Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU vervangen: Werkte eerst, maar start nu niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nilisj
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 09-04 14:11
De situatie
Gisteren heb ik een nieuwe CPU ontvangen en geplaatst in mijn PC.
De nieuwe processor werkte zonder problemen. Na mijn werk heb ik de computer afgesloten.

Vanmorgen zag ik dat mijn startknop nog brandde en de fans nog draaiden.
Het scherm bleef zwart. Uitschakelen werkte alleen als ik de stekker eruit haalde.
Daarna opnieuw aangesloten en de led van de startknop brandt en de fans gaan draaien, maar geen piepjes en het scherm blijft zwart.

Mijn vragen:

Kan ik er vanuit gaan dat het mobo kapot is?
Iemand een idee waarom hij het gisteren wel deed en daarna niet meer?
Heeft iemand andere tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn oude build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 (14nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 87,90€ 87,90
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 62,90€ 62,90
1VideokaartenMSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon V1000€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 42,99€ 42,99
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 60,15€ 60,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,89

De nieuwe CPU:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 121,92€ 121,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,92

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de oude processor er weer ingezet: zelfde resultaat (bij het verwijderen van de nieuwe CPU volgens mij wel koelpasta op de pinnen terecht gekomen :-( )

Ik heb de CMOS batterij verwijderd en teruggezet: zelfde resultaat.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen en weet ik of ik een nieuw moederbord moet bestellen. Vandaag is namelijk ook mijn nieuwe (2e hands) GPU binnengekomen.
...

Alle reacties

• Highlanderqp
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:56
nilisj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:01:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb de oude processor er weer ingezet: zelfde resultaat (bij het verwijderen van de nieuwe CPU volgens mij wel koelpasta op de pinnen terecht gekomen :-( )
...
Is er koelpasta op de onderkant van processor gekomen of op socket? Hoe is dit gebeurd eigenlijk?

Ik ben bang dat in beide gevallen het heel lastig te fixen is. correct me if I am wrong!
Heb dit ook nooit eerder gehoord.

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06:43

BoAC

Memento mori

Wat voor type koelpasta is er gebruikt en heb je een foto van die pasta?
Is er wel een pc-speaker aangesloten op het moederbord?

• nilisj
Is er koelpasta op de onderkant van processor gekomen of op socket? Hoe is dit gebeurd?
Er zat koelpasta aan de zijkant van de processor en ik heb met mijn dikke vingers bij het verwijderen koelpasta op de rand gesmeerd.

Voor de duidelijkheid: de pasta zat er nog niet toen die nog in de socket zat.

• nilisj
BoAC schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:17:
Wat voor type koelpasta is er gebruikt en heb je een foto van die pasta?
Is er wel een pc-speaker aangesloten op het moederbord?
Arctic Silver 5
De pc-speaker is aangesloten

Volgens mij zit er boven rechts wat pasta op de pinnen, maar op de foto kun je het niet heel goed zien.

• nilisj
Voor de duidelijkheid: De pasta op de processor is een probleem voor later.
Ik vraag me nu af hoe het kan dat de computer gistyeren gewoon prima werkt, tot het afsluiten.

Is de oplossing een nieuw moederbord of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-06 17:36

Fordox

00101010

Arctic silver 5 staat bekend als een geleidende pasta, wat betekend dat je pinnen van je CPU een connectie hadden die niet de bedoeling was. Wat de pinnen precies doen weet ik niet, maar msischien is het een simpele 'check' pin om te kijken of je CPU bijvoorbeeld wel goed gedetecteerd wordt door je moederbord. Dan kan het zo zijn dat ie helemaal prima is, maar niet door de check heen komt om op te starten.
De pasta kan ook iets soepeler zijn geworden door temperatuurverandering waardoor hij verder in de socket is gaan trekken.

Dit zijn veel gokken, maar AS5 op je CPU pinnen vraagt om problemen helaas.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• nilisj
Fordox schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:58:
Arctic silver 5 staat bekend als een geleidende pasta, wat betekend dat je pinnen van je CPU een connectie hadden die niet de bedoeling was. Wat de pinnen precies doen weet ik niet, maar msischien is het een simpele 'check' pin om te kijken of je CPU bijvoorbeeld wel goed gedetecteerd wordt door je moederbord. Dan kan het zo zijn dat ie helemaal prima is, maar niet door de check heen komt om op te starten.
De pasta kan ook iets soepeler zijn geworden door temperatuurverandering waardoor hij verder in de socket is gaan trekken.

Dit zijn veel gokken, maar AS5 op je CPU pinnen vraagt om problemen helaas.
Volgens mij is de AS5 pas op mijn CPU gekomen nadat ik de CPU heb verwijderd.

Ik vraag mij meer af waarom de cpu gisteren wel werkte en nu niet meer en waarom de oude cpu ook niet meer werkt.

Ik heb maar een nieuw mobo besteld en kijk dan maar of de oude cpu wel werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nilisj
Ik heb nu het volgende mobo binnen:
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,90

Echter, nu krijg ik bij het aanzetten meteen een lange piep en 2 korte piepen.
Volgens mij betekent dat voor dit moederbord dat het geheugen niet goed is.

Ik kan nu dus of nieuw geheugen kopen of een ander moederbord.
Nu heb ik de volgende vraag:

In het nieuwe moederbord heb ik de nieuwe processor geplaatst.

Kan ik concluderen dat de processor nog werkt, omdat er wel iets gebeurd (piepjes) of valt daar nog helemaal niks over te zeggen?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True