist IT-ers?) hier is 'luister gewoon naar wat je IT afdeling zegt'. Dat is, zonder toelichting, natuurlijk een totaal onbevredigend antwoord.
Er zijn hier genoeg antwoorden op basis van aannames gegeven. 'Wij' weten niet wat de werkelijke reden er achter is; die heeft alleen de interne IT-afdeling. Dus dat het een 'onbevredigend' antwoord is, ja, maar dat is dan ook volkomen logisch, aangezien 'wij' van aannames uit gaan. Als de TS het daadwerkelijk wilt weten, dan is het inderdaad het beste de interne IT afdeling vragen om het verder uit te leggen.
Yucon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:59:
Nu zit ik niet heel diep in de materie, maar het zijn in dit geval toch ook alleen die 4 gebruikers die voor de extra belasting zorgen? Maw als 99% geen 4k scherm heeft stijgt de totale serverbelasting nauwelijks?
Ik denk dat het ook iets te maken heeft met een hek en een dam. :) Met andere woorden; nu zijn het er weinig, maar als er meer mensen achter komen dat het kan, zal het uiteindelijk door meer mensen gebruikt gaan worden. Met mogelijk 4 personen nu (en 1% van de organisatie) is het wellicht te overzien, maar wat nu als het er opeens 40 worden? Dat is ook 'maar' 10% van het geheel, maar wel even 10 keer zoveel dan voorheen. ;)

En omdat het VMWare Horizon is, word een server willekeurig toegewezen. Dan kan het in theorie zelfs op 1 machine uit komen...

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2020 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Yucon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:59:
[...]

A : Dat zou voor nu kunnen gelden, maar elk nieuw 4k scherm veroorzaakt extra belasting die niet ingecalculeerd is. Oftewel als er over 3 jaar een nieuw serverpark gebudgetteerd is en vanwege deze maatregel loopt de omgeving over 1 jaar vast, dan heb je even een probleempje...
B : Er kunnen veel meer 4k schermen in gebruik zijn, die gewoon momenteel scaling doen en waarbij de klant er niets op aan te merken heeft, straks blijken er 100 gebruikers te zijn dan merk je het wel echt. Alleen 96 daarvan die hebben er niet om gevraagd (en die kunnen zelfs gaan vragen om grotere letters etc)
C : Je zegt het zelf al, jij zit niet zo diep in de materie, ik ook niet. Hoeveel tijd denk jij dat ik eraan kan besteden om diep in de materie te duiken voor 1 gebruikerswens? Met als mogelijke consequentie dat er 400 man korter of langer storingen ondervinden?
F_J_K schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Zijstraat: dan zou eerder mijn vraag zijn, waarom dan uitgaan van een desktop?
Mwah, ik zou bij meerdere published apps daar toch eigenlijk wel een published desktop onder willen hebben, puur om uniformiteit en beheersbaarheid overal te krijgen
Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:41:
Ik denk dat je wellicht gewoon meer toelichting verwacht van je IT afdeling. Er kan een logische redenering achter zitten, nu is het gewoon 'IT Department says no'.

Ik denk namelijk als leek ook zo, waarom niet gewoon voor een paar personen de 4k optie aanvinken? Noem het een pilot ofzo. Maar misschien is het wel ontzettend ingewikkeld om dat vinkje aan te zetten :+ .

Ok, dan mag jij even regelen met manager IT-afdeling dat er serieus tijd genomen kan worden om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen en alles uit te zoeken, want een serieus antwoord wensen kost nu eenmaal ook serieus tijd. En die tijd heb ik niet voor een willekeurig vraagje van 1 medewerker.

En het is niet ingewikkeld om een vinkje om te zetten, alleen het heeft gevolgen voor 400 medewerkers. Als het systeem er ook maar iets van performance verlies door leidt dan is dat performance verlies voor 400 medewerkers, stel dat het systeem vanwege een extreem rare bug een half uur plat gaat, ga jij dan even aan de directie uitleggen waarom er 200 manuur kwijt is geraakt?
En natuurlijk kan het eerst in een test-omgeving geprobeerd worden, alleen dat kost ook tijd etc. om op te zetten, te evalueren etc.

Kijk, als ik in 99% zeker zou schatten dat het pijnloos zou moeten kunnen dan ben ik best bereid om het eens op een zondag te proberen, maar als ik denk dat er ook maar enig risico aan zit dan is het antwoord simpelweg "nee" en als je een uitgebreider antwoord wilt hebben mag je tijd regelen zodat ik een uitgebreider antwoord kan formuleren.
CH4OS schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:54:
[...]
Als de TS het daadwerkelijk wilt weten, dan is het inderdaad het beste de interne IT afdeling vragen om het verder uit te leggen.
Tja, niet lullig bedoeld hoor, maar mijn functie bestaat niet uit het verder uitleggen waarom random vragen van 400 gebruikers niet uitgevoerd kunnen worden.
Dat is namelijk al heel snel een dagtaak en ik heb wel iets anders te doen.
Want in mijn ervaring wil de gebruiker niets anders horen dan "ja" en zolang hij dat niet krijgt gaat hij manieren verzinnen waarop hij denkt dat het wel kan (dan stel je het toch op 1 server in en dan lock je mijn account toch op die server) etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 12:26
Gomez12 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:03:

[...]

Ok, dan mag jij even regelen met manager IT-afdeling dat er serieus tijd genomen kan worden om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen en alles uit te zoeken, want een serieus antwoord wensen kost nu eenmaal ook serieus tijd. En die tijd heb ik niet voor een willekeurig vraagje van 1 medewerker.

En het is niet ingewikkeld om een vinkje om te zetten, alleen het heeft gevolgen voor 400 medewerkers. Als het systeem er ook maar iets van performance verlies door leidt dan is dat performance verlies voor 400 medewerkers, stel dat het systeem vanwege een extreem rare bug een half uur plat gaat, ga jij dan even aan de directie uitleggen waarom er 200 manuur kwijt is geraakt?
En natuurlijk kan het eerst in een test-omgeving geprobeerd worden, alleen dat kost ook tijd etc. om op te zetten, te evalueren etc.

Kijk, als ik in 99% zeker zou schatten dat het pijnloos zou moeten kunnen dan ben ik best bereid om het eens op een zondag te proberen, maar als ik denk dat er ook maar enig risico aan zit dan is het antwoord simpelweg "nee" en als je een uitgebreider antwoord wilt hebben mag je tijd regelen zodat ik een uitgebreider antwoord kan formuleren.

[...]

Tja, niet lullig bedoeld hoor, maar mijn functie bestaat niet uit het verder uitleggen waarom random vragen van 400 gebruikers niet uitgevoerd kunnen worden.
Want in mijn ervaring wil de gebruiker niets anders horen dan "ja" en zolang hij dat niet krijgt gaat hij manieren verzinnen waarop hij denkt dat het wel kan (dan stel je het toch op 1 server in en dan lock je mijn account toch op die server) etc. etc.
offtopic:
Poeh, lekker vijandige reactie zeg... Bij mijn gaan de haren gelijk overeind staan. Zo'n reactie zou een deel van de IT afdeling bij ons ook kunnen geven, vandaar dat er alleen over geklaagd wordt. Wederzijds begrip kweken lijkt me wel een goed plan :o !
Bij mijn weten is het de taak van een facilitair onderdeel van de organisatie om de business te ondersteunen (geldt voor mijn werk ook). Als dat in de vorm van vragen beantwoorden is, dan is dat zo. Als daar geen budget voor is dan kan je dat toch gewoon aangeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gomez12 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:03:
Niet om het een of ander he, maar die 400 gebruikers zijn wel de personen die jij als IT-er dan ondersteund (in het hypothetische geval dat je er werkt).

Je bent ondersteunend personeel, dus ik zie niet zo gauw waarom (en dat merk ik bij meer IT-ers) er zo vijandig moet worden gedaan naar de mensen die je ondersteund in hun werk. Zouden zij hun werk niet kunnen doen, was het bedrijf ook kleiner (want minder geld) en had jij er wellicht niet (meer) gewerkt. ;) Ik zou mijzelf in elk geval gaan afvragen wie je nu precies helpt met dit werk en waarom je het werk zou doen. Jezelf, of misschien dan toch de collega's, zodat ze niet zelf op IT gebied hoeven aan te klooien? ;) Met andere woorden; gebruikers/collega's te woord staan met IT gerelateerde zaken, is gewoon een basisonderdeel van je werk als IT-er. Jezelf afzonderen in een hoekje op kantoor met zo min mogelijk contact is dat zeker niet.

En daarnaast, als je zo bang bent voor wedervragen en dat ook nog eens een dagtaak zou gaan worden, moet je jezelf afvragen of je wel het juiste vakgebied gekozen hebt als je gebruikers- of collega-vragen niet wilt beantwoorden.
Natuurlijk wil een gebruiker of collega dat het allerliefste horen, zet je eens even in hun schoenen; zou je zelf dat ook niet willen, als jij de vraag zou hebben gesteld?
En als het niet kan, wil een gebruiker/collega duidelijkheid; waarom kan dat dan niet, welke obstakels zijn er? Wellicht kan er iets geregeld worden (al dan niet via jou, maar bijvoorbeeld via hogerhand) waardoor het opeens wel kan of de deur op een kiertje wordt gezet om later op te pakken. Lijkt mij ook niets mis mee. Met een houding zoals je die nu neerzet, vind ik het niet zo gek dat in veel bedrijven IT-ers worden gezien als botte hork (BOFH).

Of is het jouw bedoeling als IT-er om de gewone medewerkers / collega's het zo moeilijk mogelijk te maken om te kunnen werken? :) Lijkt mij niet, namelijk. Ook het aangeven van struikelblokken waarom zaken niet kunnen is niet jouw probleem, dat heeft een reden en wellicht ben jij niet bij machte om dat te verhelpen, maar kan een ander daar allicht bij helpen door elders een balletje bijvoorbeeld op te gooien.

En ja, dat zeg ik als iemand die ook in de IT werkt. ;) Bedenk je alleen wel, dat die medewerkers ook hun werk niet goed kunnen doen en weten willen waarom zaken niet altijd kunnen zoals zij dat zouden willen. Het is niet jouw probleem als iets (om wat voor reden dan ook) niet kan, maar sta de organisatie wel bij om gedegen besluiten te kunnen nemen. Dat kun je nooit af doen met 'nee, doen we niet', want jij bent niet degene die dat bepaald.

Uiteindelijk moet het bedrijf de afweging maken of de medewerker minder goed zijn werk moet blijven doen of niet en ben jij daar als IT-er niet verantwoordelijk voor. Waar je wel verantwoordelijk voor bent, is de uitvoering ervan. Als IT-er ben je vooral de onderhouder en uitvoerder, niet degene die bepaald of betaalt. ;)

Alleen denken/doen veel IT-ers dat wel, wat uiteindelijk nooit echt lekker werkt in bedrijven, is mijn ervaring. Zo heb ik, bij meerdere bedrijven, nooit het beeld gehad dat ik gezien werd als 'die nare van de IT-afdeling' of 'die nerd', maar werd altijd gezien als mens en collega (met hier en daar misschien wat typische nerd-trekjes) die ook maar naar het best van zijn kunnen zijn werk doet binnen de gestelde grenzen. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10

RvV

Het hangt er een beetje vanaf hoe jullie omgeving is ingericht. Als je een dedicated vm hebt, dan kunnen ze enkel die VM opkrikken naar wat meer MB vram. Op oude Horizon versies was het een behoorlijk drama om 4K te draaien maar tegenwoordig draait het prima.
In de documentatie van VMware staat hoeveel MB je nodig hebt bij welke resolutie, met hoeveel monitoren. Maar volgens mij was het niet zo spannend. Iets van 32MB naar 64MB opkrikken of iets in die orde van grootte.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42

Yucon

*broem*

CH4OS schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:54:

Ik denk dat het ook iets te maken heeft met een hek en een dam. :) Met andere woorden; nu zijn het er weinig, maar als er meer mensen achter komen dat het kan, zal het uiteindelijk door meer mensen gebruikt gaan worden. Met mogelijk 4 personen nu (en 1% van de organisatie) is het wellicht te overzien, maar wat nu als het er opeens 40 worden? Dat is ook 'maar' 10% van het geheel, maar wel even 10 keer zoveel dan voorheen. ;)

En omdat het VMWare Horizon is, word een server willekeurig toegewezen. Dan kan het in theorie zelfs op 1 machine uit komen...
Ik reageerde op de uitspraak dat 1% wat weinig was om serieus te investeren in hardware. Juist dat argument haalt zichzelf onderuit; als het echt 1% is dan is er geen uitbreiding nodig. En als het wel veel meer dan dat blijkt te zijn dan is er blijkbaar ook veel meer vraag dan 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yucon schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:57:
Ik reageerde op de uitspraak dat 1% wat weinig was om serieus te investeren in hardware. Juist dat argument haalt zichzelf onderuit; als het echt 1% is dan is er geen uitbreiding nodig. En als het wel veel meer dan dat blijkt te zijn dan is er blijkbaar ook veel meer vraag dan 1%.
Maar zo is het niet gebracht. Als men het goed wil doen, moet voor 1% van de gebruikers, de gehele omgeving op de schop bij het bedrijf waar de TS werkt. Het is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt, haken en ogen hou je altijd (zeker als er (bedrijfs)policies zijn). De kosten X duizenden euro's wegen gewoonweg niet op tegen de baten; slechts 1% van het personeel. Was het 10% of 25-50% was het een heel ander verhaal natuurlijk.

De andere kant van de munt en daar lijk jij op te doelen, is een uitzondering te maken voor slechts deze 1%, maar ook dat is op de lange termijn niet houdbaar. Het moet goed gedocumenteerd worden (anders wordt het in de toekomst vergeten) en als het hek van de dam is, willen er meer. Dus als je al zoiets wilt gaan regelen, doe het dan gelijk voor iedereen en maak er geen onderscheid in, dan hoef je ook geen onderscheid te maken, anders blijf je bezig.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 15-05-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CH4OS schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:19:
[...]
Niet om het een of ander he, maar die 400 gebruikers zijn wel de personen die jij als IT-er dan ondersteund (in het hypothetische geval dat je er werkt).
Nee, ik werk niet bij TS..
Alleen je zegt het juist, IT ondersteund hier 400 man en niet 1 persoon.
Je bent ondersteunend personeel, dus ik zie niet zo gauw waarom (en dat merk ik bij meer IT-ers) er zo vijandig moet worden gedaan naar de mensen die je ondersteund in hun werk.
Het is niet zozeer vijandig bedoeld hoor, alleen als ik bij iedere gebruikersvraag een uitgebreid antwoord ga maken dan gaat mijn manager vragen of ik bij customer care werk of bij IT.
Als een bevoegd manager met vragen komt dan krijgt die een uitgezocht antwoord, alleen er is een reden dat er niet aan elke gebruiker een goed antwoord gegeven wordt : namelijk tijd.
Met andere woorden; gebruikers/collega's te woord staan met IT gerelateerde zaken, is gewoon een basisonderdeel van je werk als IT-er. Jezelf afzonderen in een hoekje op kantoor met zo min mogelijk contact is dat zeker niet.
Mezelf afzonderen gebeurt ook niet hoor, alleen TS begint al met :
Nu iedereen van aan het thuiswerken is blijkt dat onze servers er moeite mee hebben om bij iedereen vloeiend de desktop weer te geven
en heeft al te horen gekregen :
Maar volgens hen gaat dit een enorme investering zijn omdat hiervoor veel uitgebreid/vervangen moet worden in onze server opstelling, grafische gezien dan. Er wordt nog wel naar gekeken wat de mogelijke zijn, maar ik kan er vanuit gaan dat het zo blijft.
Als je dat snelle antwoord in twijfel wilt gaan trekken, tja van mij mag je.
En daarnaast, als je zo bang bent voor wedervragen en dat ook nog eens een dagtaak zou gaan worden, moet je jezelf afvragen of je wel het juiste vakgebied gekozen hebt als je gebruikers- of collega-vragen niet wilt beantwoorden.
Ben je bekend met het vakgebied customer care? En weet je waarom dat er is?
[...]
Natuurlijk wil een gebruiker of collega dat het allerliefste horen, zet je eens even in hun schoenen; zou je zelf dat ook niet willen, als jij de vraag zou hebben gesteld?
En als het niet kan, wil een gebruiker/collega duidelijkheid; waarom kan dat dan niet, welke obstakels zijn er? Wellicht kan er iets geregeld worden (al dan niet via jou, maar bijvoorbeeld via hogerhand) waardoor het opeens wel kan of de deur op een kiertje wordt gezet om later op te pakken. Lijkt mij ook niets mis mee.
Waarom dat niet zou kunnen, tja je hebt software incompatibiliteit, je hebt Wan en Lan bandbreedte, je hebt server capaciteit, simplistisch gezegd je hebt 399 andere mensen + nog tig bedrijfsprocessen die er last van kunnen ondervinden.
Dat zal allemaal uitgesloten moeten worden dat dat een probleem geeft.
En tja, dat kost simpelweg tijd... En dat vind ik ook de hele grap met jouw relaas, jij wilt met de gebruiker een kopje thee gaan drinken zonder dat je iets hebt uitgezocht zodat je de gebruiker aan kan horen en feitelijk niets terug kan zeggen.
Terwijl ik juist zeg, regel tijd en ik geef je een compleet en duidelijk en correct antwoord en daar kunnen we dan over gaan praten, alleen dat vereist uitzoektijd.
Of is het jouw bedoeling als IT-er om de gewone medewerkers / collega's het zo moeilijk mogelijk te maken om te kunnen werken? :) Lijkt mij niet, namelijk.
Nee en juist daarom worden changes ook niet zomaar doorgevoerd waardoor er een consistency is bij de gebruikservaring waardoor iedereen weet waar ze aan toe zijn en ook de grootste nitwit uitgelegd kan worden wat die moet doen.
Bedenk je alleen wel, dat die medewerkers ook hun werk niet goed kunnen doen en weten willen waarom zaken niet altijd kunnen zoals zij dat zouden willen.
Dus TS kan volgens jou zijn werk niet goed doen omdat hij hetzelfde ziet als 399 andere collega's?
Dan is het niet jouw probleem als het door een geld- of policykwestie bijvoorbeeld niet kan, maar sta je tenminste wel open naar de collega's toe en breng je de pijn naar waar het hoort.
Het is nog onbekend waar het hoort, daarvoor moet het juist uitgezocht worden.
Uiteindelijk moet het bedrijf de afweging maken of de medewerker minder goed zijn werk moet blijven doen of niet
Die afweging is voor nu al gemaakt aangezien niet iedereen een 4k scherm heeft gekregen.
als IT-er ben je vooral de onderhouder en uitvoerder, niet degene die bepaald of betaalt. ;)
...
Zo heb ik, bij meerdere bedrijven, nooit het beeld gehad dat ik gezien werd als 'die nare van de IT-afdeling' of 'die nerd', maar werd altijd gezien als mens en collega die ook maar naar het best van zijn kunnen zijn werk doet binnen de gestelde grenzen. ;)
Tja, niemand vind mij die nare van de IT-afdeling (afaik) alleen men weet bij mij simpelweg waar men aan toe is en dat ik me niet verschuil achter managers / geld / policy.
Alleen ik ga geen bullshit-bingo spelen om daarna de schuld maar een beetje halfslachtig naar boven af te schuiven.
Sterker nog, binnen het bedrijf waar ik werk heeft het grootste gedeelte een hekel aan van die bullshit-bingo IT-consultants die heel veel lullen maar extreem weinig leveren.

Maar het grappigste vind ik nog wel dat je tegen mij gaat zeggen dat de TS minder goed zijn werk moet gaan doen, terwijl je zelf eerder ook al vroeg naar de meerwaarde van een 4k, oftewel je beschuldigt mij van dingen die je gewoon uit je duim verzint.

En waar ik enkel zeg dat je een beter antwoord krijgt als je voor mij tijd regelt daar bepaal jij maar even voor het bedrijf of de kosten wel of niet opwegen tegen de baten (waarbij je de kosten wederom uit je duim zuigt)
CH4OS schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:18:
[...]
Maar zo is het niet gebracht. Als men het goed wil doen, moet voor 1% van de gebruikers, de gehele omgeving op de schop bij het bedrijf waar de TS werkt. Het is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt, haken en ogen hou je altijd (zeker als er (bedrijfs)policies zijn). De kosten X duizenden euro's wegen gewoonweg niet op tegen de baten; slechts 1% van het personeel. Was het 10% of 25-50% was het een heel ander verhaal natuurlijk.
Net zoals je ook maar even bepaald dat een uitzondering onhoudbaar is (wat lang niet altijd zo is)
De andere kant van de munt en daar lijk jij op te doelen, is een uitzondering te maken voor slechts deze 1%, maar ook dat is op de lange termijn niet houdbaar. Het moet goed gedocumenteerd worden (anders wordt het in de toekomst vergeten) en als het hek van de dam is, willen er meer. Dus als je al zoiets wilt gaan regelen, doe het dan gelijk voor iedereen en maak er geen onderscheid in, dan hoef je ook geen onderscheid te maken, anders blijf je bezig.
Ik zie jou grotendeels doen wat je mij verwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Smobbo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Bij mijn weten is het de taak van een facilitair onderdeel van de organisatie om de business te ondersteunen (geldt voor mijn werk ook). Als dat in de vorm van vragen beantwoorden is, dan is dat zo. Als daar geen budget voor is dan kan je dat toch gewoon aangeven?
Tja, imho en bij het bedrijf waar ik werk zit er een groot verschil tussen de business ondersteunen en elke vraag die men maar kan bedenken uitgebreid beantwoorden.

Wil je een serieus en uitgebreid antwoord, tja dan kost dat nu eenmaal tijd om de info daarvoor bij elkaar te zoeken. En die tijd zal aan mijn kant toch echt verantwoord moeten worden.
Ik kan ook bullshit-bingo met je gaan spelen onder het genot van een kopje thee of koffie, alleen daar schiet jij niets mee op en ik ook niet.

Je praat hier over een organisatie die is ingericht op 400 personen, en 1 persoon wil iets aparts zonder dat hij het via zijn manager oid gespeeld heeft.
Wat heb jij dan het liefste :
- Gewoon maar wat proberen en daarmee 399 medewerkers mogelijk van slag afbrengen?
- Bullshit te horen krijgen omdat ik eigenlijk niet weet waar ik over praat, maar ik wel uit mijn duim kan zuigen dat het duizenden euro's gaat kosten
- Een simpel nee te horen krijgen, gebaseerd op het feit dat de vraag maar van 1 gebruiker afkomstig is en dus weinig kans van slagen heeft en wil je iets beters horen dan kan ik het voor je uitzoeken mits jij zorgt voor tijd daarvoor?

Waarom moet ik bij mijn manager tijd in gaan schalen om jouw vraag te beantwoorden? Dan moet ik jouw case gaan beargumenteren, dat kan jij toch veel beter zelf doen... Als jij je eigen case niet kan beargumenteren tegenover jouw of mijn manager, wat is de relevantie ervan dan nog?

En ja, dit klinkt bot. Maar TS geeft zelf al aan in de openingszin dat de servers er nu al moeite mee hebben om het bij iedereen vloeiend te krijgen, dan besteed ik mijn tijd liever aan het voor iedereen vloeiend krijgen dan aan het uitzoeken of we voor 1 persoon de situatie waarschijnlijk nog onwerkbaarder kunnen maken door er (extreem kort door de bocht) 4x zoveel data richting hem uit te gooien.
En als de gebruiker zelf al komt oplossingen (GPU's vervangen) waarmee hij aantoont het speelveld niet te overzien, moet ik dan maar een speelveld gaan verzinnen of moet ik eerst het huidige speelveld gaan onderzoeken zodat ik aan de gebruiker kan uitleggen waarom GPU's vervangen niet veel zin heeft.

Voor hetzelfde geld heeft het bedrijf maar een 10Mbit upload, waardoor je 400 man extra schaadt door 1 persoon 4k te geven, ik weet het momenteel niet. Alleen als dit de oorzaak zou zijn, dan kost het mogelijk opeens geen duizenden euro's meer (als er breder internet valt te leggen) of mogelijk gaat het scherm nog minder vloeiend (omdat we die 10 MBit al met QoS helemaal exact opdelen per gebruiker) waardoor TS nog verder van huis is.

En de enige manier hoe ik er achter kan komen is door er tijd aan te spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vandaar dat ik aangaf dat het hypothetisch bedoeld was. ;)
Alleen je zegt het juist, IT ondersteund hier 400 man en niet 1 persoon.
Dit dus.
Het is niet zozeer vijandig bedoeld hoor, alleen als ik bij iedere gebruikersvraag een uitgebreid antwoord ga maken dan gaat mijn manager vragen of ik bij customer care werk of bij IT.
Als je bij 1 vraag hier al bang voor bent, dan is er echt iets niet goed binnen het bedrijf. Natuurlijk wordt dat een ander verhaal als je meer vragen krijgt, maar dan kun je altijd nog zeggen om het via de mail bijvoorbeeld af te handelen, zodat iemand anders de vragen kan beantwoorden die er wel de tijd voor heeft, de customer care bijvoorbeeld.
Als een bevoegd manager met vragen komt dan krijgt die een uitgezocht antwoord, alleen er is een reden dat er niet aan elke gebruiker een goed antwoord gegeven wordt : namelijk tijd.
Als dergelijke vragen alleen door 'bevoegd' personeel mag doen, zit er echt iets niet goed in het proces. Ik heb even geen idee hoe je dit verder voor je ziet, maar hier gaan wel alarm bellen rinkelen.
Ben je bekend met het vakgebied customer care? En weet je waarom dat er is?
Ik heb 10 jaar op een servicedesk gewerkt, zou ik het vakgebied kennen, denk je? ;)
En tja, dat kost simpelweg tijd... En dat vind ik ook de hele grap met jouw relaas, jij wilt met de gebruiker een kopje thee gaan drinken zonder dat je iets hebt uitgezocht zodat je de gebruiker aan kan horen en feitelijk niets terug kan zeggen.
Terwijl ik juist zeg, regel tijd en ik geef je een compleet en duidelijk en correct antwoord en daar kunnen we dan over gaan praten, alleen dat vereist uitzoektijd.
Ik zeg nergens dat ik een koffiekransje met de gebruiker wil, ik geef alleen aan dat ik itt wat jij wilde met jouw vorige bericht, wel zorgen dat als iemand iets vraag, een gedegen antwoord krijgt, zodat die persoon er zelf iets mee kan doen of niet, maar dat is dan aan die persoon. Ik kan niet inschatten of iets wel of niet werkt voor die persoon, dat kan die persoon het beste zelf. Als het dan groot genoeg is, hoor ik het graag of ik erbij helpen moet. Pas dan ga ik kijken naar oplossingen, niet eerder.
Nee en juist daarom worden changes ook niet zomaar doorgevoerd waardoor er een consistency is bij de gebruikservaring waardoor iedereen weet waar ze aan toe zijn en ook de grootste nitwit uitgelegd kan worden wat die moet doen.
Dat is toch precies wat ik zeg?
Dus TS kan volgens jou zijn werk niet goed doen omdat hij hetzelfde ziet als 399 andere collega's?
Nogmaals; ik ben niet degene die bepaald of de TS goed zijn werk kan doen of niet. Dat kan hij het beste zelf lijkt me, daar is geen IT-er voor nodig. En als je mijn eerdere reacties in dit topic hebt gelezen, had je gezien dat ik een andere mening toebedeeld ben.
Tja, niemand vind mij die nare van de IT-afdeling (afaik) alleen men weet bij mij simpelweg waar men aan toe is en dat ik me niet verschuil achter managers / geld / policy.
Is hier niet anders, maar ik ga gebruikers geen dichte deur geven als ze een vraag hebben. :)
Maar het grappigste vind ik nog wel dat je tegen mij gaat zeggen dat de TS minder goed zijn werk moet gaan doen, terwijl je zelf eerder ook al vroeg naar de meerwaarde van een 4k, oftewel je beschuldigt mij van dingen die je gewoon uit je duim verzint.
Nee, ik zeg dat het besluit (het zo te laten en dus de medewerker (om wat voor reden dan ook) zijn werk niet goed kan of het probleem op te lossen met dit soort vraagstukken niet bij de uitvoerende IT-er hoort te liggen. Het bedrijf moet de investering wel willen doen. Voor 1% van de medewerkers at best, kan iedereen dat antwoord wel raden, dacht ik zo.
En waar ik enkel zeg dat je een beter antwoord krijgt als je voor mij tijd regelt daar bepaal jij maar even voor het bedrijf of de kosten wel of niet opwegen tegen de baten (waarbij je de kosten wederom uit je duim zuigt)
Het upgraden van de serverapparatuur om 400 gebruikers op 4K te kunnen laten werken, is een besluit die jij als uitvoerende IT-er maakt, of is dat de manager die na lang gebabbel met de financieel directeur er eindelijk uitgekomen is? ;)
Net zoals je ook maar even bepaald dat een uitzondering onhoudbaar is (wat lang niet altijd zo is)
Ik zeg dat uitzonderingen zonder goede documentatie vergeten gaan worden en - bij voorkeur - niet wenselijk zijn.
Pagina: 1