Geïsoleerde spouwmuur na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Wij zijn ons huis uit 1925 aan het renoveren. Het dak is inmiddels vervangen, dus het is gelukkig nu droog binnen *O* We wonen tijdelijk alleen beneden, boven is gestript, tijd om de boel aan te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlj3fwRBXroIE2FbYjhwrWYGoRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GHcTQ9rWOJLLgfG89fWrLu8.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenmuren zijn spouwmuren met een kleine (4cm) spouw, voorzien van UF-schuim, wat op de meeste plaatsen nog prima zit. Dat geeft echter maar een Rc van ongeveer 1,4. Wij willen het dus na-isoleren.

Hoe is dan de vraag. Buiten is niet mogelijk/wenselijk, dus isoleren van binnen. Het huis is niet heel erg groot (<100 m2 zonder uitbouw) dus we willen niet te veel ruimte kwijtraken in de toch al niet grote (slaap)kamers. Op zoek naar goede isolatie die weinig ruimte inneemt.

Na onderzoek leken dit soort platen mij ideaal. Een cm of 5 PIR heeft een Rd 2,27, wat met de bestaande muur op 3,5 uit zou komen, Nog geen nieuwbouw, maar damn-close en prima voor een renovatiewoning.

Echter staat in de beschrijving dat dit op ventilatielatten gemonteerd moet worden, waardoor het rachelwerk (22mm) + PIR (50mm) + gips (12,5mm) + afwerking is zo'n 8,5 cm... en dan gaat het ineens hard.

Ik heb de leverancier gevraagd hoe ik deze platen direct op de muur kan lijmen, de reactie was
Wanneer het niet kan ventileren naar buiten toe, kunt u niet met PIR platen werken.
Dat zou een streep door de rekening zijn. Bijvoorbeeld de wang van de trap is maar zo'n 4 cm. Daar wil ik 2cm PIR+gips plaatsen, anders gaat de muur boven de trap hangen, wat natuurlijk niet kan. Met rachelwerk zou het echter helemaal niet meer passen....

Ik vind het sowieso een sterke bewering van de fabrikant. Een gevulde spouwmuur ademt volgens mij niet met buiten, zelfs al zou ik de PIR op rachelwerk zetten, dan is er nog geen open verbinding met buiten. Dat kan ik natuurlijk wel maken, maar dan gooi ik ook de Rc van 1,4 van de spouwmuur zelf weg.

Lastig, maar ik wil het wel goed doen en niet dat er na verloop van tijd vochtproblemen (schimmel) komen. Ik heb zitten zoeken, maar kom er niet meer uit. Ook een rapport als bijvoorbeeld dit geeft mij geen helderheid. Andere topics zoals deze geven ook geen duidelijkheid.

Ik wil het graag zelf doen, maar wel goed. Natuurlijk zijn er oplossingen als het binnenblad afbreken, alles isoleren en een nieuw binnenblad metselen, echter wonen we ook in het huis en gaat dit ons te ver.

Wat zou nou een goede manier zijn om de buitenmuren een beetje bij te isoleren?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

EMP schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:04:
Wat zou nou een goede manier zijn om de buitenmuren een beetje bij te isoleren?
Je eigen idee is prima. Met daarbij de opmerking dat je dampdichte laag aan de binnenzijde moet zitten.

Met de plaat die je linkt, is dat niet mogelijk. Tenzij je over je gipsplaats dampdichte folie heen plaatst en daarna opnieuw afwerkt. Of ALU Pir platen gebruikt.

Je opbouw moet worden, links buiten, rechts binnen.

baksteen | UF Spouw isolatie | baksteen | nieuwe isolatie | dampdichtelaag | binnenafwerking

Eventueel rachwelwerk tussen de bakstenen binnenmuur en nieuwe isolatie is handig om een goede vlakke laag te creeeren.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOWMr687hPf5aeXzP2tNrPGC5aU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ox5ezLJOEiSAs2BFJjsS5ICO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:24
Heb je de fabrikant ook verteld dat je al een gevulde spouw hebt? dat kan natuurlijk de gehele situatie veranderen.

Ik lees mee want ik wil het net andersom doen. Heb al isolatie al aan de binnenkant en wil de spouw vullen :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Blij om dat bevestigd te krijgen, is was al bang dat ik het hele plan om zou moeten gooien.

Uit de instructie van de PIR+gips platen begrijp ik dat ze luchtdicht gelijmd onderling en met de naastliggende vlakken gemonteerd moeten worden. Dit het ik geïnterpreteerd als dat de PIR zelf de dampdichte laag is, of zou ik dat verkeerd begrepen hebben?

In dat geval kan ik beter los platen, dampwerende folie en gipsplaten aanbrengen.
YaaD schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:44:
Heb je de fabrikant ook verteld dat je al een gevulde spouw hebt? dat kan natuurlijk de gehele situatie veranderen.
Zeker. De letterlijke vraag was "Ons huis aan heeft een spouwmuur gevuld met (4cm) UF-schuim. Om bij te isoleren willen we graag PIR+gips platen aan de binnenkant plaatsen. [...] Is het ook mogelijk om de platen direct op de binnenmuur te verlijmen?"

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:24
EMP schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Blij om dat bevestigd te krijgen, is was al bang dat ik het hele plan om zou moeten gooien.

Uit de instructie van de PIR+gips platen begrijp ik dat ze luchtdicht gelijmd onderling en met de naastliggende vlakken gemonteerd moeten worden. Dit het ik geïnterpreteerd als dat de PIR zelf de dampdichte laag is, of zou ik dat verkeerd begrepen hebben?

In dat geval kan ik beter los platen, dampwerende folie en gipsplaten aanbrengen.

[...]

Zeker. De letterlijke vraag was "Ons huis aan heeft een spouwmuur gevuld met (4cm) UF-schuim. Om bij te isoleren willen we graag PIR+gips platen aan de binnenkant plaatsen. [...] Is het ook mogelijk om de platen direct op de binnenmuur te verlijmen?"
Dan zou ik toch het advies volgen of wetende dat als er een keer wat misgaat (vochtopslag) dat je dan geen aanspraak kunt doen op enige garantie. Ik heb zelf de platen wel met panlatten gemonteerd en moet zeggen dat ik niet helemaal zou vertrouwen op verlijmen. Dit omdat een muur nooit 100% vlak is en daardoor je contact oppvervlak drastisch kan verminderen. Daarnaast is het een rechte plaat dus je kunt het niet "aandrukken" zoals met folie bijvoorbeeld.

Mijn platen hadden inderdaad een alu folie aan beide zijden. Ik heb aan de kopse kant de platen met pur ingespoten en vervolgens tegen elkaar aangeduwd.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

EMP schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
Dat heb je verkeerd begrepen. Die PIR+gipsplaten zijn niet dampdicht. Alleen de PIR platen met aluminium cachering zijn dampdicht (ook alle naden met alu-tape afdichten).

Met de PIR platen zoals jij voor ogen hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfMYVqP2jKHHnvm0L6b8F5DapN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MBdRipFwX30XnAu6azVVO8V.png?f=fotoalbum_large

Met de PIR platen zoals jij voor ogen hebt, maar dan met een extra dampscherm aan de 'warme' kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPUThBDlcgO2CNNA-lGPylLZFxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ut2gUaT3PKHNv15HcnQx6p2S.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, deze berekeningen worden gemaakt met: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
je krijgt wel overal waar de (dragende) binnenmuren op de gevel aansluiten koudebruggen.
Je kan overwegen hier de muur los te slijpen en de isolatie tussen de muur door te laten lopen.

Zelf zou ik aangezien je de bovenkant van de muur ziet stoppen, deze gewoon geheel afbreken tot net onder je planken verdiepingsvloer.
Het uf schuim weghalen en hiervoor in de plaats isoleren met goede isolatieplaten zoals bijvoorbeeld deze.
https://www.kingspan.com/...ma/therma-tw50-spouwplaat
Hievoor een nieuwe houtskelet binnenmuur bouwen waar al je leidingwerk in kan en deze afwerken met 10mm osb en 12mm gips.

Ik zou het sowiezo even laten berekenen, kost je paar honderd euro maar dan heb je zekerheid.
muren die een een dragende functie hebben (waar je balklaag in ligt) moet je zeker laten berekenen.

Maar ook deze kun je in houtskeletbouw uitvoeren, enkel heb je mogelijk extra staanders en bijvoorbeeld 15mm multiplex onder je gipslaag.

Je kan je nieuwe binnenmuur ook uit steen optrekken, maar dan moet je vanaf beneden gaan opmetselen, en ik begrijp dat je daar woont.

Bij ons beneden wel opnieuw opgemetseld, hiervoor de fundering iets moeten verbreden omdat de isolatieplaten op de plek van de oude muur staan en de nieuwe stenen dus een paar centimeter naar voren komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HETbjd0I_xQ_AwO604Du_LkQJ-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMLset0xivZyCMW9LJe03NbO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wkgHTt0O_fkf4wPzZf0PNInZt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg8VcH50RSuUZ9uVQqMiU7Oq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:41:
je krijgt wel overal waar de (dragende) binnenmuren op de gevel aansluiten koudebruggen.
Ja, maar daar zit alsnog 4 cm schuim, dus van een totaal andere orde dan balken in steensmuur.
Je kan overwegen hier de muur los te slijpen en de isolatie tussen de muur door te laten lopen.
:? De vloerbalken liggen normaliter alleen in het binnenspouwblad.
Zelf zou ik aangezien je de bovenkant van de muur ziet stoppen, deze gewoon geheel afbreken tot net onder je planken verdiepingsvloer.
Dat gaat alleen op voor de muren die parallel aan de balklaag lopen.
Het uf schuim weghalen en hiervoor in de plaats isoleren met goede isolatieplaten zoals bijvoorbeeld deze.
https://www.kingspan.com/...ma/therma-tw50-spouwplaat
Hievoor een nieuwe houtskelet binnenmuur bouwen waar al je leidingwerk in kan en deze afwerken met 10mm osb en 12mm gips.
En je spouwankers?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Ja, maar daar zit alsnog 4 cm schuim, dus van een totaal andere orde dan balken in steensmuur.
Waar haal je de balken in steens muur vandaan?
[...]

:? De vloerbalken liggen normaliter alleen in het binnenspouwblad.
Ik bedoel dus die binnenmuren waar de balklaag op ligt tussen de hal en (slaap)kamer
Die sluit aan op het binnenspouwblad, ga je het binnenspouwblad isoleren heb je ter plaatse waar die binnenmuur aansluit een koudebrug. Volgens mij is dat niet ideaal.
[...]

Dat gaat alleen op voor de muren die parallel aan de balklaag lopen.
De muren in de hal kan je laten staan, hou je bij de kopgevels nog een binnenspouwblad over waar de balkllaag op ligt. deze kan je onderstempelen en na isolatie weer opbouwen.
Zelfs nog makkelijker in hsb omdat je op de balklaag van de benedenverdieping kan bouwen.
[...]

En je spouwankers?!
Welke spouwankers?
In mijn huis van 1925 zaten ze niet (ben ze niet tegen gekomen in ieder geval)

Maar zoals gezegd, dit is geen ding om op je eigen houtje uit te vogelen.
Als je zou willen wat ik beschrijf moet je er echt iemand bij halen die weet wat hij doet.
Je wil namelijk wel dat je huis blijft staan.

Zelf achteraf spijt dat ik niet alles zo grondig heb aangepakt, de gang is als enige bijvoorbeeld niet geïsoleerd. ook daar zit nog de originele deur en het originele glas in lood.
En dat merk je toch best goed in de winters, scheelt zo 5-10 graden met de woonkamer.

Voordeel van de bestaande isolatie die bijna niks doet vervangen voor 80mm nieuwe isolatie, is dat je muur maar 4cm naar binnen komt. Dat is minder dan de helft dan wanneer je een voorzetwand maakt met luchtspouw. En ik denk dat het beter sluitend en luchtdicht te krijgen is dan met een voorzet constructie

Huis is nu 95 jaar oud, einde levensduur allang voorbij.
En je wil er waarschijnlijk nog tig jaar wonen, en mogelijk oud worden.
Nu lekker op gas stoken met 60-80 graden cv-water, maar over enkele tientallen jaren moet je het lage temperatuur verwarming doen..
(overigens zou ik die stap ook alvast nu doen of op zijn minst voorbereiden.
Dat is ook zoiets waar ik spijt van heb. Mijn ketel hangt op zolder, en die had gewoon in de berging moeten hangen voor een makkelijke ombouw.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Waar haal je de balken in steens muur vandaan?

[...]

Ik bedoel dus die binnenmuren waar de balklaag op ligt tussen de hal en (slaap)kamer
Die sluit aan op het binnenspouwblad, ga je het binnenspouwblad isoleren heb je ter plaatse waar die binnenmuur aansluit een koudebrug. Volgens mij is dat niet ideaal.
Ah ja sorry. Ik dacht dat jij er vanuit was gegaan dat de balken in het buitenspouwblad lagen. Dat schijnt ook wel voor te komen, maar ik heb het nog niet gezien.

Maar ook voor dat muurtje geldt natuurlijk dat er alsnog 4 cm schuim zit. In principe is dat niet anders dan met de balken in het binnenspouwblad en van binnenuit isoleren; ter plekke van die balken heb je dan alleen dat schuim.
[...]

Welke spouwankers?
In mijn huis van 1925 zaten ze niet (ben ze niet tegen gekomen in ieder geval)
Waren ze al volledig vergaan :P ?

Maar ik denk dat TS hier niet echt op zit te wachten; hij woont er tenslotte al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Voordeel van de bestaande isolatie die bijna niks doet vervangen voor 80mm nieuwe isolatie, is dat je muur maar 4cm naar binnen komt. Dat is minder dan de helft dan wanneer je een voorzetwand maakt met luchtspouw. En ik denk dat het beter sluitend en luchtdicht te krijgen is dan met een voorzet constructie
Van niks naar 4 cm schuim doet meer qua besparing dan van 4 schuim naar 8 cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Van niks naar 4 cm schuim doet meer qua besparing dan van 4 schuim naar 8 cm PIR.
Niks doen en stukken dan maar? :P

Hij woont er inderdaad al, dat maakt het lastiger.

Hij zal zelf moeten besluiten of hij het naar huidig niveau wil trekken met het voordeel dat je dan klaar bent voor al die groene ellende. Of dat hij later mogelijk nog een keer moet verbouwen.

Maar zo te zien zit hij al in een vrij flinke verbouwing als ik de foto's zo zie.

Op internet zie ik dat ze die schuimvulling ook kunnen weghalen en opnieuw kunnen vullen met hoogwaardigere isolatie, al vraag ik mij af of dat nut heeft met 4cm.
Zit m'n eigen foto nog eens te bekijken en ik heb ze dus wel.
Blijkbaar vergeet ik dingen.... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Niks doen en stukken dan maar? :P
Ik zeg alleen maar dat je voor jezelf helder moet hebben dat het qua isolatie steeds meer moeite is voor steeds minder winst. De stap van steensmuur naar spouwmuur is al gigantisch. Die spouw dan vullen met parels of schuim is ook alweer next level. Als je je stookkosten al een keer gehalveerd hebt is de volgende stap sowieso kleiner dus.

Op internet zie ik dat ze die schuimvulling ook kunnen weghalen en opnieuw kunnen vullen met hoogwaardigere isolatie, al vraag ik mij af of dat nut heeft met 4cm.
Veelal zijn de kosten van verwijderen minstens net zo hoog als nieuwe isolatie (EPS parels) inspuiten.
[...]

Zit m'n eigen foto nog eens te bekijken en ik heb ze dus wel.
Blijkbaar vergeet ik dingen.... 8)7
En heb je nieuwe ankers aangebracht tussen je buitenspouwblad en nieuwe binnenblad?

Dat dingen vergeten komt bekend voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
We wonen er inderdaad. Wil er geen passief huis van maken, maar met een opgetelde Rc van 3,5-ish op de muur kan het denk ik heel wat jaren weer mee. Het dak gaan we gewoon met een dikke laag glas- of steenwol isoleren dus daar kan de warmte straks ook niet meer uit, de begane grond vloer gaan we er helemaal uit (laten) halen, isolatie en vloerverwarming er in, en op de eerste verdieping (waar nu al geen radiatoren of leidingen meer zitten, allemaal al weggehaald) komt vloerverwarming in de badkamer en jaga’s in de slaapkamers. Tevens rondom triple glas en CO2 gestuurde ventilatie met ww. Ik denk dat we zo redelijk voorbereid zullen zijn op de ‘groene ellende’ ;)

Ik heb een redelijk idee nu van hoe het moet worden. Zal straks even uittekenen wat ik van plan ben. Het is een compromis tussen isolatie en ruimte, maar hopelijk niet op kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 14-05-2020 17:44 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@EMP ; maar het verwijderen van het binnenspouwblad gaat hem dus niet worden neem ik aan?

Als je alleen in je slaapkamer bent om te slapen kun je ook overwegen daar gewoon helemaal geen verwarming te doen. De laatste keer dat ik verwarming in m'n slaapkamer aan heb gehad was toen er nog een lege spouw en enkel glas was. Ik heb zelfs de doorvoorbuizen naar de verdieping er onder van isolatie voorzien zodat ze m'n slaapkamer niet verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:14:
@EMP ;
Als je alleen in je slaapkamer bent om te slapen kun je ook overwegen daar gewoon helemaal geen verwarming te doen. De laatste keer dat ik verwarming in m'n slaapkamer aan heb gehad was toen er nog een lege spouw en enkel glas was. Ik heb zelfs de doorvoorbuizen naar de verdieping er onder van isolatie voorzien zodat ze m'n slaapkamer niet verwarmen.
Wij doen er ook andere activiteiten, als je begrijpt wat ik bedoel..
En soms is het dan toch wel lekker om even de kachel aan te gooien :+

Zonder dollen, in ons huus wat redelijk goed geïsoleerd is hebben we ook zelden de kachels aan boven. Maar ik zou ze ook niet kwijt willen.

We hebben vorig jaar in een ander (groot) huis gezeten waar het verwarmingssysteem van het slaapgedeelte stuk was. Snachts 10 graden en overdag max 15 graden was niet leuk.
Zeker niet met een baby erbij.

@EMP muren laten staan en van binnen na isoleren is ook prima hoor.
Uiteindelijk gaat het erom dat je doet waar je je goed bij voelt en wat binnen je budget past.

Zelf ben ik een beetje doorgeslagen richting de wens van een passief huis . Puur omdat ik onafhankelijk zou willen zijn, en daarmee ook niet meer mee hoef te doen met de milieugekte en ook geen energiekosten meer heb.

Helaas heb ik zelf het geld er niet voor om ons huidige huis op dat niveau te krijgen.
En mijn vriendin wil nooit meer verhuizen, en zeker niet buiten de woonplaats waar we nu wonen.
Dat maakt het een beetje lastig. :D

Maar met isolatie ben ik toch wel een eind opgeschoten.
Mijn buurman verstookt 2600 kuub gas en ik 1100. 8)

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 15-05-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik ben nu het volgende van plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xEaEdxDhuVYwTMTRimwWBG5ovw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUK3vjRRPRJORmzyQvITnsGV.png?f=fotoalbum_large

De trap naar de eerste verdieping zit vrij dicht tegen de wand. We willen daar echt maximaal vier centimeter uitsteken, anders ziet het er raar uit later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-Tam0qGuk4LBXDPlB5LKsHTLJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si5eorM1LXTcPAtju6lns4yG.jpg?f=fotoalbum_large
geen idee waarom het plaatje gedraaid is. iPhone dingetje denk ik :S

De wand naast de trap (en daarmee ook een stukje van de gang beneden en boven) wil ik op manier 1 isoleren. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar het is ontkoppeld, en een strakke ondergrond voor stucwerk.

De rest van het huis willen we de buitenmuur op manier 3 isoleren, met een lucht-spouwtje tussen de rachels en doorlopend PIR van 40 (of meer op sommige plaatsen).

Alleen de ruimte in de badkamer is echt kritisch, vooral in de breedte dus de lange muur daar wil ik op manier 2 isoleren. Dit is een compromis tussen goede isolatie en ruimte. Wel meer geklooi, maar volgens mij wordt dit heel netjes als het allemaal zit. Eventueel in plaats van de 40mm platen twee 20mm platen. Dan kan ik de naden steeds laten verspringen, en het hangt er ook van af in wat voor hoeveelheden ik de platen in moet kopen ;)

@kabeltjekabel het binnenblad verwijderen gaat ons te ver inderdaad. De slaapkamer zullen we de verwarming inderdaad nooit aanhebben, maar de andere kamer wordt een werk/hobby kamer. Daar wellicht wel, en ondanks dat ze weinig gebruikt zullen worden, vind ik het idee ook fijn om gewoon de mogelijkheid te hebben om de boel te verwarmen. Ik heb nu ook de mogelijkheid om de leidingen vrijwel volledig weg te werken, dus dan we leggen het meteen maar goed aan.

@FRANQ Passief hoeft echt niet van mij, maar beter dan 80% is wel mijn doel. We hebben doorgaans de verwarming op 19 (nu 20 met het thuiswerken oftewel stil zitten) en verkwisten weinig energie, dus een huis wat daar bij aansluit is onze wens :)

[ Voor 16% gewijzigd door EMP op 15-05-2020 09:49 ]

My anime addiction.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@EMP Ben toch benieuwd hoe dit bij je een vervolg gekregen heeft. Kon me dit topic niet herinneren, maar vind het wel erg interessant voor anderen die van binnenuit willen isoleren. En zelf leer ik er ook van voor onze wijkenergie groep, alhoewel in onze wijk de kans op die situatie niet zo groot lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
route99 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:54:
@EMP Ben toch benieuwd hoe dit bij je een vervolg gekregen heeft. Kon me dit topic niet herinneren, maar vind het wel erg interessant voor anderen die van binnenuit willen isoleren. En zelf leer ik er ook van voor onze wijkenergie groep, alhoewel in onze wijk de kans op die situatie niet zo groot lijkt.
Nou, we hebben de eerste verdieping zo geïsoleerd als beschreven!

Stapeltje pir+gips platen gekocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxAQDbhOqX8bKcHFLCUcftPQosQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdXNY0f2zGNZUUVV4v40koNB.webp?f=fotoalbum_large

Ventilatielatten op de muur gezet, waterpas gemaakt en de platen er op geschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2c-zwX8QILEepRzGdUuSJr97mY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YlgLKh5sDtTv5aqRVJN9zAXJ.jpg?f=user_large

Rondom met pur afgesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBmxbwEcfmQRz-rFMWNGBifysns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dxrRjNfykyRgMoc3BeEpcZzA.webp?f=fotoalbum_large

En dit langs alle buitenmuren. Rond de ramen wat latjes gezet, dampwerende laag tegen de gipsplaat en de tusenruimte volgepurd. 1cm pur is niet veel isolatie, maar op zijn minst ontkoppelt de koude bakstenen van de warme binnenruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_959HrcGgT1UgJoZjmf8pRF1k0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZggstQS1ARwkC5UvBluv4LIc.webp?f=fotoalbum_large

Als je het leuk vindt kan je hier en hier de gedetailleerde verslagen lezen. Geschreven met de familie in gedachten dus niet al-te-technisch ;)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik ben aan het kijken naar een houtvezelisolatie die rechtstreeks op de muur moet kunnen en bepleisterbaar is. Op de plekken waar ruimte lastig is denk ik daarmee te kunnen besparen op de dikte.

Jouw verhaal ook eens even lezen, kan je alleen maar van leren :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Jiriki schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:00:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik ben aan het kijken naar een houtvezelisolatie die rechtstreeks op de muur moet kunnen en bepleisterbaar is. Op de plekken waar ruimte lastig is denk ik daarmee te kunnen besparen op de dikte.

Jouw verhaal ook eens even lezen, kan je alleen maar van leren :)
Het nadeel is dat dat de kromming van kromme muren ook aanhoudt, terwijl ik nu de bijna 100 jaar oude muren mooi recht heb gemaakt (aan de binnenkant).

Maar ziet er verder uit als puik spul! Kost denk ik ook minder moeite.

My anime addiction.

Pagina: 1