Xiaomi TV of TCL? 55"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdkoolen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01-2021
Ik kom er niet meer uit, normaal ben ik altijd zo goed in vergelijken maar VA versus IPS, back lit led.. Ik twijfel enorm tussen deze 2 tv's

Xiaomi
https://www.conrad.nl/p/x...-tv-wifi-ci-zwart-2179613

TCL
https://www.otto.nl/p/101...t-tv/#?itemId=10106635642

Welke zou jij nemen en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou voor de TCL gaan. Komt veel beter gekalibreerd uit de fabriek, heeft een veel lagere input lag, meer beeldopties/instellingen en zeer waarschijnlijk ook een betere algehele beeldverwerking.

Daarnaast gebruikt de TCL altijd een 'eigen' VA paneel van CSOT. Xiaomi gebruikt, net als Samsung in de 7 serie, een mix van type panelen. De 4S wordt zowel in VA (CSOT) als IPS (LG) geleverd. Welke je krijgt weet je pas als 'ie thuis staat. Dit in combinatie met het eerste genoemde maakt de EP64 een betere keuze.

Als een breed app-aanbod of Android TV geen vereiste is kan je ook nog de Hisense AE70/A71 overwegen. Is iets goedkoper en een prima budget VA-tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdkoolen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01-2021
Dankjewel!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
benbaba schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:10:
Ik zou voor de TCL gaan. Komt veel beter gekalibreerd uit de fabriek, heeft een veel lagere input lag, meer beeldopties/instellingen en zeer waarschijnlijk ook een betere algehele beeldverwerking.
Zijn er zoveel reviews van dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
apis29 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:06:
[...]

Zijn er zoveel reviews van dan?
Niet heel veel uitgebreide voor de TCL, maar ik baseer het deels ook op voorgaande modellen en hun reviews. TCL tv's zijn voor budget tv's over het algemeen op dat gebied niet verkeerd. Xiaomi maakt geen verkeerd spul, maar mijn voorkeur zou altijd naar een Hisense of TCL gaan in het budgetsegment voor tv's.

Wat betreft reviews van de EP6x-serie: hier/hier, hier, hier en hier. Voor de 4S: hier, hier, hier, hier, hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wel vage namen allemaal :D , denk je dat het over een M5 moet gaan blijkt dat de 4s een en hetzelfde toestel is. Zie dat er hier binnenkort ook een review van komt: https://mobile-review.com...omi-mi-led-tv-4s-55.shtml En dan heb je een Bodnar inputlag nummer ipv stopwatch en andere methoden die ik in die andere reviews zie terugkomen.
Hier was overigens nog een TCL 680 review: YouTube: TCL 55EP680 4K UHD Android TV review (in hoeverre ze echt relevant zijn voor de 644 moet maar nog blijken dan. Zo te lezen moet de 660 wel redelijk hetzelfde zijn ...)
Maar tussen Xiaomi en TCL lijkt TCL momenteel wel de betere keus ja :)

[ Voor 5% gewijzigd door apis29 op 14-05-2020 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
apis29 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:04:
Wel vage namen allemaal :D , denk je dat het over een M5 moet gaan blijkt dat de 4s een en hetzelfde toestel is. Zie dat er hier binnenkort ook een review van komt: https://mobile-review.com...omi-mi-led-tv-4s-55.shtml En dan heb je een Bodnar inputlag nummer ipv stopwatch en andere methoden die ik in die andere reviews zie terugkomen.
Hier was overigens nog een TCL 680 review: YouTube: TCL 55EP680 4K UHD Android TV review (in hoeverre ze echt relevant zijn voor de 644 moet maar nog blijken dan. Zo te lezen moet de 660 wel redelijk hetzelfde zijn ...)
Maar tussen Xiaomi en TCL lijkt TCL momenteel wel de betere keus ja :)
Ja, naamgeving is altijd een dingetje, met name als zo ook nog wel eens per regio verschillen. De Poolse review van geex.x-kom heeft wel een Bodnar nummer en die is zeer hoog. Tv's in dezelfde serie zijn altijd nagenoeg hetzelfde, vaak op wat features na zoals design/voet/materiaal, remote, WCG en DV ondersteuning. Zie bijv Samsung RU71 vs RU74, Hisense B71 vs B75 etc. De EP64 en EP66 zijn exact hetzelfde op design na. De EP68 heeft een ander design, extra remote, DV ondersteuning en een tikkeltje meer piekhelderheid.

Xiaomi tv's schaar ik bij Vestel of UMC rebrands zoals Salora, Sharp, Toshiba, Medion etc. Panelen zijn vaak wel van goede kwaliteit maar aan de aansturing en afstelling wordt zeer weinig aandacht besteed. Hier en daar zit er soms wel een goed model tussen, maar over het algemeen zit je beter bij een TCL, althans met een beetje kritisch oog.

Tot slot hanteert Xiaomi hier ook een mix van VA en IPS (ADS) panelen in exact hetzelfde type en formaat. Hierdoor is het onzeker wat je in huis haalt en zal ik ze niet snel adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Op basis van wat de voorgangers geschreven hebben, heel misschien de TCL. Maar als ik eerlijk ben, geen van beiden. Je bent aan de onderkant van de markt voor bijna geen geld een grote tv aan het kopen. Ik zou daar dan geen al te hoog verwachtingspatroon aan hangen. Als de nood niet super hoog is, kun je naar mijn mening beter een beetje extra sparen. Op basis van welke uitgangspunten ben je tot deze 2 modellen gekomen?

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 14-05-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CliffB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 16:07
Thanks voor de uitleg @benbaba
Ik ben ook aan het kijken naar een 55 inch UHD tv voor een zacht prijsje, maar was eigenlijk meer Marktplaats / V&A af aan het speuren. Nu zie ik dat het prijsverschil niet groot is met een van de bovengenoemde nieuwe budget modellen van TCL en Hisense.

Vind het lastig vergelijken omdat 2e handse TV oudere modellen zijn.
Kan bijvoorbeeld deze Samsung UE55MU6120 (2017) op marktplaats rond de 300-350 euro halen, destijds meer een mid-range model.

Is een 3-jaar oude mid-range in de basis een betere koop dan een budget uit 2020? Features maken me niet zoveel uit, gaat me vooral om beeld- en bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
CliffB schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:54:
Thanks voor de uitleg @benbaba
Ik ben ook aan het kijken naar een 55 inch UHD tv voor een zacht prijsje, maar was eigenlijk meer Marktplaats / V&A af aan het speuren. Nu zie ik dat het prijsverschil niet groot is met een van de bovengenoemde nieuwe budget modellen van TCL en Hisense.

Vind het lastig vergelijken omdat 2e handse TV oudere modellen zijn.
Kan bijvoorbeeld deze Samsung UE55MU6120 (2017) op marktplaats rond de 300-350 euro halen, destijds meer een mid-range model.

Is een 3-jaar oude mid-range in de basis een betere koop dan een budget uit 2020? Features maken me niet zoveel uit, gaat me vooral om beeld- en bouwkwaliteit.
De MU61 is geen midranger, maar voorloper van de NU/RU71 en huidige TU70/80. Naamgeving is niet altijd even logisch. Nadeel is dat het model in zowel VA als PLS geleverd is, zoals vaker bij de instapseries van Samsung.

Wat beeldkwaliteit betreft zijn er weinig veranderingen per jaar. Stappen zijn met name gemaakt in hdr-prestaties en iets in het high-end segment. En dit zijn in feite sdr-tv's. Ze komen min of meer allemaal local dimming, helderheid en kleurbereik tekort voor hdr en als ze hezelfde lcd-type gebruiken zullen ze bij goed bronmateriaal in sdr nagenoeg het zelfde beeld tonen. Bij instap VA types zal contrast, uniformiteit en zwartwaarde goed zijn en de kijkhoek en beweginscherpte wat minder. Bij IPS (PLS,ADS) het tegenovergestelde.

Lang verhaal kort: nee. Als het prijsverschil klein is met een Hisense AE70/71 dan zou ik voor een nieuwe gaan. Ga je voor een gebruikte moet je naar de MU70 o.i.d. voor verbetering. Vaak beland je dan automatisch bij tv's met 100/120Hz panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
apis29 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:04:
Wel vage namen allemaal :D , denk je dat het over een M5 moet gaan blijkt dat de 4s een en hetzelfde toestel is. Zie dat er hier binnenkort ook een review van komt....l En dan heb je een Bodnar inputlag nummer ipv stopwatch en andere methoden die ik in die andere reviews zie terugkomen.
Wellicht een overbodige bump, maar hier een recente Franse review die bevestigd dat Xiaomi er wat beeldkwaliteit betreft voor tv's nog lang niet is. Net als de meeste rebrand tv's heeft de tv een slechte kleurkalibratie, zeer hoge input-lag, magere beeldprocessor (verwerking-en upscaling) en een gebrek aan beeldinstellingen. Het VA-paneel, de prijs en wat features zijn de enige plussen. TCL en Hisense zijn naar mijn mening (nog steeds) de baas in het budget-segment.
Pagina: 1