EXCEL : Tijden optellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik ben op zoek naar hoe ik tijden kan optellen met pauzes.

Een activiteit duurt 35 min (Cel : B1) (aanpasbaar)
de middagpauze is tussen 11.30u en 12.00u (aanpasbaar)
De dag begint om 7:00u (B:5)

Ik zou moeten weten hoeveel activiteiten er per dag kunnen plaatsvinden rekening houdend met de middagpauze.
Dus ergens in het voorbeeld zou positie 8 als resultaat 12.10u moeten geven.

Spijtig genoeg heb ik geen idee hoe ik hier aan moet beginnen.

Iemand in een goede bui? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey-hfcFEqgFA4DDEYEWoYH2Gu2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZgNFfhDzwE2SUMNdgmch4Se3.jpg?f=user_large

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
ksteve schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:05:
Ik zou moeten weten hoeveel activiteiten er per dag kunnen plaatsvinden rekening houdend met de middagpauze.
Het is niet duidelijk wat het gewenste resultaat is. Je hebt het eerst over 'hoeveel activiteiten' maar geeft vervolgens een tijd '12.10u' als voorbeeld. En wat is positie 8? Kan je dit verduidelijken?

Daarnaast vind ik 'geen idee hoe ik hier aan moet beginnen' wel erg makkelijk. Er is vast een richting waarin je kunt zoeken. Kan je aangeven welke zoektermen je hebt gebruikt?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

Tazzios

..

*knip* Een topicreport aanmaken is beter. :)

[ Voor 93% gewijzigd door g0tanks op 16-05-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

En om het nog wat makkelijker te maken: maak tijden van die celeigenschappen, zonder dat je zelf met twee soorten typen, met punten en met u-tjes werkt. Dat rekent makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Is er ook een einde aan de dag?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ksteve schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:05:
Als ik je goed begrijp wil je het volgende:
Op regel 12 (die jij positie 8 noemt) begin je om 11:05. Je doet dan je activiteit tot 11:30 (de pauze), dus je hebt 25 minuten van je activiteit gedaan. Na de pauze ga je nog 10 minuten door, zodat je de hele activiteit gedaan hebt. Het is dan 12:10.
Klopt dit?
Zo ja, wat wil je dan berekenen? Wil je in kolom C bijvoorbeeld de eindtijd van je activiteit zetten?
Zo ja, dan is het vrij simpel.
Check of je eindtijd in de pauze valt.
Zo nee, dan is de eindtijd de starttijd+35 minuten.
Zo ja, dan is de eindtijd de starttijd + 35 minuten + tijd van de pauze.

De uitdaging in je formules is om met tijden te werken in plaats van strings met punten of dubbele punten. Maar daar kom je vast wel uit (tip: een uur is 1/24e dag).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:39

Roozzz

Plus ultra

Volgens mij is jouw vraag niet compleet, kan je verduidelijken?
Ik zou moeten weten hoeveel activiteiten er per dag kunnen plaatsvinden rekening houdend met de middagpauze
Als dit echt is wat je wilt weten, dan kan je domweg 8 uur (?) minus 30 min, delen door 35 min. Presto. Geen excel bij nodig.

Uit jouw voorbeeld krijg ik de indruk dat je iets meer wilt weten, bijvoorbeeld ook hoeveel "activiteiten" voor de lunch en na de lunch plaatsvinden? Of hoe laat je iemand mag verwachten bij de lunch? Of hoe laat men klaar is na x activiteiten?

Wat gebeurt er trouwens met een activiteit als de lunch ingaat? Is het mogelijk het werk neer te leggen, of moet deze eerst afgemaakt worden?

Zo veel vragen, zo weinig info...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je bent inderdaad niet volledig, hier alvast een opzetje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WDsgkd8/2020-05-14-10-56-12-Map1-Excel.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YRVQQVt/2020-05-14-10-56-23-Map1-Excel.png
Die gekke getallen achter de komma komt door datum notatie.
0,0243055 dag = 35 minuten.

Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan dit soort sheets. Bijvoorbeeld: als je een te groot tijd-venster voor pauze opgeeft, krijg je namelijk 2 pauzes achter elkaar.

edit: nogmaals, je vraag is onduidelijk. Uit onderstaande berichten blijkt dat je een vaste pauze wilt van een half uur. Dus bovenstaande zal je verder aan moeten passen. Volgende keer wat vollediger zijn aub.

[ Voor 47% gewijzigd door Cheesy op 14-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is toch zoiets als:
(((Einde dag-begin van de dag)-pauzes):tijd per activiteit) ?

Ik zou de middagpauze aanpassen aan de tijden van de activiteiten, dat is veel makkelijker dan exact om 12:15 tot 12:45 pauze te hebben en je activiteiten daar omheen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
g0tanks schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Het is niet duidelijk wat het gewenste resultaat is. Je hebt het eerst over 'hoeveel activiteiten' maar geeft vervolgens een tijd '12.10u' als voorbeeld. En wat is positie 8? Kan je dit verduidelijken?

Daarnaast vind ik 'geen idee hoe ik hier aan moet beginnen' wel erg makkelijk. Er is vast een richting waarin je kunt zoeken. Kan je aangeven welke zoektermen je hebt gebruikt?
Beste,
Er is maar 1 activiteit waarvan ik de tijd wens te kunnen aanpassen.
Mogelijk maak ik het iets te complex in moet ik enkel 30min pauze per dag aftrekken.
Mijn bedoeling is/was om TAG-tijden te bepalen.
vb. een activiteit duurt 35min en we starten om 07.00u dan is de eerste TAG-tijd 7.35u.
Maar wanneer het 11.05u wordt is de volgende TAG-tijd 11.40u maar dan is de middagpauze 10min. bezig.
De eerst volgende TAG-tijd is dan 12.10u (rekening houdend met de middagpauze).
Verder probeer ik altijd te zoeken via google en Youtube, en meestal kom ik aardig in de buurt. Maar hier kwam ik niet verder dan standaard met tijden optellen en aftrekken en omzetten.

Mijn excuses hiervoor.

gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksteve
Tazzios schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:32:
Heb je alleen een account aangemaakt om al je werkgerelateerde Excel vragen bij ons neer te leggen?
(waarbij je niet eens aangeeft wat het juiste antwoord is en of het is opgelost)

https://lmgtfy.com/?q=excel+tijden+kan+optellen+
Kan je mij mss aangeven welk soort vragen ik wel mag stellen?
Dan kan ik hier rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksteve
Bastiaan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:32:
En om het nog wat makkelijker te maken: maak tijden van die celeigenschappen, zonder dat je zelf met twee soorten typen, met punten en met u-tjes werkt. Dat rekent makkelijker.
De celeigenschappen zijn reeds in tijden.
Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

Tazzios

..

ksteve schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:25:
[...]
Kan je mij mss aangeven welk soort vragen ik wel mag stellen?
Dan kan ik hier rekening mee houden.
Er wordt enige inzet verwacht. Het komt niet echt aardig over indien je zelf alleen je vraag 'dumpt' en niet aangeeft waar je tegen aan loopt wat je al hebt geprobeerd of op heb gezocht en . Net alsof jou tijd meer waard is dan de onze.
hoe je tijdsnotaties en optellen in Excel had je bijvoorbeeld al met een simpele google opdracht vinden.
verder: Het algemeen beleid

meer ontopic:

=("18:00:00"-"7:00:00"-"0:30:00")/"0:35:00" resultaat 18
ksteve schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:28:
[...]
De celeigenschappen zijn reeds in tijden.
Toch bedankt
Indien je cel op tijden zet maar als inhoud "7.00 u." in typt herkent excel dat nooit als tijd.
Type "7:00" in.

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2020 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De eind tijd (in dit geval voor rij 12):
code:
1
=IF(AND(B12+$B$1>$B$2,B12+$B$1<$C$2),B12+$B$1+($C$2-$B$2),B12+$B$1)
Tazzios schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:03:
[...]
Indien je cel op tijden zet maar als inhoud "7.00 u." in typt herkent excel dat nooit als tijd.
Type "7:00" in.
Ach, met een custom number formaat (in dit geval hh.mm u) kom je een aardig eind.

[ Voor 55% gewijzigd door KabouterSuper op 14-05-2020 12:17 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
ksteve schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:22:
Verder probeer ik altijd te zoeken via google en Youtube, en meestal kom ik aardig in de buurt. Maar hier kwam ik niet verder dan standaard met tijden optellen en aftrekken en omzetten.
Ook als je er niet uit komt kan je aangeven wat je hebt geprobeerd aan zoektermen. Dat maakt het verschil tussen wel en geen inzet tonen. De volgende keer zullen we hier strenger op zijn. Zie nogmaals Het algemeen beleid #quickstart

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1