Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Games crashen regelmatig

Pagina: 1
Acties:

• Finezt
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-05 02:13
Beste Tweakers,

Sinds een 3-tal weken crashen bijna al mijn games (CS:GO/Valorant/Apex Legends) randomly, soms na 5 minuten, soms na een paar uur (de game blijft hangen en ik moet alt F4en of ik krijg gewoon ineens mijn bureaublad te zien). Apex crashte zoveel dat ik de game volledig had opgegeven. Daarvoor eigenlijk nooit problemen gehad met deze PC.

Vandaag toch Apex gespeeld ivm release van het nieuwe seizoen. Ging tot mijn verbazing eigenlijk heel de middag goed. Vervolgens deze avond de game opnieuw opgezet en had weer prijs... Crashte elke keer binnen de 5 minuten (DXGI GPU Hung Error). Ook Valorant crashte zo goed als onmiddellijk (note: na 2 crashes mijn Valorant game toch zonder nieuwe crashes kunnen uitspelen - dit gebeurt wel vaker)

Heb echt geen flauw idee wat ik hiermee moet. PC binnen brengen is ook geen optie ivm Corona. Weten jullie raad? Alvast bedankt.

Specs:

Intel Core i5-6500 Boxed

Asus B150I PRO GAMING/AURA

MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Corsair CX550M

Samsung 850 EVO 500GB

Edit: heb een beetje rondgekeken waar ik deze post best plaats - kan een forummod dit topic verplaatsen indien het niet op de juiste plek staat?

[Voor 20% gewijzigd door Finezt op 13-05-2020 23:45]

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-06 13:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb je gekeken of je meer informatie kan inwinnen over deze fouten? B.v. in Event viewer gekeken of er foutmeldingen staan? Vaak staat daar namelijk nog een foutcode die de reden waarom je GPU hing kan toelichten.

Daarnaast hoor ik de laatste tijd veel mensen klagen over Radeon drivers met zowel oude als nieuwe GPU's. Heb er momenteel zelf geen één in een systeem zitten, dus kan je daar weinig verder over vertellen. Even kijken welke versie driver je hebt en of daar iets mee aan de hand is. Hiervan kan je wederom in het administratieve deel van Windows details terugvinden.

Daarnaast is het natuurlijk altijd zaak om even te kijken wat je systeem zelf weergeeft aan metrieken. GPU niet te heet? Voltage nog wel op orde? Krijgt je bord voldoende stroom over de 12V rail, heb je een Windows update gedaan die een nieuwere microcode van je EUFI / BIOS verwacht? Klopt de timing van je werkgeheugen, etc. Er is heel veel waar het aan zou kunnen liggen, dus ga even alle aanwezingen na, maar gezien de fout die je gevonden hebt, even beginnen bij je Videokaart en diens drivers.

• Finezt
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-05 02:13
djunicron schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:13:
Heb je gekeken of je meer informatie kan inwinnen over deze fouten? B.v. in Event viewer gekeken of er foutmeldingen staan? Vaak staat daar namelijk nog een foutcode die de reden waarom je GPU hing kan toelichten.

Daarnaast hoor ik de laatste tijd veel mensen klagen over Radeon drivers met zowel oude als nieuwe GPU's. Heb er momenteel zelf geen één in een systeem zitten, dus kan je daar weinig verder over vertellen. Even kijken welke versie driver je hebt en of daar iets mee aan de hand is. Hiervan kan je wederom in het administratieve deel van Windows details terugvinden.

Daarnaast is het natuurlijk altijd zaak om even te kijken wat je systeem zelf weergeeft aan metrieken. GPU niet te heet? Voltage nog wel op orde? Krijgt je bord voldoende stroom over de 12V rail, heb je een Windows update gedaan die een nieuwere microcode van je EUFI / BIOS verwacht? Klopt de timing van je werkgeheugen, etc. Er is heel veel waar het aan zou kunnen liggen, dus ga even alle aanwezingen na, maar gezien de fout die je gevonden hebt, even beginnen bij je Videokaart en diens drivers.
Beste, ik heb helaas niet de kennis om aan de hand van Event Viewer te kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Heb daarstraks wel NZXT gedownload en gemerkt dat mijn CPU 90+ % load aantikt zonder dat ik eigenlijk veel van de CPU vraag. Zou dit het probleem kunnen zijn? Is er een stresstest die ik kan doen om te kijken of dit daadwerkelijk het probleem is? Alvast bedankt

[Voor 9% gewijzigd door Finezt op 14-05-2020 14:25]

• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:29
Misschien kunnen andere (oudere?) drivers je probleem verhelpen.

Zelf heb ik een R9 380 4GB, en ook daarmee zijn problemen die maar niet opgelost lijken te worden. Ik heb bijvoorbeeld nog regelmatig last van dit probleem, wat in 2017 ook al beschreven werd... Met andere drivers is dit af en toe (al dan niet even) verholpen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True